Graspop Metal Meeting 2026

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Ze hebben een duidelijke wachtrij. Een ware slang.
Opvallend onder de touwtjes wat het enige gras dat nog fel groen was en fier overeind stond.
Vraag mij af waarom ze het Werchter systeem niet kunnen invoeren. QR code en online bestellen en je kan het even later afhalen. Geen wachtrijen, amper aanschuiven en je kan makkelijk je t-shirts bestellen.

Nu goed, er is al iets aangepast, we zullen dat maar als positief beschouwen. Hopelijk realiseren ze zich over een paar jaar dat het bijna 2030 is.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Vraag mij af waarom ze het Werchter systeem niet kunnen invoeren. QR code en online bestellen en je kan het even later afhalen. Geen wachtrijen, amper aanschuiven en je kan makkelijk je t-shirts bestellen.

Nu goed, er is al iets aangepast, we zullen dat maar als positief beschouwen. Hopelijk realiseren ze zich over een paar jaar dat het bijna 2030 is.
Het is leuker om naar een gigantische muur shirtjes te kijken dan om op een telefoon te scrollen en te bestellen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: won666
Vraag mij af waarom ze het Werchter systeem niet kunnen invoeren. QR code en online bestellen en je kan het even later afhalen. Geen wachtrijen, amper aanschuiven en je kan makkelijk je t-shirts bestellen.

Nu goed, er is al iets aangepast, we zullen dat maar als positief beschouwen. Hopelijk realiseren ze zich over een paar jaar dat het bijna 2030 is.

Dat is wel het geval voor de merchandise van Graspop zelf. Ik weet niet waarom ze dat niet met de band-shirts doen, maar dat lijkt me precies ook allemaal slecht geregeld. Mijn zus was geïnteresseerd in een Babymetal shirt, maar het duurde tot zaterdagavond voor die effectief ophing. Je zou denken dat ze 's morgens toch meteen alle zaterdag bands zouden ophangen. Moeten ze wachten tot de bands toekomen of zo? 😅
 
Dat is wel het geval voor de merchandise van Graspop zelf. Ik weet niet waarom ze dat niet met de band-shirts doen, maar dat lijkt me precies ook allemaal slecht geregeld. Mijn zus was geïnteresseerd in een Babymetal shirt, maar het duurde tot zaterdagavond voor die effectief ophing. Je zou denken dat ze 's morgens toch meteen alle zaterdag bands zouden ophangen. Moeten ze wachten tot de bands toekomen of zo? 😅
Hangt er vanaf, sommige (vooral grotere bands) sturen 't vooruit, anderen nemen het mee en dan is het pas beschikbaar na aankomst van de band. En met name van kleinere bands zie je regelmatig helemaal niets hangen. Ik vermoed dat laatste vanwege kosten (fee)/baten (opbrengst)/gedoe. Zo had ik zelf graag een (tour)shirt van Gaerea gekocht maar dat was er gewoon niet helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: dogsoldierspoon
Het is leuker om naar een gigantische muur shirtjes te kijken dan om op een telefoon te scrollen en te bestellen :)
Dat kan ook nog altijd, als je dat prefereert. T-shirts hangen nog altijd uit, zoals je gewend bent, maar bij elk shirt hangt er ook een unieke code. Dus als je staat te bestellen moet je daar niet meer staan "Zwarte t-shirt van Iron Maiden met blauwe tekening", maar gewoon "C1". Scheelt een hoop gelul, want veel tijd wordt er bij Graspop verloren aan "die t-shirt daar, met dat rood". De mensen aan die stand kennen ook het overgrote deel van die bands niet, dus wordt het lastig om dat te omschrijven. Dan komen ze terug, moet de maat nog bekeken worden en zo verlies je gigantisch veel tijd.
 
Dat kan ook nog altijd, als je dat prefereert. T-shirts hangen nog altijd uit, zoals je gewend bent, maar bij elk shirt hangt er ook een unieke code. Dus als je staat te bestellen moet je daar niet meer staan "Zwarte t-shirt van Iron Maiden met blauwe tekening", maar gewoon "C1". Scheelt een hoop gelul, want veel tijd wordt er bij Graspop verloren aan "die t-shirt daar, met dat rood". De mensen aan die stand kennen ook het overgrote deel van die bands niet, dus wordt het lastig om dat te omschrijven. Dan komen ze terug, moet de maat nog bekeken worden en zo verlies je gigantisch veel tijd.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Is bij Graspop officiële merch trouwens wel dat je die codes hebt, werkt een stuk makkelijker dan "die met die onleesbare letters in blauw"
 
Vraag mij af waarom ze het Werchter systeem niet kunnen invoeren. QR code en online bestellen en je kan het even later afhalen. Geen wachtrijen, amper aanschuiven en je kan makkelijk je t-shirts bestellen.

