Graspop Metal Meeting 2024

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Gisteren redelijk goed vooraan bij Tool toch weer beseft wat een meerwaarde ik dat voorvak met rode kruizen vind hebben op Werchter.
Een uur voordat de show begon stonden we daar al als sardienen op elkaar, maar dan heb je dus nog een uur gewriemel voor de boeg met allerhande mensen die zich er tussen aan het wurmen zijn...

Het verschil met het relatief rustige en respectvolle voorvak bij Tool op Werchter 2019 kon moeilijk groter zijn dan dat van gisteren.
Tijdens het wachten brak er al bijna een vechtpartij uit (mijn tweede vechtpartij op één dag die ik zie, nog niet eerder meegemaakt...). Tijdens het concert had je dan nog die random toeschouwer die zo nodig vond dat er wat meer chaos moest zijn, en die er dan maar de beuk inzette met als enige doel zoveel mogelijk toeschouwers omver te lopen.
Mijn eigen concertervaring kreeg ook wel een knauw doordat ik gesandwiched zat tussen een (gelukkig niet bijster grote) kerel voor me met Kirk Hammett haar dat hij gemiddeld één keer per minuut even vakkundig in mijn gezicht zwierde, met achter me een stomdronken reus die zich voortdurend tegen mijn rug probeerde te vlijen om een dutje te doen...

Die stomdronken mensen is precies ook wel "een dingetje" op Graspop. Naar mijn gevoel meer dan op andere festivals. Het feit dat je bij de helft van de bars een halve liter bier in je handen geduwd krijgt ook al heb je daar niet om gevraagd, zal daar ook wel niet vreemd aan zijn...

Afijn, het zal niet snel mijn favoriete festival worden, Graspop.
Wel blij dat ik er eens geweest ben, ook als relatieve metal leek. En het is toch altijd wel genieten, zo'n festivaldagje, ook al zit niet alles mee.
Met Tool, Health, Ne Obliviscaris en (Crosses) ook wel wat fijne dingen gezien.
Dit bedoel ik niet vervelend, maar je beschrijft hierboven allerlei dingen die ik in 16 jaar Graspop zelf echt nooit heb meegemaakt en ook nooit gehoord heb van vrienden ofzo. Ik wil best geloven dat je daar als een sardientje hebt gestaan, maar dan vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd dat je daar niet bent weggegaan. Wat ik van vrienden begreep, viel het al met al best mee met de drukte bij Tool, dus volgens mij had je iets verderop makkelijk een fijne plek kunnen vinden.
 

WJ

Playlistbediener
25 mrt 2015
37
13
Dit bedoel ik niet vervelend, maar je beschrijft hierboven allerlei dingen die ik in 16 jaar Graspop zelf echt nooit heb meegemaakt en ook nooit gehoord heb van vrienden ofzo. Ik wil best geloven dat je daar als een sardientje hebt gestaan, maar dan vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd dat je daar niet bent weggegaan. Wat ik van vrienden begreep, viel het al met al best mee met de drukte bij Tool, dus volgens mij had je iets verderop makkelijk een fijne plek kunnen vinden.
Dan moet je dringend een brilletje kopen. Het wordt elk jaar erger. Maar daar speelt de normvervaging in de maatschappij mee. Er zijn er heel veel die geen respect hebben voor elkander, en zichzelf. Maar het ene gaat vaak hand in hand met het andere.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartv en Rockbeer

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
Dat als sardientjes op elkaar staan en dronken mensen gegeven is jammer genoeg iets die je op elk festival ziet met als verschil dat de dronken mensen op Graspop over het algemeen gewoon ietsje groter zijn en meer haar hebben.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: nikita en Lany Paret

