Ook nieuw vandaag
Winterfylleth - The Imperious Horizon
Die mannen leveren weer een fijn album af, vooral het middenstuk vind ik ontzettend sterk.
Titeltrack 'The Imperious Horizon' geeft na een stevige albumstart de nodige ademruimte en variatie waar Winterfylleth weer eens toont dat ze zoveel schoonheid kunnen brengen, dit wordt verder gezet met 'in silent grace'. Alan Averill van Primordial verzorgt hier de guest vocals op een doomy, heel emotioneel geladen euuh... ballad... de combinatie van hun stemmen werkt erg mooi (die solo versie die ook wordt meegegeven op het einde vind ik daardoor niet bepaald een meerwarde). Het vervolg van het album haalt dan misschien niet meer dit niveau van verbluffing, maar zet het hele album wel mooi verder. Een album zoals ik ze graag heb, melodieus, verrassend, ontwapenend, maar ook smerig en rauw!
Net zoals een film soms vraagt om opnieuw gezien te worden omdat je dan weet waar het verhaal naartoe gaat, heb ik hier hetzelfde gevoel. Dat verfrissende middenstuk vraagt om het begin van het album opnieuw luisteren, wetende wat daarna nog gaat komen. Maar eveneens om de laatste nummers nog eens met een ander soort aandacht te kunnen luisteren. Dat is altijd een goed teken!