Graspop Metal Meeting 2026

Die zie ik niet helemaal. Wagner wachten met vervanging, die ze wellicht nog niet eens hebben zou nog meer annuleringen betekenen?
Dat vind ik een bijzondere redenering.
Annuleringen kunnen toch altijd komen. Er kan altijd iets gebeuren bij de betrokken bands toch?
Ja dat bedoel ik ook deels, waarom zouden ze wachten met de aankondiging als ze toch al vervanging vast hebben staan, zeker zo dicht bij het festival zelf?
Uiteraard heeft wachten niet het effect van nog meer annuleringen, maar wat als er dan nog een annulatie komt in die tijd dat je wacht, schuif je dan de announcement op, met het gevolg dat mensen gaan vragen waarom er geen vervanging is voor band x? Dan lijkt het mij logischer dat ze die announcement gewoon doen zodra alle partijen akkoord zijn

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Kan me voorstellen dat ze wachten tot een moment met een andere aankondiging.
Iedere keer een losse vervanger sturen wanneer die vastligt doet hem niet echt.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Dwarf

Saturday's Jupiler Stage​

1779325170359.png

Voor fans van: Nekrogoblikon, In Flames, Soilwork, Orbit Culture, DevilDriver, Rob Zombie

Queensrÿche:​

Voor fans van: Fates Warning, Crimson Glory, Savatage, Dream Theater, Rush, Dokken

Sonata Arctica:​

Voor fans van: Stratovarius, Kamelot, Rhapsody of Fire, Avantasia, Twilight Force, HammerFall

(vervolg)

Orden Ogan:​

Voor fans van: Powerwolf, Sabaton, Wind Rose, Blind Guardian, Bloodbound, Gloryhammer

Primal Fear:​

Voor fans van: Gamma Ray, Helloween, Judas Priest, Accept, Grave Digger, HammerFall

Feuerschwanz:​

Voor fans van: Saltatio Mortis, In Extremo, Corvus Corax, Subway To Sally, Korpiklaani, Alestorm

Vicious Rumors:​

Voor fans van: Metal Church, Jag Panzer, Helstar, Armored Saint, Liege Lord, Savatage

Wow, wat een podium! 😱🤩

Het lijkt haast de omgekeerde wereld wel.
Normaal gesproken zie ik maar 1 à 2 optredens op de Jupiler Stage per jaar.
Op deze dag zou ik ze echter eigenlijk allemaal wel willen zien (al liggen er uiteraard ook weer de nodige clashes op de loer)!
Het mag/moet gezegd: prima gepland van GMM op de inmiddels toch wel traditioneel te noemen metalcore zaterdag.

Als liefhebber van power, folk en prog kom ik hier uitstekend aan mijn trekken, met Avatar als kers op de taart.
En gezien de afsluiters van de andere podia wordt dat dan ook mijn headliner van de dag (al neem ik mogelijk nog wel een kijkje bij BMTH daarna).

Queensrÿche is een van de grondleggers en 'BigThree' (met Dream Theater en Fates Warning) van de prog metal, en gewoon een hele fijne band.

Orden Ogan en Sonata Arctica zijn twee van mijn favoriete power metal bands met knallers van meezingers.

Een van mijn grootste 'ontdekkingen' dit jaar is zoals eerder gezegd Primal Fear, niet te missen voor fans van Helloween, Judas Priest en HammerFall!

Vicious Rumors en Feuerschwanz zijn leuk om te zien, al zit laatsgenoemde in een vervelende gedeeltelijke clash met Sinsaenum (tenzij er geschoven gaat worden na de cancel van Uada).

Laatst bewerkt:
Avatar is een hele mooie boeking als jupiler headliner, leveren ook altijd goede live shows af. Gelukkig heb ik ze recent nog op alcatraz gezien, vermoedelijk met dezelfde show. Toen ook een uur speeltijd in het donker. Was een leuke show maar nu toch benieuwd hoe Bad Omens het er van af brengt op de mainstage.

Verder prima jupiler stage programma, maar de mainstages winnen het op deze dag toch. Ik zal geen enkele band hier gaan zien.

Van Avatar zou ik toch wel graag nog een deel willen meepikken.
Bad Omens begint een half uur vroeger dus die tijd krijgen ze daar om me te overtuigen om nog wat langer te blijven, anders zal het heel het optreden van Avatar worden.

Ook niet het podium voor mij, op Primal Fear na! Ontdekt tijdens het inluisteren en op de een of andere manier kan ik deze stijl wel pruimen, in tegenstelling tot een hoop andere power metal. Het klinkt wat zwaarder ofzo. De clash met Sepultura gaan ze ook wel winnen, dus grote kans dat ik ze ga zien.

Avatar vind ik ook nog wel tof bij vlagen, maar Bad Omens wint die clash.

Ik heb hetzelfde gevoel als @MetalLimbo normaal niet bij de jupiler te vinden en nu veel kandidaten.
Normaal beschouw ik de jupiler als het core podia (metal/hard/speed)

Dus zonder clashes
Avatar, queensryche, ordan ogan zeker meepakken.
Primal scream doet daar niet veel voor onder.

Feuerschwanz lijkt een leuke inkomen te zijn.

Sonata Arctica zou moeten kunnen klikken maar doet dat nog steeds niet. Misschien live een proberen.

De enige die geen tot weinig kans heeft is vicious Rumors.

Laatst bewerkt:
Ik kan die dag eigenlijk niet zoveel met de Jupiler. Queensryche heb ik hoog op mijn lijstje staan omdat die een echte guilty pleasure zijn van vroeger uit. Alleen gaan ze waarschijnlijk afvallen door clashes.

Avatar ga ik misschien een kans geven omdat ik niets met de mains heb op dat moment. Zal van het moment afhangen.

Voor de rest niets wat ik zou willen zien op de Jupiler die dag.

Ik kan die dag eigenlijk niet zoveel met de Jupiler. Queensryche heb ik hoog op mijn lijstje staan omdat die een echte guilty pleasure zijn van vroeger uit. Alleen gaan ze waarschijnlijk afvallen door clashes.

Avatar ga ik misschien een kans geven omdat ik niets met de mains heb op dat moment. Zal van het moment afhangen.

Voor de rest niets wat ik zou willen zien op de Jupiler die dag.
Ik denk dat Avatar je wel positief gaat verrassen met hun live show :)

Ik kan bijna copy pasten met @MetalLimbo. Helemaal mijn camp-spot op zaterdag met een aantal leuke ontdekkingen tijdens het inluisteren.

Queensrÿche stond al enige tijd op m'n lijstje om eens te zien en dus een dikke must. Evenals Avatar die ik eindelijk eens met hun headlineshow kan aanschouwen. Ben best ook wel fan van hun laatste album. @Loek123, hadden ze vorig jaar met Alcatraz ook al nieuw werk gespeeld toen?

Tijdens het inluisteren Primal Fear ontdekt en meteen aan de lijst toegevoegd. Ook Sonata Arctica klonk helemaal niet verkeerd en zal ik ook gaan zien.

De overige twee laat ik links liggen voor m'n 2 enige uitstapjes richting de main stage (P.O.D. & Three Days Grace).

Sterke Jupiler Stage ook voor mij.
Vicious Rumors absoluut niet mijn ding. Maar helemaal niet erg, want dan speelt Embryonic Autopsy elders.

Feuerschwanz is het dan weer wel voor mij. Voor mij mag Graspop zeker elke dag zo'n partyband programmeren. Dik feestje gegarandeerd.

Primal Fear heel wat jaren geleden één van de bands om toen nog de donderdagavond te openen in de tent toen dat nog geen volwaardige festivaldag was. Ik kijk er naar uit om ze weer te zien en dat past nu perfect aansluitend op Rivers Of Nihil (aangezien Uada spijtig genoeg wegvalt). Voor wie ze niet kent, check alvast deze klassieker: Metal is forever
Ik denk dat zeker voor fans van Judas Priest dit ook een must is.

Orden Ogan: de power metal band waar ik misschien wel het meest naar uitkijk. Voor mij drie klassen beter dan de Powerwolfs en Sonata Arctica's van deze wereld (niets op zich tegen die bands trouwens). Enkele bangers: Fever
en The Things We Believe In:

Sonata Arctica: beetje generieke power metal vind ik. Voor wie echt fan is van het genre een must denk ik. Voor mezelf niets op tegen om ze te zien met een jupiler in de hand, maar dan ga ik bij Ice Nine Kills staan.

Queensrÿche: Nee, niets voor mij.

Avatar: Zoals al meermaals aangehaald hier: heel sterk optreden op Alcatraz vorig jaar. Ontgoochelen eigenlijk nooit vind ik. Ik ga Six Feet Under een kans geven, maar als dat tegenvalt loop ik met veel plezier snel naar de Jupiler Stage voor wat gegarandeerd weer een dik feestje wordt.

Onderstaand nummer is voor mij één van de mooiste nummers die over de Graspop weide zal klinken dat weekend. Mooie tekst en boodschap en pakkende melodie. Alleen al voor dit nummer is het waard om Sonata Arctica mee te pakken.

Had die ook wel eens willen zien, jammer dat die tijdens INK spelen en niet tijdens babymetal ofso

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Joslittel

Users who are viewing this thread