Inderdaad. Koop door de absurde wachtrijen al jaren niets meer op Graspop, maar heb vorig jaar op Werchter dan wel een Deftones-shirt gekocht, omdat het daar zo makkelijk/snel was.
 
  • 100
Waarderingen: Jimmeh07
Bij deze een verslagje van mijn Graspop :)

Donderdag
Dag begonnen bij Mantah. Was lekker, maar vond het iets minder dan ik hoopte van tevoren. Misschien moest ik gewoon nog even inkomen. Daarna Ego Kill talent vanaf een afstandje zittend bekeken. Die zangeres was wel een vibe, ging ik erg goed op. Daarna lekker staan dansen bij Combichrist. Was leuk, samen met mn vrienden. Het was geen Static-X, maar wel een goede vervanger. Zeker aangezien ik ze de vorige keer op Graspop opzich ook had willen zien maar toen had overgeslagen voor iets anders. Daarna ben ik doorgegaan naar de metal dome voor The funeral portrait. Ik was van tevoren best hyped hierover, had goede dingen gehoord. En dat maakten ze waar! Leuke show, leuke frontman. Erg naar mn zin gehad, ondanks de hitte. Daarna ben ik naar Gatecreeper gegaan. Ik had het erg warm. Ik stond toe te kijken hoe een van mn vrienden in de circle pit dook, niet snappende hoe mensen konden pitten in deze zweettent. Heel eerlijk, ik zat vooral te wachten tot ik de hitte weer uit kon. Ben toen op weg gegaan naar Sleep theory, maar de metal dome leek erg vol, en ik had niet de puf om me door de massa te bewegen in de hitte dus besloot ze maar over te slaan. Merkte dat ik erg chagrijnig werd van de temperatuur. Na een pauze en wat drinken enzo maar weer terug naar de marquee gegaan voor Wolves in the throne room. Was erg goed, hoewel ik het deels zittend heb meegepakt. Wat ben ik toch blij dat ik zo'n klein hand ventilatortje had gekocht. Daarna terug naar main voor het begin van A day to remember. Dit is toch wel nostalgie. Was het eerste concert waar ik ooit heen ben gegaan. Vond ze de laatste keer op Graspop tegenvallen, maar dit keer klonk het echt goed! Met name I'm made of wax Larry, what are you made of? Erg naar mn zin gehad, maar wel eerder weg voor Septicflesh. Was ook erg goed. Kan me eerlijk gezegd niet meer helemaal herinneren wat ik er van vond, zal het ook wel weer veel te warm hebben gevonden. Toen ik de marquee weer uit kwam hoopte ik dat het ondertussen zou zijn afgekoeld buiten, maar dat viel tegen. Door naar de metal dome voor Bloodywood. Dat was toch wel weer een feestje, hoewel ik ze de vorige keer op de jupiler beter vond. Visuals waren cool. Ik was een beetje verward door de manier waarop ze Bekhauf aankondigden, want het klonk daardoor alsof Babymetal ook op het podium zou verschijnen, wat natuurlijk niet het geval was. Mn vriend was vooral teleurgesteld dat alle coole instrumenten via een bandje gingen en niet live waren (op een klein stukje fluit na). Ik wist daarna niet goed wat ik zou gaan doen. Ik besloot toch maar wat te eten te gaan halen en vanaf een afstandje Within Temptation mee te pakken. Ben al fan sinds ik letterlijk 3 jaar oud ben en dit is de band die ik het meest live heb gezien, maar de laatste keer (Ziggo Dome) werd ik er een beetje moe van, en stond ik er bij met een 'misschien heb ik ze nu wel vaak genoeg live gezien', dus vandaar dat ik niet heel enthousiast was aan het begin. Ik dacht dat het weer dezelfde set ging zijn, aangezien de podiumaankleding hetzelfde was enzo. Halverwege mn pizza begon ik al te beseffen dat Sharon wel erg goed bij stem is dit keer. Na mn pizza besefte ik me dat dit niet dezelfde setlist is als de vorige keer. Ze speelden een aantal nummers die ik al een tijd niet meer gehoord had. En een aantal nummers die ik nog nooit zo goed heb gezien. Ookal zat ik achteraan in het gras. Dit concert raakte ergens een diepe snaar in me. Ik begon langzaam te beseffen dat dit de beste WT show is die ik in lange tijd heb gezien. En misschien wel de beste ooit??? Ik werd vrij emotioneel. Heb tijdens ice Queen nog naar een van mn vrienden gesnauwd dat ze dr mond moest houden (sorry haha). Vorige keer dat ik ze zag speelden ze die namelijk niet. En dan als afsluiter Mother Earth. Nu heb ik vaker wel dan niet dat ik met tranen in mn ogen sta bij dat nummer, maar ik ben nu gewoon volledig in huilen uitgebarsten vanaf de eerste noot. Nog nooit zoveel tranen over mn wangen doen rollen tijdens een live optreden. Bizar. Dit was zo mooi. Zo goed. Mn vrienden ging er ook helemaal in op en hadden mijn staat niet eens door. Toen ze me daarna zagen kon ik alleen maar uitkramen 'dit is gewoon mn favoriete nummer' terwijl ik iemand in de armen vloog. Wat een fantastisch goed optreden. Jezus. Wordt bijna weer emotioneel terwijl ik dit zit te typen. Goed daarna had ik ook niet veel meer wat ik eigenlijk wilde zien. Ben mn vriend gaan opzoeken. We zijn bij The Dillinger Escape Plan op de tribune gaan zitten. Maar eerlijk? Dit klonk nergens naar. Zag het veld ook langzaam leeglopen. Toen we opstonden om weg te lopen hoorden we wel dat de mix op het veld beter klonk dat op de tribune. Misschien als je daadwerkelijk op de witte platen stond dat het wel goed klonk. Maar wij zijn verhuisd naar Limp Bizkit. Moet ik daar nog iets over zeggen? Zat geen energie in. Niet boeiend. Mijn vriend wilde eigenlijk heel erg graag The Offspring zien. Maar we zagen ook die grote onweersbui aankomen (en de poncho's lagen nog in de tent). We hebben uiteindelijk last minute toch besloten richting inferno te gaan 'om de poncho's op te halen'. Ik was niet meer van plan om nog terug te gaan. Mn vriend eigenlijk wel, maar met hoe hard het naar beneden kwam besloot ook hij om maar in de tent te blijven. Ik vind het nog steeds jammer voor hem.

Top 3:
1. Within Temptation
.
.
.
2. Wolves in the throne room
3. Bloodywood

Vrijdag
Na een te korte nachtrust was het tijd voor de warmste dag van het weekend. Doordat Drowning Pool had afgezegd kon ik starten bij Vower ipv Infected Rain. Klonk wel goed, leuke opstarter. Daarna heb ik Thornhill gekeken op de jupiler. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wat ik ervan vond, zal wel prima zijn geweest. Daarna naar Infected Rain. Dat was toch wel erg goed. Ik was bang voor een gevalletje Butcher Babies (die waren erg slecht) maar dat was totaal niet het geval. Die zangeres! Indrukwekkend. Maar ik ben toch iets eerder weg gegaan om nog het einde van letlive. te bekijken. Daar waren ook al mn vrienden. Ik heb ze ooit 12 jaar geleden op mn eerste festival live gezien, en dat was indrukwekkend, en ik was bang dat het niet meer zo goed zou zijn, maar dat was het wel! En de frontman kennende verwachtte ik volledig dat ie boven op de Jupiler zou klimmen, maar hij wist me toch weer te verrassen door bovenop de trussen vd bar te klimmen. Blij dat ik dit nog heb meegepakt. Daarna naar de metal dome voor Oranssi Pazuzu. Daar ben ik in trance op de grond gaan zitten. Ik was van tevoren erg hyped hierover, en dat maakte ze meer dan waar, erg bijzonder. Wel erg warm ook weer. Na een eetpauze terug de metal dome in voor Harikiri for the sky. Ook dit vond ik goed, maar ik was aardig stervende door de hitte en vermoeidheid. Ik kon alleen maar op de grond zitten met mn ventilatortje. Ben 2x zittend in slaap gevallen om direct weer wakker te schrikken. 2e keer was ik ook aardig de weg kwijt en probeerde ik mn ventilator op te drinken. Jammer van de hitte, want ik vond ze wel erg goed klinken. Door naar de marquee voor Old man's child. Ook dit klonk goed en had ik het naar mn zin, maar warm. Wel eerder weg om door te gaan naar Elder. Hier was ik ook erg hyped over. Ondertussen had ik weer iets aan energie (en was het al ietsje koeler?) Tijd om weer eens te gaan staan, en we stonden aardig vooraan ook. Dit was echt wel heel goed, heerlijk in op gegaan. Daarna voor de zekerheid even op en neer gegaan naar de tent om een poncho te halen, voor het geval er weer zo'n onweersbui zou komen (uiteindelijk was dat niet nodig). Toen was het tijd voor Breaking Benjamin. Ik heb ze ooit al eens gezien op Sziget (toen nog niet beseffende hoe weinig ze in Europa spelen). Was een goede show, en in tegenstelling tot de vorige keer speelden ze nu wel het nummer waarmee ik ze heb leren kennen! (Dance with the devil) Leuk om gezien te hebben. Ik geloof dat ik daarna weer wat ben gaan eten? In ieder geval was de volgende band waar ik heen ben geweest Leprous. Ik was heel benieuwd naar die man zn stem in het echt. Klonk goed. Ik was wel aardig stervende. Daarna nog naar Cradle of Filth. Je kan die man zn stem hebben of niet. Ik kan dat wel, en vond ze op zich wel oke. Heb ze vaker gezien. Ben blijven plakken tot Nympethamine Fix en toen richting tent gegaan om semi op tijd in bed te gaan liggen. Wilde voor morgen goed uitgerust zijn. Ik miste tot nu toe wel bands die echt een hoogtepunt waren. Op zich was alles wel oke, maar ik begon te twijfelen of die hitte doorstaan het hiervoor wel waard was.

Top 3:
1. Elder
2. Oranssi Pazuzu
3. ???

Zaterdag
Over hoogtepunten gesproken, zaterdag was het absolute hoogtepunt van het hele weekend. Ik wilde vandaag de energie hebben om zowel Architects als Bring Me The Horizon actief mee te maken, en wonder boven wonder heb ik 8 uur geslapen en was ik aardig uitgerust! Top start van de dag. Eerste band was The pretty wild. Was een prima start van de dag. Daarna naar Faetooth. We stonden aardig vooraan. Dit was prachtig. Hele show staan meedrijven. Er staat niet genoeg Doom op Graspop. Enige opmerking is denk ik dat hun vibe niet helemaal leek te matchen met hun muziek? Hoe bedoel je 'jump!' ik sta met mn ogen dicht langzaam te headbangen? Toen door naar Feuerschwanz. Hele andere vibe, maar was een lekker feestje. Lekker staan dansen en naar mn zin gehad. Toen terug naar de dome voor Rivers of nihil. Ik was van tevoren ook heel hyped hierover, maar om de een of andere reden kon ik er niet inkomen. Erg jammer, want het klonk wel goed. Weet niet wat er was. Even een eetpauze met Primal Fear op de achtergrond om weer de metal dome in te gaan voor Loathe. Klonk wel goed. Daarna door naar Three days grace. Ook dit is weer nostalgie, een van mijn gateway bands. Vaak genoeg gezien al, maar de eerste keer met de oude zanger erbij. Eerlijk? Vond hem niet veel toevoegen haha, en ik denk dat ik de nieuwe zanger stiekem beter vind. Verder was dit ook de eerste band waarbij ik echt los ben gegaan, tientallen crowdsurfers tillen en lekker moshen. Precies waar ik zin in had op dat moment. Dit is ook het eerste jaar dat ik een fitnesstracker droeg, leuk om te zien hoe ik in mn hartslag bijna de crowdsurfers kan terugtellen haha (heb de 180 aangetikt). Toen even snel op en neer naar de camping voor een poncho, en daarna was het tijd voor Corrosion of Conformity. Klonk wel oke, was niet echt onder de indruk. Mijn favoriete nummer is Albatross en de stoner in mij moest heel hard huilen omdat ze dat nummer pas speelde toen Uncle acid & the deadbeats begon. Die overlap is gewoon crimineel. Maar het was het waard om Albatross te skippen, want uncle acid opende direct met mn 2 favo nummers en klonken zo goed. Fantastisch optreden, heerlijk staan viben. Over stoner-zijn gesproken, dit was het eerste jaar sinds 2019 dat ik GEEN wiet mee had, omdat ik eigenlijk sinds januari ben gestopt. Ik heb heel lang volgehouden dat ik op Graspop wel wiet zou roken, maar heb last minute besloten om niks mee te nemen, en dat is me heel goed bevallen. Ik heb nog steeds genoten van de shows waar ik van plan was om stoned bij te staan, en ik hoop dat ik misschien andere mensen kan inspireren dat het nuchter ook heel leuk kan zijn! (Sterker nog, ik denk niet dat ik met deze hitte nog verder van de kaart had willen zijn). Na uncle acid was het dan tijd voor Architects. Ik wilde dit heel graag actief meemaken. Heb ze ooit als voorprogramma van Parkway Drive gezien en toen stond het geluid echt helemaal ruk, en heb ze daarna nooit meer echt een kans gegeven. Iedere keer zag ik ze vanaf een afstandje en dacht ik 'oh dit klinkt eigenlijk best wel goed', dus nu wilde ik midden in het publiek staan. En dat is gelukt! In de pit gedoken, crowdsurfers getild en zelf nog gecrowdsurft. Heb me heerlijk vermaakt. Was van tevoren een beetje bang omdat iedereen zei dat ie slecht bij stem is enzo, maar ik heb het niet gemerkt. (Maar ik heb ook geen goed vergelijkingsmateriaal). Blij hiermee. Daarna heb ik het einde van Tessarect nog meegepakt en dat klonk ook heel erg goed. En ze gebruikten de zijschermen! Ik heb hier even snel wat noedels geïnhaleerd want ik moest misschien ook nog avondeten en had daar geen tijd voor. Eigenlijk jammer dat ik hier niet de hele show van heb kunnen zien, dit klonk ook tof. Toen zei ik tegen mn vriend 'ik moet misschien nog even rust houden want ik wil BMTH echt wel volhouden en ik ga nu al 6 uur non-stop door'. Maar mn vriend wilde bij Avatar toch losgaan, dus ik ging mee. En dat is maar goed ook want avatar stond hier even een headline-waardige show te geven? Hoe tof was dit, heel veel pyro, en ze klonken echt goed! En in het donker! Fantastisch. En dan als laatste nog Bring Me The Horizon. Ik had graag op de witte platen gestaan, maar ik was natuurlijk veel te laat omdat ik bij Avatar stond te feesten. Maar goed, ik stond nog steeds prima wat verder naar achter. In het begin was ik nog niet helemaal overtuigd. Het leek toch wat veel op hun vorige show in 24. Die vond ik toen wel heel tof en had ik vanaf de tribune meegepakt, dus wilde dit keer daarom juist in het publiek staan. Maar ik kwam er toch lekker in. Vond het ook tof dat mn vriend naast me stond los te gaan terwijl hij niet wist of ie het zou gaan volhouden. Ik heb nog op zn schouders gezeten. En ik ben dol op lasers! En toen kwam de stortbui!!! De lasers in de regen, de atmosfeer, ik ging helemaal los!!! (En die poncho was toch minder bedekkend dan ik hoopte maar het boeide me geen reet). Mn vrie d is gaan schuilen in de marquee (hij had ook geen poncho) terwijl ik euforisch het einde van de show mee pakte. Vraag me niet hoe ik vandaag de hele dag los ben gegaan, ik weet het ook niet.

Top 3:
???
Onmogelijk
Deze hele dag was top

Hier is mijn Anti-Top 3, want dat is makkelijker:
1. The pretty wild - was niet slecht, prima opener. Maar dit was zo'n goede dag dat dit het slechtste is wat ik heb gezien haha
2. Corrosion of Conformity - klonk oke, niet super onder de indruk en minpunten voor het niet kunnen zien van Albatross
3. Rivers of nihil - sorry ik weet het het is crimineel om dit in mn 3 minst favoriete bands van de dag te zetten maar dat zegt wat over de andere bands die ik vandaag heb gezien.

Iedere andere band staat op een gedeelde eerste plaats van de dag!!!

(Oke en als er iemand statistieken wil bijhouden voor het forum ofzo dan hier toch een top 3, maar ik ben het niet eens met mezelf eens over wat nu echt de beste bands waren: 1. Avatar 2. Bring me the Horizon 3. Uncle acid & the deadbeats )

Zondag
Oke nog 1 dag te gaan. Deze dag had ook een aantal momenten waarop ik eigenlijk niemand wilde zien. Op zich vond ik alle 3 de openers wel oke en ik wist niet waar ik naartoe wilde. Battle beast viel af want nieuwe zangeres (geloof ik de goede keuze heb ik gehoord). En ik eindigde bij Return to dust want dat was dichter bij het waterpunt waar ik met mn flesjes had gevuld. Klonk lekker, prima opener. Daarna Kuazar geluisterd. Trash is normaal mn genre niet, maar vond dit bij het inluisteren wel nice, en dat was live ook zo. De overgang van 'olee olee we are the champions' naar 'dit nummer gaat over genocide' was wel een keuze. Op tijd weg voor Gaerea en dat was echt heel nice. Heerlijk staan viben hier. Daarna had ik een gat en ik was van plan te gaan kijken bij King 810 maar ik hoorde van mn vrienden dat dat Capitoolbestormers zijn dus dat heb ik maar overgeslagen. Toen was het tijd voor Decapitated. Dit is de band waarbij ik bij het inluisteren dacht 'dit is takkeherrie' en bij de tweede keer dacht 'maar wel lekkere takkeherrie'. En ik blijf bij die statement. Ik ging vooral goed op de 3 nummers waar ik bij het inluisteren ook goed op ging. Oh en had ik al gezegd dat het verschrikkelijk warm was? Daarna wargasm op de Jupiler. Ik had ze eerder dit jaar als voorprogramma van electric callboy gemist en wilde ze toch graag zien. Ik wilde ergens gaan zitten want ik was moe, maar mn vriend (die ze de vorige keer op graspop had gezien) zei 'nee dit moet je vanuit het publiek meekrijgen' en hij had gelijk. Muzikaal is het niet helemaal mijn ding maar het was zeker een vibe en ik ben er goed in meegegaan. Ik wilde eigenlijk naar vltimas, maar ik trok de hitte in de marquee echt niet dus ging maar mee naar future Palace omdat ik gemiddeld de metal dome toch iets beter te doen vond dan de marquee. Maar goed daar was het ook heet en ik ben maar gaan zitten terwijl ik een beetje naar ze luisterde. Had ze toch al een keer gezien, en het klonk oke. Daarna Kanonenfieber in de marquee. Mijn vrienden gingen verder naar voren, maar mijn energie was op en het was nog steeds heet dus ik ben achteraan blijven zitten. Het klonk wel echt tof en van wat ik heb gezien was hun stage presence ook wel nice. Dit zou ik nog wel een keer willen zien wanneer ik niet stervende ben. Ik ben wat eerder weggegaan voor periphery. Ja wat moet ik zeggen, klonk goed, was heet, ben gaan zitten. Ik trok het echt niet meer deze dag. Ben daarna bij the gathering in de marquee gaan zitten eten. En dit klonk echt heel goed? Bij het inluisteren was ik niet overtuigd dus dit was een positieve verrassing. Daarna heb ik een klein stukje solstafir meegepakt. Helaas maar heel kort, maar ik snap dat mn vriend hier zo hyped over was want damn dit klonk echt heel goed. Misschien moet ik dit een volgende keer meer prioriteit geven. Maar nu moest ik weg voor een goede plek bij electric callboy. Ik ben groot fan, maar dit viel wel even tegen. Als eerste begonnen we wat verder naar achter omdat de vorige keer het publiek zo intens druk en wild was. Maar het publiek was echt dood. Wij dus verder naar voren. Eerste deel van de setlist deed me echt niks. Dit was echt te veel techno/hardstyle, terwijl ik de mengeling die ze normaal deden echt lekker vond. Uiteindelijk heb ik me prima vermaakt hoor, en ik zou het een 7/10 geven, maar het was niet wat ik hoopte dat het zou zijn.
Ik heb me lang afgevraagd hoe ik mezelf van main stage naar de metal dome zou teleporteren om niks van Carpenter brut te missen, maar dat is aardig gelukt. We zijn na spaceman gaan lopen, hebben we got the moves dus wel nog meegekregen terwijl we wegliepen en kwamen in de metal dome aan toen de intro van het eerste nummer nog bezig was. Er was ruimte zat, en het publiek was aardig dood, maar wij besloten ons eigen feestje te bouwen. We stonden links, wat verder naar achter. Mocht je daar een groep een uur lang hebben zien dansen en moshen, dat waren wij! Ik heb geen seconde stil gestaan. Toen ie opriep tot een wall of death dachten wij 'we starten wel onze eigen want we staan te ver weg'. Ik had gedacht dat het ons 6en plus een paar anderen zou zijn. Ik had niet verwacht dat die wall of death zo groot zou worden!! Er kwamen zelfs mensen van voren terug naar ons om met ons mee te doen haha. Compleet uit mn plaat gegaan. Doorweekt van het zweet. Fun fact: volgens mn fitness tracker heb ik zondag bijna 29.000 stappen gezet, waarvan ongeveer 10.000 tijdens alleen Carpenter brut haha. Hij heeft er ook automatisch een uur lange workout geregistreerd. Dit was het absolute hoogtepunt. Daarna ben ik gaan afkoelen bij Mastodon. Was een goed optreden. En daarna nog een cocktailtje drinken terwijl we van ver weg in het gras nog naar sabaton keken. Heb me nog prima vermaakt.

Top 3:
1. Carpenter brut
2. Gaerea
3. Electric callboy

De hitte heeft wel duidelijk erg veel impact gemaakt en dat vond ik echt niet leuk. Ik merk dat ik me op alle dagen behalve de zaterdag afvroeg of dit het eigenlijk wel waard was. En dat vind ik erg jammer. Maar goed, dit vond ik ook de minst interessante lineup sinds ik naar Graspop ga.
Ik wil wel zeggen dat ik het geluid overal heel goed vond staan! Tuurlijk gebeurde het wel eens dat het tijdens het eerste nummer nog niet 100% was, maar vergeleken met andere jaren vond ik dat het overal erg goed stond afgesteld.

Overall top 3:
1. Carpenter brut
2. De hele zaterdag
3. Within Temptation
 
Ik dacht dat wij een afspraak hadden dat we elkaar zouden negeren, zoals jij ook altijd hebt voorgesteld?
Geen idee waar jouw ongezonde obsessie met mij vandaan komt, was in het begin nog wel een beetje grappig, maar werd al snel vervelend.
Ik zal je verder weer volledig negeren, zoals ik de afgelopen tijd heb gedaan, geen reacties, geen reacties op reacties, geen directe of indirecte likes van welke aard dan ook, dan hoop ik dat jij hetzelfde doet.
 
