Met wel één hele grote kanttekening. Rammstein trekt een heel breed publiek. Tot mijn buurman en zijn schoonmoeder aan toe. Persoonlijk denk ik dat minimaal de helft of 2 derde van het Rammstein publiek niet of nauwelijks naar andere metalconcerten gaat. Laat staan naar een metal festival. Alleen al in mijn eigen kennissenkring zie ik dat al gebeuren.
Dus die vergelijking met een Maiden of Slipknot gaat nogal mank. Als ik binnen diezelfde kennissenkring vraag wie er in december mee wil naar Slipknot dan kijken de meesten of ze water zien branden
En? Metallica, Linkin park, System of a Down, Greenday, FooFighters trekken een breder publiek..zijn allemaal rock of metalgerelateerd en staan op de popfestivals. Dat is een beetje het concept van een headliner, dat het gros er mee uit de voeten kan. Ook op een metalfestival wil je de grootste namen.
Waarom denk je dat veel festivals de breedte in gaan? Dat is veiliger.
Rockwerchter, Zwarte Cross, Pinkpop, Lowlands, zelfs Rock am Ring zie je dit in bepaalde mate doen.
Metalpubliek is over het algemeen erg trouw en conservatief. Daarom treden bands ook op tot ze erbij neervallen.
Het is niet dat het een leuk kopje moet hebben, of "the new best thing" hoeft te zijn.
Zolang de sfeer kan blijven bestaan die ze gewend zijn. De 2 hoofdpodia is puur om de overgang soepel te laten verlopen van de Legendebands uit de jaren 70 tot 90's. Geen grote oude band beschikbaar die een Ziggo uitverkoopt? Dan in uiterste nood 2 kleinere namen die beide 6000 man kunnen trekken.
Als de vaak hier zo verafschuwde headliners zouden wegvallen, onderscheidt Graspop zich minder meer van concurerende festivals....
Bands als Powerwolf, Gojira, Within Temptation, Machine Head, Avantasia, Electric Callboy, Korn die vast en zeker de headliners zijn van komende tijd, want dat wordt hier ook veel geopperd.
Die staan ook al op concurerende festivals. Vind van Rammstein, GNR, Aerosmith, Iron Maiden wat je wilt. Maar deze bands zorgen dat grotere festivals zich nog kunnen onderscheiden.
Het is een beetje ironisch, want stilstand is in veel gevallen gelijk aan teruguitgang. Daarom investeren festivals, en ook conceptfestivals in de randentertainment..kwantiteit, aankleding, attracties enz.
Zo kunnen ze nog een stap voor blijven...