Ik ben het eens met je punt, maar dit zou niet echt een nieuwe ontwikkeling zijn maar iets dat al langer gedaan wordt.
Lamb of god (2019), Emperor (2016), Kind Diamond (2016), In Flames (2017) zijn goede voorbeelden van bands die niet zo groot zijn en toch de kans hebben gekregen om te headlinen, Behemoth is hier inderdaad ook een mooi voorbeeld van. Ook Parkway Drive (2018), Ghost (2018), Gojira (2023), Sabaton (2014/2017) zijn ook aan te merken als bands die nu groot genoeg zijn om te headlinen maar destijds ook nog niet die bewezen headline status hadden internationaal.
Graspop boekt al sinds het invoeren van de dubbele mainstage regelmatig wat kleinere headliners om ze een kans te geven zich te bewijzen, en zullen dit hopelijk ook nog lang blijven doen. Een deel van deze namen zal bij een volgende doorkomst weer lager staan (In Flames, King Diamond, Emperor en mogelijk Lamb of god en Behemoth) , terwijl een deel ook juist zal doorgroeien naar de south stage headline spot en mogelijk een dag kunnen dragen in de toekomst zoals we bij Sabaton hebben gezien (Ghost, Gojira, Parkway Drive zie ik dit ook nog wel doen bijvoorbeeld). Al is dit laatste natuurlijk gewoon puur speculatie van mijn kant.