Graspop Metal Meeting 2024

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
162
176
Vervelend om te lezen dat er toch aardig wat mensen zijn die niet aan hun trekken komen met deze line up. Hopelijk wordt er bij de volgende drop toch nog het een en ander toegevoegd dat iedereen aan zijn trekken komt en een mooi weekend heeft.

Ik vraag me ook af waar het verschil in zit als je bijvoorbeeld 2023 en 2024 vergelijkt. Er staat inderdaad weer een shit ton aan metalcore maar dat was in 2023 ook al wel vrij aanwezig. Welke genres zijn er in 2024 dan bijvoorbeeld meer aanwezig en welke minder?

Zoals een aantal zeiden staat er denk ik wat meer rock en wat minder prog, waar een groot deel van zal balen. Verder andere opvallende verschillen?
Ik heb echt het idee dat ze bij live nation 2 emmers met groepen hebben, 1 voor GMM en 1 voor RW, dat iemand die omgegooid heeft en een deel foute groepen in de foute emmer gestoken heeft.

Kga enkel zaterdag dit jaar en met de volledige undercard leeg, en nu de gelekte drop, voelt dit alsof ik op zo'n napoleon dice game 5 mysteries had en geen enkele heb kunnen leggen. En dan zou er ice nine kills nog verhuizen ook.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.556
4.474
Ik heb echt het idee dat ze bij live nation 2 emmers met groepen hebben, 1 voor GMM en 1 voor RW, dat iemand die omgegooid heeft en een deel foute groepen in de foute emmer gestoken heeft.

Kga enkel zaterdag dit jaar en met de volledige undercard leeg, en nu de gelekte drop, voelt dit alsof ik op zo'n napoleon dice game 5 mysteries had en geen enkele heb kunnen leggen. En dan zou er ice nine kills nog verhuizen ook.
De enige naam van RW die je echt hier zou verwachten is Bad Omens. De rest kan gwn beiden spelen of enkel RW, net hetzelfde als met die namen die volgens u niet op GMM zouden passen, die kunnen ook op beiden. Dat het dan voor uw smaak negatief uitvalt dit jaar is uiteraard spijtig, maar dan kan je weer meer gaan ontdekken, of naar RW gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en Loek123

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Vervelend om te lezen dat er toch aardig wat mensen zijn die niet aan hun trekken komen met deze line up. Hopelijk wordt er bij de volgende drop toch nog het een en ander toegevoegd dat iedereen aan zijn trekken komt en een mooi weekend heeft.

Ik vraag me ook af waar het verschil in zit als je bijvoorbeeld 2023 en 2024 vergelijkt. Er staat inderdaad weer een shit ton aan metalcore maar dat was in 2023 ook al wel vrij aanwezig. Welke genres zijn er in 2024 dan bijvoorbeeld meer aanwezig en welke minder?

Zoals een aantal zeiden staat er denk ik wat meer rock en wat minder prog, waar een groot deel van zal balen. Verder andere opvallende verschillen?
Het kan soms ook gewoon net zo vallen dat de ene band je wel aanspreekt en de andere niet. Ik wil best wel wat verschillen proberen te duiden.

Headliners:
Tool wint overduidelijk van GnR, dus wat dat betreft is de donderdag dit jaar beter dan vorig jaar. Vandaar dat ik er waarschijnlijk op donderdag gewoon ben.
Maar als ik dan Gojira als nieuwe headliner vergelijk met FFDP, dan vind ik Gojira gewoon vele malen interessanter. Denk ook niet dat dat heel veel uitleg behoeft en veel mensen dat ook met me eens zijn.
Vervolgens kun je denk ik ook Parkway Drive en Bring me the Horizon met elkaar vergelijken, als de twee grootste core bands. Beiden zet ik thuis nooit op, maar PWD pakt me wel meer, door hun energie en hun onwijs gave productie. Niet meer dan terecht dat BMTH headliner is, maar ik koop er zelf geen ticket voor.
Machine Head was vorig jaar super exclusief, na tien jaar geen festivals en de enige Europese show die ze deden. Die komen nu op herhaling, wat gelijk een stuk van de magie wegneemt.

Nieuwe ontdekkingen:
Sleep Token, Molybaron, Greg Puciato en Antimatter kende ik voor hun aankondiging op GMM '23 nog niet, maar hebben me gigantisch overtuigd tijdens het inluisteren. Daar werd ik ontzettend enthousiast van en is voor mij ook altijd Graspop geweest: ontdekken van nieuwe parels. De '24 line-up heeft zulke bands gewoon nog niet. In de genres die ik leuk vind, zijn (nog) geen bands aangekondigd die ik nog niet kende. Dat kan nog komen, als ik het hele affiche door ben gegaan. Ik vind Svartsot, Night Verses en All Them Witches wel tof, trouwens. Die kende ik ook nog niet. Maar geven me (nog) niet het wow gevoel wat ik bij de vier genoemde nieuwe ontdekkingen van '23 had. Mocht iemand tips hebben en ik heb ze in dit betoog nog niet genoemd, noem ze gerust!

Favorieten:
'23 had een aantal van mijn favoriete bands op het affiche. My Dying Bride, Epica, Draconian (die cancel doet nog steeds pijn), Insomnium, Haken, Katatonia, Hippotraktor, Gojira, Ghost (klote clash met MDB) en Soen zijn allemaal bands die ik al (meerdere malen) gezien heb, die me eigenlijk altijd overtuigen en waar ik allemaal ook kaarten voor losse concerten voor heb gekocht. '24 heeft wat dat betreft Tool, Brutus, Karnivool, Ihsahn en Blind Guardian (die me tegenvielen op Alcatraz, dit jaar). Een flink verschil dus.

Eindelijk eens live zien:
Als groot bewonderaar van Lorna Shore en iemand die Pain Remains het beste album van 2022 vond, keek ik ongelooflijk uit om hun eindelijk eens live te gaan zien. Dat is zo gaaf, als je al een tijdje veel naar een band luistert, ze nog nooit live gezien hebt en ze worden aangekondigd voor het festival waar je toch al naartoe zou gaan. En dan was er ook Pantera met hun reünie. Echt nooit gedacht dat ik die nog eens in een propere uitvoering live zou kunnen zien. Symphony X had ik ook nog nooit live gezien en keek ik ook naar uit. Russel Allen, wat een baas! Voor komend jaar valt enkel Borknagar in die categorie.

Leuk om mee te pakken:
In deze categorie zitten de meeste overeenkomsten en ontlopen de affiches elkaar niet veel. Ik ga niet alle bands opnoemen, want dan wordt dit boekwerk wel heel fors. Maar dit zijn dus de 'zeventjes' waar ik het eerder in een post al over had. Bands die me zeker gaan vermaken, maar waar ik op voorhand niet van verwacht dat ze me weg gaan blazen. Hoewel je altijd verrast kan worden, natuurlijk. Een Cradle of Filth viel vorig jaar in deze categorie, maar waren uiteindelijk één van de beste acts die ik op GMM '23 heb gezien.

Wat betreft dat laatste: er zullen altijd bands verrassen en tegenvallen als je er eenmaal bent. Haken en Symphony X vielen me bijvoorbeeld uiteindelijk tegen, maar dat heeft verder niet zoveel te maken met de hype vooraf. En dat is het punt wat ik probeer te maken. Als ik de mustsees van beide edities bij elkaar optel, is dit de eindscore: GMM '23: 20. GMM: '24: 7. Dat is op een heel weekend echt een gigantisch verschil. En ik vrees dat de laatste aankondigingen dit verschil niet gaan goedmaken.
 

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
162
176
De enige naam van RW die je echt hier zou verwachten is Bad Omens. De rest kan gwn beiden spelen of enkel RW, net hetzelfde als met die namen die volgens u niet op GMM zouden passen, die kunnen ook op beiden. Dat het dan voor uw smaak negatief uitvalt dit jaar is uiteraard spijtig, maar dan kan je weer meer gaan ontdekken, of naar RW gaan
Klopt is wat pech zeker omdat ik veel liever mijn tijd op Graspop spendeer. Mr goed ik geef de hoop nog niet op. 4 groepen en de metalmoose is ook een gevulde dag. 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
@Joslittel @Jamel @nikita Ik kan mij helemaal in jullie woorden vinden, toch ben ik wel positief gestemd over de line-up. Met name vanwege de hogere kwantiteit en kwaliteit black metal, maar ook qua death metal is dit jaar echt een top editie. Brutal death metal bands zoals Dying Fetus, Nile en Suffocation zijn voor mij absolute must see's, maar ik begrijp dat dat niet de bands zullen zijn waar jullie zo naar verlangen, en ook ik mis dus de prog/doom/sludge/post-metal op deze line-up.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.508
@Joslittel @Jamel @nikita Ik kan mij helemaal in jullie woorden vinden, toch ben ik wel positief gestemd over de line-up. Met name vanwege de hogere kwantiteit en kwaliteit black metal, maar ook qua death metal is dit jaar echt een top editie. Brutal death metal bands zoals Dying Fetus, Nile en Suffocation zijn voor mij absolute must see's, maar ik begrijp dat dat niet de bands zullen zijn waar jullie zo naar verlangen, en ook ik mis dus de prog/doom/sludge/post-metal op deze line-up.
Terecht dat je die bands noemt. Nile en Suffocation doen me minder maar naar Dying Fetus kijk ik dan weer erg uit. En qua black metal inderdaad het beste jaar dat ze in tijden hebben gehad! Emperor en Ihsahn op 1 dag is bijvoorbeeld erg sterk. Daarom ben ik al met al wel positief.
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
Ik snap jullie punten op de line-up.
Persoonlijk vind ik, als je kijkt naar deze tijd vorig jaar voor mij, deze line up leuker!(niet zo zeer beter😉) ik ken op dit moment al op elke dag wel 2 of 3 namen. Vorig jaar eigenlijk niks. Heb vorig jaar erg veel een Playlist met alle bands erop geluisterd en toen veel leuke bands ontdekt. Doe ik nu ook en heb er nu al een paar leuke ontdekt zoals; solence, asinhell, pendulum. Body count, blindgardian, Bruce en Tayler kende ik qua naam wel, maar nog nooit geluisterd. En wil ik dit jaar ook zeker zien.
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Ik vind deze lineup ook minder dan vorige jaren, geredeneerd vanuit mijn platenkast. Ik heb qua mustsees in mijn "thuisgenre" eigenlijk enkel Borknagar en Emperor.

Maar zoals eerder al gemeld ben ik onder groepsdruk toch snel bezweken. Daardoor zie ik denk ik ook steeds meer aanknopingspunten. De vrijdag bijvoorbeeld. Met met Fu Manchu, Corrosion of Conformity, Kadaver en The Vintage Caravan waart de geest van Sabbath en Zep echt lekker rond. Daar ga ik me de komende maanden lekker in verdiepen en waarschijnlijk heel veel plezier aan beleven.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.429
642
Die compenseren hun gebrek aan degelijk nieuw materiaal natuurlijk door hun zeer inconsistente live-reputatie.
Ik heb ze dit jaar op Paaspop nog gezien. Het was wel echt een goed feest.
Beetje jammer van het publiek, gezien Paaspop niet direct een metal festival is. Waardoor de moshpit eerder zo'n spring pit is die je dan wel eens ziet. Maar buiten dat heb ik me wel echt goed vermaakt! :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Graveland festival met een aankondiging. 1 maand voor Graspop, meestal niet veel overlap, maar er is een kans. Denk dat Wolves in the Throne Room veel mensen blij zou kunnen maken.

409008342_901631585301241_5426264750073304711_n.jpg
 

WOOOSH

Playlistbediener
7 nov 2022
29
59
Schijnbaar Mr Bungle op 24 juni in Nederland, dat maakt de leak op Graspop ook weer realistischer
Enkel spijtig dat we waarschijnlijk niets gaan horen van hun selftitled of California, wat toch waanzinnig vette platen zijn. Niet dat ik de death/thrash nummers niet goed vind, maar de weirdness van die 90's platen is toch vele malen beter imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Denk dat Wolves in the Throne Room veel mensen blij zou kunnen maken.
Inderdaad! Dat is precies zo'n parel die ik nodig heb om ontzettend hyped te worden voor een festival als Graspop. Doe daar nog Draconian, Ne Obliviscaris en Riverside bij, die allemaal aan het touren zijn volgend jaar zomer, en het hele plaatje ziet er anders uit.
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Inderdaad! Dat is precies zo'n parel die ik nodig heb om ontzettend hyped te worden voor een festival als Graspop. Doe daar nog Draconian, Ne Obliviscaris en Riverside bij, die allemaal aan het touren zijn volgend jaar zomer, en het hele plaatje ziet er anders uit.
Ja precies, dan gaat het bij mij ook van 'ik moet nog veel huiswerk doen' naar 'goh, wat een warm bad'
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Ja precies, dan gaat het bij mij ook van 'ik moet nog veel huiswerk doen' naar 'goh, wat een warm bad'
Heb je de line-ups van Alcatraz en Prophecy Fest gezien? Allebei in augustus, maar ik denk dat dat ook de affiches zijn waar jij blij van zou worden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken