Graspop Metal Meeting 2025

Kan iemand mij onderwijzen op het gebied van Perturbator.

hoe is de relatie naar graspop in deze, ik hoor hier zoveel elektronische muziek in dat ik de gitaar aan het zoeken ben.
Vandaar.

Dus ben dan ook benieuwd hoe de live reputatie is. Wat doet deze artiest dan?

En begrijp me niet verkeerd, pendulum is ook een groot succes geweest. Maar had wel het idee dat dit ook aan de live performance lag.

Dus kom maar door waarom dit de moeite is
Pertubator is echt een feest live. Meer electronisch dan metal, maar het gat tussen electronisch en metal wordt steeds kleiner. Neem Igorrr als voorbeeld. Synthwave/Darkwave heeft wel een plekje op Graspop (mijn mening) en zolang het niet de meerderheid van de bill is, moet het toch geen probleem zijn?

Eerder Carpenter Brut, †††, Mysticum, Pendulum op Graspop gezien en dat beviel prima!

Luister tips; Dangerous Days & The Uncanny Valley albums.

hoe is de relatie naar graspop in deze, ik hoor hier zoveel elektronische muziek in dat ik de gitaar aan het zoeken ben.
Vandaar.

En begrijp me niet verkeerd, pendulum is ook een groot succes geweest. Maar had wel het idee dat dit ook aan de live performance lag.

Legitieme vraag hoor. Ik heb hem zelf ook weleens gesteld, eerlijk gezegd. Maar je hebt gewoon een aantal van die dance acts die qua ritmes en 'feel' veel overeenkomsten vertonen met metal en het daarom goed doen op Graspop. Pendulum is een voorbeeld, maar ook Carpenter Brut was geweldig een aantal jaar geleden.

Perturbator stond al twee keer eerder op Graspop. De laatste keer was in 2022. Ik was daar zelf niet bij omdat ze clashten met Amenra, maar ik heb er goede verhalen over gehoord. En in datzelfde jaar stonden ze op Hellfest, waar goeie beelden van op Youtube staan. Wat die acts allemaal gemeen hebben is dat ze met 'echte instrumenten' optreden, in plaats van enkel een DJ achter een draaitafel. Ik vind het in elk geval vet dat Graspop elk jaar wel een act als dit boekt voor laat op de avond. Heeft toch net een wat andere energie.

EDIT: Van ARTE Concert mag je blijkbaar niet direct linken naar een video van hen. Dus als je de beelden wil zien, zul je even de link aan moeten klikken.

De beste boekingen kunnen voor mij vaak ook juist die wereldberoemde bands zijn die ik nooit fatsoenlijk de kans heb gegeven, en ook niet vaak op festivals staan. Een voorbeeld hiervan is Dream Theater. Na iedereen zijn tips flink wat geluisterd, ook aardig wat live opnames bekeken en dit is in de afgelopen weken al uitgegroeid tot één van de grote must sees van komende editie voor mij.

Vorig jaar in die catagorie had je dan weer bijvoorbeeld een BMTH, Tool, Pendulum, Avantasia etc. Allemaal in hun eigen genre fantastische bands en toch staan ze niet om de paar jaar op Graspop/Hellfest/Alcatraz etc. We klagen veel over de herhaling in de grote namen (terecht ook) maar dit soort bands zijn wat dat betreft dan echt een verademing.

Savatage past wellicht ook wel in die catagorie, maar hopelijk krijgen we nog wat meer van dit soort namen.
Precies, daar is Graspop perfect voor. Grote namen meepikken waar je niet zo snel een losse show van zou bezoeken. Dat is natuurlijk ook een vorm van ontdekken, maar wel iets heel anders dan wat je op een typisch “ontdekkingsfestival” als Roadburn zou meemaken, bijvoorbeeld.

Precies, daar is Graspop perfect voor. Grote namen meepikken waar je niet zo snel een losse show van zou bezoeken. Dat is natuurlijk ook een vorm van ontdekken, maar wel iets heel anders dan wat je op een typisch “ontdekkingsfestival” als Roadburn zou meemaken, bijvoorbeeld.
Jij hebt ook al veel meer ontdekt ondertussen denk ik ;)
Voor mij zijn er in ieder geval altijd vaak namen bij die ik nog niet ken en kan beginnen ontdekken.
Of namen waarvan ik weet dat ik ze goed zal vinden, maar pas begin in te luisteren doordat ze zijn aangekondigd voor een festival, waar ik heen ga.

De first-timers op Graspop (goed dat ze vernieuwen), maar dat zijn geen bands die ik net ontdek.

Een deel van die namen hebben zelfs al op Werchter of Pukkelpop gestaan.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Vandaar.

Pertubator daar mag je van een volle metaldome uitgaan, ook het mooiste podium voor de visuals van zo een band.

Over het algemeen worden de "dance"acts op graspop wel goed onthaalt. Ook omdat de meeste metalheads wel openstaan voor andere genres. Op andere festivals zou dit een ander paar mouwen zijn denk ik.

Alles wordt live gespeeld voornamelijk op drum en keyboard of gitaar.

Het is in alle geval zeker de moeite om eens mee te pakken als je ervoor openstaat.

Ik moet zeggen in het begin toen mijn partner zei ik wil daar naar gaan kijken dacht ik is dit iets voor mij maar toen ik er eenmaal was dat ik het wel de moeite vond en dat ik hem dit jaar ook al in mijn must see lijstje heb staan.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
No, but i feel like people are questioning the headliner-status of Volbeat, but fully accept it on Within Temptation. And I think Volbeat is a little bit more headline-worthy

Vreemd, ik heb juist het gevoel dat Volbeat sneller wordt geaccepteerd als headliner dan WT. Geen idee waar jij je buikgevoel vandaan haalt.

Users who are viewing this thread