Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Ik heb ook iets raar meegemaakt met de security, toen ik naar Solstafir stond te kijken. Achter mij stond een man te roken. En nu ben om gekende redenen zeker een voorstander van een rookverbod in de tenten. Maar zelfs ik wist niet dat daar blijkbaar een rookverbod geldt. Dus achter mij stond iemand te roken, ik stond op de eerste rij, en een van de security mensen deed teken naar die man achter mij dat hij niet mocht roken. Daarna wees hij naar een klein "verboden te roken" symbooltje dat ergens hoog in de tent aan de zijkant hing. Dat ik zelfs niet opgemerkt had (ik moest er achter zoeken ook). Maar ik zie zo vaak zelfs mensen van de crew roken in de tenten, en dan de festivalgangers mogen het ineens niet?
Dat is standaard wetgeving, in zalen en 'gesloten' tenten mag het niet en moet er ook een verboden te roken teken uithangen. Ik vermoed dat men dat maar halfslachtig uithangt om wel in orde te zijn omdat ze weten dat dit op een festival als Graspop toch moeilijk afdwingbaar is

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Na het lezen van al deze leuke stukjes, en het maken van een playlist met 1-3 nummers per geziene band, toch zelf ook maar gaan schrijven.

Donderdag:
Ik begon de dag met veel zin vooraan in een veel te hete marquee. Helaas waren er technische problemen, waardoor ik na (geloof ik) 30 minuten toch maar weggegaan ben - en vervolgens weer teruggekeerd na 30 seconden Magnolia Park en een half nummer Mantah (die laatste was trouwens best oké). Toen begon eindelijk Distant. En wat een knaller van een festivalopener was dat! De energie zat er goed in bij band en publiek (toch zeker in de moshpit). Ze hebben uiteindelijk nog wel een goed aantal nummers gespeeld en ik heb absoluut geen spijt gehad van het blijven wachten. Hierna door naar het voor mij onbekende Ego Kill Talent, die tot mijn grote verbazing een zangeres hadden staan. Ik vond het een heel leuke vibe, maar ben wegens de hitte toch maar op het gras gaan zitten. Wel ben ik 1 à 2 nummers langer dan gepland blijven kijken alvorens terug te keren naar de marquee voor Snot. Die waren dus al bezig toen ik aankwam, en ook hier kwam een bak energie vanaf. Gelijk de moshpit dus maar terug ingegaan en verder weet ik hier niet veel meer van. Op aanraden van vrienden ben ik daarna eventjes bij Blackgold op de jupiler geweest. Conclusie: was wel een vibe, maar niet mijn vibe. Ik heb dus even rustig half-luisterend m'n water bijgevuld (ik heb toch wel een 33cl flesje per band opgedronken die dag). Daarna voor de verandering weer eens de marquee in voor Dying Wish. Hoewel ik die vaker gezien heb, was ik vergeten hoe goed ik er eigenlijk wel niet op ga. Was een tof optreden, voor mij ook een aantal nieuwe nummers, en leuke pit. Hierna ben ik blijkbaar teruggeweest naar de jupiler voor Thrown, maar ik heb geen idee meer wat ik daar gedaan heb, dus de hitte had toch eindelijk m'n brein bereikt. Ook bij Gatecreeper was ik daardoor nog iets rustiger aan achterin aan het staan, en dat is ook gelijk de band waar ik het meest van baal dat ik ze niet optimaal gezien heb door de hitte. Onthouden tot de volgende keer dan maar! Toen kwam eindelijk mijn 40-minuten window om wat te eten voor de volgende band in (je raad het niet) de marquee; Wolves in the Throne Room. De muziek was kalmer dan ik van tevoren verwacht had, maar dat pastte eigenlijk wel prima in het moment. Geen absolute knaller voor mij, maar ik heb zeker wel genoten. Toen heb ik toch nog één nummer Windrose gezien; prima, maar meer had ook niet gehoeven. A Day to Remember kende ik niet eens, maar had door het soort muziek toch wel een nostalgisch gevoel. Verder was ik dit concert vooral vergeten, maar met het maken van de hierboven genoemde playlist kwamen de herinneringen aan een aantal leuke bangers weer terug. Toch wel kans dat ik hier nog eens naar ga luisteren (al is het maar live). Hierna achter de schermen alles wat ik bijhad in een locker gaan leggen om volledig vrij te kunnen moshen bij Bloodywood in de metaldome. Daar was, ondanks dat het druk leek, enkele minuten voor de start via links nog redelijk doorheen te lopen. Wat kan ik hier verder over zeggen? De pit tijdens opener Dana Dan heb ik voor mezelf ter plekke uitgeroepen tot moment van het weekend, omdat het toch wel iets in me gerepareerd heeft om dit lied zo mee te maken, en de rest van de set heb ik ondanks de enorme hitte voorin ook erg van genoten. Vol van indrukken iets langzamer dan normaal teruggelopen voor Within Temptation maar toch mooi vooraan beland. Within Temptation is voor mij zo'n band waar ik veel van ken, maar die ik door omstandigheden altijd nog gemist heb, dus het was erg leuk om ze nu eindelijk live te zien. Hoewel ik er niet zo mooi over kan schrijven als @charlottekos hebben de tranen bij mij toch ook wel in de ogen gestaan. Puur uit dankbaarheid om zo'n mooi moment (en zo'n geweldige dag) op graspop nog eens mee te mogen maken. Intussen was ik dus fysiek en mentaal redelijk kapot gegaan, wat de ervaring van het eerste deel van The Dillinger Escape Plan tot een (weliswaar heel leuke en intrigerende) fever dream maakte, aangesterkt door de muziek en onderbelichting van de artiesten. Daarna toch wat wakkerder geworden en zelfs nog wat op deze zeer bijzondere muziek gedanst (of althans een poging tot). Intussen had ik niet veel zin meer in drukte, dus voor The Offspring ben ik naar de north stage gelopen. Daar werd ik verbaast door het aantal nummers dat ik kende, en ben ik heerlijk in m'n eentje al two-steppend losgegaan, totdat de regen me te zot werd en ik even onderdak zocht. Toen de regen wat gestopt was ben ik, weer aan de north stage, nog samen met een leuk groepje mensen losgegaan op de laatste nummers. Al met al een heerlijke dag!

Ranking (toch wel zwaar wegend op ervaring/emotionele waarde)
1. Bloodywood
2. Within Temptation
3. Dying Wish

[Intermezzo om m'n was even op te vouwen]

Vrijdag:
Ik begon de dag met een vrijwilligersshift. Hier heb ik niets over te zeggen dan dat het kneiterheet was in de volle zon op een oversteekplaats. Kudos aan de vriendelijkheid van de, toch ook oververhitte, passanten. Maar goed, shirt gewisseld en gelijk door naar Trivium. Daar de moshpit ingedoken en niet meer uitgekomen. Tof optreden. Toen toch maar even wat water een een stuk fruit genuttigd en zijdelings naar de Sex Pistols geluisterd. Best saai (althans in mijn overprikkelde en vermoeide staat). Daarna door naar Possessed, wat exact het soort muziek is waar ik op een festival heel gelukkig van wordt. Intens veel rondjes gerend en hard genoten (niet omschrijfbaar, daarvoor had je erbij moeten zijn). Ik kan nog steeds niet geloven dat ik halverwege bijna weggegaan was naar We Came as Romans; slechts tegengehouden door het zien van de zon en de flashbacks naar m'n eerdere shift. Echt wel goed genoten van Possessed ook daarna nog. Toen een adem- (en eet-)pauze tijdens Breaking Benjamin. Op de plaat voor mij niet super, maar in deze context heb ik er toch erg van genoten, en ben ik zelfs nog wat naar voren gelopen. Toen heb ik mooi vooraan plaatsgenomen voor Alter Bridge. Ik vond het bij gebrek aan betere uitleg erg mooi - en had er mijn traditionele (zie gister) besefmomentje van hoe mooi het toch wel niet is om op graspop te staan (inclusief tranen), maar ben door rug/nekpijn de laatste paar nummers toch maar wat terug op de weide gegaan om te kunnen zitten (het hielp weinig, maar bon). Op een of andere manier toch mezelf overeind gesleept om vervolgens heel Knocked Loose in de pit los te gaan. Wat een knaller van een show! Daarna vol adrenaline nog even het laatste nummer van Cradle of Filth meegepakt. Het was een heerlijke verandering van spijs, en erg mooi met de zangeres. Vervolgens gelijk doorgelopen naar Lionheart waar ook een fijne pit was (de pits vond ik deze editie toch bij de hardcore shows stukken beter (meer ruimte en energie, minder 'dom leunen' en geduw en getrek) dan bij de metalcore). Nog even heerlijk hiervan genoten, lekkere nummertjes ook wel. Had het ze zwaar gegund om niet te overlappen met Knocked Loose. Dan nog Volbeat; prima maar voor mij eentonig en wat saai. Verder niks mis mee. Ik durf wel te zeggen dat ik de rest van de avond aan het creperen was van de pijn, en ook de rest van het weekend trouwens (disclaimer: terug moshen helpt alleen tijdelijk...).

Hoogtepunten:
1. Knocked Loose
2. Possessed
3. Lionheart

Zaterdag:
Vrijwilligershift editie 2. Door naar Three Days Grace. Heerlijke muziek om even rustig mee bij te komen en ik kende vrij veel wegens vriendinnen die dit luisteren, dus een perfect begin voor m'n dag. Dan Ice Nine Kills; toch terug een amusantere show dan ik me van vorige mainstage-doorkomst herinnerde, hoewel het qua beleving in mijn optiek nooit zal tippen aan toen ze nog op de jupiler stonden. Dit was gelijk, verassend genoeg, de eerste stroom aan crowdsurfers die ik dit festival over me heen zag passeren. Toen bij Corrosion of Conformity geweest, die me live toch niet helemaal pakten (kan ook met mijn eigen staat te maken gehad hebben). Liep toen langs bij Babymetal terwijl ze Papaya speelden. Leuk en ook tevens genoeg, verdwenen tot het begin van Architects. Daar was ik eigenlijk niet van plan heen te gaan wegens oververzadiging, maar er stond voor mij ook niks beters tegenover dus daar was ik weer. Gelukkig toch wel voor mij nieuwe nummers in de setlist, dus ondanks de wat tegenvallende stem van Sam heb ik hier zeker - vanuit de moshpit - van genoten. Toen ben ik noodgedwongen (ik zal niet zeggen waarvoor, maar het had iets met het scheuren van mijn kleding in reeds-genoemde moshpit te maken) naar mijn tent gerend (puf-hijg) om weer optijd bij te zijn voor Avatar. Onderweg toch nog een geniet-momentje gehad met vanaf de crew-area Death of Peace of Mind van Bad Omens mee te kijken. Avatar dus. Zoals hier al genoemd, een overtuigende en headlinerwaardige show met veel pyro, hoewel ik wel vond dat ze verder minder stage-trucjes hadden dan ik van ze gewend ben. Wellicht door de, naar mijn idee, relatief kortere speeltijd? Toch zeer van genoten. Toen in alle haast naar Bring me the Horizon, waar ik toch nog mooi tot aan de moshpit beland ben (geen zorgen, ik heb me niet als onbeschofte bulldozerdoor iedereen heengewerkt (en ben daar ook te licht voor trouwens)). Dit was een beetje een rollercoaster van emoties, waar ik erg van de moshpits zelf genoot maar helaas toch eindelijk door slaaptekort ingehaald werd en steeds meer paniek begon te krijgen van het tussen de pits door ook aangeraakt worden. Gelukkig kwam het met de komst van de regen om een of andere manier weer goed, en heb ik de laatste paar nummers stevig genoten, niet in de laatste plaats van het saamhorigheidsgevoel van zo met z'n allen in de regen staan, maar ook van de druppels in de lasershow.

Geen enorme uitschieters vandaag, maar toch de hoogtepunten:
1. BMTH
2. INK
3. Avatar

[Intermezzo om een nieuwe lading was op te hangen]

Zondag:
Vrijwilligersshift editie 3. Terug voor Kanonenfieber, inclusief maaltijd in de marquee. Had wel potentie, maar de hitte tijdens de shifts had me eindelijk te ernstig te pakken en ik kon er niet inkomen. Herinner me er weinig van, evenals van Black Label Society waar ik schijnbaar (aldus mijn bijgehouden app) ook nog langs beland ben. Gelukkig wist The Gathering me wel terug ter aarde te brengen en me gelijk weer op te tillen in hemelse trance, die alweer om was voordat ik het doorhad. Daarna kon ook Alice Cooper me zeker nog wel boeien, hoewel ik volgens mij weinig nieuws gezien heb, maar het is gewoon al episch dat dit op die leeftijd nog kan. Hij was wel duidelijk aan het afzien trouwens. Toen ben ik weer terug de marquee ingegaan voor Venom, waar ik perongelijk vooraan belande en ook zo van genoten heb dat ik besloot niet eerder weg te gaan voor Bury Tomorrow, omdat dit zo'n unieke set was met de gastartiesten erbij. Def Leppard: ik kwam, ik zag, ik liep weer weg, ik liep weer terug & ik vond het nog steeds saai. Genoeg gezegd. Sabaton daarna deed precies wat ik van ze verwacht had. Het was heel cool om een keer live te zien, de show stond absoluut, de tank vloog, en de circlepits cirkelden. Ik kwam perongelijk perfect naar voren uit, waar ik alles goed kon volgen en het was heel leuk om ze eindelijk eens 'in real life' te zien. Verder ben ik nog in een roeipit gevangen beland (iedereen om me heen ging te snel zitten) en kon ik de derde crowdsurfer tegelijk helaas alleen nog maar met mijn hoofd vangen. Gelukkig zijn we er allemaal heel uitgekomen en heb ik verder heerlijk genoten van de bangers, de ambiance en het vuurwerk. Op naar volgend jaar!!

Hoogtepunten:
1. Sabaton
2. The Gathering
3. Venom

Ik heb ook iets raar meegemaakt met de security, toen ik naar Solstafir stond te kijken. Achter mij stond een man te roken. En nu ben om gekende redenen zeker een voorstander van een rookverbod in de tenten. Maar zelfs ik wist niet dat daar blijkbaar een rookverbod geldt. Dus achter mij stond iemand te roken, ik stond op de eerste rij, en een van de security mensen deed teken naar die man achter mij dat hij niet mocht roken. Daarna wees hij naar een klein "verboden te roken" symbooltje dat ergens hoog in de tent aan de zijkant hing. Dat ik zelfs niet opgemerkt had (ik moest er achter zoeken ook). Maar ik zie zo vaak zelfs mensen van de crew roken in de tenten, en dan de festivalgangers mogen het ineens niet?
Dat is al jaren zo, wettelijk mag er in festivaltenten niet gerookt worden. Al op veel festivals meegemaakt dat ik security iemand hiervoor zie berispen.

• Leuk
GMM mag een voorbeeld nemen aan JERA. Die laten even zien dat het niet zo fucking ingewikkeld is om een fatsoenlijk hitte plan te hebben.

Al vaker gezegd maar vrijwel elk ander festival doet vaak al 'iets' uit voorzorg. Alcatraz met veel meer schaduw en zonnebrand. Metal days vroeger had voor bijna elke bezoeker een eigen waterpunt en gratis koude douches of vernevelaars overal waar je liep, en heel veel schaduw.

Voor die €320 is het eigenlijk gewoon altijd piss-poor hoe GMM de comfort op het festival regelt. Ja er zijn festivals die veel erger zijn, maar dat vind ik geen excuus.
Maar voor de rest wel een leuk weekend gehad? Je noemd als voorbeelden metaldays en Alcatraz. Iets andere bezoekersaantallen. En je weet wat voor weer het wordt, dus je kan zelf ook al zaken aanpassen toch? Heb zelf bijvoorbeeld overdag alleen maar wittes shirts opgehad. Op gegeven moment ook overgestapt van mijn zwarte hoed naar een blauwe bucket hat. Scheelde al veel. En veel drinken en vanalles nathouden scheelt ook. Je kan toch niet voor 55.000 man voor schaduw zorgen. Dat de ventilatie in de tenten en extra waterpunten pas vrijdag kwamen vind ik wel een kwalijk zaak overigens.

• 100
  • Leuk
Waarderingen: saurus en MetalLimbo
een aantal maatregelen hadden wellicht een dagje eerder gemogen, maar verder begrijp ik de kritiek niet zo

er waren genoeg waterpunten dat je nooit in de rij moest staan, je mocht flesjes mee naar binnen nemen, er was gratis zonnebrand en ze hebben extra ventilatoren in de tenten geinstalleerd waardoor het een stuk beter uit te houden was. er stonden mensen het publiek nat te spuiten op een aantal plekken, bij alle buitenpodia stonden mistkanonnen

enkel schaduw had wat beter gekund maar lijkt me best lastig om voor elkaar te krijgen zo last minute.

vrijwel alles in dat Jera hitteplan is ook geïmplementeerd door graspop (wellicht zelfs meer), en ja bepaalde dingen zoals de waterpunten hadden er wel 1 dag eerder mogen staan maar vind de negativiteit wat overdreven.

Denk dat ze die zaken ook wel beter mogen aankondigen. Ik wist niets van zonnebrandcrème en veel mensen niet van de extra waterpunten die voorzien waren (die naast het podium moest je nooit staan wachten, maar bij het toilet bleven de rijen lang).

Alleszins: heeft zo'n mistkanon eigenlijk veel nut? Heb precies de indruk dat dat alleen maar iets doet als je echt op een bepaalde vierkante meter staat 😬

Maar die schaduw is toch iets waar ze echt wel eens over mogen nadenken. Het is niet alsof dit de eerste keer is dat het zo pokkewarm is op Graspop, dus dat "last minute" is niet echt een excuus vind ik hier dan. Ik zeg niet dat het eenvoudig te implementeren is, maar als andere festivals dat precies wel kunnen...

Denk dat ze die zaken ook wel beter mogen aankondigen. Ik wist niets van zonnebrandcrème en veel mensen niet van de extra waterpunten die voorzien waren (die naast het podium moest je nooit staan wachten, maar bij het toilet bleven de rijen lang).

Alleszins: heeft zo'n mistkanon eigenlijk veel nut? Heb precies de indruk dat dat alleen maar iets doet als je echt op een bepaalde vierkante meter staat 😬

Maar die schaduw is toch iets waar ze echt wel eens over mogen nadenken. Het is niet alsof dit de eerste keer is dat het zo pokkewarm is op Graspop, dus dat "last minute" is niet echt een excuus vind ik hier dan. Ik zeg niet dat het eenvoudig te implementeren is, maar als andere festivals dat precies wel kunnen...
Welke festivals dan. Lees bijvoorbeeld het Pinkpop topic en ook daar roepen ze hetzelfde.

• Leuk

Die aan de zijkanten van de mainstages bereiken wel vrijwel het hele stuk van die witte plateaus voor de mainstages, al moet de wind er misschien wel goed voor staan.

Luiheid van mensen ga je nooit helemaal goed kunnen regelen. Het feit dat er altijd de langste rijen staan vlak na een show aan de eerste wc's, zelfs op de camping elke dag weer meegemaakt. Er zijn 3 C blokken met wc's, de eerste staat een rij van 25 mensen, de tweede een rij van 15 en de derde staat nog 3 man te wachten en ben je zo aan de beurt. Mensen lijken gewoon echt niet verder te kijken dan hun neus lang is. Die waterpunten aan de zijkant van jupiler waren ideaal in de namiddag wanneer de andere blokken rijen hadden. Die vooraan aan de mains vast ook maar daar moet ik gewoon niet zo vaak zijn (mijn routes gaan eerder van marquee - metal dome en terug).

Vrijwilligers aan de vuilbakken (met de muntjes) hadden ook gewoon tubes zonnecreme vast. Dus die waren ook op veel plaatsen aanwezig.
Op alcatraz zouden ze die informatie in het groot op de schermen zetten tijdens de shows zodat je de hele tijd afgeleid bent door bewegende reclame en info schermen, ik vind dat persoonlijk minder aangenaam 😅 (en ook beschikbaarheid van drinkbaar water doen ze daar helaas minder goed, tijdens de hitte enkel bepaalde uren gratis water te verkrijgen zou ik daar ook aangepast willen zien)

Tegen vrijdagmiddag hadden we parasols, ongelimiteerd frisdrank en water en voor de rest goeie muziek. Hoezo zouden we de post verlaten?
Haha nee ik snap het hoor, zou het zelf ook niet doen als ik me ervoor had opgegeven. Maar soms leek het wel erg rustig en dacht ik dat per 2 afwisselen ook wel goed was ipv er de hele tijd met 4 te moeten staan. Anyway, wat ik vooral wou zeggen is dat jullie een pittige job hadden!

Net zoals de front stage crew; die aan de buitenpodia, maar ook die in de marquee en dome omwille van de warmte en vaak een hele show echt helemaal niets om te doen, maar er wel met 15 bijna arm aan arm staan. Dat blijft me toch ook telkens verbazen, als Elder of Cult of Luna speelt, moeten daar dan echt zoveel mensen een hele show staan? Je zou bijna met een bende gaan crowdsurfen zodat die daar ook wat te doen hebben, maar de kans is groot dat je nooit tot vooraan geraakt en gewoon op de grond valt omdat ook niemand in het publiek crowdsurfers verwacht :D

• 100
Waarderingen: Piebe71
Hebben we wetten en bordjes nodig om te snappen dat het niet heel sociaal is om in een volle zaal/tent te gaan roken?
Vol stond de tent nu wel niet met Solstafir 😅

Maar goed, ik spreek hier precies heel de tijd tegen mijn eigen winkel en verdedig precies de rokers. Terwijl ik pro rookverbod ben 😆

Zei hier iemand extreem weer? Je had beter niets gezegd voor deze week. haha
Vond het dag 1 in de marquee onverantwoord met dat plastiek dat aan het smelten was. Was blij dat men dan de ventilatoren en de hogedrukspuiten hebben geïnstalleerd. Weet niet of beide sinds vrijdag daar waren.
Edit: petitie voor geen zwarte geslote tent meer bij extreem weer zoals op dondeag?
Voor de rest vond ik het zeker een geslaagd graspop!
Het was inderdaad extreem warm, misschien niet volgens de officiële definitie (35+, weet even niet of die aangetikt zijn), maar dan toch zeker voor het gevoel, en dat is toch zeker ook wat telt.

Ik heb uiteraard ook behoorlijk afgezien, maar eigenlijk ook niet echt meer dan andere extreem warme edities van festivals, en dat zijn er inmiddels al aardig wat geweest (GMM, Alcatraz, Werchter, Pinkpop, Bospop..).

Toch komt er bij mij in zo'n jaren wel een soort van gelatenheid over me heen, en probeer ik gewoon als altijd het beste ervan te maken.
Ja, er zijn ook optredens die ik minder goed meekrijg door de warmte, maar dat gebeurt ieder jaar net zo goed door andere factoren die ik al dan niet zelf in de hand heb (regen, modder, wind, kou, fysieke of mentale gesteldheid, alcoholconsumptie, etc.).

Ik was een maandje geleden als docent betrokken bij een brandweerinstructie over incidenten met radioactieve bronnen.
Ook toen was het behoorlijk warm, nog niet zo warm als afgelopen dagen, maar kwam wel in de buurt.
Tijdens uitleg van de instructeur voorafgaand aan de oefening buiten in de volle zon stonden de manschappen al in volledige uitrusting incl. helm, halsbescherming e.d.
Op een gegeven moment deed een vrij jonge brandweerman (die zelfs nog geen helm op had) zijn jas open voor wat verkoeling, waarop de instructeur iets zei in de trant van "enne, heb je zomer?". Een collega naast hem zei vervolgens "gewoon accepteren".
Daar moest ik de afgelopen dagen ook wel af en toe aan denken.. 😅

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Piebe71

Users who are viewing this thread