Graspop Metal Meeting 2025

De "grootse aankondiging" van Rock am Ring inderdaad Korn en een Duitse rapper. Wat een domper.

Ooit was RaR hƩt festival met de meest indrukwekkende line up, vooral qua headliners, maar dat valt de laatste paar jaar echt tegen. Korn is leuk hoor, maar geen Metallica, Linkin Park of SoaD etc.

Edit: maakt me trouwens extra blij met mijn Graspop ticket, hier zit de line up nu al goed en wordt vast nog beter.

Falling In Reverse will healine Friday on the North Stage. Then get promoted to the South Stage on Saturday. And on Sunday they will close the fesival.

• Leuk
Waarderingen: MartinB
Goh, Graspop is geen festival om veel nieuwe bands te ontdekken.
Hebben we daarvoor niet Alcatraz, Brakrock en andere festivals in dat segment?
Dat is natuurlijk niet waar, met zo'n hoog gehalte aan first-timers.

Ik denk dat GMM, en ook Alcatraz, vooral heel geschikt zijn om nieuwe bands/genres in de breedte te ontdekken.
Kleinere en meer niche festivals zijn juist meer geschikt om nieuwe bands in de diepte (binnen een subgenre) te ontdekken.

Laatst bewerkt:
39 van de 93 namen zijn first timers op Graspop.... 40% nieuwe namen klinkt nieuw genoeg voor mij nochtans
Gaat voornamelijk over echte ontdekkingen dan. Bands die minder bekend zijn, maar wel veelbelovend klinken. Van die 39 zijn er heel wat reeds gekend. Uiteindelijk ook best logisch. Graspop is een groot festival waar onbekende bands op de "kleinste" (terwijl de jupiler stage al verre van klein is) stage zouden verdrinken tegenover de andere.

Nu, credit where credit is due, dit jaar is GMM wel degelijk aan het inzetten hierop dus doen ze wel goed!!

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Dat is natuurlijk ook niet waar, met zo'n hoog gehalte aan first-timers.

Ik denk dat GMM, en ook Alcatraz, vooral heel geschikt zijn om nieuwe bands/genres in de breedte te ontdekken.
Kleinere en meer niche festivals zijn juist meer geschikt om nieuwe bands in de diepte (binnen een subgenre) te ontdekken.
First timers voor Graspop betekent natuurlijk niet dat het ook nieuwe acts zijn. Bij die 39 zitten best veel gevestigde namen die al op genoeg andere plekken in de buurt te zien geweest zijn door de jaren heen, maar gewoon nu pas door Graspop geboekt worden. Voor de doorgewinterde muziekliefhebber zal er dus wellicht weinig te ontdekken tussen zitten, en kom je bij kleinere festivals zoals die @TNFke noemt beter aan je trekken.

Maar wat nieuw is voor iemand is natuurlijk sterk afhankelijk van wat diegene al kent, dus ja, voor iemand die nog wat bredere muziekkennis moet ontwikkelen zal er vast genoeg te ontdekken zijn.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
First timers voor Graspop betekent natuurlijk niet dat het ook nieuwe acts zijn. Bij die 39 zitten best veel gevestigde namen die al op genoeg andere plekken in de buurt te zien geweest zijn door de jaren heen, maar gewoon nu pas door Graspop geboekt worden. Voor de doorgewinterde muziekliefhebber zal er dus wellicht weinig te ontdekken tussen zitten, en kom je bij kleinere festivals zoals die @TNFke noemt beter aan je trekken.

Maar wat nieuw is voor iemand is natuurlijk sterk afhankelijk van wat diegene al kent, dus ja, voor iemand die nog wat bredere muziekkennis moet ontwikkelen zal er vast genoeg te ontdekken zijn.
Klopt, maar ook voor iemand met een bredere muziekkennis (onder wie ik mezelf toch wel enigszins wil rekenen) valt er ieder jaar nog meer dan genoeg te ontdekken.
Zo waren voor mij alleen afgelopen editie al interessante namen:
  • Asinhell
  • Crownshift
  • Dominum
  • Ereb Altor
  • Hanabie.
  • HEALTH
  • Kampfar
  • Karnivool
  • Khemmis
  • Pain
  • Pendulum
  • Sanguisugabogg
  • Slaughter To Prevail
  • Svartsot
  • Textures
  • VOLA
En ook vele van mijn favoriete bands heb ik op GMM ontdekt en/of voor de eerste keer gezien, zoals:
  • Ayreon
  • Coheed And Cambria (uiteindelijk helaas gecanceld)
  • Ghost
  • Heidevolk
  • Heilung (letterlijk 'blind' naar binnen gelopen)
  • Ne Obliviscaris
  • Nightwish
  • Parkway Drive
  • Sabaton
  • Vanaheim (last-minute vervanger van Saltatio Mortis)
En ja, dit zijn natuurlijk lang niet allemaal nieuwe/jonge bands, maar zelfs als doorgewinterde muziekliefhebber ontdek je nog vaak een band die al die tijd 'aan de radar is ontsnapt', en leer je door het inluisteren zo'n band pas echt kennen.

Klopt, maar ook voor iemand met een bredere muziekkennis (onder wie ik mezelf toch wel enigszins wil rekenen) valt er ieder jaar nog meer dan genoeg te ontdekken.
Zo waren voor mij alleen afgelopen editie al interessante namen:
  • Asinhell
  • Crownshift
  • Dominum
  • Ereb Altor
  • Hanabie.
  • HEALTH
  • Kampfar
  • Karnivool
  • Khemmis
  • Pain
  • Pendulum
  • Sanguisugabogg
  • Slaughter To Prevail
  • Svartsot
  • Textures
  • VOLA
En ook vele van mijn favoriete bands heb ik op GMM ontdekt en/of voor de eerste keer gezien, zoals:
  • Ayreon
  • Coheed And Cambria (uiteindelijk helaas gecanceld)
  • Ghost
  • Heidevolk
  • Heilung (letterlijk 'blind' naar binnen gelopen)
  • Ne Obliviscaris
  • Nightwish
  • Parkway Drive
  • Sabaton
  • Vanaheim (last-minute vervanger van Saltatio Mortis)
En ja, dit zijn natuurlijk lang niet allemaal nieuwe/jonge bands, maar zelfs als doorgewinterde muziekliefhebber ontdek je nog vaak een band die al die tijd 'aan de radar is ontsnapt', en leer je door het inluisteren zo'n band pas echt kennen.
Oh ja ik wil ook niet zeggen dat je niks nieuws kunt ontdekken op Graspop hoor. Alleen de redenatie ā€œer zijn zoveel first timers dus er valt genoeg te ontdekkenā€ gaat wat mij betreft niet helemaal op, als ik daar oude bekenden als Alien Ant Farm, Deafheaven, en Flogging Molly bij zie staan. En ook qua kleinere namen weet ik van alles wat ik daar zelf interessant in vind andere recente zaal- of festivalshows te benoemen, wat het voor mij geen ontdekkingen maken. Natuurlijk staan er ook namen bij die ik niet ken, maar dat gaat vaak om genres die me niet aanspreken, en zijn misschien voor liefhebbers daarvan ook al wel bekend. Wat ik al zeg, dat is natuurlijk best persoonlijk.

Het is ook niet heel erg voor een groot festival als Graspop dat het met name gevestigde namen boekt natuurlijk, acts moeten zich eerst op andere plekken ā€œbewijzenā€ voor ze naar Graspop doorgroeien en zich aan ā€œhet grote publiekā€ mogen presenteren. Het grootste deel van de doelgroep struint helemaal niet al die kleine festivalletjes en zaaltjes af (dat zou ook helemaal niet passen, met 55.000 man) dus dat werkt prima zoals het gaat.

Kan iemand mij onderwijzen op het gebied van Perturbator.

hoe is de relatie naar graspop in deze, ik hoor hier zoveel elektronische muziek in dat ik de gitaar aan het zoeken ben.
Vandaar.

Dus ben dan ook benieuwd hoe de live reputatie is. Wat doet deze artiest dan?

En begrijp me niet verkeerd, pendulum is ook een groot succes geweest. Maar had wel het idee dat dit ook aan de live performance lag.

Dus kom maar door waarom dit de moeite is

De beste boekingen kunnen voor mij vaak ook juist die wereldberoemde bands zijn die ik nooit fatsoenlijk de kans heb gegeven, en ook niet vaak op festivals staan. Een voorbeeld hiervan is Dream Theater. Na iedereen zijn tips flink wat geluisterd, ook aardig wat live opnames bekeken en dit is in de afgelopen weken al uitgegroeid tot Ć©Ć©n van de grote must sees van komende editie voor mij.

Vorig jaar in die catagorie had je dan weer bijvoorbeeld een BMTH, Tool, Pendulum, Avantasia etc. Allemaal in hun eigen genre fantastische bands en toch staan ze niet om de paar jaar op Graspop/Hellfest/Alcatraz etc. We klagen veel over de herhaling in de grote namen (terecht ook) maar dit soort bands zijn wat dat betreft dan echt een verademing.

Savatage past wellicht ook wel in die catagorie, maar hopelijk krijgen we nog wat meer van dit soort namen.

Kan iemand mij onderwijzen op het gebied van Perturbator.

hoe is de relatie naar graspop in deze, ik hoor hier zoveel elektronische muziek in dat ik de gitaar aan het zoeken ben.
Vandaar.

Dus ben dan ook benieuwd hoe de live reputatie is. Wat doet deze artiest dan?

En begrijp me niet verkeerd, pendulum is ook een groot succes geweest. Maar had wel het idee dat dit ook aan de live performance lag.

Dus kom maar door waarom dit de moeite is
Misschien helpt het je om de show op Hellfest terug te kijken. Ik ken de band niet goed, maar lijkt me elektronische muziek te zijn die gemaakt wordt met live instrumenten, een beetje als Carpenter Brut toen tijdens GNR in de metaldome (was weggevlucht van Axl Rose zijn stem en kwam daar terecht, was wel een bijzondere ervaring)

Ik geloof dat Perturbator ook wat muziek had gemaakt voor Stranger Things?

EDIT: Mijn youtube link werkt niet, maar de volledige show van Perturbator op Hellfest 2022 is gemakkelijk op youtube te vinden.

Users who are viewing this thread