Graspop Metal Meeting 2024

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.424
629
Ik stond ook niet te springen om hardcups en het idee dat je daar dan de hele tijd mee in je hand loopt. Maar viel me afgelopen jaar op Alcatraz echt alles mee. Je raakt er inderdaad zo aan gewend. Bij mij pasten de bekers in mijn broekzak, dus had er geen omkijken naar. Maar als dat niet lukt, kun je ook voor een paar euro een bekerhouder kopen. Er staan er zat op internet.
Ik moet zeggen, ik ben iemand die vaker wel eens een hele dag bij een van de mainstages sta, omdat alles op de mainstages meestal wel interessant is en ik vaker wel houd van alle bands geboekt op 1 van de mains. Dan waren die flesjes altijd ideaal! 3 flesjes halen en die in mn broekzak stoppen zodat ik de hele dag kon blijven staan en miss halverwege even snel nieuwe halen. Op dat gebied waren de flesjes ideaal!
Maar buiten dat ben ik ook een fan van hardcups. Ik draag toch altijd cargo shorts op festivals! En als ze eventueel een leuke print op sommige bekers zetten, is het ook een leuk souvenir, zoals we eerst altijd kregen bij 40 Tokens, leuk voor de verzameling!
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
260
403
Als ze inderdaad zulke bekers hebben met t logo/line up heb je een leuk souverniertje. Al op meerdere festivals geweest met hardcups en vind t erg fijn, zorgt voor een veel schoner terijn. Als ze er dan voor zorgen dat je hem bij de bar kan inleveren voor een token en die token dan weer kan inruilen als je weer wat wil halen zou dit echt helemaal top zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en MetalLimbo

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.540
4.434
De stemming doden? Ik denk dat een mooi, schoon veld de sfeer juist enorm verbetert!
Meerdere festivals in binnen- en buitenland zijn allang op hardcups overgestapt, en dat is echt een verademing, zeker als je aan het eind van een dag van het terrein loopt, en niet iedere 3 meter op een colaflesje of andere enkelbreker stapt.

En waarom zou je je zorgen maken over cups? Je bent daar razendsnel aan gewend.
Draag gewoon een cargo pants, en stop die bekers in de zijvakken, nergens last van.
Jij was er vorig jaar ook op Durbuy Rock. mooie casestudie daar: aanvankelijk enkel hardcups en nauwelijks iets op de grond te vinden. Op einde van het weekend waren die op en begonnen ze met wegwerpbekers, meteen werd het een stort en veel minder aangenaam vertoeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en MetalLimbo

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.540
4.434
Heb je daar toevallig ergens een artikel van, want ik vind er echt niks over terug.
Kan het dat Werchter dat gewoon gedaan heeft omdat er te veel kritiek op kwam?

Het enige dat ik weet (en ook kan terug vinden) is dat de economische inspectie onderzocht of het rechtmatig is dat er zoveel geld gevraagd wordt om je overblijvende bedrag terugbetaald te krijgen.
Vind er idd niets van terug, me iets laten wijsmaken blijkbaar
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Jij was er vorig jaar ook op Durbuy Rock. mooie casestudie daar: aanvankelijk enkel hardcups en nauwelijks iets op de grond te vinden. Op einde van het weekend waren die op en begonnen ze met wegwerpbekers, meteen werd het een stort en veel minder aangenaam vertoeven.
Klopt!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Als ze inderdaad zulke bekers hebben met t logo/line up heb je een leuk souverniertje. Al op meerdere festivals geweest met hardcups en vind t erg fijn, zorgt voor een veel schoner terijn. Als ze er dan voor zorgen dat je hem bij de bar kan inleveren voor een token en die token dan weer kan inruilen als je weer wat wil halen zou dit echt helemaal top zijn!
Alcatraz had een fijn systeem vorig jaar.
Iedereen kreeg een ecomunt bij de ingang, om in te ruilen voor een beker of flesje. Op ieder moment kon je een beker/flesje terug omruilen voor een ecomunt, zodat je niet overal ermee rond hoeft te slepen.
Wilde je meer dan een consumptie tegelijk, dan moest je volgens mij wel een extra ecomunt kopen ofzo, of ergens een lege beker/flesje vinden (wat vrij eenvoudig was). Op een gegeven moment heb je meer dan genoeg bekers/flesjes/munten op zak om met meerdere bier en/of frisdrank een optreden te bezoeken.

Het was echter niet de bedoeling om deze bekers mee naar huis te nemen. Bij de uitgang stond personeel om te controleren daarop, en munten uit te delen voor ingeleverde bekers (die je dan weer de volgende dag kon gebruiken).

Los daarvan kon je wel halve liter bekers (met 3 verschillende opdrukken) kopen bij een bepaalde stand (achteraan de festivalmarkt), die je wel gewoon mee naar binnen/buiten/huis kon nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Alcatraz had een fijn systeem vorig jaar.
Iedereen kreeg een ecomunt bij de ingang, om in te ruilen voor een beker of flesje. Op ieder moment kon je een beker/flesje terug omruilen voor een ecomunt, zodat je niet overal ermee rond hoeft te slepen.
Wilde je meer dan een consumptie tegelijk, dan moest je volgens mij wel een extra ecomunt kopen ofzo, of ergens een lege beker/flesje vinden (wat vrij eenvoudig was). Op een gegeven moment heb je meer dan genoeg bekers/flesjes/munten op zak om met meerdere bier en/of frisdrank een optreden te bezoeken.

Het was echter niet de bedoeling om deze bekers mee naar huis te nemen. Bij de uitgang stond personeel om te controleren daarop, en munten uit te delen voor ingeleverde bekers (die je dan weer de volgende dag kon gebruiken).

Los daarvan kon je wel halve liter bekers (met 3 verschillende opdrukken) kopen bij een bepaalde stand (achteraan de festivalmarkt), die je wel gewoon mee naar binnen/buiten/huis kon nemen.
Inderdaad ja, dat werkte prima op Alcatraz.

En dat is inderdaad een goede tip @Metalhead Liam: als je meerdere drankjes wilt kopen, zoals die paar flesjes drinken als je een aantal uren bij een podium wil staan. Gewoon een rondje lopen over het terrein en je vindt vanzelf wat lege flesjes.
 

PitfestRules

Playlistbediener
15 okt 2023
47
98
Bij ons, bij pitfest, krijg je ook een ecomunt bij binnenkomst. Die lever je in bij de bar, bij je eerste biertje cq drankje. Daarna ruil je steeds je beker in. Het zijn gewoon recyclebare wegwerpbekers. Laatste beker neem je weer een muntje mee naar de camping voor de volgende dag. Ala je je beker toch weggooit of verliest, betaal je een half muntje extra voor je volgende drankje. Werkt prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.986
2.026
Mijn voorkeur gaat toch uit naar fysieke munten/bonnen. Is namelijk veel handiger voor rondjes bier halen
Klopt.
Een systeem waar je digitale muntjes kan doorschuiven naar elkaar zoals me je bonnen deed wanneer je een paar bekende gezichten tegenkomt zou echt handig zijn.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
550x550.jpg
550x596.jpg


De oplossing voor alle problemen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
ik zie op jera toch een aantal bands aangekondigd worden die ik nog graag op graspop zag:
eerst en vooral, waarom heeft jera zo veel meer belgische bands dan graspop?

amenra
brutus*
mindwar
psychonaut
ronker
secondhand saints


zou ook graag tesseract van de laatste drop op graspop zien, past voor mij perfect laat in de dome
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
184
264
ik zie op jera toch een aantal bands aangekondigd worden die ik nog graag op graspop zag:
eerst en vooral, waarom heeft jera zo veel meer belgische bands dan graspop?

amenra
brutus*
mindwar
psychonaut
ronker
secondhand saints


zou ook graag tesseract van de laatste drop op graspop zien, past voor mij perfect laat in de dome
Graspop zal niet echt meer nieuwe namen krijgen, hoogstens een vervanger voor een last minute afvaller
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Wellicht een controversiële take, maar wil toch maar eens mijn mening geven
Graspop is nooit het festival geweest dat inzet op Belgische bands
Ik begrijp de constante posts hier niet die hierover klagen
Er zijn tientallen kleinere festivals in de Benelux waar je alle lokale metalbands kunt zien
Graspop is het grootste festival van de Benelux en is er om alle internationale metal acts neer te zetten
Als je Belgische bands wilt zien zijn er meer dan genoeg festivals waar je naar toe kan kan hiervoor
De grootste en meest succesvolle Nederlandse en Belgische metalbands komen vanzelf wel een keertje langs als ze zijn doorgegroeid tot internationale act. Zie bands als within temptation, epica, brutus, amenra etc.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.986
2.026
Wellicht een controversiële take, maar wil toch maar eens mijn mening geven
Graspop is nooit het festival geweest dat inzet op Belgische bands
Ik begrijp de constante posts hier niet die hierover klagen
Er zijn tientallen kleinere festivals in de Benelux waar je alle lokale metalbands kunt zien
Graspop is het grootste festival van de Benelux en is er om alle internationale metal acts neer te zetten
Als je Belgische bands wilt zien zijn er meer dan genoeg festivals waar je naar toe kan kan hiervoor
De grootste en meest succesvolle Nederlandse en Belgische metalbands komen vanzelf wel een keertje langs als ze zijn doorgegroeid tot internationale act. Zie bands als within temptation, epica, brutus, amenra etc.
Ik ben het daar wel mee eens hoor.
Zonder echt veel moeite te doen zie ik veel van die Belgische bands doorheen jaar zo al.

Langs de andere kant staan er ook een paar kleine bands van ik weet niet waar afkomstig dat ik soms denk van, hier had je toch een Belgische band een duwtje in de rug kunnen geven.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Wellicht een controversiële take, maar wil toch maar eens mijn mening geven
Graspop is nooit het festival geweest dat inzet op Belgische bands
Ik begrijp de constante posts hier niet die hierover klagen
Er zijn tientallen kleinere festivals in de Benelux waar je alle lokale metalbands kunt zien
Graspop is het grootste festival van de Benelux en is er om alle internationale metal acts neer te zetten
Als je Belgische bands wilt zien zijn er meer dan genoeg festivals waar je naar toe kan kan hiervoor
De grootste en meest succesvolle Nederlandse en Belgische metalbands komen vanzelf wel een keertje langs als ze zijn doorgegroeid tot internationale act. Zie bands als within temptation, epica, brutus, amenra etc.
Denk dat de meeste mensen het er wel mee eens zijn dat Graspop echt niet Alcatraz achterna hoeft, waar er straks van de 110 bands op het affiche liefst 27 uit België komen. Punt is meer dat het soms nogal vreemd oogt dat Belgische bands Europees aan een opmars bezig zijn en op diverse affiches verschijnen en dan nog nooit op Graspop hebben gestaan. Brutus staat er inderdaad dit jaar voor het eerst en dat is fijn. Maar zij stonden bijvoorbeeld in 2019 al op Hellfest. Waarom dat jaar niet op Graspop? Of in 2022 of 2023? Waarom stonden zij al vier keer op Pukkelpop, twee keer op Alcatraz en zelfs al eens op godbetert Pinkpop alvorens Graspop ook eindelijk eens aansluit in de rij?

Ik snap het argument dat Belgische bands, net als ieder ander, hun plek op een festival als Graspop moeten verdienen. En dat het nergens op slaat om elk nieuw lokaal bandje maar op Graspop te zetten, puur omdat ze uit de buurt komen (gechargeerd). Maar ik vind wel dat je van Graspop mag verwachten dat zij doorgaans de eersten zijn die een Belgische metalband met internationale potentie alvast een podium geven. In plaats van zo'n beetje de laatste.
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
374
850
Wellicht een controversiële take, maar wil toch maar eens mijn mening geven
Graspop is nooit het festival geweest dat inzet op Belgische bands
Ik begrijp de constante posts hier niet die hierover klagen
Er zijn tientallen kleinere festivals in de Benelux waar je alle lokale metalbands kunt zien
Graspop is het grootste festival van de Benelux en is er om alle internationale metal acts neer te zetten
Als je Belgische bands wilt zien zijn er meer dan genoeg festivals waar je naar toe kan kan hiervoor
De grootste en meest succesvolle Nederlandse en Belgische metalbands komen vanzelf wel een keertje langs als ze zijn doorgegroeid tot internationale act. Zie bands als within temptation, epica, brutus, amenra etc.
Ik snap je punt hier zeker in.
Plaatsen genoeg waar je de Belgische bands kunt zien en vaak ook voor een meer dan schappelijke prijs.
Enige wat ik jammer vind soms is die oude donderdag (pre party dag) waarbij er toch wat jonge Belgische bands in de metal dome stonden dankzij enkele wedstrijden. Daar toch een paar leuke bands ontdekt in de tijd. En het geeft jonge bands ook een kans om eens op HET metalfestival van eigen land te shinen. Dat zouden ze in mijn ogen wel nog terug kunnen brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Jamel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Wellicht een controversiële take, maar wil toch maar eens mijn mening geven
Graspop is nooit het festival geweest dat inzet op Belgische bands
Ik begrijp de constante posts hier niet die hierover klagen
Er zijn tientallen kleinere festivals in de Benelux waar je alle lokale metalbands kunt zien
Graspop is het grootste festival van de Benelux en is er om alle internationale metal acts neer te zetten
Als je Belgische bands wilt zien zijn er meer dan genoeg festivals waar je naar toe kan kan hiervoor
De grootste en meest succesvolle Nederlandse en Belgische metalbands komen vanzelf wel een keertje langs als ze zijn doorgegroeid tot internationale act. Zie bands als within temptation, epica, brutus, amenra etc.
Ik denk voornamelijk aan belgische bands voorstellen aan het internationale publiek net omdat graspop een internationaal festival is. En in dat opzicht kan graspop echt veel meer doen. het is enkel door de eigen scene te promoten dat je dan mogelijks een paar jaar laten de vruchten er van kan plukken.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken