Hardrock & Metal Chat

Elisa Day

Playlistbediener
17 jul 2023
40
78
Algemeen vraagje. Ik ben een fanatieke allround alternatieve muziekliefhebber die jarenlang uiteenlopende concerten en veel mainstream festivals heeft bezocht. De laatste jaren ben ik steeds meer metal gaan luisteren en heb ik ook veel metalconcerten en wat metalfestivals bezocht. Heb me veel verdiept in veel bands en muziek, maar begrijp nog niet helemaal waar de ‘grenzen’ van wat metal is (en wat niet) liggen. Lees sinds dit najaar mee op het Graspop forum en het valt me op dat een aantal bands, die volgens mij muzikaal gezien op zijn minst tegen metal aanschurken, daar nooit genoemd worden. Bijvoorbeeld Muse, Placebo, Biffy Clyro. Kan iemand me uitleggen dat dit geen metal is, of dat er misschien iets anders is wat aan deze bands kleeft waardoor het voor Graspop geen opties zijn? Deze bands allemaal al vaak gezien, dus niet dat ik ze per sé op Graspop zou willen, maar het verbaast me enigszins dat ze überhaupt nooit genoemd worden.

Ik heb mijn vraag maar even in dit topic gesteld omdat het maar zijdelings met Graspop te maken heeft en er daar veel discussie is over wat er wel of niet in dat topic besproken zou moeten worden.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.602
3.350
Wel de perfecte plek om deze vraag te stellen inderdaad. De antwoorden heb ik helaas niet voor je. Wat ik wel weet is dat Biffy Clyro volgens mij in de UK behoorlijk groot is en dat het hier in de EU wat minder land. Kan ook een reden zijn. Net als Godsmack die in de States mega zijn en hier absoluut die status niet hebben.
"Grijze" gebieden ga je sowieso houden. Wat de één nog hardrock of metal vindt kan door een anders wel slappe hap gevonden worden. Denk dat de naam Graspop METAL Meeting soms ook wel eens iets te letterlijk wordt genomen. Uiteindelijk is het maar een naam. Misschien zou het Graspop Hardrock en Metal Meeting moeten heten. Zou de lading in ieder geval beter dekken en minder discussies uitlokken over zogenaamde "true" metal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.762
3.686
Algemeen vraagje. Ik ben een fanatieke allround alternatieve muziekliefhebber die jarenlang uiteenlopende concerten en veel mainstream festivals heeft bezocht. De laatste jaren ben ik steeds meer metal gaan luisteren en heb ik ook veel metalconcerten en wat metalfestivals bezocht. Heb me veel verdiept in veel bands en muziek, maar begrijp nog niet helemaal waar de ‘grenzen’ van wat metal is (en wat niet) liggen. Lees sinds dit najaar mee op het Graspop forum en het valt me op dat een aantal bands, die volgens mij muzikaal gezien op zijn minst tegen metal aanschurken, daar nooit genoemd worden. Bijvoorbeeld Muse, Placebo, Biffy Clyro. Kan iemand me uitleggen dat dit geen metal is, of dat er misschien iets anders is wat aan deze bands kleeft waardoor het voor Graspop geen opties zijn? Deze bands allemaal al vaak gezien, dus niet dat ik ze per sé op Graspop zou willen, maar het verbaast me enigszins dat ze überhaupt nooit genoemd worden.

Ik heb mijn vraag maar even in dit topic gesteld omdat het maar zijdelings met Graspop te maken heeft en er daar veel discussie is over wat er wel of niet in dat topic besproken zou moeten worden.
Jouw vraag staat hier helemaal juist lijkt me. Inderdaad onrechtsreeks graspop en veel eerder rock&metal (en z'n grenzen).
De eerste reden dat die vooral niet voor graspop als optie gezien worden is dat je werchter hebt waar dit soort bands veel beter geschikt voor zijn (en waar deze bands in het verleden dus ook al stonden). Het blijkt voor de identiteit van beide festivals toch belangrijk om maar beperkt bands te delen; en dat zijn dan nog meestal graspop bands die sporadisch eens op werchter staan.
Of iets metal is of niet is inderdaad een heel stuk moeilijker en is voor iedereen anders lijkt me. Bij veel bands kan je elementen zien die onder 'metal' kunnen vallen, maar of dat de hele sound dan genoeg metal maakt om echt in dat hokje te passen is weer een ander verhaal.

Niet dat deze sluitend is maar het is wel een mooie manier om de verbondenheid tussen genres weer te geven: https://mapofmetal.com/
En dan gebruikt elke band nog elementen uit die verschillende subgenres en is het dus allemaal erg subjectief.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.735
5.087
Algemeen vraagje. Ik ben een fanatieke allround alternatieve muziekliefhebber die jarenlang uiteenlopende concerten en veel mainstream festivals heeft bezocht. De laatste jaren ben ik steeds meer metal gaan luisteren en heb ik ook veel metalconcerten en wat metalfestivals bezocht. Heb me veel verdiept in veel bands en muziek, maar begrijp nog niet helemaal waar de ‘grenzen’ van wat metal is (en wat niet) liggen. Lees sinds dit najaar mee op het Graspop forum en het valt me op dat een aantal bands, die volgens mij muzikaal gezien op zijn minst tegen metal aanschurken, daar nooit genoemd worden. Bijvoorbeeld Muse, Placebo, Biffy Clyro. Kan iemand me uitleggen dat dit geen metal is, of dat er misschien iets anders is wat aan deze bands kleeft waardoor het voor Graspop geen opties zijn? Deze bands allemaal al vaak gezien, dus niet dat ik ze per sé op Graspop zou willen, maar het verbaast me enigszins dat ze überhaupt nooit genoemd worden.

Ik heb mijn vraag maar even in dit topic gesteld omdat het maar zijdelings met Graspop te maken heeft en er daar veel discussie is over wat er wel of niet in dat topic besproken zou moeten worden.
Denk dat dit eerder aan het feit ligt dat rock Werchter ook bestaat. in andere landen heb je een rock am ring of een download en dat is eigenlijk een mix tussen werchter en Graspop en daar lopen rock en metal meer door elkaar. Graspop neemt meestal de oude hardrock voor zijn rekening waar rock Werchter de gewone rock en pop voor zich neemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day

Elisa Day

Playlistbediener
17 jul 2023
40
78
Jouw vraag staat hier helemaal juist lijkt me. Inderdaad onrechtsreeks graspop en veel eerder rock&metal (en z'n grenzen).
De eerste reden dat die vooral niet voor graspop als optie gezien worden is dat je werchter hebt waar dit soort bands veel beter geschikt voor zijn (en waar deze bands in het verleden dus ook al stonden). Het blijkt voor de identiteit van beide festivals toch belangrijk om maar beperkt bands te delen; en dat zijn dan nog meestal graspop bands die sporadisch eens op werchter staan.
Of iets metal is of niet is inderdaad een heel stuk moeilijker en is voor iedereen anders lijkt me. Bij veel bands kan je elementen zien die onder 'metal' kunnen vallen, maar of dat de hele sound dan genoeg metal maakt om echt in dat hokje te passen is weer een ander verhaal.

Niet dat deze sluitend is maar het is wel een mooie manier om de verbondenheid tussen genres weer te geven: https://mapofmetal.com/
En dan gebruikt elke band nog elementen uit die verschillende subgenres en is het dus allemaal erg subjectief.
Dank voor je reactie, dat verklaart wel een boel. Ik begrijp dat er een groot grijs gebied is en concurrentie van Werchter, ook omdat beide festivals bij Live Nation zitten. Ondanks dat Metallica blijkbaar een grote voorkeur voor Werchter heeft, wordt deze natuurlijk wel enorm vaak genoemd als kanshebber voor Graspop. Dat Metallica 100% metal is begrijp ik natuurlijk heel goed, maar toch verbaast het me nog steeds dat sommige ‘grijs gebied bands’ daarentegen een soort van doodgezwegen lijken te worden.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.762
3.686
Ik vermoed dat de bands die jij noemt voor de meesten wel echt duidelijk aan de Werchterzijde liggen.
Bands die wel eens genoemd worden (ook door hun eigen keuze om op metalgerichte festivals te verschijnen) zijn bijvoorbeeld Foo Fighters en Qotsa. Vorig jaar kwam ook een Queen & Adam Lambert wel eens voorbij als hoop voor sommigen, of iets als The Who.
Het is soms een samengaan van omstandigheden (het jaar eerder op Werchter) en aankondigingen voor bepaalde festivals en het algemene gevoel dat een band zou kunnen voor graspop als die laatste iets breder willen boeken. Misschien als er eens een band uit de donkergrijze zone wordt geboekt, dat de lijn weer wat verlegd wordt en de lichtgrijze zone plots donkerder wordt, maar tot dan denk ik dat de lijn wel realistisch is gelegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.807
2.556
Dank voor je reactie, dat verklaart wel een boel. Ik begrijp dat er een groot grijs gebied is en concurrentie van Werchter, ook omdat beide festivals bij Live Nation zitten. Ondanks dat Metallica blijkbaar een grote voorkeur voor Werchter heeft, wordt deze natuurlijk wel enorm vaak genoemd als kanshebber voor Graspop. Dat Metallica 100% metal is begrijp ik natuurlijk heel goed, maar toch verbaast het me nog steeds dat sommige ‘grijs gebied bands’ daarentegen een soort van doodgezwegen lijken te worden.
Metallica is normaal gezien ook gewoon doodgezwegen. Als ze touren dan staan ze op Werchter, punt. Dit jaar (en vorig jaar ook in mindere mate) was de kans voor Graspop plots toch niet onbestaande door de geruchten e.d...

Hetzelfde voor bijvoorbeeld een Foo Fighters of een Green Day. In sé zouden beide op de Graspopweide kunnen staan, maar worden telkens opnieuw neergezet bij Werchter, want die moeten natuurlijk ook hun gitaarwerkquota halen :p

Een Volbeat / Sabaton / Ghost is dan weer vaak een Graspopband, maar wanneer de kans zich ertoe doet kunnen ze perfect ook afzakken naar Werchter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day en Piebe71

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Naar mijn gevoel was er dit jaar meer kans op Metallica dan het komende jaar.
Iedereen was toch hyped en de mogelijkheidstheoriën vlogen vorig jaar hier op dit forum in het rond.
Alle tekenen waren gunstig tot 28/11/2023 toen ze met hun tourdata en nieuwe album release kwamen opzetten.
Dit jaar is er toch al vrij snel duidelijk gesteld geweest door een betrouwbare bron dat Metalllica uitgesloten is voor GMM in '24.
Snap niet dat mensen er nog altijd in geloven,hopen doe ik ook maar het geloof is wel echt weg.
Natuurlijk mag de organisatie me met stomheid verbazen,maar die kans is miniem zou ik durven stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.807
2.556
Naar mijn gevoel was er dit jaar meer kans op Metallica dan het komende jaar.
Iedereen was toch hyped en de mogelijkheidstheoriën vlogen vorig jaar hier op dit forum in het rond.
Alle tekenen waren gunstig tot 28/11/2023 toen ze met hun tourdata en nieuwe album release kwamen opzetten.
Dit jaar is er toch al vrij snel duidelijk gesteld geweest door een betrouwbare bron dat Metalllica uitgesloten is voor GMM in '24.
Snap niet dat mensen er nog altijd in geloven,hopen doe ik ook maar het geloof is wel echt weg.
Natuurlijk mag de organisatie me met stomheid verbazen,maar die kans is miniem zou ik durven stellen.
Akkoord, maar een aantal dagen lagen de kaarten dit jaar toch zéér gunstig, na die aankondiging op Tons of Rock.
Toen natuurlijk ook even snel terug in de vuilbak gekieperd door Jimmy. Mocht dat niet gebeurd zijn, was heel het forum er waarschijnlijk van overtuigd dat Metallica de laatst ontbrekende headliner was...
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Akkoord, maar een aantal dagen lagen de kaarten dit jaar toch zéér gunstig, na die aankondiging op Tons of Rock.
Toen natuurlijk ook even snel terug in de vuilbak gekieperd door Jimmy. Mocht dat niet gebeurd zijn, was heel het forum er waarschijnlijk van overtuigd dat Metallica de laatst ontbrekende headliner was...

True,en daarom vind het het ontzettend leuk dat er al duidelijkheid (respect @jimmywe ) is en dat we (enfin bepaalde forumleden) wederom niet teleurgesteld gaan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day en jonasvh

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.932
12.525

Ik zit de laatste setlist van BMTH eens door te kijken en dit klinkt als een fantastische ervaring. Die gaan niet meer terugkomen naar Indonesië, denk ik zo.
Note: After "DiE4u", the show was cut short due to the stage bouncing heavily. After the cancellation, fans started to break the venue and invade the stage. Due to safety concern (stage & technical issue), the second day's show was cancelled.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.244
3.108

Ik zit de laatste setlist van BMTH eens door te kijken en dit klinkt als een fantastische ervaring. Die gaan niet meer terugkomen naar Indonesië, denk ik zo.

 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.290
1.364
Zomerfestivals 2024/2025 in Europa ?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231117-181919.png
    Screenshot_20231117-181919.png
    287,8 KB · Weergaven: 30

TNFke

Support act
16 jan 2014
771
721
Brackrock voegt een evenement toe punx in the pit op 11/05 in Boom. Dag later start de datums van NOFX tour in Europa. Misschien krijgen we in Belgie toch nog de kans om NOFX voor een laatste keer te zien.
402202191_842761737855976_6159550317581865948_n.jpg
Geen Nofx, hebben ze zelf al bevestigd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken