Graspop Metal Meeting 2024

RubenJS

Support act
18 feb 2023
831
2.404
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
Lijkt me niet dat Sum naast RW ook nog GMM meepakt. Hoe graag ik het ook zie gebeuren.
Verder is Z&A nu ook aangekondigd voor Full Force in Duitsland, dat 21 tot en met 23 juni plaatsvindt. Goeie kans dat die dus ook even langskomen in Dessel, benieuwd waar ze dan landen qua podium/tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
973
1.004
Om het toch een beetje op GMM te betrekken: het is een heel grijs gebied maar je kunt wel stellen dat 90-95% van de bands die er staan tot het metalgenre behoren. Oude rockers als Deep Purple en Scorpions zijn nu niet meer zo metal, maar back in the days werden ze wel degelijk tot (extreme) rock/metal gerekend. Vraag me trouwens af of in de tijd van DP metal überhaupt al werd gebruikt om het genre te duiden. Maar in de tijdsgeest beschouwd werden ze als 'extreem' of 'hard' gezien. Papa Roach, Three Days Grace, hoewel ook tegen pop aan schurend soms, zijn stevig genoeg om zowel op GMM als meer pop-georiënteerde festivals te staan. Vind het zelf in wat mindere mate voor 3DD gelden, toch wat meer power-ballad voor mijn gevoel, al kunnen ze ook stevig genoeg uit de hoek komen voor GMM (hoewel dit een twijfelgeval is hoor).

Nickelback en meer nog Lenny Kravitz en RHCP zijn te 'pop' om op GMM weggezet te worden. Is altijd een kwestie van smaak en heel arbitrair, maar als je de hele dag door op grote commerciële FM-zenders gedraaid kan worden (en niet alleen 's nachts in niche-programma's) hoor je wat mij betreft niet meteen thuis op een metal festival. Als je deze stelregel toepast op 3DD en Evanescence wordt het ook arbitrair hoor. Hebben grote commerciële hits gehad 20 jaar geleden, maar in het geval van Evanescence bijvoorbeeld betrof dit alleen Bring Me To Life en My Immortal die commercieel heel succesvol waren.

Over smaak valt niet te twisten en niemand mag bepalen wat wel en niet metal is en of het wel of niet thuis hoort op een bepaald festival, laat dat voorop staan!
Dit klinkt allemaal als een heel interessant inzicht op het onderwerp. Vooral het eerste deel. Ik denk dat ze pas echt vanaf metal spraken sinds 1969 met black sabbath. Of op het moment dat ze judas priest metal noemden bv. Niet van heel in het begin maar vanaf 1973 gok ik? Voor de duidelijkheid: Ieder mag daar zijn eigen mening over hebben. En ik heb niet genoeg kennis om daarover te oordelen. Ik vind het prima waar graspop nu de grens trekt voor welke bands hij nu boekt. Als je dat vergelijkt met hellfest of download is dat soms meer graspop gemixt met wat wercht. Ik zou dat niet zo erg vinden persoonlijk. Bespaart mij tickets voor andere festivals aan de ene kant. Maar dat brengt aan de andere kant wel meer clashes mee of minder kwaliteit voor mij persoonlijk bij jde undercard bij festivals als hellfest bv. Als ne obliviscaris nu nog komt en eventueel the prodigy zou het voor mij persoonlijk de beste affiche ooit kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
973
1.004
Lijkt me niet dat Sum naast RW ook nog GMM meepakt. Hoe graag ik het ook zie gebeuren.
Verder is Z&A nu ook aangekondigd voor Full Force in Duitsland, dat 21 tot en met 23 juni plaatsvindt. Goeie kans dat die dus ook even langskomen in Dessel, benieuwd waar ze dan landen qua podium/tijd.
Hopelijk gebruiken ze dit keer hun verstand en zetten ze hun in de marquee.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en RubenJS

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.049
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
Zeal & Ardor staat ook op Full Force in Duitsland (weekend GMM) en op Tuska Open Air in Finland (weekend na GMM), dus zeer goed mogelijk.

Sum 41 kun je vergeten, zo goed als uitgesloten.

Er staan inderdaad, net als vorig jaar, opvallend weinig Belgische (en ook Nederlandse) bands, al kunnen daar natuurlijk nog wel wat bijkomen.
Momenteel alleen Brutus (B), Pestilence en Textures (NL), en dan te bedenken dat er maar liefst 3(!) bands uit Japan staan!

Qua Belgische bands hoop ik nog op:
  • Dyscordia
  • Thurisaz
  • Brutal Sphincter (wat een feestje op Alcatraz, al kwam dat zeker ook door het lage, open podium in La Morgue, waardoor er regelmatig meer stagedivers op het podium stonden dan bandleden..)

Qua Nederlandse bands hoop ik nog op:
  • Blackbriar
  • Dool
  • VUUR
  • (Ayreon...??)
 
  • Leuk
Waarderingen: banzai

Paul!

Campingartiest
4 dec 2022
98
198
Ik heb hier een metalhead in huis die helemaal happy is
als de zelfbevestiging van Fear Factory klopt .
Voor de metalhead was het sowieso al een goed begin met deze GMM line up,
en per ongeluk door een klein foutje van hem een Festihut bemachtigd.
En dat vind deze ouwe erg (niet dus)🤪🤘
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Ik vind commercieel succes nu niet bepaald de beste richtlijn om te bepalen of een bepaalde band al dan niet op een metalfestival thuishoort. Dan zou Metallica immers ook op geen enkel metalfestival meer mogen staan.
En laten we niet vergeten dat GMM niet alleen het woord 'metal', maar ook het woord 'pop' in de naam heeft zitten.. ;)
Ik denk ook meteen aan Metallica als metalband die veel commercieel succes heeft gehaald hoor. Het blijft een metalband die op zowat alle pop-/rock-/metalfestivals weggezet kan worden. Metallica wordt trouwens ook zelden of nooit op commerciële radiostations gedraaid hoor, op Nothing else Matters na misschien. En met een top x allertijden komen ze nog weleens langs, daarbuiten niet of zelden. Dat bedoelde ik meer als richtlijn. Een RHCP wordt grijs gedraaid op grote zenders, Lenny Kravitz idem. Metallica, Rammstein, Tool niet, je moet echt je best doen om die te horen.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
301
622
Er staan inderdaad, net als vorig jaar, opvallend weinig Belgische (en ook Nederlandse) bands, al kunnen daar natuurlijk nog wel wat bijkomen.
Momenteel alleen Brutus (B), Pestilence en Textures (NL), en dan te bedenken dat er maar liefst 3(!) bands uit Japan staan!

Qua Belgische bands hoop ik nog op:
  • Dyscordia
  • Thurisaz
  • Brutal Sphincter (wat een feestje op Alcatraz, al kwam dat zeker ook door het lage, open podium in La Morgue, waardoor er regelmatig meer stagedivers op het podium stonden dan bandleden..)

Zoals wel vaker staan er meer Belgische bands op Hellfest dan op Graspop, het wordt wat triest. Al kunnen er bij Graspop natuurlijk nog worden toegevoegd.

Maar goed, denk dat er vorig jaar 8 (!) Belgische bands op Hellfest stonden, vraag me af of dat op Graspop eigenlijk in die 27 jaar uberhaupt al eens gebeurd is.
 

HaaEll

Campingartiest
21 nov 2023
51
36
Zoals wel vaker staan er meer Belgische bands op Hellfest dan op Graspop, het wordt wat triest. Al kunnen er bij Graspop natuurlijk nog worden toegevoegd.

Maar goed, denk dat er vorig jaar 8 (!) Belgische bands op Hellfest stonden, vraag me af of dat op Graspop eigenlijk in die 27 jaar uberhaupt al eens gebeurd is.
Heeft Hellfest niet gewoon veel meer podia en plek??
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.049
Zoals wel vaker staan er meer Belgische bands op Hellfest dan op Graspop, het wordt wat triest. Al kunnen er bij Graspop natuurlijk nog worden toegevoegd.

Maar goed, denk dat er vorig jaar 8 (!) Belgische bands op Hellfest stonden, vraag me af of dat op Graspop eigenlijk in die 27 jaar uberhaupt al eens gebeurd is.
Dat is wel vreemd idd..
Overigens valt ook Alcatraz voor z'n doen vooralsnog wel wat tegen op dat gebied, momenteel 5 Belgische en 4 Nederlandse bands.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.425
632
Zeker welkom!

"Het eerste festival kondigt zich 6 december aan! It's gonna be a great year"

Bekijk bijlage 7273

Jera doet op 6 december een aankondiging van een band die er zal spelen

1 + 1 = 2?

Als ze die periode touren is de kans op graspop wel groot dan!
Geen Heideroosjes ;)
Stonden er dit jaar trouwens ook al
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
301
622
Heeft Hellfest niet gewoon veel meer podia en plek??

1 podium meer, zo ontzettend groot is dat verschil nu ook weer niet.

Graspop geeft gewoon geen fuck. Never did, never will. Terwijl er festivals zat zijn die de laagste plekjes (vlak voor en na de middag op de kleinste podia) volstouwen met lokale bands. Die trekken vrienden en familie naar het festival voor hun groot moment en die zijn zelf ook enthousiast dat ze er mogen staan, lijkt me de voorkeur te genieten boven één of andere verveelde band (die als package deal met een andere band moest gezet worden) die daar tegen hun zin een set staat af te haspelen.
 
Laatst bewerkt:

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.425
632
Qua Nederlandse bands hoop ik nog op:
  • Blackbriar
  • Dool
  • VUUR
  • (Ayreon...??)
Blackbriar zie ik wel als mooie naam voor vroeg in de Marquee. Juich ik ook zeker toe, live zijn die net zo strak als op het album!
VUUR doet niet veel meer. Anneke is veel bezig met haar eigen solo werk. Daarbij tourt de bassist met Blind Guardian en een van de gitaristen met Dear Mother. (die mogen van mij ook wel eens komen, Merel Bechtold is wel een bekend gezicht voor GMM, tevens vandaag een nieuw nummer uit, aanrader!)
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.049
Heeft Hellfest niet gewoon veel meer podia en plek??
Dat valt best mee, ze hebben weliswaar meer bands op het affiche en een podium meer, maar het is vooral kwantitatief, niet zo zeer kwalitatief beter.
Zo programmeert Hellfest 8 of 9 bands per main stage, en 9 op ieder van de ander 4 podia, wat neer komt op 52-54 bands per dag.
GMM programmeert 5 of 6 bands per main stage, en 8 op de andere 3 podia (voorheen zelfs maar 7 voor Metal Dome, en 6 of zelfs 5 voor Jupiler Stage), wat neer komt op 34-36 bands per dag.

Dat lijkt (en is) een groot verschil, totdat je bedenkt dat, buiten het extra podium, op Hellfest de eerste bands al om 10:30 beginnen (GMM 12:00) en de laatste om 2:00 afsluiten (GMM op z'n laatst 1:30, vaak eerder; nachtprogramma uiteraard niet meegerekend), en dat veel bands aan het begin van de dag maar 30 minuten spelen (op GMM zelfs de openers minimaal 40, soms 45 minuten).
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
697
634
Totaal niet mee eens.
Bands moeten met pensioen gaan als ze zelf met pensioen willen gaan.
Zolang ze geboekt worden, door wie dan ook, en er mensen zijn die ze willen zien, hebben ze bestaansrecht.
Als de Rolling Stones op hun 98e nog ergens op een lokale braderie op een podium van 2 bij 3 voor anderhalve man en een paardenkop willen spelen, moeten ze dat vooral doen.

Dat dat voor velen hun legacy aantast o.i.d. is daar ondergeschikt aan. Iedereen is vrij om dat te vinden, en om gewoon niet meer naar een bepaalde band te gaan kijken.
Feit is dat er wel degelijk nog duizenden fans zijn die ze graag willen blijven zien, en mensen die ze nog nooit hebben gezien, maar dat graag nog zouden willen. Of wat dacht je van een oude rocker die zijn kinderen of kleinkinderen wil meenemen naar een festival om ze hun favoriete band te laten zien?

Het is gewoon pure marktwerking. Een organisator boekt een band waarvan wordt geacht dat ze mensen trekken (jong, oud, man, vrouw, all-round, etc.).
Judas Priest, Alice Cooper, Scorpions, Deep Purple, KISS, Ozzy, Aerosmith, en noem maar op zijn de grondleggers van het hele genre waar we zo van houden, en zijn regelrechte iconen, die nog steeds heel veel volk aanspreken en aantrekken, al is het alleen al om hun naam en legacy.

Maar ze worden heus niet alleen geboekt omdat we hen dat verschuldigd zouden zijn (ook al zijn we dat wellicht een beetje), maar ook omdat ze nog steeds commercieel zeer interessant zijn, en ieder affiche cachet geven.
Wellicht niet (meer) voor een stelletje metal snobs als wij hier, maar zeer zeker wel nog voor het grotere publiek.
Mensen willen die grote, bekende namen gewoon zien, hoe ver ze ook over hun hoogtepunt heen zouden zijn, of hoe slecht ze ook zingen/spelen, of hoe statisch de zanger er ook bij staat (ja, dat geldt ook voor GnR, al blijft die 3 uur belachelijk lang).
Zeggen dat ze de stekker er maar moeten uittrekken is naar mijn mening dan ook een beetje respectloos t.o.v. de band, de boekers én de grote groep fans/bezoekers.

GMM en Alcatraz boeken de laatste jaren uitstekend, met een grote variatie in oude en nieuwe headliners, voor ieder wat wils, en prima alternatieven voor wie het niet bevalt.
Die oude bands weglaten zou een hoop negatieve reacties opleveren bij degenen die ze graag willen zien, en alleen maar meer clashes bij degenen die ze niet willen zien.
Als je als band nog maar een flauw afkooksel bent geworden van je hoogdagen, dan is dat dan weer respectloos van de fans.
Bookers en organisatoren doen natuurlijk wat ze willen, maar er zijn genoeg "oude" bands die wel nog op niveau presteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
973
1.004
Dat valt best mee, ze hebben weliswaar meer bands op het affiche en een podium meer, maar het is vooral kwantitatief, niet zo zeer kwalitatief beter.
Zo programmeert Hellfest 8 of 9 bands per main stage, en 9 op ieder van de ander 4 podia, wat neer komt op 52-54 bands per dag.
GMM programmeert 5 of 6 bands per main stage, en 8 op de andere 3 podia (voorheen zelfs maar 7 voor Metal Dome, en 6 of zelfs 5 voor Jupiler Stage), wat neer komt op 34-36 bands per dag.

Dat lijkt (en is) een groot verschil, totdat je bedenkt dat, buiten het extra podium, op Hellfest de eerste bands al om 10:30 beginnen (GMM 12:00) en de laatste om 2:00 afsluiten (GMM op z'n laatst 1:30, vaak eerder; nachtprogramma uiteraard niet meegerekend), en dat veel bands aan het begin van de dag maar 30 minuten spelen (op GMM zelfs de openers minimaal 40, soms 45 minuten).
Khoor het al: We hebben neit te klagen. En als ik inter (voorzieningen voor mensen met een beperking zoals mij) hoor spreken over graspop. Dan is graspop vergeleken met bv wacken of festivals in Duitsland een 5-sterrenhotel qua voorzieningen.
Als je als band nog maar een flauw afkooksel bent geworden van je hoogdagen, dan is dat dan weer respectloos van de fans.
Bookers en organisatoren doen natuurlijk wat ze willen, maar er zijn genoeg "oude" bands die wel nog op niveau presteren.
eens
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.049
Als je als band nog maar een flauw afkooksel bent geworden van je hoogdagen, dan is dat dan weer respectloos van de fans.
Bookers en organisatoren doen natuurlijk wat ze willen, maar er zijn genoeg "oude" bands die wel nog op niveau presteren.
Mijn ervaring is dat wat velen een 'flauw afkooksel' vinden, anderen nog steeds als geweldig ervaren.
Hangt natuurlijk ook allemaal maar af van de context waarin iemand een optreden beleeft.
Zeg bv. van Def Leppard wat je wil, maar veel van de mensen die er dit jaar stonden, onder wie ik, hebben van dat optreden genoten!

En die fans kiezen er uiteraard volledig zelf voor of ze nog naar dat flauw afkooksel willen kijken of niet.
Dat ze er nog massaal staan, zegt wat mij betreft genoeg.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
536
633
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
Guano apes vandaag aangekondigd voor de ab in september

Anthrax verwacht ik niet in Europa volgend jaar. Scott Ian is op tour met mr bungle.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sdg en MarcoReusel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.049
Khoor het al: We hebben neit te klagen. En als ik inter (voorzieningen voor mensen met een beperking zoals mij) hoor spreken over graspop. Dan is graspop vergeleken met bv wacken of festivals in Duitsland een 5-sterrenhotel qua voorzieningen.
Duitsland mag inderdaad eens een tandje bijtrekken, die lopen in vele opzichten nog een jaar of 20-30 achter.
Op vele plekken staan nog smerige Dixies, waar in de Benelux vrijwel overal doorspoelbare toiletten staan.
Verder kun je op Summer Breeze en in vele concertzalen nog steeds enkel cash betalen (Duitsers zijn echt paranoïde als het aankomt op elke vorm van digitaal betalen), wat leidt tot veel te lange, onnodige wachtrijen bij de bars door het gerommel in oude geldkistjes om wisselgeld terug te geven (wat vervolgens vaak niet klopt).

Hellfest was qua voorzieningen niet slecht, maar het was er vooral ontiegelijk, onverantwoord druk.
Nergens heb ik zulke lange wachtrijen gezien als daar (in 2022), bij de ingang, de bars, de food stands, de toiletten, werkelijk overal.
En in tegenstelling tot andere festivals is het niet mogelijk om deze te vermijden door een beetje slim een gunstig tijdstip en/of locatie te kiezen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.398
6.657
Als je als band nog maar een flauw afkooksel bent geworden van je hoogdagen, dan is dat dan weer respectloos van de fans.
Bookers en organisatoren doen natuurlijk wat ze willen, maar er zijn genoeg "oude" bands die wel nog op niveau presteren.
Het probleem ligt mi toch vooral bij de boekers. Voor mij is leeftijd in principe geen criterium of een band headliner moet zijn, of niet. Belangrijkste is hoeveel kaarten ze verschuiven. Al was ik bij de aankondiging van Scorpions wel een beetje geïrriteerd. Die leverden vorig jaar een dermate wanprestatie, dat ik niet had verwacht dat ze zo snel nog eens terug mochten komen.

Verder verschilt het natuurlijk per band. De Stones werden al als voorbeeld aangehaald. Als je beelden van hun recentste shows ziet, kun je niet anders dan concluderen dat die gasten nog steeds onwijs goed leveren. Mick Jagger lijkt gewoon niet ouder te kunnen worden. Keith Richards loopt af en toe een beetje verdwaasd rond, maar wordt subliem ondersteund door hele goede muzikanten om hem heen. Dat is weliswaar een band die nooit op Graspop zal staan, maar voor mij wel het ultieme voorbeeld dat het niet altijd om leeftijd gaat of een band nog presteert, of juist niet.

Over leeftijd gesproken: het is echt hoog tijd dat Uriah Heep eens op Graspop staat. Ze zijn op tour en zijn ook zo'n voorbeeld van een band die live nog uitstekend klinkt.
 

Schaduw

Nieuw lid
1 dec 2023
2
21
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
Pantera staat een week voor Graspop op Download. Enige datum in Europa momenteel, maar ik zou denken dat die er wel een tour van willen maken.
Ze stonden dit jaar natuurlijk ook al op Graspop, maar dat geldt ook voor Machine Head en die staan er ook opnieuw.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken