Afhankelijk van de overeenkomst met artiest, gaat de extra winst van een dynamisch ticket wel degelijk ook gedeeltelijk naar Ticketmaster.Maar ik blijf het frappant vinden dat iedereen naar Ticketmaster wijst. Die winst gaat niet naar hen hé. De kosten etc wel (wat ook niet min zal zijn), maar het gros daarvan gaat naar de artiest/management/... zelf.
Zelfs wanneer Ticketmaster enkel verdient op de zogenaamde kosten (fees), die percentueel worden berekend en niet forfaitair, is het voor hen interessant om tickets in de markt te zetten voor een hogere prijs.
Het is voor een groot stuk het verdienmodel van Ticketmaster geworden.
Men speelt op vraag en aanbod en creëert een fictieve schaatste, wat bepaalde naïeve consumenten doet overgaan tot impulsieve aankopen ("ik zal maar snel bestellen tegen deze hoge prijs, want blijkbaar zijn de tickets gegeerd en anders ben ik er niet bij").
Hetzelfde principe wat sites als booking.com en bepaalde luchtvaartmaatschappijen hanteren - "er is nog 1 kamer beschikbaar", tegen een te hoge prijs.
Pittig detail; oorspronkelijk heeft Ticketmaster het systeem van dynamische ticketprijzen in leven geroepen om malafide ticketdoorverkoopsites een hak te zetten.
Door de tickets al bij de bron 'fictief' hoog in de markt te zetten, ging men er vanuit dat doorverkopen moeilijker zou worden tegen nog hogere prijzen.
Dat de bron (Ticketmaster dus) echter hierdoor meer inkomsten genereert, bleek een mooie meevaller.
Dus nee, het gaat helaas niet enkel naar de artiest zelf, maar zowel naar promotoren, venues en de ticketplatformen, waarbij voor grote namen (naar mijn gevoel) we wel degelijk kunnen spreken over een monopolie.