Graspop Metal Meeting 2024

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.527
En Ihsahn 150k vs Emperor 125k is ook wel leuk.
Dat is inderdaad wel komisch, maar deels te verklaren door het feit dat Ihsahn een maand geleden een nieuw en goed ontvangen album heeft uitgebracht. Geldt voor meer artiesten die recent een album hebben uitgebracht dat het aantal luisteraars aan tijdelijke inflatie onderhevig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Koekdoos

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
196
270
Don:
1. Tool*
2. Asinhell*
3. Heart*

Vrij:
1. Electric Callboy*
2. Fu manchu*
3. Turnstile*

Zat:
1. BMTH*
2. Mr Bungle*
3. Ice Nine Kills*

Zon:
1. Machine Head* (ik was er maar niet geheel bewust xd)
2. Scorpions
3. Extreme*

Ik moet echt nog pak ontdekken (bij mij gebeurd dat meestal zo delayed dat het pas op het festival zelf is).
M'n keuzes zijn vooral gericht naar bands die ik nog niet ervaren heb en nieuwschierig naar ben. (koekdoos methode enzo)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.547
11.020
Ik proef wel wat, maar weinig liefde voor Night Verses, Gel, Kadavar, Kampfar en Zulu. Wel fijn dat Abbath en Borknagar er dan wel weer vaker tussenstaan. Vraag is wel hoelang Zulu gaat spelen, want die hebben het voor elkaar gekregen om op Pukkelpop tien hele minuten op het podium gestaan te hebben en op Jera on Air zeker vijftien, maar een geinig bandje is het wel.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Al 22 top-3 lijstjes, daar moet natuurlijk wat statistiek op worden losgelaten! ;)

Bekijk bijlage 8376

Het zal natuurlijk geen verrassing zijn dat Tool het vaakst genoemd is.
Dat geldt een stuk minder voor co-headliner Alice Cooper, wat ook niet echt verrassend is.
Ne Obliviscaris en Bury Tomorrow zijn blijkbaar na Tool het populairst.

Op vrijdag scoort headliner Judas Priest toch wel beter dan verwacht, in tegenstelling tot FFDP (niet onverwacht).
Afgaande op dit lijstje zou je zelfs gaan denken dat Electric Callboy headliner is i.p.v. FFDP.
Avantasia en Pendulum scoren eveneens zeer verdienstelijk.

Op zaterdag zijn headliners BMTH en A7X goed aan elkaar gewaagd, een prima duo dus.
Blind Guardian en Limp Bizkit zijn na lange afwezigheid ook graag geziene gasten.
Dat lange afwezigheid niet per se een vereiste is, bewijst Ice Nine Kills, die er vorig jaar nog stonden.

Dat laatste geldt klaarblijkelijk des te meer voor Machine Head op vrijdag.
Ook co-headliner Scorpions scoort zeker niet onverdienstelijk, wellicht tegen verwachtingen in.
Slaughter To Prevail maakt de hype die rond de band hangt enigszins waar, al doet ook oudgediende Bodycount daar niet veel voor onder.
Update (+11 lijstjes):

1710793674111.png

Grappig om te zien dat zich nu toch wel voor iedere dag een duidelijke favoriet begint af te scheiden van de rest.
 
Laatst bewerkt:

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292


Meest opvallende vind ik dat Tool, veruit de meest populaire headliner van dit jaar, van alle headliners behalve Machine Head (plus 5 subheadliners) de minste Spotify-luisteraars heeft. Dat geeft toch wel aan dat Tool zich als prog metal band, hoe groot ook binnen dat genre en metal in het algemeen, blijkbaar nog steeds in een niche bevindt die voor het grotere publiek minder toegankelijk is.

….

Een reden hiervoor is wellicht ook dat Tool pas op 2 augustus 2019 op spotify is gekomen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Ik proef wel wat, maar weinig liefde voor Night Verses, Gel, Kadavar, Kampfar en Zulu. Wel fijn dat Abbath en Borknagar er dan wel weer vaker tussenstaan. Vraag is wel hoelang Zulu gaat spelen, want die hebben het voor elkaar gekregen om op Pukkelpop tien hele minuten op het podium gestaan te hebben en op Jera on Air zeker vijftien, maar een geinig bandje is het wel.
Dan let je niet helemaal op. Met name Night Verses wordt veel geprezen maar Kampfar ook door de black metal fanaten onder ons.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Dan let je niet helemaal op. Met name Night Verses wordt veel geprezen maar Kampfar ook door de black metal fanaten onder ons.
Klopt, dat zijn dus typisch van die bands die velen wel op hun lijstje hebben staan, maar niet in de top-3, waardoor ze niet in deze poll naar voren komen.
Kampfar staat in ieder geval op mijn lijst, al zal ik deze ook makkelijk laten vallen in geval van een clash, aangezien ze ook in oktober op Samhain staan.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.547
11.020
Dan let je niet helemaal op. Met name Night Verses wordt veel geprezen maar Kampfar ook door de black metal fanaten onder ons.
Ik gebruik toch echt de zoekfunctie (want je weet dat ik dit niet meer bijbeen) en daar komt NV één keertje naar voren en Kampfar twee, dat valt best mee. En buiten de top drie is toch sowieso weinig liefde?
 

N1tje

Playlistbediener
2 jun 2023
21
47
Leuk, al die verschillende lijstjes 😊 Hier de mijne:

Donderdag

1. Silverstein
2. Bury Tomorrow
3. Amaranthe

Vrijdag

1. Landsdowne
2. Avantasia
3. Five Finger Death Punch

Zaterdag

1. Ice Nine Kills
2. Bring me the Horizon
3. Red

Zondag

1. Atreyu
2. Corey Taylor
3. Black Stone Cherry

Dit is de keuze van het moment, maar al moeilijk. Veel andere bands komen heel dicht in de buurt 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en MetalLimbo

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.229
Conclusies aan Spotify-data verbinden is inderdaad heel tricky.
Zo zie je vanzelfsprekend een duidelijk verschil tussen bands die meer mainstream zijn, en dus bv. ook op festivals als Werchter kunnen staan (Babymetal is er zo een), en 'pure' Graspop-bands.
Ook lijken Amerikaanse bands doorgaans relatief meer luisteraars te hebben dan Europese bands.
Toch is het altijd wel leuk om naar te kijken, en is het natuurlijk ook niet helemaal nietszeggend.

Ik heb dus maar weer eens wat bands bijelkaar gezet ter vergelijking:
  • links alle logobands (headliners groen, subheadliners blauw) per dag
  • midden alle logobands plus enkele populaire undercard-bands (paars)
  • rechts alle logobands boven 4 miljoen luisteraars per maand, vergeleken met allerlei andere grote metal en niet-metalbands of artiesten, om alles wat meer in perspectief te zien

Bekijk bijlage 8383

Meest opvallende vind ik dat Tool, veruit de meest populaire headliner van dit jaar, van alle headliners behalve Machine Head (plus 5 subheadliners) de minste Spotify-luisteraars heeft. Dat geeft toch wel aan dat Tool zich als prog metal band, hoe groot ook binnen dat genre en metal in het algemeen, blijkbaar nog steeds in een niche bevindt die voor het grotere publiek minder toegankelijk is.

Ook opvallend is hoe populair Limp Bizkit nog steeds is (evenals andere nu-metal bands als Linkin Park, SOAD, Slipknot, Disturbed en Korn), met de meeste luisteraars van alle bands op de line-up, zelfs alle headliners.
Samen met de eveneens populaire headliners BMTH en A7X zorgt dat er dan ook voor dat de zaterdag met afstand de 'populairste' dag is afgaande op gezamenlijke Spotify-luisteraars.

Doe er verder vooral mee wat je wil, maar neem het ook niet al te serieus.. ;)
Vooral Heart vind ik heel verbazingwekkend :oops:9 miljoen Monthly listerners! Scorpions is ook best verbazingwekkend, omdat ik zou denken dat vooral de oudere generatie die band graag hoort en zich meer nog vast klampt aan cd's en vinyl dan de jeugd. Limp Bizkit dan weer is ook best een speciaal geval. De populairste band van het festivals als we kijken naar Spotify, 12 jaar geleden ook nog headliner van de keet. Nu waarschijnlijk een slot om 17 h 00 in de vroege avond.

Ook opvallend van uw vorige lijst, vind ik persoonlijk dan, is dat ik blijkbaar de enige ben die King in zijn top 3 heeft. Ik begrijp dat vele mensen Idle Hands misschien maar een stom nummer vinden (ik persoonlijk vind het een topnummer) maar dan nog, dit is wel DE Kerry king hé. Zijn er zo weinig mensen dan Slayer songs in de set verwachten? Ik zelf verwacht Slayer songs in King zijn set, en zou toch verwachten (van vooral dan de 18-jarigen die nog misschien te jong waren om alleen naar een festival te gaan 5 jaar geleden) dat er veel mensen zijn dat eens willen zien? Of hoopt iedereen dat Slayer volgend jaar gewoon de Europese festivals doet? (eerlijk gezegd, ik hoop en ik verwacht het ook, maar daarvoor is het nu nog te vroeg om daarover na te denken, ik weiger wat dat betreft trouwens ook voorlopig om te reageren in dat Graspop 2025 topic).


Nog even iets anders. Ik zie ook dat er veel mensen verbaasd zijn over dat er minder bands dan vorig jaar spelen. Ik trouwens ook. Maar daarjuist had ik een ingeving. Ik dacht namelijk terug aan de vraag die iemand hier ongeveer 50 pagina's geleden denk ik gesteld heeft: "doet Graspop iets met het WK?". Wel, het viel mij op dat de Belgen een match hebben tegen Roemenië op zaterdag avond om 21 h. Zijn er veel grote bands (want om dat uur zijn de bands al vrij groots op de mainstages) die in België zouden willen spelen om dat uur, weten dat de ploeg van dat land op dat moment speelt en veel volk voor het voetbal kiest waardoor zijn voor een kleinere menigte moeten spelen? Ik weet het niet, ik zou zelf denken van niet (like fuck it, "we worden toch betaald en de echte fans komen toch") maar misschien vergis ik me? Zou het EK misschien toch worden opgenomen in de programmering? Zou het uitgezonden worden op de schermen aan de mainstages? Ik denk van niet, want volgens mij is zaterdag de best gevulde dag zelfs qua bands maar ondertussen heb ik al geleerd van Graspop dat niks zeker is (zie Lorna Shore en die andere band waarin die zanger vroeger speelde waarvan ik even niet op de naam kom die oorspronkelijk samen moesten spelen).


Dan, mijn beloofde statistieken nog eens: vorig jaar zaten we nu aan pagina 800, nu nog maar aan pagina pagina 642. Pagina 642 bereikten we vorig jaar reeds op 15 februari
 

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
196
270
Ook opvallend van uw vorige lijst, vind ik persoonlijk dan, is dat ik blijkbaar de enige ben die King in zijn top 3 heeft.
Is mij gewoon geen top 3 waard, al is de kans zeer groot dat ik er heen ga!
Door wat pech Slayer enkel gezien in 2019 en zo wil ik ze eigenlijk ook echt onthouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Elisa Day

Playlistbediener
17 jul 2023
31
57
Lijstje!

Donderdag:
1 Ne Obliviscaris
2 Tool
3 Alien Weaponry

Vrijdag:
1 Khemmis
2 Vltimas
3 Electric Callboy

Zaterdag:
1 Architects
2 Uriah Heep
3 Brutus

Zondag:
1 Machine Head
2 Ihsahn
3 Deep Purple

Lastig hoor… O.a. All Them Witches, Blind Guardian, BMTH, Flotsam and Jetsam, Judas Priest, Kadavar en Scorpions hebben ook wel een vermelding verdiend.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Vooral Heart vind ik heel verbazingwekkend :oops:9 miljoen Monthly listerners! Scorpions is ook best verbazingwekkend, omdat ik zou denken dat vooral de oudere generatie die band graag hoort en zich meer nog vast klampt aan cd's en vinyl dan de jeugd.

Van wat ik rondom me zie (en ik ben een 40+'er) wordt Spotify net heel erg omarmd door de 40-50'ers, en ben ik eerder een uitzondering.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

saurus

Dagopener
4 feb 2019
531
620
Omwille van het leuke lijstjessysteem van @MetalLimbo zal ik ook een mijn huidige top 3 per dag geven.

Donderdag
1. Tool*
2. Heart*
3. Asinhell*

Vrijdag
1. Electric callboy
2. Turnstile
3. Biohazard

Zaterdag
1. Blind guardian
2. Mr bungle*
3. Kampfar

Zondag
1. Emperor
2. Corey taylor*
3. Ereb altor*
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
Heeft toevallig een overzicht met rond welke datum ze de vorige jaren de line up compleet maakten en wanneer het tijdschema kwam?
Geloof dat het meestal tussen eind maart en begin mei kwam, maar aangezien de line up al helemaal af is zullen we wel niet tot mei moeten wachten lijkt me
kan niet wachten om te kunnen beginnen met puzzelen en ook gerichter te kunnen inluisteren naar aanleiding van het uiteindelijke tijdschema.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Heeft toevallig een overzicht met rond welke datum ze de vorige jaren de line up compleet maakten en wanneer het tijdschema kwam?
Geloof dat het meestal tussen eind maart en begin mei kwam, maar aangezien de line up al helemaal af is zullen we wel niet tot mei moeten wachten lijkt me
kan niet wachten om te kunnen beginnen met puzzelen en ook gerichter te kunnen inluisteren naar aanleiding van het uiteindelijke tijdschema.

Heb alleen een lijstje met wanneer de namen kwamen, maar niet het tijdschema… Maar weet wel dat in 2019 er al vrij vroeg in het jaar (februari ofzo) wel een verdeling van de stages was zonder een tijdschema
 

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
89
78
Top 3 is inderdaad veel te kleinschalig voor het aantal bands dat je op een dag kunt zien. 3 namen zijn nog geen 10% van het dagprogramma. Ranked voting met 134 artiesten zou dan weer te veel tijd kosten denk ik? Als we allemaal 1 clashfinder invullen wanneer de timetable bekend is (bijv. die van Rockbeer), dan krijgen wij automatisch ook een ranking o.b.v. hoeveel bands aangekleurd zijn. Wel minder betrouwbaar, maar misschien interessant om ernaast te leggen.

Ik doe toch mee voor de statistieken, maar ik heb niet echt het gevoel dat er een rangorde is. Ik heb bijvoorbeeld net zoveel zin in Nile als Borknagar op vrijdag.

Donderdag
  1. Ne Obliviscaris
  2. Megadeth
  3. Cavalera *
Vrijdag
  1. Nile *
  2. Borknagar *
  3. Khemmis *
Zaterdag
  1. Abbath performs Immortal *
  2. Uriah Heep
  3. Suffocation *
Zondag
  1. Emperor *
  2. Ihsahn
  3. Karnivool *
Wij gaan elkaar veel zien.. nou ja.. in theorie dan..
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.375
2.866
Van wat ik rondom me zie (en ik ben een 40+'er) wordt Spotify net heel erg omarmd door de 40-50'ers, en ben ik eerder een uitzondering.
Los van het feit of het omarmd wordt door mijn generatie😜 Het is ook niet echt van deze tijd meer om met cd's of een usb stick te rommelen in de auto. Daar is Spotify een gemak en wat mij betreft een must.
 
  • Wow
Waarderingen: nikita

Gebruikers die dit onderwerp bekijken