Graspop Metal Meeting 2025

Dat is uiteraard helemaal waar, maar de vijver van headliners voor Werchter blijft over het algemeen groeien (met de Olivia Rodrigo's van deze wereld), waar die voor GMM eerder zal krimpen, is toch mijn verwachting.
En daardoor zal er toch ook niet altijd vanzelfsprekend plek zijn voor al deze bands op Werchter (tenzij ze het aantal dagen naar een hele week gaan uitbreiden ofzo).
En als wat iets steviger is op werchter en geen plaats meer heeft door nieuwe stromingen zouden weg geduwd kunne worden naar andere festivals waaronder gmm

Het valt toch wel op dat Muse voor komend jaar geboekt wordt door een hoop metalfestivals, iets wat voorheen niet het geval was. Het is dus niet alleen Hellfest die dat doet. Je kunt je afvragen hoe dat komt, of het een wens van de band is of dat alle metalfestivals ineens hebben besloten het Muse hun droomheadliner is, maar het wegzetten als Hellfest die Hellfest dingen doet klopt dus ook niet helemaal. Denk hierdoor dat je ook niet te bang hoeft te zijn dat Graspop ineens een hoop Werchter headliners gaat boeken. Het is gewoon een rockband die momenteel populair is bij metalfestivals, begrijp zelf ook niet zo goed hoe dat zo ineens komt maar goed.
Dat is inderdaad wel tekenend, en zie je ook wel vaker bij andere bands, zoals Faith No More of Nine Inch Nails.
Die doen over het algemeen een tour met óf voornamelijk mainstream festivals óf voornamelijk metalfestivals, wat dus wel een bewuste wens/keuze lijkt.

En inderdaad, ook als ze nu wel met Muse komen is het maar de vraag wat dat voor komende jaren betekent. Werchter zal vooraan in de rij blijven staan voor dit soort bands, normaal gesproken. En Graspop lijkt nu ook een "noodoplossing" nodig te hebben, waardoor ze wat breder zullen kijken. Hopelijk blijft het een uitzondering op de regel, als ze er staan.
Voorlopig is de laatste datum voor Muse Tons Of Rock. Misschien wou Werchter ze wel (eerder dan Olivia) maar paste het niet in het tourschema?

Dat was inderdaad alles wat ik wilde zeggen.
Ik heb zeker niet de verwachting dat GMM de komende jaren ineens overspoeld gaat worden met Werchter-bands. ;)
Maar we hoeven dus ook niet meer heel verbaasd te zijn als er plots wel een QOTSA, Foo Fighters of Muse gaat staan (wie weet komend jaar al).
Niet dat ik daar nu per se voorstander van ben, maar ik ben ook zeker niet erop tegen.
Eagles of Death Metal staat komend jaar ook op GMM en dat zit in hetzelfde straatje als QOTSA (Josh Homme is officieel nog lid van Eagles), Foo Fighters en Muse. Voor zij die de band niet zouden kennen, het heeft alleszins niks met death metal te maken.

Eagles of Death Metal staat komend jaar ook op GMM en dat zit in hetzelfde straatje als QOTSA (Josh Homme is officieel nog lid van Eagles), Foo Fighters en Muse. Voor zij die de band niet zouden kennen, het heeft alleszins niks met death metal te maken.
Klopt, ze stonden er ook al in 2019, ben er naar toe geweest.
Er staan wel vaker van dat soort 'vreemde eenden' op de line-up de laatste jaren, daar is ook niet echt meer een 'taboe' op.
Als headliner is dat echter nog steeds een heel ander verhaal.

Even een kleine denkpiste: zou het niet kunnen dat Muse inderdaad niet terecht kon op Werchter (omdat hun tour dan al gedaan is) en dat Graspop Muse voorlopig niet aandurft wegens te controversieel (want even tussen ons gezegd en gezwegen: als ze Muse aankondigen gaan ze uiteraard velen gelukkig maken maar ook een hoop shit over hun krijgen) En dus even de dagticketverkoopt afwacht? Als zaterdag goed verkoopt gaan ze voor een kleinere headliner, als die dag wat extra pit nodig heeft dan voegen ze Muse nog toe. Plausieble theorie of niet?

Dat soort bands worden al lang geboekt door Graspop, maar niet voor een headline positie, in de undercard boekt Graspop over het algemeen een stuk breder als in de bovenkant.

Men heeft vaak ook weinig moeite met een perturbator, carpenter brut of pendulum in de tent, maar wel met the prodigy als headliner. hetzelfde geldt voor het feit dat bands als sum 41, the offspring, anti flag etc niet misstaan op Graspop, maar een headline of Green Day toch minder gewaardeerd zal worden.

Het geeft een heel ander beeld als dit soort bands ineens bovenaan de poster staan. Ik heb daar peroonlijk weinig moeite mee, maar veel andere mensen wel en ik kan dat ook wel begrijpen.

Ik vind zelf dat er wel een verschil zit tussen Qotsa enerzijds en Foo Fighters en Muse anderzijds. Van Qotsa vind ik dat die inderdaad prima op Graspop zouden passen. Je noemt inderdaad EODM, maar ook Kyuss (lives) stond er al eens, evenals talloze andere stoner bands. Ik dacht vorig jaar ook echt dat ze op Graspop zouden staan, maar toen werd het toch Pukkelpop (wat uiteindelijk niet doorging, uiteraard).

Voorlopig is de laatste datum voor Muse Tons Of Rock. Misschien wou Werchter ze wel (eerder dan Olivia) maar paste het niet in het tourschema?
Ik denk dat Werchter liever Olivia Rodrigo heeft (is nu een hype, en een frisse nieuwe headliner) dan Muse (stond er in 2023 nog en heeft sindsdien niets nieuws gedaan) maar dat is een discussie voor in het Werchter topic eigenlijk. Het kan echter best zijn dat Werchter ook qua tour niet uitkwam voor Muse, inderdaad.

Even een kleine denkpiste: zou het niet kunnen dat Muse inderdaad niet terecht kon op Werchter (omdat hun tour dan al gedaan is) en dat Graspop Muse voorlopig niet aandurft wegens te controversieel (want even tussen ons gezegd en gezwegen: als ze Muse aankondigen gaan ze uiteraard velen gelukkig maken maar ook een hoop shit over hun krijgen) En dus even de dagticketverkoopt afwacht? Als zaterdag goed verkoopt gaan ze voor een kleinere headliner, als die dag wat extra pit nodig heeft dan voegen ze Muse nog toe. Plausieble theorie of niet?
"Ja hoi Muse-management, met Bob van Graspop. Zeg, zouden jullie zaterdag de 21e vrij kunnen houden? Want stel nou dat de kaartverkoop van ons festival wat tegenvalt, dan willen we jullie graag boeken. Wat, waarom niet sowieso vastzetten? Nou, wij verwachten dat ons publiek eigenlijk helemaal niet op jullie zit te wachten, dus we kondigen jullie liever niet aan."

Heel plausibel.

"Ja hoi Muse-management, met Bob van Graspop. Zeg, zouden jullie zaterdag de 21e vrij kunnen houden? Want stel nou dat de kaartverkoop van ons festival wat tegenvalt, dan willen we jullie graag boeken. Wat, waarom niet sowieso vastzetten? Nou, wij verwachten dat ons publiek eigenlijk helemaal niet op jullie zit te wachten, dus we kondigen jullie liever niet aan."

Heel plausibel.
Ja nee, maar gewoon een optie nemen. Allee ik weet niet of zoiets kan hé ...

Ach het lijkt het jaar van de controverses te worden.
Dus waarom deze dan ook niet.
Ze er nog een paar bij en je hebt een editie die voor en tegenstanders collectief niet gaan vergeten

Dat soort redenaties geloof ik niet zo in.
Als organisatie van een groot festival kun je in mijn ogen niet wat twijfelachtig gaan zitten afwachten.
Je gaat ergens vol voor, of niet.

Laatst bewerkt:
Heb via setlist.fm even gekeken of Muse vaker 3 dagen achter elkaar speelt, en het komt niet heel veel voor. In hun festivaltour van 2023 bijvoorbeeld niet 1x maar wel vaker 2 dagen achter elkaar. De laatste keer dat ze drie dagen achter elkaar hebben gespeeld in drie verschillende landen was juni 2022 (Italië, Portugal, Engeland) en dat zijn wel grotere afstanden dus het lijkt me wel mogelijk.

Begrijp de berichten hierboven ook wel dat het geen typische Graspop boeking zou zijn, maar aangezien Jimmy letterlijk heeft gezegd dat ze het aan proberen zijn zou het me ook weer niet te veel verbazen.
Af en toe word ik moe van wel of niet een typische gmm boeking.. zo zou green day not done zijn maar alien ant farm geen probleem
Muse is te soft volgens velen maar bij Wardruna knalt het ook niet echt toch ?
Over prodigy lees ik veel wisselende berichten maar pertubator is dan weer algemeen geaccepteerd..

Mij maakt het niet veel uit zolang de Dua Lipa's en goldband yroep maar weg blijft.. voor de rest denk ik dat als het gewoon lekker rockt het geen probleem moet zijn toch..

Enfin..
Still loving you.......

Af en toe word ik moe van wel of niet een typische gmm boeking.. zo zou green day not done zijn maar alien ant farm geen probleem
Over prodigy lees ik veel wisselende berichten maar pertubator is dan weer algemeen geaccepteerd..

Mij maakt het niet veel uit zolang de Dua Lipa's en goldband yroep maar weg blijft.. voor de rest denk ik dat als het gewoon lekker rockt het geen probleem moet zijn toch..

Enfin..
Still loving you.......
Dus in 2026 Olivia Rodrigo op Graspop?

Ik zie het probleem met het boeken van een band zoals Muse ook echt niet. Natuurlijk moeten boekingen zoals deze niet de volledige lineup gaan innemen maar als een van de headliners meer rock gericht is hebben de mensen echt geen recht van klagen imo.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo

Enfin..
Still loving you.......
Scorpions, alweer?

Enfin..
Still loving you.......
Zoals reeds gezegd: er is een verschil tussen zulke bands als headliner boeken of ergens in de undercard.

Users who are viewing this thread