Klimaatverandering is uiteraard ontegenzeggelijk en aantoonbaar een groot probleem, maar dat heeft niet veel met het weer op GMM de komende dagen te maken.
Extreem weer wordt inderdaad steeds frequenter, maar mijn hele punt is juist dat het voorspelde weer niet extreem is.

Het wordt tropisch warm, maar waarschijnlijk niet extreem warm (zolang de temperatuur onder de 35 blijft).
Wel kun je wellicht spreken van een hittegolf, maar die zijn niet zeldzaam in de Benelux.

Bekijk bijlage 21329

Ik heb al heel wat hete festivals meegemaakt (Pinkpop, Werchter, Bospop, GMM, Alcatraz), ook in mijn tienerjaren, en heb ze nog allemaal overleefd. ;)
Het hoort er nu eenmaal bij, net zoals je ook af en toe een moddereditie kunt hebben.
Voor mijn gevoel is het echter vaker heet dan niet, wat uiteraard ook niet bepaald onlogisch is voor een zomerfestival.
Zei hier iemand extreem weer? Je had beter niets gezegd voor deze week. haha
Vond het dag 1 in de marquee onverantwoord met dat plastiek dat aan het smelten was. Was blij dat men dan de ventilatoren en de hogedrukspuiten hebben geïnstalleerd. Weet niet of beide sinds vrijdag daar waren.
Edit: petitie voor geen zwarte geslote tent meer bij extreem weer zoals op dondeag?
Voor de rest vond ik het zeker een geslaagd graspop!
 
Ik dacht dat wij een afspraak hadden dat we elkaar zouden negeren, zoals jij ook altijd hebt voorgesteld?
Geen idee waar jouw ongezonde obsessie met mij vandaan komt, was in het begin nog wel een beetje grappig, maar werd al snel vervelend.
Ik zal je verder weer volledig negeren, zoals ik de afgelopen tijd heb gedaan, geen reacties, geen reacties op reacties, geen directe of indirecte likes van welke aard dan ook, dan hoop ik dat jij hetzelfde doet.
Nog nooit gehoord van pfff als reactie op extreem warm weer?

Nb ik heb geen obsessie met jou want ik ken je niet.

Nb 2 ik heb geen afspraak met je gemaakt en dat ook niet voorgesteld.

Nb 3 heb je iedereen die op bepaalde manier op jouw posts reageren zo in het openbaar een dergelijk bericht gestuurd als naar mij? Vind ik beetje sneu.
 
Trouwens ook ne rare meegemaakt. Na het crowdsurfen werd ik door security aangesproken dat m'n armband met spikes (kleintje) niet mocht tijdens het surfen. Ik stond er totaal versteld bij. Toch beetje de link met de roots aan het verliezen met zo'n onozele opmerkingen.
 
GMM mag een voorbeeld nemen aan JERA. Die laten even zien dat het niet zo fucking ingewikkeld is om een fatsoenlijk hitte plan te hebben.

Al vaker gezegd maar vrijwel elk ander festival doet vaak al 'iets' uit voorzorg. Alcatraz met veel meer schaduw en zonnebrand. Metal days vroeger had voor bijna elke bezoeker een eigen waterpunt en gratis koude douches of vernevelaars overal waar je liep, en heel veel schaduw.

Voor die €320 is het eigenlijk gewoon altijd piss-poor hoe GMM de comfort op het festival regelt. Ja er zijn festivals die veel erger zijn, maar dat vind ik geen excuus.
 
  • Leuk
Waarderingen: KevinVdV
Trouwens ook ne rare meegemaakt. Na het crowdsurfen werd ik door security aangesproken dat m'n armband met spikes (kleintje) niet mocht tijdens het surfen. Ik stond er totaal versteld bij. Toch beetje de link met de roots aan het verliezen met zo'n onozele opmerkingen.
Ik heb ook iets raar meegemaakt met de security, toen ik naar Solstafir stond te kijken. Achter mij stond een man te roken. En nu ben om gekende redenen zeker een voorstander van een rookverbod in de tenten. Maar zelfs ik wist niet dat daar blijkbaar een rookverbod geldt. Dus achter mij stond iemand te roken, ik stond op de eerste rij, en een van de security mensen deed teken naar die man achter mij dat hij niet mocht roken. Daarna wees hij naar een klein "verboden te roken" symbooltje dat ergens hoog in de tent aan de zijkant hing. Dat ik zelfs niet opgemerkt had (ik moest er achter zoeken ook). Maar ik zie zo vaak zelfs mensen van de crew roken in de tenten, en dan de festivalgangers mogen het ineens niet?
 
Ik heb ook iets raar meegemaakt met de security, toen ik naar Solstafir stond te kijken. Achter mij stond een man te roken. En nu ben om gekende redenen zeker een voorstander van een rookverbod in de tenten. Maar zelfs ik wist niet dat daar blijkbaar een rookverbod geldt. Dus achter mij stond iemand te roken, ik stond op de eerste rij, en een van de security mensen deed teken naar die man achter mij dat hij niet mocht roken. Daarna wees hij naar een klein "verboden te roken" symbooltje dat ergens hoog in de tent aan de zijkant hing. Dat ik zelfs niet opgemerkt had (ik moest er achter zoeken ook). Maar ik zie zo vaak zelfs mensen van de crew roken in de tenten, en dan de festivalgangers mogen het ineens niet?

Dat is niet ineens, is al jaren zo!
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik heb ook iets raar meegemaakt met de security, toen ik naar Solstafir stond te kijken. Achter mij stond een man te roken. En nu ben om gekende redenen zeker een voorstander van een rookverbod in de tenten. Maar zelfs ik wist niet dat daar blijkbaar een rookverbod geldt. Dus achter mij stond iemand te roken, ik stond op de eerste rij, en een van de security mensen deed teken naar die man achter mij dat hij niet mocht roken. Daarna wees hij naar een klein "verboden te roken" symbooltje dat ergens hoog in de tent aan de zijkant hing. Dat ik zelfs niet opgemerkt had (ik moest er achter zoeken ook). Maar ik zie zo vaak zelfs mensen van de crew roken in de tenten, en dan de festivalgangers mogen het ineens niet?
Er hangen een aantal bordjes op verschillende afstanden van het podium, alleen als je ter hoogte staat van degene echt dicht bij het podium mag je niet roken, in de rest van de tent wel
 
GMM mag een voorbeeld nemen aan JERA. Die laten even zien dat het niet zo fucking ingewikkeld is om een fatsoenlijk hitte plan te hebben.

Al vaker gezegd maar vrijwel elk ander festival doet vaak al 'iets' uit voorzorg. Alcatraz met veel meer schaduw en zonnebrand. Metal days vroeger had voor bijna elke bezoeker een eigen waterpunt en gratis koude douches of vernevelaars overal waar je liep, en heel veel schaduw.

Voor die €320 is het eigenlijk gewoon altijd piss-poor hoe GMM de comfort op het festival regelt. Ja er zijn festivals die veel erger zijn, maar dat vind ik geen excuus.
een aantal maatregelen hadden wellicht een dagje eerder gemogen, maar verder begrijp ik de kritiek niet zo

er waren genoeg waterpunten dat je nooit in de rij moest staan, je mocht flesjes mee naar binnen nemen, er was gratis zonnebrand en ze hebben extra ventilatoren in de tenten geinstalleerd waardoor het een stuk beter uit te houden was. er stonden mensen het publiek nat te spuiten op een aantal plekken, bij alle buitenpodia stonden mistkanonnen

enkel schaduw had wat beter gekund maar lijkt me best lastig om voor elkaar te krijgen zo last minute.

vrijwel alles in dat Jera hitteplan is ook geïmplementeerd door graspop (wellicht zelfs meer), en ja bepaalde dingen zoals de waterpunten hadden er wel 1 dag eerder mogen staan maar vind de negativiteit wat overdreven.
 
Laatst bewerkt:
er waren genoeg waterpunten dat je nooit in de rij moest staan, je mocht flesjes mee naar binnen nemen, er was gratis zonnebrand en ze hebben extra ventilatoren in de tenten geinstalleerd waardoor het een stuk beter uit te houden was. er stonden mensen het publiek nat te spuiten op een aantal plekken, bij alle buitenpodia stonden mistkanonnen
Was dat zo ? Heb ik naar gezocht, maar niet gezien.

En die waterpunten en extra ventilatoren waren er pas vanaf vrijdag he, terwijl die hitte ook al voor donderdag voorspeld was, dus blijft sterk dat ze daar niet op voorzien waren.
 
Was dat zo ? Heb ik naar gezocht, maar niet gezien.
bij de we are a lot stand was dat geloof ik
En die waterpunten en extra ventilatoren waren er pas vanaf vrijdag he, terwijl die hitte ook al voor donderdag voorspeld was, dus blijft sterk dat ze daar niet op voorzien waren.
ja, dat zeg ik ook 2 keer in de post waarop je reageert ;) dat vind ik terechte kritiek, ik begrijp ook niet waarom die waterpunten en dergelijke er niet vanaf de donderdag stonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

Users who are viewing this thread