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Dan moet je dringend een brilletje kopen. Het wordt elk jaar erger. Maar daar speelt de normvervaging in de maatschappij mee. Er zijn er heel veel die geen respect hebben voor elkander, en zichzelf. Maar het ene gaat vaak hand in hand met het andere.
Zal ik doen man!
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
348
298
Dan moet je dringend een brilletje kopen. Het wordt elk jaar erger. Maar daar speelt de normvervaging in de maatschappij mee. Er zijn er heel veel die geen respect hebben voor elkander, en zichzelf. Maar het ene gaat vaak hand in hand met het andere.
Ik ga intussen al 40 jaar naar festivals, en helaas is er de laatste jaren veel aan het veranderen. Al durf ik eerlijk te zijn, dat je met ouder worden iets gevoeliger wordt aan bepaalde storende zaken. Let wel, op de 55000 bezoekers, zijn er misschien maar 500 randdebielen, maar ze zorgen voor een negatief beeld. Ik weet ook wel dat je je daar niet moet aan ergeren, maar een beetje respect voor je mede festivalhanger is mooi mee genomen. Iedereen komt er plezier maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.066
1.163
Dit bedoel ik niet vervelend, maar je beschrijft hierboven allerlei dingen die ik in 16 jaar Graspop zelf echt nooit heb meegemaakt en ook nooit gehoord heb van vrienden ofzo. Ik wil best geloven dat je daar als een sardientje hebt gestaan, maar dan vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd dat je daar niet bent weggegaan. Wat ik van vrienden begreep, viel het al met al best mee met de drukte bij Tool, dus volgens mij had je iets verderop makkelijk een fijne plek kunnen vinden.
Ik ben daar niet weggegaan omdat ik het met mijn bijna twee meter anders aan de stok zou hebben gekregen met wie er dan op mijn nieuwe plaats achter mij kwam te staan. ;)

En dat van die vechtpartijen verzin ik niet hoor. Niet dat ik het wil veralgemenen. Zal wel een kwestie zijn van op de wrong place te zijn at the wrong time. Twice !
Tijdens Counterparts nog zo'n stomdronken gast die zo wild begint te moshen - in een deel van het publiek waar er niet gemosht wordt - dat hij het bier van een meisje over haar stoot, waarna die hem regelrecht aanvalt en er verschillende omstaander moeten tussenbeide komen om de twee uit elkaar te halen.
Tijdens Alice Cooper, bij het wachten op Tool, beginnen er twee jongens een beetje in het rond te springen omdat dhr. Cooper net een lekker deuntje heeft ingezet, waarop de man voor hen hen in de haren zou zijn gevlogen als zijn vrouw niet was tussenbeide gekomen. Gewoon omdat hij bang was om van zijn felbevochten plek voor Tool gestoten te worden, vermoed ik...

Het zijn maar wat incidentjes, maar ik had het gewoon nog niet zo frequent meegemaakt op andere festivals.
En ik heb ook heus wel kunnen ervaren dat het overgrote merendeel van het Graspop-publiek hele fijne mensen zijn, hoor. :)
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
160
319
Dit bedoel ik niet vervelend, maar je beschrijft hierboven allerlei dingen die ik in 16 jaar Graspop zelf echt nooit heb meegemaakt en ook nooit gehoord heb van vrienden ofzo. Ik wil best geloven dat je daar als een sardientje hebt gestaan, maar dan vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd dat je daar niet bent weggegaan. Wat ik van vrienden begreep, viel het al met al best mee met de drukte bij Tool, dus volgens mij had je iets verderop makkelijk een fijne plek kunnen vinden.
Dan moet je dringend een brilletje kopen. Het wordt elk jaar erger. Maar daar speelt de normvervaging in de maatschappij mee. Er zijn er heel veel die geen respect hebben voor elkander, en zichzelf. Maar het ene gaat vaak hand in hand met het andere.

Dit is iets wat me de laatste jaren op GMM ook meer begint/begon op te vallen. Ja, ik word ouder maar voor mij heeft het toch ook heel veel te maken met het fenomeen van de "festival voor de sfeer"-gangers, die eender welk festival aandoen, als er maar een camping is.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.768
4.859
Graspop is het enige festival waar ik nog nooit last heb gehad van ambetante mensen of onveiligheid. Ik heb persoonlijk op RW al veel meer negatieve ervaringen gehad: met dat voorvak binnen geraken en plat geduwd worden tot een zatlap die heel de tijd tegen mij kwam leunen en later blijkbaar nog tegen iemand anders van dit forum zijn benen heeft liggen pissen.
In ieder geval spijtig dat jij het zo hebt moeten ervaren. Lag mss ook wel aan Tool, die hun dag zo snel uitverkochten en er toch wat meer mensen daar vanvoor wilden staan dan bij andere headliners.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Ik ben daar niet weggegaan omdat ik het met mijn bijna twee meter anders aan de stok zou hebben gekregen met wie er dan op mijn nieuwe plaats achter mij kwam te staan. ;)

En dat van die vechtpartijen verzin ik niet hoor. Niet dat ik het wil veralgemenen. Zal wel een kwestie zijn van op de wrong place te zijn at the wrong time. Twice !
Tijdens Counterparts nog zo'n stomdronken gast die zo wild begint te moshen - in een deel van het publiek waar er niet gemosht wordt - dat hij het bier van een meisje over haar stoot, waarna die hem regelrecht aanvalt en er verschillende omstaander moeten tussenbeide komen om de twee uit elkaar te halen.
Tijdens Alice Cooper, bij het wachten op Tool, beginnen er twee jongens een beetje in het rond te springen omdat dhr. Cooper net een lekker deuntje heeft ingezet, waarop de man voor hen hen in de haren zou zijn gevlogen als zijn vrouw niet was tussenbeide gekomen. Gewoon omdat hij bang was om van zijn felbevochten plek voor Tool gestoten te worden, vermoed ik...

Het zijn maar wat incidentjes, maar ik had het gewoon nog niet zo frequent meegemaakt op andere festivals.
En ik heb ook heus wel kunnen ervaren dat het overgrote merendeel van het Graspop-publiek hele fijne mensen zijn, hoor. :)
Ah oké. Mijn beeld is wellicht een beetje vertroebeld, omdat je het ergens hierboven ook al had over 'één van de weinige hoogtepunten'. En verder je vorige bericht wel een hele negatieve inslag leek te hebben.

Ik geloof trouwens wel wat je vertelt hoor, dat bedoelde er niet mee. Maar het klonk voor mij meer als een verschil in perceptie. Als ik op een hele dag festival met 55.000 mensen slechts vijf staatsidioten heb gezien die zich misdragen, dan vind ik het publiek echt geweldig. Dus tuurlijk heb ik ook af en toe wel iemand gezien die in een andere vibe was dan ik, zullen we maar zeggen. Maar dan ga ik gewoon vijf meter verderop staan en heb ik er geen last meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.274
1.348
Ik ben daar niet weggegaan omdat ik het met mijn bijna twee meter anders aan de stok zou hebben gekregen met wie er dan op mijn nieuwe plaats achter mij kwam te staan. ;)

En dat van die vechtpartijen verzin ik niet hoor. Niet dat ik het wil veralgemenen. Zal wel een kwestie zijn van op de wrong place te zijn at the wrong time. Twice !
Tijdens Counterparts nog zo'n stomdronken gast die zo wild begint te moshen - in een deel van het publiek waar er niet gemosht wordt - dat hij het bier van een meisje over haar stoot, waarna die hem regelrecht aanvalt en er verschillende omstaander moeten tussenbeide komen om de twee uit elkaar te halen.
Tijdens Alice Cooper, bij het wachten op Tool, beginnen er twee jongens een beetje in het rond te springen omdat dhr. Cooper net een lekker deuntje heeft ingezet, waarop de man voor hen hen in de haren zou zijn gevlogen als zijn vrouw niet was tussenbeide gekomen. Gewoon omdat hij bang was om van zijn felbevochten plek voor Tool gestoten te worden, vermoed ik...

Het zijn maar wat incidentjes, maar ik had het gewoon nog niet zo frequent meegemaakt op andere festivals.
En ik heb ook heus wel kunnen ervaren dat het overgrote merendeel van het Graspop-publiek hele fijne mensen zijn, hoor. :)
Wat u beschrijft van Counter Parts is iets dat wel eens vaker gebeurd maar meestal als ik zoiets zie gebeuren dan bied de persoon die het bier deed vallen het aanbod een nieuw pintje te gaan halen. Dat zal nu juist het geval niet zijn geweest en dan had hij nog juist een blijkbaar taaie tante te pakken die niet van plan was het zomaar te laten gebeuren
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.066
1.163
Ik heb persoonlijk op RW al veel meer negatieve ervaringen gehad: met dat voorvak binnen geraken en plat geduwd worden tot een zatlap die heel de tijd tegen mij kwam leunen en later blijkbaar nog tegen iemand anders van dit forum zijn benen heeft liggen pissen.
Hey ! Dat was ik ook !
Tijdens Puscifer toen.

Hmmm… misschien ben IK de verbindende factor die dit soort gedrag in mensen uitlokt… 🤔
Ik, of Maynard…
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.768
4.859
Hey ! Dat was ik ook !
Tijdens Puscifer toen.

Hmmm… misschien ben IK de verbindende factor die dit soort gedrag in mensen uitlokt… 🤔
Ik, of Maynard…
het was bij Arctic Monkeys, maarja mss was het dezelfde die elke dag iemand anders viseerde
weer on topic: Hopelijk moet niemand van jullie uitwijken, kreeg net een melding dat gedeelte vd campings wordt ontruimd
 
  • Wow
Waarderingen: JP5

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.066
1.163
het was bij Arctic Monkeys, maarja mss was het dezelfde die elke dag iemand anders viseerde
weer on topic: Hopelijk moet niemand van jullie uitwijken, kreeg net een melding dat gedeelte vd campings wordt ontruimd
Ik heb het bij Puscifer zien gebeuren en later op de dag nog een andere forumgebruiker tijdens Queens of the Stone Age… 😉

Maar back on topic inderdaad…

Oh nee, de campings !
Hoe ontruim je een camping als het merendeel van de eigenaars van de tentjes op het festivalterrein is ?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
Buienradar is wel telkens aan het verbeteren. Een uur geleden was volledig electric callboy nog in de regen. Nu is het enkel nog aan het begin
 
  • Leuk
Waarderingen: Wardibal

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.663
3.387
Door de hevige regenval zijn een aantal zones op campings onder water gelopen. De organisatie en het lokaal bestuur voorzien - samen met alle hulpdiensten - noodopvang voor de getroffenen.

Het betreft voornamelijk campings Boneyard en Inferno. De organisatie voorziet opvanggelegenheid in nabijgelegen accommodaties waar mensen zich kunnen opwarmen.

Kampeerders die getroffen zijn (onderkoeld, natte spullen, ondergelopen tenten) kunnen zich aanmelden bij de infostand van de organisatie (aan de hoofdingang).

Bezoekers die de komende dagen nog afzakken naar Dessel kunnen niet blijven overnachten op de camping. Zij worden verzocht terug huiswaarts te keren na het festival of elders overnachting te voorzien.

De hevige regen verhindert alvast niet dat het festival gewoon doorgaat. De nodige maatregelen worden getroffen opdat de festivalweide de vele regen zou aankunnen.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.768
4.859
Door de hevige regenval zijn een aantal zones op campings onder water gelopen. De organisatie en het lokaal bestuur voorzien - samen met alle hulpdiensten - noodopvang voor de getroffenen.

Het betreft voornamelijk campings Boneyard en Inferno. De organisatie voorziet opvanggelegenheid in nabijgelegen accommodaties waar mensen zich kunnen opwarmen.

Kampeerders die getroffen zijn (onderkoeld, natte spullen, ondergelopen tenten) kunnen zich aanmelden bij de infostand van de organisatie (aan de hoofdingang).

Bezoekers die de komende dagen nog afzakken naar Dessel kunnen niet blijven overnachten op de camping. Zij worden verzocht terug huiswaarts te keren na het festival of elders overnachting te voorzien.

De hevige regen verhindert alvast niet dat het festival gewoon doorgaat. De nodige maatregelen worden getroffen opdat de festivalweide de vele regen zou aankunnen.
Thanks wilde hem ook net hier gaan delen
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
681
Ik zie wat geklaag over dronken mensen en gedrag... gelukkig blijf ik er snel van weg als ik iets merk. Maar dit is wel het dagjesmensen geklaag van mij. De mensen die er alleen deze dag zijn, proppen 4 dagen in 1 middag.

Bij Tool gister vooral de menigte vermeden omdat het 'een beetje apart volk' is als ik dat zo hoorde. Maar het viel mij allemaal best mee. Weglopen is wel de beste strategie. In de buurt hangen van kutjoekels is gewoon niet leuk. Mn excuus is dan bier halen, friet, of kakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken