Bij deze een verslagje van mijn Graspop
Donderdag
Dag begonnen bij
Mantah. Was lekker, maar vond het iets minder dan ik hoopte van tevoren. Misschien moest ik gewoon nog even inkomen. Daarna
Ego Kill talent vanaf een afstandje zittend bekeken. Die zangeres was wel een vibe, ging ik erg goed op. Daarna lekker staan dansen bij
Combichrist. Was leuk, samen met mn vrienden. Het was geen Static-X, maar wel een goede vervanger. Zeker aangezien ik ze de vorige keer op Graspop opzich ook had willen zien maar toen had overgeslagen voor iets anders. Daarna ben ik doorgegaan naar de metal dome voor
The funeral portrait. Ik was van tevoren best hyped hierover, had goede dingen gehoord. En dat maakten ze waar! Leuke show, leuke frontman. Erg naar mn zin gehad, ondanks de hitte. Daarna ben ik naar
Gatecreeper gegaan. Ik had het erg warm. Ik stond toe te kijken hoe een van mn vrienden in de circle pit dook, niet snappende hoe mensen konden pitten in deze zweettent. Heel eerlijk, ik zat vooral te wachten tot ik de hitte weer uit kon. Ben toen op weg gegaan naar Sleep theory, maar de metal dome leek erg vol, en ik had niet de puf om me door de massa te bewegen in de hitte dus besloot ze maar over te slaan. Merkte dat ik erg chagrijnig werd van de temperatuur. Na een pauze en wat drinken enzo maar weer terug naar de marquee gegaan voor
Wolves in the throne room. Was erg goed, hoewel ik het deels zittend heb meegepakt. Wat ben ik toch blij dat ik zo'n klein hand ventilatortje had gekocht. Daarna terug naar main voor het begin van
A day to remember. Dit is toch wel nostalgie. Was het eerste concert waar ik ooit heen ben gegaan. Vond ze de laatste keer op Graspop tegenvallen, maar dit keer klonk het echt goed! Met name I'm made of wax Larry, what are you made of? Erg naar mn zin gehad, maar wel eerder weg voor
Septicflesh. Was ook erg goed. Kan me eerlijk gezegd niet meer helemaal herinneren wat ik er van vond, zal het ook wel weer veel te warm hebben gevonden. Toen ik de marquee weer uit kwam hoopte ik dat het ondertussen zou zijn afgekoeld buiten, maar dat viel tegen. Door naar de metal dome voor
Bloodywood. Dat was toch wel weer een feestje, hoewel ik ze de vorige keer op de jupiler beter vond. Visuals waren cool. Ik was een beetje verward door de manier waarop ze Bekhauf aankondigden, want het klonk daardoor alsof Babymetal ook op het podium zou verschijnen, wat natuurlijk niet het geval was. Mn vriend was vooral teleurgesteld dat alle coole instrumenten via een bandje gingen en niet live waren (op een klein stukje fluit na). Ik wist daarna niet goed wat ik zou gaan doen. Ik besloot toch maar wat te eten te gaan halen en vanaf een afstandje
Within Temptation mee te pakken. Ben al fan sinds ik letterlijk 3 jaar oud ben en dit is de band die ik het meest live heb gezien, maar de laatste keer (Ziggo Dome) werd ik er een beetje moe van, en stond ik er bij met een 'misschien heb ik ze nu wel vaak genoeg live gezien', dus vandaar dat ik niet heel enthousiast was aan het begin. Ik dacht dat het weer dezelfde set ging zijn, aangezien de podiumaankleding hetzelfde was enzo. Halverwege mn pizza begon ik al te beseffen dat Sharon wel erg goed bij stem is dit keer. Na mn pizza besefte ik me dat dit niet dezelfde setlist is als de vorige keer. Ze speelden een aantal nummers die ik al een tijd niet meer gehoord had. En een aantal nummers die ik nog nooit zo goed heb gezien. Ookal zat ik achteraan in het gras. Dit concert raakte ergens een diepe snaar in me. Ik begon langzaam te beseffen dat dit de beste WT show is die ik in lange tijd heb gezien. En misschien wel de beste ooit??? Ik werd vrij emotioneel. Heb tijdens ice Queen nog naar een van mn vrienden gesnauwd dat ze dr mond moest houden (sorry haha). Vorige keer dat ik ze zag speelden ze die namelijk niet. En dan als afsluiter Mother Earth. Nu heb ik vaker wel dan niet dat ik met tranen in mn ogen sta bij dat nummer, maar ik ben nu gewoon volledig in huilen uitgebarsten vanaf de eerste noot. Nog nooit zoveel tranen over mn wangen doen rollen tijdens een live optreden. Bizar. Dit was zo mooi. Zo goed. Mn vrienden ging er ook helemaal in op en hadden mijn staat niet eens door. Toen ze me daarna zagen kon ik alleen maar uitkramen 'dit is gewoon mn favoriete nummer' terwijl ik iemand in de armen vloog. Wat een fantastisch goed optreden. Jezus. Wordt bijna weer emotioneel terwijl ik dit zit te typen. Goed daarna had ik ook niet veel meer wat ik eigenlijk wilde zien. Ben mn vriend gaan opzoeken. We zijn bij
The Dillinger Escape Plan op de tribune gaan zitten. Maar eerlijk? Dit klonk nergens naar. Zag het veld ook langzaam leeglopen. Toen we opstonden om weg te lopen hoorden we wel dat de mix op het veld beter klonk dat op de tribune. Misschien als je daadwerkelijk op de witte platen stond dat het wel goed klonk. Maar wij zijn verhuisd naar
Limp Bizkit. Moet ik daar nog iets over zeggen? Zat geen energie in. Niet boeiend. Mijn vriend wilde eigenlijk heel erg graag The Offspring zien. Maar we zagen ook die grote onweersbui aankomen (en de poncho's lagen nog in de tent). We hebben uiteindelijk last minute toch besloten richting inferno te gaan 'om de poncho's op te halen'. Ik was niet meer van plan om nog terug te gaan. Mn vriend eigenlijk wel, maar met hoe hard het naar beneden kwam besloot ook hij om maar in de tent te blijven. Ik vind het nog steeds jammer voor hem.
Top 3:
1. Within Temptation
.
.
.
2. Wolves in the throne room
3. Bloodywood
Vrijdag
Na een te korte nachtrust was het tijd voor de warmste dag van het weekend. Doordat Drowning Pool had afgezegd kon ik starten bij
Vower ipv Infected Rain. Klonk wel goed, leuke opstarter. Daarna heb ik
Thornhill gekeken op de jupiler. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wat ik ervan vond, zal wel prima zijn geweest. Daarna naar
Infected Rain. Dat was toch wel erg goed. Ik was bang voor een gevalletje Butcher Babies (die waren erg slecht) maar dat was totaal niet het geval. Die zangeres! Indrukwekkend. Maar ik ben toch iets eerder weg gegaan om nog het einde van
letlive. te bekijken. Daar waren ook al mn vrienden. Ik heb ze ooit 12 jaar geleden op mn eerste festival live gezien, en dat was indrukwekkend, en ik was bang dat het niet meer zo goed zou zijn, maar dat was het wel! En de frontman kennende verwachtte ik volledig dat ie boven op de Jupiler zou klimmen, maar hij wist me toch weer te verrassen door bovenop de trussen vd bar te klimmen. Blij dat ik dit nog heb meegepakt. Daarna naar de metal dome voor
Oranssi Pazuzu. Daar ben ik in trance op de grond gaan zitten. Ik was van tevoren erg hyped hierover, en dat maakte ze meer dan waar, erg bijzonder. Wel erg warm ook weer. Na een eetpauze terug de metal dome in voor
Harikiri for the sky. Ook dit vond ik goed, maar ik was aardig stervende door de hitte en vermoeidheid. Ik kon alleen maar op de grond zitten met mn ventilatortje. Ben 2x zittend in slaap gevallen om direct weer wakker te schrikken. 2e keer was ik ook aardig de weg kwijt en probeerde ik mn ventilator op te drinken. Jammer van de hitte, want ik vond ze wel erg goed klinken. Door naar de marquee voor
Old man's child. Ook dit klonk goed en had ik het naar mn zin, maar warm. Wel eerder weg om door te gaan naar
Elder. Hier was ik ook erg hyped over. Ondertussen had ik weer iets aan energie (en was het al ietsje koeler?) Tijd om weer eens te gaan staan, en we stonden aardig vooraan ook. Dit was echt wel heel goed, heerlijk in op gegaan. Daarna voor de zekerheid even op en neer gegaan naar de tent om een poncho te halen, voor het geval er weer zo'n onweersbui zou komen (uiteindelijk was dat niet nodig). Toen was het tijd voor
Breaking Benjamin. Ik heb ze ooit al eens gezien op Sziget (toen nog niet beseffende hoe weinig ze in Europa spelen). Was een goede show, en in tegenstelling tot de vorige keer speelden ze nu wel het nummer waarmee ik ze heb leren kennen! (Dance with the devil) Leuk om gezien te hebben. Ik geloof dat ik daarna weer wat ben gaan eten? In ieder geval was de volgende band waar ik heen ben geweest
Leprous. Ik was heel benieuwd naar die man zn stem in het echt. Klonk goed. Ik was wel aardig stervende. Daarna nog naar
Cradle of Filth. Je kan die man zn stem hebben of niet. Ik kan dat wel, en vond ze op zich wel oke. Heb ze vaker gezien. Ben blijven plakken tot Nympethamine Fix en toen richting tent gegaan om semi op tijd in bed te gaan liggen. Wilde voor morgen goed uitgerust zijn. Ik miste tot nu toe wel bands die echt een hoogtepunt waren. Op zich was alles wel oke, maar ik begon te twijfelen of die hitte doorstaan het hiervoor wel waard was.
Top 3:
1. Elder
2. Oranssi Pazuzu
3. ???
Zaterdag
Over hoogtepunten gesproken, zaterdag was het absolute hoogtepunt van het hele weekend. Ik wilde vandaag de energie hebben om zowel Architects als Bring Me The Horizon actief mee te maken, en wonder boven wonder heb ik 8 uur geslapen en was ik aardig uitgerust! Top start van de dag. Eerste band was
The pretty wild. Was een prima start van de dag. Daarna naar
Faetooth. We stonden aardig vooraan. Dit was prachtig. Hele show staan meedrijven. Er staat niet genoeg Doom op Graspop. Enige opmerking is denk ik dat hun vibe niet helemaal leek te matchen met hun muziek? Hoe bedoel je 'jump!' ik sta met mn ogen dicht langzaam te headbangen? Toen door naar
Feuerschwanz. Hele andere vibe, maar was een lekker feestje. Lekker staan dansen en naar mn zin gehad. Toen terug naar de dome voor
Rivers of nihil. Ik was van tevoren ook heel hyped hierover, maar om de een of andere reden kon ik er niet inkomen. Erg jammer, want het klonk wel goed. Weet niet wat er was. Even een eetpauze met Primal Fear op de achtergrond om weer de metal dome in te gaan voor
Loathe. Klonk wel goed. Daarna door naar
Three days grace. Ook dit is weer nostalgie, een van mijn gateway bands. Vaak genoeg gezien al, maar de eerste keer met de oude zanger erbij. Eerlijk? Vond hem niet veel toevoegen haha, en ik denk dat ik de nieuwe zanger stiekem beter vind. Verder was dit ook de eerste band waarbij ik echt los ben gegaan, tientallen crowdsurfers tillen en lekker moshen. Precies waar ik zin in had op dat moment. Dit is ook het eerste jaar dat ik een fitnesstracker droeg, leuk om te zien hoe ik in mn hartslag bijna de crowdsurfers kan terugtellen haha (heb de 180 aangetikt). Toen even snel op en neer naar de camping voor een poncho, en daarna was het tijd voor
Corrosion of Conformity. Klonk wel oke, was niet echt onder de indruk. Mijn favoriete nummer is Albatross en de stoner in mij moest heel hard huilen omdat ze dat nummer pas speelde toen
Uncle acid & the deadbeats begon. Die overlap is gewoon crimineel. Maar het was het waard om Albatross te skippen, want uncle acid opende direct met mn 2 favo nummers en klonken zo goed. Fantastisch optreden, heerlijk staan viben. Over stoner-zijn gesproken, dit was het eerste jaar sinds 2019 dat ik GEEN wiet mee had, omdat ik eigenlijk sinds januari ben gestopt. Ik heb heel lang volgehouden dat ik op Graspop wel wiet zou roken, maar heb last minute besloten om niks mee te nemen, en dat is me heel goed bevallen. Ik heb nog steeds genoten van de shows waar ik van plan was om stoned bij te staan, en ik hoop dat ik misschien andere mensen kan inspireren dat het nuchter ook heel leuk kan zijn! (Sterker nog, ik denk niet dat ik met deze hitte nog verder van de kaart had willen zijn). Na uncle acid was het dan tijd voor
Architects. Ik wilde dit heel graag actief meemaken. Heb ze ooit als voorprogramma van Parkway Drive gezien en toen stond het geluid echt helemaal ruk, en heb ze daarna nooit meer echt een kans gegeven. Iedere keer zag ik ze vanaf een afstandje en dacht ik 'oh dit klinkt eigenlijk best wel goed', dus nu wilde ik midden in het publiek staan. En dat is gelukt! In de pit gedoken, crowdsurfers getild en zelf nog gecrowdsurft. Heb me heerlijk vermaakt. Was van tevoren een beetje bang omdat iedereen zei dat ie slecht bij stem is enzo, maar ik heb het niet gemerkt. (Maar ik heb ook geen goed vergelijkingsmateriaal). Blij hiermee. Daarna heb ik het einde van
Tessarect nog meegepakt en dat klonk ook heel erg goed. En ze gebruikten de zijschermen! Ik heb hier even snel wat noedels geïnhaleerd want ik moest misschien ook nog avondeten en had daar geen tijd voor. Eigenlijk jammer dat ik hier niet de hele show van heb kunnen zien, dit klonk ook tof. Toen zei ik tegen mn vriend 'ik moet misschien nog even rust houden want ik wil BMTH echt wel volhouden en ik ga nu al 6 uur non-stop door'. Maar mn vriend wilde bij
Avatar toch losgaan, dus ik ging mee. En dat is maar goed ook want avatar stond hier even een headline-waardige show te geven? Hoe tof was dit, heel veel pyro, en ze klonken echt goed! En in het donker! Fantastisch. En dan als laatste nog
Bring Me The Horizon. Ik had graag op de witte platen gestaan, maar ik was natuurlijk veel te laat omdat ik bij Avatar stond te feesten. Maar goed, ik stond nog steeds prima wat verder naar achter. In het begin was ik nog niet helemaal overtuigd. Het leek toch wat veel op hun vorige show in 24. Die vond ik toen wel heel tof en had ik vanaf de tribune meegepakt, dus wilde dit keer daarom juist in het publiek staan. Maar ik kwam er toch lekker in. Vond het ook tof dat mn vriend naast me stond los te gaan terwijl hij niet wist of ie het zou gaan volhouden. Ik heb nog op zn schouders gezeten. En ik ben dol op lasers! En toen kwam de stortbui!!! De lasers in de regen, de atmosfeer, ik ging helemaal los!!! (En die poncho was toch minder bedekkend dan ik hoopte maar het boeide me geen reet). Mn vrie d is gaan schuilen in de marquee (hij had ook geen poncho) terwijl ik euforisch het einde van de show mee pakte. Vraag me niet hoe ik vandaag de hele dag los ben gegaan, ik weet het ook niet.
Top 3:
???
Onmogelijk
Deze hele dag was top
Hier is mijn Anti-Top 3, want dat is makkelijker:
1. The pretty wild - was niet slecht, prima opener. Maar dit was zo'n goede dag dat dit het slechtste is wat ik heb gezien haha
2. Corrosion of Conformity - klonk oke, niet super onder de indruk en minpunten voor het niet kunnen zien van Albatross
3. Rivers of nihil - sorry ik weet het het is crimineel om dit in mn 3 minst favoriete bands van de dag te zetten maar dat zegt wat over de andere bands die ik vandaag heb gezien.
Iedere andere band staat op een gedeelde eerste plaats van de dag!!!
(Oke en als er iemand statistieken wil bijhouden voor het forum ofzo dan hier toch een top 3, maar ik ben het niet eens met mezelf eens over wat nu echt de beste bands waren: 1. Avatar 2. Bring me the Horizon 3. Uncle acid & the deadbeats )
Zondag
Oke nog 1 dag te gaan. Deze dag had ook een aantal momenten waarop ik eigenlijk niemand wilde zien. Op zich vond ik alle 3 de openers wel oke en ik wist niet waar ik naartoe wilde. Battle beast viel af want nieuwe zangeres (geloof ik de goede keuze heb ik gehoord). En ik eindigde bij
Return to dust want dat was dichter bij het waterpunt waar ik met mn flesjes had gevuld. Klonk lekker, prima opener. Daarna
Kuazar geluisterd. Trash is normaal mn genre niet, maar vond dit bij het inluisteren wel nice, en dat was live ook zo. De overgang van 'olee olee we are the champions' naar 'dit nummer gaat over genocide' was wel een keuze. Op tijd weg voor
Gaerea en dat was echt heel nice. Heerlijk staan viben hier. Daarna had ik een gat en ik was van plan te gaan kijken bij King 810 maar ik hoorde van mn vrienden dat dat Capitoolbestormers zijn dus dat heb ik maar overgeslagen. Toen was het tijd voor
Decapitated. Dit is de band waarbij ik bij het inluisteren dacht 'dit is takkeherrie' en bij de tweede keer dacht 'maar wel lekkere takkeherrie'. En ik blijf bij die statement. Ik ging vooral goed op de 3 nummers waar ik bij het inluisteren ook goed op ging. Oh en had ik al gezegd dat het verschrikkelijk warm was? Daarna
wargasm op de Jupiler. Ik had ze eerder dit jaar als voorprogramma van electric callboy gemist en wilde ze toch graag zien. Ik wilde ergens gaan zitten want ik was moe, maar mn vriend (die ze de vorige keer op graspop had gezien) zei 'nee dit moet je vanuit het publiek meekrijgen' en hij had gelijk. Muzikaal is het niet helemaal mijn ding maar het was zeker een vibe en ik ben er goed in meegegaan. Ik wilde eigenlijk naar vltimas, maar ik trok de hitte in de marquee echt niet dus ging maar mee naar
future Palace omdat ik gemiddeld de metal dome toch iets beter te doen vond dan de marquee. Maar goed daar was het ook heet en ik ben maar gaan zitten terwijl ik een beetje naar ze luisterde. Had ze toch al een keer gezien, en het klonk oke. Daarna
Kanonenfieber in de marquee. Mijn vrienden gingen verder naar voren, maar mijn energie was op en het was nog steeds heet dus ik ben achteraan blijven zitten. Het klonk wel echt tof en van wat ik heb gezien was hun stage presence ook wel nice. Dit zou ik nog wel een keer willen zien wanneer ik niet stervende ben. Ik ben wat eerder weggegaan voor
periphery. Ja wat moet ik zeggen, klonk goed, was heet, ben gaan zitten. Ik trok het echt niet meer deze dag. Ben daarna bij
the gathering in de marquee gaan zitten eten. En dit klonk echt heel goed? Bij het inluisteren was ik niet overtuigd dus dit was een positieve verrassing. Daarna heb ik een klein stukje
solstafir meegepakt. Helaas maar heel kort, maar ik snap dat mn vriend hier zo hyped over was want damn dit klonk echt heel goed. Misschien moet ik dit een volgende keer meer prioriteit geven. Maar nu moest ik weg voor een goede plek bij
electric callboy. Ik ben groot fan, maar dit viel wel even tegen. Als eerste begonnen we wat verder naar achter omdat de vorige keer het publiek zo intens druk en wild was. Maar het publiek was echt dood. Wij dus verder naar voren. Eerste deel van de setlist deed me echt niks. Dit was echt te veel techno/hardstyle, terwijl ik de mengeling die ze normaal deden echt lekker vond. Uiteindelijk heb ik me prima vermaakt hoor, en ik zou het een 7/10 geven, maar het was niet wat ik hoopte dat het zou zijn.
Ik heb me lang afgevraagd hoe ik mezelf van main stage naar de metal dome zou teleporteren om niks van
Carpenter brut te missen, maar dat is aardig gelukt. We zijn na spaceman gaan lopen, hebben we got the moves dus wel nog meegekregen terwijl we wegliepen en kwamen in de metal dome aan toen de intro van het eerste nummer nog bezig was. Er was ruimte zat, en het publiek was aardig dood, maar wij besloten ons eigen feestje te bouwen. We stonden links, wat verder naar achter. Mocht je daar een groep een uur lang hebben zien dansen en moshen, dat waren wij! Ik heb geen seconde stil gestaan. Toen ie opriep tot een wall of death dachten wij 'we starten wel onze eigen want we staan te ver weg'. Ik had gedacht dat het ons 6en plus een paar anderen zou zijn. Ik had niet verwacht dat die wall of death zo groot zou worden!! Er kwamen zelfs mensen van voren terug naar ons om met ons mee te doen haha. Compleet uit mn plaat gegaan. Doorweekt van het zweet. Fun fact: volgens mn fitness tracker heb ik zondag bijna 29.000 stappen gezet, waarvan ongeveer 10.000 tijdens alleen Carpenter brut haha. Hij heeft er ook automatisch een uur lange workout geregistreerd. Dit was het absolute hoogtepunt. Daarna ben ik gaan afkoelen bij
Mastodon. Was een goed optreden. En daarna nog een cocktailtje drinken terwijl we van ver weg in het gras nog naar
sabaton keken. Heb me nog prima vermaakt.
Top 3:
1. Carpenter brut
2. Gaerea
3. Electric callboy
De hitte heeft wel duidelijk erg veel impact gemaakt en dat vond ik echt niet leuk. Ik merk dat ik me op alle dagen behalve de zaterdag afvroeg of dit het eigenlijk wel waard was. En dat vind ik erg jammer. Maar goed, dit vond ik ook de minst interessante lineup sinds ik naar Graspop ga.
Ik wil wel zeggen dat ik het geluid overal heel goed vond staan! Tuurlijk gebeurde het wel eens dat het tijdens het eerste nummer nog niet 100% was, maar vergeleken met andere jaren vond ik dat het overal erg goed stond afgesteld.
Overall top 3:
1. Carpenter brut
2. De hele zaterdag
3. Within Temptation