Graspop Metal Meeting 2024

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
264
407
Ik wil geen domper zijn op de feestvreugde, maar Sepultura heeft het over hun Europese farewell tour op de affiche. Dus ik denk niet dat die nog te verwachten zijn op Graspop 2025. Graspop 2024 zou nog kunnen maar volgens de geleakte affiche staan Max en igorr ook al op de line up.


409035371_900763838072454_1605163959543566297_n.jpg
Of ze volgen een Kiss en Scorpions en voegen er mog 5 jaar aan toe😂.
Ik hoop gewoon enorm dat ik ze mog 1 laatste keer op graspop kan zien. Was mijn 1e x crowdsurfen en m'n 1e pit(2019). Dus zou ze graag nog 1 laatste keer willen zien.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: PreFXDesigns en won666

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.502
Ik wil geen domper zijn op de feestvreugde, maar Sepultura heeft het over hun Europese farewell tour op de affiche. Dus ik denk niet dat die nog te verwachten zijn op Graspop 2025. Graspop 2024 zou nog kunnen maar volgens de geleakte affiche staan Max en igorr ook al op de line up.
in het stukje op hun socials dat iemand hier eerder linkte stond duidelijk dat hun tour nog 18 maanden duurt
tot juni 2025 dus. zou kunnen dat ze het europese festivalseizoen in 2025 er nog bij pakken dus
of dat realistisch is geen idee, ik volg die band niet zo
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
84
110
Voor mij is het festival met de beste line-up volgend jaar, zonder twijfel, "Tons of Rock", Fantastische bands, alle genres van bluesrock tot metalcore aanwezig. Chapeau voor die organisatie!
Ik ben in het verkeerde jaar naar Noorwegen op vakantie geweest zie ik (vorig jaar). Metallica en Parkway Drive op zelfde dag overleef ik niet en dan die dagen erachter ....
 

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
122
388
Voor de Breaking Benjamin fans, de band heeft al eens getoured in Europa in 2016 en 2017. Niet met het vliegtuig maar met een ferry schip. Dat duurde zo'n 9 dagen. De zanger gaf wel aan dat de lange trip tegen viel, maar dat hij het wel opnieuw wou doen wat ze dus ook gedaan hebben in 2017.

"We give 100 per cent of ourselves to our fans… because they would do the same for us."

Ik heb dus wel hoop dat ze nog eens naar Europa komen, al dan niet met schip of vliegtuig. De vraag is enkel wanneer...

Hun bekendste song is The Diary of Jane, daarnaast behoren I will not Bow, Angels Fall, Breath, Blow me away, Failure en So Cold ook tot bekendere songs. Als je van dit genre houdt, zijn ze zeker een aanrader! Mijn enige puntje van kritiek is dat het allemaal wel wat op elkaar lijkt :)
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.502
Voor de Breaking Benjamin fans, de band heeft al eens getoured in Europa in 2016 en 2017. Niet met het vliegtuig maar met een ferry schip. Dat duurde zo'n 9 dagen. De zanger gaf wel aan dat de lange trip tegen viel, maar dat hij het wel opnieuw wou doen wat ze dus ook gedaan hebben in 2017.

"We give 100 per cent of ourselves to our fans… because they would do the same for us."

Ik heb dus wel hoop dat ze nog eens naar Europa komen, al dan niet met schip of vliegtuig. De vraag is enkel wanneer...

Hun bekendste song is The Diary of Jane, daarnaast behoren I will not Bow, Angels Fall, Breath, Blow me away, Failure en So Cold ook tot bekendere songs. Als je van dit genre houdt, zijn ze zeker een aanrader! Mijn enige puntje van kritiek is dat het allemaal wel wat op elkaar lijkt :)
ik zie dat ze tijdens die 2 tours wel een paar kleine zaaltjes in Nederland hebben gedaan, maar dat ze nog nooit in België hebben opgetreden
zou de boeking nog wel extra speciaal maken, eerste belgische show.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Voor de Breaking Benjamin fans, de band heeft al eens getoured in Europa in 2016 en 2017. Niet met het vliegtuig maar met een ferry schip. Dat duurde zo'n 9 dagen. De zanger gaf wel aan dat de lange trip tegen viel, maar dat hij het wel opnieuw wou doen wat ze dus ook gedaan hebben in 2017.

"We give 100 per cent of ourselves to our fans… because they would do the same for us."

Ik heb dus wel hoop dat ze nog eens naar Europa komen, al dan niet met schip of vliegtuig. De vraag is enkel wanneer...

Hun bekendste song is The Diary of Jane, daarnaast behoren I will not Bow, Angels Fall, Breath, Blow me away, Failure en So Cold ook tot bekendere songs. Als je van dit genre houdt, zijn ze zeker een aanrader! Mijn enige puntje van kritiek is dat het allemaal wel wat op elkaar lijkt :)
Zet het eigenlijk nooit meer op, maar zou er toch heel erg naar uitkijken omdat ik het vroeger veel heb geluisterd. Het nummer 'Follow' van hen was zelfs een van de eerste nummers die ik ooit leerde spelen op de gitaar.

 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Ik ben van de oude stempel. Sinds 1996 Sepultura niet meer gevolgd. Jammer voor de legacy dat ze stoppen. Ik zal ze waarschijnlijk niet zien. Kijk meer uit naar de Cavalera broers met de nummers van de eerste 2 platen
Hm, dat klinkt wel beetje tegenstrijdig.. :unsure:😅
Als het huidige Sepultura, zonder Cavalera broers, voor jou niet meer het echte Sepultura is, dan maakt dat ook niet zo veel uit voor de legacy, toch? 😉
Die legacy ligt in dat geval bij de Cavalera broers, en die gaan voorlopig nog door.

Toch wel lastig eigenlijk, waar ligt eigenlijk de legacy van een band, bij de band zelf (naam/merk), of bij de belangrijkste (ex-)leden?
Pink Floyd is een beetje dezelfde situatie, Roger Waters vs. Pink Floyd/David Gilmour?
Of Queen, zonder Freddy Mercury?

Maar goed, wordt nu meer een discussie voor de H&M chat.. 😉
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.290
3.875
Hm, dat klinkt wel beetje tegenstrijdig.. :unsure:😅
Als het huidige Sepultura, zonder Cavalera broers, voor jou niet meer het echte Sepultura is, dan maakt dat ook niet zo veel uit voor de legacy, toch? 😉
Die legacy ligt in dat geval bij de Cavalera broers, en die gaan voorlopig nog door.

Toch wel lastig eigenlijk, waar ligt eigenlijk de legacy van een band, bij de band zelf (naam/merk), of bij de belangrijkste (ex-)leden?
Pink Floyd is een beetje dezelfde situatie, Roger Waters vs. Pink Floyd/David Gilmour?
Of Queen, zonder Freddy Mercury?

Maar goed, wordt nu meer een discussie voor de H&M chat.. 😉
De combinatie Cavalera broers met Paulo Jr. en Andreas Kisser is legacy. Helaas nooit in die vorm op GMM (fuck die topicversplintering hier). Had altijd nog gedacht dat ze, vooral vanwege financiële motieven, ooit nog een soort van reünie tour zouden doen in de oude samenstelling. Eigenlijk wel respect voor ze dat ze niet gedaan hebben, maar ergens ook wel jammer.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Voor de Breaking Benjamin fans, de band heeft al eens getoured in Europa in 2016 en 2017. Niet met het vliegtuig maar met een ferry schip. Dat duurde zo'n 9 dagen. De zanger gaf wel aan dat de lange trip tegen viel, maar dat hij het wel opnieuw wou doen wat ze dus ook gedaan hebben in 2017.

"We give 100 per cent of ourselves to our fans… because they would do the same for us."

Ik heb dus wel hoop dat ze nog eens naar Europa komen, al dan niet met schip of vliegtuig. De vraag is enkel wanneer...

Hun bekendste song is The Diary of Jane, daarnaast behoren I will not Bow, Angels Fall, Breath, Blow me away, Failure en So Cold ook tot bekendere songs. Als je van dit genre houdt, zijn ze zeker een aanrader! Mijn enige puntje van kritiek is dat het allemaal wel wat op elkaar lijkt :)
Heb inmiddels ook een paar keer een lijstje beluisterd, best een paar aardige nummers.
Tot nu toe is er echter één die er voor mij bovenuit sprong en is blijven hangen: Without You.
Maar wat blijkt, die spelen ze dus nooit live (buiten 3x in 2010 in de tour na het uitkomen van album Dear Agony), heb ik weer... 😅🤷‍♂️

 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.197
10.580
Oké lieve forumvrienden. Tijd om iets op te biechten. Breaking Benjamin ken ik voor mijn gevoel al eeuwen qua naam. Ik heb altijd gedacht dat het een soort punk feest band was omdat paar oude punkvrienden hier vroegah mee bezig waren. Daarom nooit echt aandacht aan besteed en matig enthousiast over de aankondiging. Klik hier nu een van de clipjes aan en kom erachter dat het hele fijne hardrock is in het straatje van Shinedown waar ik erg blij van wordt! Deze vliegt met stop mijn must see lijstje in. Erg vet!

En hetzelfde geldt ook voor Mudvayne. Net ff Happy? en Dig opgezet en dit spreekt mijn oude nu-metal hartje helemaal aan. Heerlijk!
 

HaaEll

Campingartiest
21 nov 2023
52
37
Vind wel grappig om te lezen hoe bands wel of niet bij graspop.passen of eigenlijk naar Wechter moeten. Snap de gedachtengang wel, maar vind het ook willekeur.
Veel bands hebben hardere en softere nummers. Dan worden net de nummers gebruikt die nodig zijn om een punt te maken.
Graspop boekt best breed en in die breedte is natuurlijk ruimte voor discussie.

Bv Breaking Benjamin heeft echt veel softe liedjes en wordt hier positief ontvangen. Of ze nou komen of niet.
Turnstile werd niet als graspopband gezien. Hun debuutplaat is een heerlijke plaat met heerlijke tempowisselingen. Punkachtig.
Zeker geen metal, maar dat is volgens mij niet de scheidslijn.
Bijvoorbeeld ook Queens of the Stone.Age. Die zijn live zo straks en moddervet. Die zetten echt de wei wel in vuur en vlam. Beter dan de laatste 3 albums van Bring me the Horizon die zwaar op electronica leunen.

Anyhoe. Hoop dat de gelekte poster klopt, voor mij heel veel topnamen daartussen
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
Hm, dat klinkt wel beetje tegenstrijdig.. :unsure:😅
Als het huidige Sepultura, zonder Cavalera broers, voor jou niet meer het echte Sepultura is, dan maakt dat ook niet zo veel uit voor de legacy, toch? 😉
Die legacy ligt in dat geval bij de Cavalera broers, en die gaan voorlopig nog door.

Toch wel lastig eigenlijk, waar ligt eigenlijk de legacy van een band, bij de band zelf (naam/merk), of bij de belangrijkste (ex-)leden?
Pink Floyd is een beetje dezelfde situatie, Roger Waters vs. Pink Floyd/David Gilmour?
Of Queen, zonder Freddy Mercury?

Maar goed, wordt nu meer een discussie voor de H&M chat.. 😉
Hij bedoelt denk ik dat het geen klap uitmaakt of de broers met de naam Sepultura door gaan. CAVALERA (Conspiracy) en Soulfly stonden vaak hoger op een affiche dan Sepultura.
Het maakt daarom ook niet echt uit dat de "naam" sepultura over is, de belangrijkste nummers zullen nog wel voortleven (eventueel) onder een andere naam.
 
  • Thinking
Waarderingen: MetalLimbo

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
308
642
Bij Mudvayne vind ik het altijd jammer dat ze niet het geluid van hun eerste album hebben behouden. Dat was gewoon math nu metal, bijna progressief. Daarna zijn ze eigenlijk meer dertien-in-een-dozijn generieke, melodieuze nu metal geworden (al bleef het wel goed).

Maar goed, het bekendste nummer van die eerste is Dig en dat is het enige ietwat makkelijke, lompe nu metal nummer dat erop staat, dus misschien niet onlogisch dat ze dan maar bij die sound zijn gebleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.466
4.635
Vind wel grappig om te lezen hoe bands wel of niet bij graspop.passen of eigenlijk naar Wechter moeten. Snap de gedachtengang wel, maar vind het ook willekeur.
Veel bands hebben hardere en softere nummers. Dan worden net de nummers gebruikt die nodig zijn om een punt te maken.
Graspop boekt best breed en in die breedte is natuurlijk ruimte voor discussie.

Bv Breaking Benjamin heeft echt veel softe liedjes en wordt hier positief ontvangen. Of ze nou komen of niet.
Turnstile werd niet als graspopband gezien. Hun debuutplaat is een heerlijke plaat met heerlijke tempowisselingen. Punkachtig.
Zeker geen metal, maar dat is volgens mij niet de scheidslijn.
Bijvoorbeeld ook Queens of the Stone.Age. Die zijn live zo straks en moddervet. Die zetten echt de wei wel in vuur en vlam. Beter dan de laatste 3 albums van Bring me the Horizon die zwaar op electronica leunen.

Anyhoe. Hoop dat de gelekte poster klopt, voor mij heel veel topnamen daartussen
Je had me tot je met de bmth vergelijking kwam, die zijn echt nog een pak zwaarder dan Queens hoor,
 
  • Leuk
Waarderingen: WOOOSH en PreFXDesigns

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Oké lieve forumvrienden. Tijd om iets op te biechten. Breaking Benjamin ken ik voor mijn gevoel al eeuwen qua naam. Ik heb altijd gedacht dat het een soort punk feest band was omdat paar oude punkvrienden hier vroegah mee bezig waren. Daarom nooit echt aandacht aan besteed en matig enthousiast over de aankondiging. Klik hier nu een van de clipjes aan en kom erachter dat het hele fijne hardrock is in het straatje van Shinedown waar ik erg blij van wordt! Deze vliegt met stop mijn must see lijstje in. Erg vet!

En hetzelfde geldt ook voor Mudvayne. Net ff Happy? en Dig opgezet en dit spreekt mijn oude nu-metal hartje helemaal aan. Heerlijk!
Ik heb lang gedacht/aangenomen dat BB een metalcore band was, omdat ik de naam zo vond klinken.
Heel vaak kun je immers aan de hand van de naam (en/of het logo) van een band het genre wel ongeveer raden.
In dit geval zat ik daar dus ook flink naast.. 😅

De band begint op mij ook wel te groeien, nog niet per se een must-see (verplichte disclaimer: als ze daadwerkelijk komen), maar wellicht tegen die tijd wel.
Hetzelfde had ik in 2022 ook wel met Shinedown, niet zozeer mijn genre, maar toch meer gaan beluisteren door het enthousiasme van velen hier, en uiteindelijk aardig genoten van die show. Dat zou met BB wel eens exact hetzelfde kunnen gaan. :)

Dat blijft toch wel een van de mooiste dingen van dit forum, elkaar enthousiast maken over bands waar je in veel gevallen nog nooit van gehoord hebt (of volledig verkeerd hebt ingeschat). Ongelooflijk hoeveel bands, en zelfs hele subgenres, ik hier al heb leren kennen de afgelopen jaren (en hopelijk ook af en toe vice versa ;))!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Hij bedoelt denk ik dat het geen klap uitmaakt of de broers met de naam Sepultura door gaan. CAVALERA (Conspiracy) en Soulfly stonden vaak hoger op een affiche dan Sepultura.
Het maakt daarom ook niet echt uit dat de "naam" sepultura over is, de belangrijkste nummers zullen nog wel voortleven (eventueel) onder een andere naam.
Volgens mij bedoelt @Piebe71 juist het tegenovergestelde, dat het wel degelijk jammer is dat de naam Sepultura verdwijnt, ook al blijven de oude nummers nog voortleven.
Maar dat mag hij uiteraard zelf beter toelichten. ;)
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.502
Ik heb lang gedacht/aangenomen dat BB een metalcore band was, omdat ik de naam zo vond klinken.
Heel vaak kun je immers aan de hand van de naam (en/of het logo) van een band het genre wel ongeveer raden.
In dit geval zat ik daar dus ook flink naast.. 😅
Grappig dat je dit zegt, ik had een paar dagen terug een zelfde soort ervaring.

Ik zag dat "A place to bury strangers" bij mij in de buurt ging optreden. Ik dacht met zo een bandnaam moet het wel een metalcore, hardcore of deathcore band zijn. Dus ik was enthousiast gaan luisteren.
Maar ik zat er flink naast dus 🤣
 

thesummoning

Playlistbediener
18 jun 2019
45
115
Vervelend om te lezen dat er toch aardig wat mensen zijn die niet aan hun trekken komen met deze line up. Hopelijk wordt er bij de volgende drop toch nog het een en ander toegevoegd dat iedereen aan zijn trekken komt en een mooi weekend heeft.

Ik vraag me ook af waar het verschil in zit als je bijvoorbeeld 2023 en 2024 vergelijkt. Er staat inderdaad weer een shit ton aan metalcore maar dat was in 2023 ook al wel vrij aanwezig. Welke genres zijn er in 2024 dan bijvoorbeeld meer aanwezig en welke minder?

Zoals een aantal zeiden staat er denk ik wat meer rock en wat minder prog, waar een groot deel van zal balen. Verder andere opvallende verschillen?
Tot voor de leak van Kamelot was ik best tevreden. Maar ik blijf toch ook wel nog op wat andere namen en genres hopen, deze viel wat tegen.

Op de vraag wat mist ivm vorig jaar: net nog eens rap gekeken naar de affiche toen en voor enkele van de meest memorabele optredens zie ik alleszins niets gelijkaardig. Los op één stond voor mij My Dying Bride, nu nog niets van Doom denk ik.
Life of Agony vond ik ook de max, dat is natuurlijk moeilijk om iets gelijkaardig te vinden.
Korpiklaani was ook een geweldig feestje, ik moet wat er nu op staat van Folk metal nog wat beter checken (Svartsot valt me al heel goed mee) maar ook hier zou bv. Arkona erbij nog wel de max zijn (vorig jaar was er bv. Ook nog Fintroll)

Verder Dirkschneider, nu is er wel Doro.

Ik hoop écht wel nog op Zeal&Ardor en toch ook op zoiets als 'Our survival depends on us'. Mercyful Fate ware helemaal de max ook.

De melodic death metal was ook heel sterk vertegenwoordigd natuurlijk vorig jaar, maar als je al de toppers in één jaar hebt, kan je dat moeilijk evenaren.

En ook al staan er al een aantal namen op ook de kwaliteit van de Black Metal bands lag toch hoger vorig jaar.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken