Graspop Metal Meeting 2025

We thought that the Prodigy couldn't headline but then again we also thought Till couldn't headline so...
I'll take a wildcard as The Prodigy as headliner, maybe even on Sunday.
Other than that I agree with you and I think Falling in reverse, Powerwolf and Disturbed.
Op zondag spelen ze in Duitsland
On Sunday they play in Germany

• Leuk
Waarderingen: talos654
Just checked YT numbers.

Lindemann solo has tons more views than both Dickinson's and Taylor's stuff. I'm surprised, didn't think that he was soo successful on his own. Especially when you see how graphic some of his videos are, and Rammstein is probably not that much bigger than Slipknot or Maiden.

By the way, could Bad Omens be a contender for second row headliners? All four heads are 50+, nothing for the <30 crowd.
...dude...
I'm a bit lazy right now so I won't look it up. I leave that up to you. But I think I posted it before. In 1 year in the Benelux 5 concerts with 50,000 tickets at rammstein, for convenience say 250,000 tickets.
Maiden in 2nd place with sold out venue No. 1 with 17,000 and No. 2 with 18,400 tickets = 35,400 tickets. Slipknot 17,000 with max. 6,000 in Luxembourg makes 23,000. So there is... a small... difference....

• Leuk
Waarderingen: johanra en PreFXDesigns
Escape the fate hebben 2 festivalshows in Duitsland staan eind juni/begin juli. Mogen van mij ook terugkomen naar GMM.

...dude...
I'm a bit lazy right now so I won't look it up. I leave that up to you. But I think I posted it before. In 1 year in the Benelux 5 concerts with 50,000 tickets at rammstein, for convenience say 250,000 tickets.
Maiden in 2nd place with sold out venue No. 1 with 17,000 and No. 2 with 18,400 tickets = 35,400 tickets. Slipknot 17,000 with max. 6,000 in Luxembourg makes 23,000. So there is... a small... difference....
Met wel één hele grote kanttekening. Rammstein trekt een heel breed publiek. Tot mijn buurman en zijn schoonmoeder aan toe. Persoonlijk denk ik dat minimaal de helft of 2 derde van het Rammstein publiek niet of nauwelijks naar andere metalconcerten gaat. Laat staan naar een metal festival. Alleen al in mijn eigen kennissenkring zie ik dat al gebeuren.
Dus die vergelijking met een Maiden of Slipknot gaat nogal mank. Als ik binnen diezelfde kennissenkring vraag wie er in december mee wil naar Slipknot dan kijken de meesten of ze water zien branden😜

In het verleden zijn hier al verschillende discussie gevoerd over maandelijkse luisteraars, youtube streams, verkochte tickets,… soms valt er gewoon geen lijn in te trekken. Vaak zit management er ook wel voor iets tussen, met de plaats op de affiche. Sum41 was niet eens headliner op Jera vorig jaar. Hoewel die over het ganse weekend het meeste volk lokten.

Falling in reverse heeft meer maandelijkse luisteraars dan Iron Maiden overigens. 🤔

Falling in reverse heeft meer maandelijkse luisteraars dan Iron Maiden overigens. 🤔

GVw_naEWAAAfiMt.jpg

Wat denken jullie wat de aankondiging van morgen wordt? Volbeat? Within temptation? Powerwolf? of gaan we enorm enorm dromen met toch een Slayer of een SOAD? of durf nog groter te dromen ACDC?

Het gaat nu niet om die ene man/band hoor. Feit is, dat veel oudere Graspop bezoekers afzakken voor de headliners (en soms laat naar de weide komen). De reden is eenvoudig (ik spreek een beetje voor mezelf),(ik) men volgt de Metal scene niet meer zo op. Het is pas als een band wat mainstream wordt, de oudere garde interesse begint te tonen. De jongere garde gaat graag op zoek naar de nieuwe namen, en laat zich verrassen door de soms goede bands. Ik sprak vorige week nog met een hoge pief uit de muziek business, en hij gaf heel eerlijk toe dat er teveel muziek wordt gemaakt. Je moet dus al boven de rest uitsteken om in de kijker te lopen. En voor de muziekbusiness is het eveneens lastig, want als ze een band missen, of verkeerd beoordelen, zijn de grote bazen en vooral de aandeelhouders niet tevreden.

En, vergeet niet, dat vele ouderen luisteren liever naar de klassieke HardRock/Metal. Trash zal ook nog wel gaan, maar de meer Core gerichte bands gaan ze iets minder opvolgen.
Een duidelijk verhaal...en geld in grote lijnen voor mij.
Maar ik ga voor het hele GMM pakket. Muziek, muziek ontdekken, biertje, mensen oftewel de totale belevenis. Gaat het mij om de band of artiest dan ga ik naar het desbetreffende zaal concert van die act.
Dus kom maar op met de GMM tickets.
Had van mij al in juli mogen worden verkocht met een dikke early bird actie... 💪🏼💪🏼💪🏼🦅😅🎸🎸

Met wel één hele grote kanttekening. Rammstein trekt een heel breed publiek. Tot mijn buurman en zijn schoonmoeder aan toe. Persoonlijk denk ik dat minimaal de helft of 2 derde van het Rammstein publiek niet of nauwelijks naar andere metalconcerten gaat. Laat staan naar een metal festival. Alleen al in mijn eigen kennissenkring zie ik dat al gebeuren.
Dus die vergelijking met een Maiden of Slipknot gaat nogal mank. Als ik binnen diezelfde kennissenkring vraag wie er in december mee wil naar Slipknot dan kijken de meesten of ze water zien branden😜
En? Metallica, Linkin park, System of a Down, Greenday, FooFighters trekken een breder publiek..zijn allemaal rock of metalgerelateerd en staan op de popfestivals. Dat is een beetje het concept van een headliner, dat het gros er mee uit de voeten kan. Ook op een metalfestival wil je de grootste namen.
Waarom denk je dat veel festivals de breedte in gaan? Dat is veiliger.
Rockwerchter, Zwarte Cross, Pinkpop, Lowlands, zelfs Rock am Ring zie je dit in bepaalde mate doen.
Metalpubliek is over het algemeen erg trouw en conservatief. Daarom treden bands ook op tot ze erbij neervallen.
Het is niet dat het een leuk kopje moet hebben, of "the new best thing" hoeft te zijn.
Zolang de sfeer kan blijven bestaan die ze gewend zijn. De 2 hoofdpodia is puur om de overgang soepel te laten verlopen van de Legendebands uit de jaren 70 tot 90's. Geen grote oude band beschikbaar die een Ziggo uitverkoopt? Dan in uiterste nood 2 kleinere namen die beide 6000 man kunnen trekken.
Als de vaak hier zo verafschuwde headliners zouden wegvallen, onderscheidt Graspop zich minder meer van concurerende festivals....
Bands als Powerwolf, Gojira, Within Temptation, Machine Head, Avantasia, Electric Callboy, Korn die vast en zeker de headliners zijn van komende tijd, want dat wordt hier ook veel geopperd.
Die staan ook al op concurerende festivals. Vind van Rammstein, GNR, Aerosmith, Iron Maiden wat je wilt. Maar deze bands zorgen dat grotere festivals zich nog kunnen onderscheiden.
Het is een beetje ironisch, want stilstand is in veel gevallen gelijk aan teruguitgang. Daarom investeren festivals, en ook conceptfestivals in de randentertainment..kwantiteit, aankleding, attracties enz.
Zo kunnen ze nog een stap voor blijven...

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Denk dat Radke tegenwoordig ook wel een gezicht is geworden van de anti-woke, anti-polcor mentaliteit en die floreert de laatste tijd nogal in de VS.
Ik wil het politieke standpunt niet bespreken, het zal zeker al veel lawaai maken op het forum als FIR wordt aangekondigd. 🫤
Het enige dat ik kan zeggen is dat onder de mensen die ik ontmoet bij concerten (eerder Metalcore en Alternatieve Metal in dit geval), wacht een groote meerderheid van het publiek ongeduldig op de komst van deze Band. Zoals vorig jaar voor BMTH. 🙂

Users who are viewing this thread