Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.437
Daar kun je lang en breed over discussiëren, waarom dan bv. geen top-10?
Het meest realistisch zou zelfs zijn om een volledige ranked voting met alle 134 bands te doen (wat ik niet uitsluit de komende tijd, het is nog lang geen juni..). ;)

Deze poll geeft vooral de echte blikvangers weer, en is zeker niet gericht op de populariteit van bands in de breedte.
Het is wat het is. 🤷‍♂️
Ah bezigheidstherapie! Een ranked voting met alle 134 bands heeft mijn voorkeur. De top 3 maak ik zelf niet omdat het echt geen recht doet aan veel bands op het affiche.
134 bands als totaalplaatje of dan nog wel per dag? @MetalLimbo wat zeg jij?

Edit: al zal na mijn must sees en graag zien het wel gewoon een relatief willekeurige volgorde worden
een ranking van 134 bands lijkt mij ook niet heel nuttig inderdaad, de laatste helft van de bands die niet je ding zijn wordt compleet random nummeren waardoor je een beetje een random lijstje krijgt.
een top 10 per dag lijkt me een stuk beter. dan heb je toch al 40 bands te pakken, het is misschien niet alles maar toch een redelijk mooi aantal. zou dan alleen de volgorde wel meerekenen in de ranking dat de nr 1 meer punten krijgt dan de nr 2 etc.
nog leuker zou inderdaad zijn zoals anderen zeggen om het dan te vergelijken achteraf, maar om die data te kunnen vergelijken moeten dan wel exact dezelfde mensen opnieuw een lijstje maken anders heeft de hele vergelijking weinig nut.
kortom, het wordt een hoop werk. als iemand zich hieraan wilt wagen, maak ik met plezier met mijn lijstje.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
een ranking van 134 bands lijkt mij ook niet heel nuttig inderdaad, de laatste helft van de bands die niet je ding zijn wordt compleet random nummeren waardoor je een beetje een random lijstje krijgt.
een top 10 per dag lijkt me een stuk beter. dan heb je toch al 40 bands te pakken, het is misschien niet alles maar toch een redelijk mooi aantal. zou dan alleen de volgorde wel meerekenen in de ranking dat de nr 1 meer punten krijgt dan de nr 2 etc.
nog leuker zou inderdaad zijn zoals anderen zeggen om het dan te vergelijken achteraf, maar om die data te kunnen vergelijken moeten dan wel exact dezelfde mensen opnieuw een lijstje maken anders heeft de hele vergelijking weinig nut.
kortom, het wordt een hoop werk. als iemand zich hieraan wilt wagen, maak ik met plezier met mijn lijstje.
Oke. Top 15 dan als gulden middenweg.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.437
Denk dat Babymetal stiekem best wel een "gevestigde" naam is in de metalwereld als je kijkt in welke zalen ze headlinen, voor welke bands ze support zijn geweest en ook al de positie op FortaRock in 2016, waar ze gewoon sub in de tent al.
denk inderdaad dat genoeg mensen ze willen zien, anders waren ze ook geen logo band op festivals als graspop en hellfest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage en MetalLimbo

Halveliter

Playlistbediener
13 mrt 2024
14
12
Hoe kom je erbij dat Babymetal gehyped wordt door een enorm klein publiek? Lijkt me juist een band die het goed doet bij het mainstream publiek.
Bij de kenners zoals hier op het forum wellicht niet de meest populaire band, maar denk dat dat veld gewoon vol gaat staan op het festival.
Denk verder ook dat ze weinig gekozen worden als top 3, maar dat dit niet wilt zeggen dat niemand ze wilt zien. Lijkt me vooral een band met 'lijkt me wel grappig om een keer mee te pakken op een festival'
Die conclusie is te maken aan de statistieken op Spotify. Niet 1% van hun luisteraars per maand is Belgisch/Nederlands. Zij zijn dus geen hype bij een breed publiek maar gewoon een opvulling door hun bekendheid in het buitenland en dat is niet de juiste drijfveer om een act te boeken.
 
  • Haha
Waarderingen: gerbthederp

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.086
Nee, ‘k vind het gewoon een beetje jammer dat ze iets boeken dat gehyped is door een enorm klein publiek. Ze krijgen veel kans een goed tijdslot dat misschien meer toebehoord aan een andere act. Nu, dat is puur een mening natuurlijk en GMM zal wel zijn redenen hebben om ze geboekt te hebben staan.
Een mening is natuurlijk altijd prima, een aanname is een ander verhaal, die hoort toch wel enigszins onderbouwd te zijn.
Hoe kom je er bij dat Babymetal door een enorm klein publiek is gehyped? En waarom zou dat dan niet gelden voor andere gehypete bands als Sleep Token, Lorna Shore, Slaughter To Prevail, Zeal & Ardor, The Hu, Bloodywood, Heilung, Polyphia, etc.?
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.427
637
Want anders had je er verplicht naar moeten gaan kijken ofzo? 😜

Maar er zijn inderdaad wel best veel logobands die slecht scoren, met name:
  • Babymetal
  • Mammoth WVH
  • Polyphia
  • Architects
  • Rival Sons
  • Mr. Bungle
  • While She Sleeps
  • Emperor
En de volgende bands hadden op basis van deze lijstjes dus net zo goed logobands kunnen/mogen zijn:
  • Ne Obliviscaris
  • Bury Tomorrow
  • Blind Guardian
  • Slaughter To Prevail
Architects heb ik best zin in, maar de combinatie dat die er vorig jaar ook al stonden en ze de week na GMM op Jera on Air staan, staan ze niet mijn top 10 voor dit jaar.
Mr. Bungle viel bij mij net buiten de top 3. Stonden op 4!
While She Sleeps heb ik de laatste jaren al vaker gezien op verschillende plekken.
Babymetal is een grote/exclusievere naam die je niet super veel in Europa op festivals ziet met best een grote fanbase, dus snap wel dat die als logoband staan, maar je moet daarvan houden.

MWVH en Polyphia zijn in mijn ogen toch wel echt te klein voor een Logoband. Zo speciaal zijn die nou ook weer niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
462
254
Die conclusie is te maken aan de statistieken op Spotify. Niet 1% van hun luisteraars per maand is Belgisch/Nederlands. Zij zijn dus geen hype bij een breed publiek maar gewoon een opvulling door hun bekendheid in het buitenland en dat is niet de juiste drijfveer om een act te boeken.
Zo Spotify lists geven ook een vertekend beeld, ik denk dat veel mensen die willen zien, maar zelf nooit op Spotify gaan opzetten. Ik heb al net verschillende collegas gesproken over de Graspop line up en als ze de affiche zien is babymetal meteen een van de namen die ze kennen en zeggen dat ze wel zouden willen zien als ze er naar toe zouden gaan.

Het is een beetje een vreemde band, maar denk dat je populariteit ervan niet moet onderschatten. En ook typisch een band dat veel mensen eens willen gaan zien omdat het kan.

Bovendien, telkens ze in belgie stonden hadden ze de ab uitverkocht, de laatste keer al maanden op voorhand. Veel andere bands die op de main staan overdag kunnen dat niet zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.660
7.420
Die conclusie is te maken aan de statistieken op Spotify. Niet 1% van hun luisteraars per maand is Belgisch/Nederlands. Zij zijn dus geen hype bij een breed publiek maar gewoon een opvulling door hun bekendheid in het buitenland en dat is niet de juiste drijfveer om een act te boeken.

Als wij dezelfde website gebruikt hebben, dan zegt dit dus alsnog niks.
Bij een Alice Cooper krijg je bij de huidige maandelijke luisteraars ook maar 2% Belgische en Nederlandse luisteraars. Ik denk niet dat je daar echt veel uit kan halen. Of je nou bij Babymetal op 0,5% uitkomt of Alice Cooper 2%...

Edit: Bring Me The Horizon haalt volgens de website die ik heb gebruikt ook de 1% niet (0,9%), ook maar gewoon een hype die te hoog op het affiche staat dus?
 
Laatst bewerkt:

LowerLow

Playlistbediener
25 jun 2022
7
38
Hmmm...

Donderdag:
1. Tool
2. Ne Obliviscaris
3. Kvelertak

Vrijdag:
1. Turnstile
2. Graveyard
3. Svartsot

Zaterdag:
1. Brutus
2. Architects
3. Rotting Christ

Zondag:
1. Karnivool
2. Rival Sons
3. Wargasm
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Als wij dezelfde website gebruikt hebben, dan zegt dit dus alsnog niks.
Bij een Alice Cooper krijg je bij de huidige maandelijke luisteraars ook maar 2% Belgische en Nederlandse luisteraars. Ik denk niet dat je daar echt veel uit kan halen. Of je nou bij Babymetal op 0,5% uitkomt of Alice Cooper 2%...
1% klinkt als een klein verschil, maar loopt al snel op tot in de tienduizenden extra maandelijkse luisteraars meer (of minder) als je een percentage pakt van een groot aantal maandelijkse luisteraars. Als 1% van de Babymetal luisteraars uit Nederland of België komt gaat dat om zo'n 21.200 luisteraars (2.121.478 totaal). Alice Cooper heeft meer dan twee keer zoveel maandelijkse luisteraars (5.137.393 totaal), dus die 1% is niet evenredig te vergelijken. 2% betekent namelijk al 102.700 luisteraars, dat is een verschil van ruim 80.000 maandelijkse luisteraars, of in absolute zin: 5x zoveel maandelijkse luisteraars als Babymetal. Percentages kunnen heel misleidend zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.660
7.420
1% klinkt als een klein verschil, maar loopt al snel op tot in de tienduizenden extra maandelijkse luisteraars meer (of minder) als je een percentage pakt van een groot aantal maandelijkse luisteraars. Als 1% van de Babymetal luisteraars uit Nederland of België komt gaat dat om zo'n 21.200 luisteraars (2.121.478 totaal). Alice Cooper heeft meer dan twee keer zoveel maandelijkse luisteraars (5.137.393 totaal), dus die 1% is niet evenredig te vergelijken. 2% betekent namelijk al 102.700 luisteraars, dat is een verschil van ruim 80.000 maandelijkse luisteraars, of in absolute zin: 5x zoveel maandelijkse luisteraars als Babymetal. Percentages kunnen heel misleidend zijn.

Daar heb je gelijk in en dat zet mijn edit over BMTH natuurlijk ook wel weer in een ander perspectief. Maar daarom staat een Alice Cooper ook wel weer hoger op het affiche. Maar je kan moeilijk stellen dat een band niet hoog op het affiche kan staan, omdat het maar een minimaal percentage van de wereldwijde luisteraars zijn. Het zal mij niks verbazen als vrijwel alle bands op het affiche zo'n relatief laag percentage gaan krijgen ten opzichte van het wereldwijde aantal.
 

Nr1SoPfan

Nieuw lid
5 nov 2023
1
7
Lees al een tijdje mee, nu het hele programma bekend is wordt het tijd voor m'n Top 3 als eerste post.

Donderdag ;
1. Hanabie.
2. Brothers of Metal
3. Alice Cooper

Vrijdag ;
1. Bruce Dickinson
2. Eisbrecher
3. Avantasia

Zaterdag ;
1. Pain
2. Frog Leap
3. Mr Bungle

Zondag ;
1. Igorrr
2. Corey Taylor
3. Body Count
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
320
947
Oeh oeh ik doe mee!

Donderdag:
1. Amaranthe
2. Babymetal* (ik heb geen spotify, zie hoe die getallen weinig zeggen!)
3. Heart*

Vrijdag:
1. Avantasia <3
2. Avantasia <3
3. Avantasia <3

(of voor de statistieken: 2. Bruce Dickinson* & 3. Electric Callboy*)

Zaterdag:

1. Kamelot*
2. Blind Guardian*
3. Uriah Heep*

Zondag:
1. Scorpions
2. Extreme*
3. Deep Purple
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.086
Zo Spotify lists geven ook een vertekend beeld, ik denk dat veel mensen die willen zien, maar zelf nooit op Spotify gaan opzetten.
Conclusies aan Spotify-data verbinden is inderdaad heel tricky.
Zo zie je vanzelfsprekend een duidelijk verschil tussen bands die meer mainstream zijn, en dus bv. ook op festivals als Werchter kunnen staan (Babymetal is er zo een), en 'pure' Graspop-bands.
Ook lijken Amerikaanse bands doorgaans relatief meer luisteraars te hebben dan Europese bands.
Toch is het altijd wel leuk om naar te kijken, en is het natuurlijk ook niet helemaal nietszeggend.

Ik heb dus maar weer eens wat bands bijelkaar gezet ter vergelijking:
  • links alle logobands (headliners groen, subheadliners blauw) per dag
  • midden alle logobands plus enkele populaire undercard-bands (paars)
  • rechts alle logobands boven 4 miljoen luisteraars per maand, vergeleken met allerlei andere grote metal en niet-metalbands of artiesten, om alles wat meer in perspectief te zien

1710790018236.png

Meest opvallende vind ik dat Tool, veruit de meest populaire headliner van dit jaar, van alle headliners behalve Machine Head (plus 5 subheadliners) de minste Spotify-luisteraars heeft. Dat geeft toch wel aan dat Tool zich als prog metal band, hoe groot ook binnen dat genre en metal in het algemeen, blijkbaar nog steeds in een niche bevindt die voor het grotere publiek minder toegankelijk is.

Ook opvallend is hoe populair Limp Bizkit nog steeds is (evenals andere nu-metal bands als Linkin Park, SOAD, Slipknot, Disturbed en Korn), met de meeste luisteraars van alle bands op de line-up, zelfs alle headliners.
Samen met de eveneens populaire headliners BMTH en A7X zorgt dat er dan ook voor dat de zaterdag met afstand de 'populairste' dag is afgaande op gezamenlijke Spotify-luisteraars.

Doe er verder vooral mee wat je wil, maar neem het ook niet al te serieus.. ;)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.660
7.420
Conclusies aan Spotify-data verbinden is inderdaad heel tricky.
Zo zie je vanzelfsprekend een duidelijk verschil tussen bands die meer mainstream zijn, en dus bv. ook op festivals als Werchter kunnen staan (Babymetal is er zo een), en 'pure' Graspop-bands.
Ook lijken Amerikaanse bands doorgaans relatief meer luisteraars te hebben dan Europese bands.
Toch is het altijd wel leuk om naar te kijken, en is het natuurlijk ook niet helemaal nietszeggend.

Ik heb dus maar weer eens wat bands bijelkaar gezet ter vergelijking:
  • links alle logobands (headliners groen, subheadliners blauw) per dag
  • midden alle logobands plus enkele populaire undercard-bands (paars)
  • rechts alle logobands boven 4 miljoen luisteraars per maand, vergeleken met allerlei andere grote metal en niet-metalbands of artiesten, om alles wat meer in perspectief te zien

Bekijk bijlage 8383

Meest opvallende vind ik dat Tool, veruit de meest populaire headliner van dit jaar, van alle headliners behalve Machine Head (plus 5 subheadliners) de minste Spotify-luisteraars heeft. Dat geeft toch wel aan dat Tool zich als prog metal band, hoe groot ook binnen dat genre en metal in het algemeen, blijkbaar nog steeds in een niche bevindt die voor het grotere publiek minder toegankelijk is.

Ook opvallend is hoe populair Limp Bizkit nog steeds is (evenals andere nu-metal bands als Linkin Park, SOAD, Slipknot, Disturbed en Korn), met de meeste luisteraars van alle bands op de line-up, zelfs alle headliners.
Samen met de eveneens populaire headliners BMTH en A7X zorgt dat er dan ook voor dat de zaterdag met afstand de 'populairste' dag is afgaande op gezamenlijke Spotify-luisteraars.

Doe er verder vooral mee wat je wil, maar neem het ook niet al te serieus.. ;)

Ben wel benieuwd of die hele nu-metal populariteit / aantal luisteraars op spotify gekoppeld kan worden aan het gebruik van spotify onder verschillende generaties, waarbij mensen die opgegroeid zijn in de populaire periode van nu-metal nu waarschijnlijk veelvuldig spotify gebruiken qua leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.660
7.420
Heb nog een paar undercard namen gecheckt of er nog wat hoge getallen bij zaten:
- P.O.D 3,524 miljoen
- Wolfmother 3,050 miljoen
- Amaranthe 1,538 miljoen

En Ihsahn 150k vs Emperor 125k is ook wel leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en MetalLimbo

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
187
266
Ik ga zeker wel kijken bij Babymetal. Viel bij mij net buiten de top 3. Ik zou er niet een los kaartje voor kopen, maar wil ze op een festival wel een keer gezien hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.086
Ben wel benieuwd of die hele nu-metal populariteit / aantal luisteraars op spotify gekoppeld kan worden aan het gebruik van spotify onder verschillende generaties, waarbij mensen die opgegroeid zijn in de populaire periode van nu-metal nu waarschijnlijk veelvuldig spotify gebruiken qua leeftijd.
Ik dacht hetzelfde, dat zal zeker meespelen, lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken