Graspop Metal Meeting 2025

Als er moeite is om headliners te vinden, kunnen we altijd terug naar een 3 daags festival. (Edit: lees net dat 3 dagen financieel niet aantrekkelijk is. Lijkt me een goede reden het bij 4 te houden)

Of zoals eerder geopperd, een situatie zonder 8 duidelijke headliners. Het sterke van Graspop heb ik altijd gevonden dat het in de breedte zo'n geweldig festival is. Dan zijn er in principe ook geen 8 headliners nodig. Ik heb het gevoel dat die gewoon teveel aandacht wegnemen bij de rest
Zo'n situatie is er nu eigenlijk toch ook?
Zoals iemand al zei, zou je Korn en Judas Priest van plek wisselen, is er weinig aan de hand.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
De roep om naar 3 dagen te gaan slaat nergens op

Ten eerste gaat de prijs mensen tegenstaan, de prijs per dag is veel hoger bij 3 daagse festivals dan bij 4 daagse festivals, en als Graspop naar 3 dagen zou gaan dan gaat de prijs waarschijnlijk maar met een paar tientjes naar beneden, en mensen gaan daar een hoop van vinden. Het kostenplaatje is nu eenmaal veel gunstiger bij 4 dagen omdat je een hoop kosten van de opbouw toch hebt ongeacht hoe lang het feestje duurt.

Daarnaast lukt het ze ieder jaar om 4 dagen een kwalitatieve undercard neer te zetten met een hoop clashes voor iedereen hier, als je naar 3 dagen gaat dan mis je direct 25% van de logobands en 25% van de undercard. De mensen die verwachten dat er even veel sterke headliners, logobands en undercard komt op 3 dagen als nu op 4 dagen zijn wat naief. Dan gaan mensen weer klagen dat hun favoriete band niet geboekt wordt (omdat de organisatie 33 minder bands kan boeken door de dag minder)

Ik vraag me vooral ook af hoeveel gesprekken eraf springen door het financiële kostprijsje dat aan die bands hangt. @jimmywe heb jij daar bijvoorbeeld zicht op? Ik kan me voorstellen dat sinds COVID (gezien alles toch een torenhoge inflatie heeft gekend) de 'inkoopprijs' toch ook ferm omhoog is geschoten.

ik denk/vrees dat 2023 een te onrealistisch beeld heeft geschept. dit was een uitzonderlijk jaar en ik denk niet dat de sterren nog vaak zo zullen alligneren.
Inderdaad. Toen hadden ze met Ghost, Gojira en Parkway Drive de drie misschien wel meest logische nieuwe headliners allemaal op het affiche. Wat dat betreft ook nu alweer zin in 2026, want ik zou niet verbaasd zijn als die drie dan weer alle drie beschikbaar zijn.

Toch ook met @MetalLimbo eens dat het een trend is die zich blijft doorzetten. Met Powerwolf, Nine Inch Nails en Till Lindemann hebben ze (wat je ook van die acts vind) toch weer drie bands die voor het eerst gaan headlinen op Graspop. En wellicht komt daar op vrijdag nog een vierde bij. The Prodigy stond daar oorspronkelijk, maar wellicht dat die toch zijn afgehaakt en dat ze FIR alsnog promoveren.

Ik vraag me vooral ook af hoeveel gesprekken eraf springen door het financiële kostprijsje dat aan die bands hangt. @jimmywe heb jij daar bijvoorbeeld zicht op? Ik kan me voorstellen dat sinds COVID (gezien alles toch een torenhoge inflatie heeft gekend) de 'inkoopprijs' toch ook ferm omhoog is geschoten.
Volgens mij is de fee geen issue. Het is tenslotte een Live Nation festival. Dan zetten ze liever een dikke vis van een paar miljoen neer en beknibbelen ze wel in rest van het programma. Als je ziet hoeveel tickets in zaal kosten voor Tool, dan zal dat wel een aanzienlijke fee zijn geweest bvb.
Maar zo vaak gaat het er 1 en ander niet door. Of dan geeft een band aan te touren en trekken ze dat in. Legio voorbeelden: nen trouw, ne verhuis, examens kinderen, toch geen goesting…

Denk zelf een naam die ze deelden met Jera, aangezien die overduidelijk ook op plan B overgeschakeld zijn met Pendulum. Wellicht een Bad Omens ofzo.
Zou bad omens headliner op graspop zijn? Ben zelf niet heel bekend met de populariteit van de band, maar zou ze zelf eerder op de plek van Electric callboy verwachten of de plek van Limb Bizkit bijvoorbeeld. Kan me nu ook gigantisch vergissen in de popularieit die die band heeft.

de naam bad omens had Jimmy al eens eerder laten vallen als één van de toekomstige graspop headliners, dus geen verkeerde gok denk ik.
Die mannen mogen mij toch ook een persoonlijk verontschuldigingsbriefje schrijven hoor. Speciaal voor hen een RW ticket gekocht vorige editie. Chance dat Hot Mulligan, SUM41 en Simple Plan het goed hebben gemaakt.

Zou bad omens headliner op graspop zijn? Ben zelf niet heel bekend met de populariteit van de band, maar zou ze zelf eerder op de plek van Electric callboy verwachten of de plek van Limb Bizkit bijvoorbeeld. Kan me nu ook gigantisch vergissen in de popularieit die die band heeft.
Denk sowieso één van de headliners van de toekomst, net als EC. Maar had me dus niet verbaasd als ze die nu al hadden willen pushen. Zeker na Jimmy zijn omschrijving.

• Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam
Op zeer korte tijd enorm gestegen in populariteit, maar gezien hun annulatie lijkt de populariteit ook wel wat gedaald in Europa. Headliner zou toch wel zeer vroeg zijn voor een band die nog aan het experimenteren is met grote festivals. Anders krijg je van die onpopulaire (en mijn inziens terecht onpopulair) toestanden zoals RW met Sam Fender.

• Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam
Weet je wat het is? Je hebt op 15 december je laatste post hier geplaatst, dus je hebt met geen woord gerept over de aankondiging van Nine Inch Nails. Een firsttimer headliner en sowieso een unieke, bijzondere boeking. Heel toevallig allemaal. En nu ben je er binnen twee uur na de aankondiging van JP opeens weer met een heel verhaal vol negativiteit over Graspop en de organisatie.
Wat is dit dan voor flauwekul? Een negatieve reactie is dus niet goed, maar een tijdje even niets hier posten en het gewoon af en toe eens doorlezen is ook niet goed? Dus dit is voortaan alleen nog de positieve echokamer? Schei eens uit joh.

Bij de aankondiging van NIN was ik vast met iets anders bezig en eerlijk gezegd vond ik die boeking ook gewoon verrassend, maar haalde er verder m'n schouders bij op. Ik ken het amper dus heb er ook niet veel over te mauwen. Het was op z'n minst een keer iets nieuws en dat juich ik juist toe. Ik zal de volgende keer meteen weer een heel positief werkstuk hier neerkwakken oke?

Niemand dwingt je om 'bijna een maandsalaris' uit te geven aan Graspop, he? Wellicht is het iets heel geks wat ik nu ga zeggen: maar als ik iets niet leuk vind dan laat ik het links liggen en besteed ik mijn geld, aandacht en tijd aan iets waar ik wél enthousiast van word.
Het is een beeldende uitdrukking voor ''het is al duur genoeg allemaal, dan mag je wat verwachten''. Ik blijf dus maar niet begrijpen dat zodra mensen hier een mening hebben die niet uiterst positief is, dan is dat meteen fout en moet daar vol met hakken in het zand op gereageerd worden. Dan kom je toch niet verder? Ik laat GMM dit jaar ook links liggen om inderdaad de reden dat ik er niet enthousiast van word. Dat zie ik volgend jaar graag anders. En al lijkt het dus misschien niet zo, maar ik zie graag verbetering en de kut smoes ''4 dagen is best veel ruimte om te vullen voor headliners elk jaar... maar het verdiend zo goed''.
Beetje een dik winkelpand kopen en dan klagen dat je je voorraad elke keer zo bij moet vullen. En als klanten dan klagen dat je aanbod telkens maar hetzelfde is, dan zijn zij ineens het probleem.

Ik neem gewoon jouw vorige taak over... Mag 't? Ik heb een broertje dood aan moraalridder spelen, maar het mag wel allemaal een tandje minder, hoor.

Net als jij met je eigen opmerking zie ik twee keer geen enkel probleem met mijn opmerkingen. Prima dat het serieus en respectvol is in jouw ogen, al vind ik dat laatste niet enorm overkomen, maar we moeten nou niet doen alsof dat relevant is. Zijn punt gaat puur over de hoeveelheid en kwaliteit van de acts, wat gewoon een hartstikke valide punt is. Dat wordt alleen relevant als ie het zelf naar voren brengt om zijn punt te maken. Je komt voor drie dagen simpelweg makkelijker aan zulke acts en ik denk dat je het best uitholling mag noemen als er over vier dagen minder kwalitatieve acts boven aan de line-up staan.
Laten we nu wel Judas Priest niet "minder kwalitatief" gaan noemen hé. Dat het iemand's muziek niet is, is perfect mogelijk. En dat er velen de boeking met lede ogen aanzien omdat het een herhaling is, kan ik begrijpen. Volgens mij zijn er zelfs fans die het met lede ogen aanzien, enkel omdat het herhaling is. Ik zelf ben er blij mee, als fan. Maar zowel als fan als als niet fan begrijp en zou ik de boeking begrijpen (excuses voor mijn ingewikkelde zinsconstructie). Er is nu een maal zeer waarschijnlijk iets mis gegaan met een andere boeking (SOAD wou toch niet komen? Volbeat gaat toch nog even wachten met een Europese tour? Ik weet het niet). Maar Judas Priest is en blijft kwaliteit voor velen. Ik ben totaal geen Falling In Reverse fan, maar voor velen Graspoppers is het duidelijk wel kwalitatief

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Piebe71

Users who are viewing this thread