Graspop Metal Meeting 2025

Ik zou dat niet zo durven stellen. The Prodigy is wel een ander soort act dan Muse etc, die hardere elektronische acts zijn al heel lang een vast onderdeel van Graspop. Het enige wat we nu weten is dat ze zich niet meer per se beperken tot de Metal Dome voor dat type acts (zoals met Perturbator, The Bloody Beetroots, Carpenter Brut, etc.), maar dat na Pendulum in de Marquee ook een afsluitende mainstage spot aan zo'n elektronisch act zou kunnen worden gegeven, op North. Ik zou het niet breder trekken dan dat. Naar aanleiding hiervan stellen dat de deur voor Muse, Foo Fighters, of Pearl Jam open staat is nogal voorbarig.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar was het niet ook al officieus bevestigd dat ze op z'n minst met Muse in onderhandeling zijn (geweest)?

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Timmetje
We wisten al dat ze in de buurt waren. We weten ook dat Hellfest vaker dit soort Werchter bands boekt, waar Graspop dat tot nu toe niet doet (Foo Fighters, QOTSA, etc). Dit verandert dus weinig aan de kansen in mijn ogen. Het zou kunnen gebeuren, maar ik geloof het pas als de aankondiging er is.
friends great minds GIF by Much

• Winning
Waarderingen: Dr. Hannibal
Heb via setlist.fm even gekeken of Muse vaker 3 dagen achter elkaar speelt, en het komt niet heel veel voor. In hun festivaltour van 2023 bijvoorbeeld niet 1x maar wel vaker 2 dagen achter elkaar. De laatste keer dat ze drie dagen achter elkaar hebben gespeeld in drie verschillende landen was juni 2022 (Italië, Portugal, Engeland) en dat zijn wel grotere afstanden dus het lijkt me wel mogelijk.

Begrijp de berichten hierboven ook wel dat het geen typische Graspop boeking zou zijn, maar aangezien Jimmy letterlijk heeft gezegd dat ze het aan proberen zijn zou het me ook weer niet te veel verbazen.

• Leuk
Waarderingen: won666 en MetalLimbo
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar was het niet ook al officieus bevestigd dat ze op z'n minst met Muse in onderhandeling zijn (geweest)?
Dat is waar, dat was ik even vergeten. Blijft overeind dat het in mijn ogen los staat van wat ze met The Prodigy hadden gewild. Maar dan lijkt het erop dat je alsnog gelijk hebt dat die deur op z'n minst op een kier staat :)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Dat is waar, dat was ik even vergeten. Blijft overeind dat het in mijn ogen los staat van wat ze met The Prodigy hadden gewild. Maar dan lijkt het erop dat je alsnog gelijk hebt dat die deur op z'n minst op een kier staat :)
Dat was inderdaad alles wat ik wilde zeggen.
Ik heb zeker niet de verwachting dat GMM de komende jaren ineens overspoeld gaat worden met Werchter-bands. ;)
Maar we hoeven dus ook niet meer heel verbaasd te zijn als er plots wel een QOTSA, Foo Fighters of Muse gaat staan (wie weet komend jaar al).
Niet dat ik daar nu per se voorstander van ben, maar ik ben ook zeker niet erop tegen.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik heb zeker niet de verwachting dat GMM de komende jaren ineens overspoeld gaat worden met Werchter-bands
En inderdaad, ook als ze nu wel met Muse komen is het maar de vraag wat dat voor komende jaren betekent. Werchter zal vooraan in de rij blijven staan voor dit soort bands, normaal gesproken. En Graspop lijkt nu ook een "noodoplossing" nodig te hebben, waardoor ze wat breder zullen kijken. Hopelijk blijft het een uitzondering op de regel, als ze er staan.

Bekijk bijlage 11879
Als je hierop reageert met "Ze gaan hun best doen" heb je het in mijn ogen over Muse. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb.

Het kan daarover gaan, maar zulke berichten blijven toch altijd wat cryptisch. Net zoveel kans dat er niks achter zit, lijkt me.

Wij zijn hier ook heel goed om elk Jimmy-bericht volledig te ontleden, terwijl er ook gewoon vaak niks achter zit.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
En inderdaad, ook als ze nu wel met Muse komen is het maar de vraag wat dat voor komende jaren betekent. Werchter zal vooraan in de rij blijven staan voor dit soort bands, normaal gesproken. En Graspop lijkt nu ook een "noodoplossing" nodig te hebben, waardoor ze wat breder zullen kijken. Hopelijk blijft het een uitzondering op de regel, als ze er staan.
Het valt toch wel op dat Muse voor komend jaar geboekt wordt door een hoop metalfestivals, iets wat voorheen niet het geval was. Het is dus niet alleen Hellfest die dat doet. Je kunt je afvragen hoe dat komt, of het een wens van de band is of dat alle metalfestivals ineens hebben besloten het Muse hun droomheadliner is, maar het wegzetten als Hellfest die Hellfest dingen doet klopt dus ook niet helemaal. Denk hierdoor dat je ook niet te bang hoeft te zijn dat Graspop ineens een hoop Werchter headliners gaat boeken. Het is gewoon een rockband die momenteel populair is bij metalfestivals, begrijp zelf ook niet zo goed hoe dat zo ineens komt maar goed.

Dat is uiteraard helemaal waar, maar de vijver van headliners voor Werchter blijft over het algemeen groeien (met de Olivia Rodrigo's van deze wereld), waar die voor GMM eerder zal krimpen, is toch mijn verwachting.
En daardoor zal er toch ook niet altijd vanzelfsprekend plek zijn voor al deze bands op Werchter (tenzij ze het aantal dagen naar een hele week gaan uitbreiden ofzo).

Users who are viewing this thread