Graspop Metal Meeting 2024

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Waar dan wel? Jupiler headliner?

Maakt me niet echt uit, mogen van mij op een main. Het is gewoon zo dat ik, in al die jaren dat ik al naar Graspop ga, eigenlijk perfect ook een heel weekend in de Marquee zou kunnen blijven staan. Alles wat daar staat, is voor mij altijd van must-see tot in het slechtste geval "toch nog net interessant genoeg". En nu zie ik hier plots scenario's met Polyphia en Pendulum als potentiële headliners en herken ik daar "mijn" Marquee gewoon niet in. Zou het raar vinden dat, in het jaar met ongewoon veel extreme(re) groepen, het extreme podium wordt gedomineerd door novelty buitenbeentjes.
 

Willem85

Playlistbediener
16 jun 2022
40
99
Zou wel leuk zijn een lijstje te maken van alle gastoptredens die er de vorige editie plaats vonden. Ik weet er alleen 3. (spiritbox, tom morello, architects) geen idee of het er meer waren dan dadat.
Will Ramos bij Chelsea Grin.
voor zover bekend is de verdeling 40k combi en 12.5k dagticket
waar die 2.5 extra capaciteit is bij gekomen is niet bekend
2.5k VIP?
 

Willem85

Playlistbediener
16 jun 2022
40
99
Maakt me niet echt uit, mogen van mij op een main. Het is gewoon zo dat ik, in al die jaren dat ik al naar Graspop ga, eigenlijk perfect ook een heel weekend in de Marquee zou kunnen blijven staan. Alles wat daar staat, is voor mij altijd van must-see tot in het slechtste geval "toch nog net interessant genoeg". En nu zie ik hier plots scenario's met Polyphia en Pendulum als potentiële headliners en herken ik daar "mijn" Marquee gewoon niet in. Zou het raar vinden dat, in het jaar met ongewoon veel extreme(re) groepen, het extreme podium wordt gedomineerd door novelty buitenbeentjes.
Omarm de verandering...
Nee serieus. Is Polyphia niet "gewoon" headliner Metal Dome. Die gaan de Marquee toch niet vullen!? Of ben ik er ver naast?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.267
7.588
Maakt me niet echt uit, mogen van mij op een main. Het is gewoon zo dat ik, in al die jaren dat ik al naar Graspop ga, eigenlijk perfect ook een heel weekend in de Marquee zou kunnen blijven staan. Alles wat daar staat, is voor mij altijd van must-see tot in het slechtste geval "toch nog net interessant genoeg". En nu zie ik hier plots scenario's met Polyphia en Pendulum als potentiële headliners en herken ik daar "mijn" Marquee gewoon niet in. Zou het raar vinden dat, in het jaar met ongewoon veel extreme(re) groepen, het extreme podium wordt gedomineerd door novelty buitenbeentjes.
Prog bands staan toch juist heel vaak in de marquee? Of vergis ik me daarin?
 

jeroooo

Playlistbediener
16 dec 2019
19
32
Omarm de verandering...
Nee serieus. Is Polyphia niet "gewoon" headliner Metal Dome. Die gaan de Marquee toch niet vullen!? Of ben ik er ver naast?
Polyphia verkocht dit jaar met gemak de Trix uit in korte tijd. Ook Pendulum zou veel te groot zijn voor in de Metaldome te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Prog bands staan toch juist heel vaak in de marquee? Of vergis ik me daarin?

Als ze hard genoeg zijn. Heb het idee dat ik groepen als Solstafir, King's X, Antimatter, Coheed and Cambria en dergelijke meer de laatste keren allemaal in de Metal Dome heb gezien.

Je kan geen 140 bands op Graspop hebben waarvan er 135 te groot zijn voor de Metal Dome.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Omarm de verandering...
Nee serieus. Is Polyphia niet "gewoon" headliner Metal Dome. Die gaan de Marquee toch niet vullen!? Of ben ik er ver naast?
Die hebben met gemak de Trix uitverkocht. Dat is al veel meer dan de meeste marquee headliners tegenwoordig doen hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Night Verses tourt met tool dus de kans dat die gewoon daarvoor staan lijkt me ook wel zeer waarschijnlijk.
Waarschijnlijk wel de band die Tool fans het leukste zouden vinden. Maar qua bekendheid is die band echt veel minder bekend.
Dat zou een aparte plaatsing zijn qua grootte van de band. Ik zou het wel een bijzondere zet vinden.
Ik zou opener van het festival die dag wel misschien logisch vinden aan de andere kant zullen de stromen van mensen van Tool ze misschien wel een hoger plekje gunnen.

Polyphia is de meeste logische bands van de subheadliners voor Tool tot nu toe. Geen idee wat fans van Tool de ideale band voor Tool vinden
Waar verwachten jullie Pendulum trouwens?
Ik neem aan dat dat als marquee/metaldome headliner beter tot zijn recht komt dan eind van de middag of begin van de avond op de mainstage?
metaldome headliner leek me het meest logisch maar hier voor staan ze te hoog op de poster denk ik. Marquee headliner dan maar?
Als ik het nu moet inschatten zie ik ze voor Electric Callboy op de Main Stage. Die weer voor Five Finger Death Punch spelen.
En Bruce Dickinson voor Judas Priest. Maar misschien komt daar ook nog wat tussen.
Of zeg ik nu wat raars? Qua publiek zouden ze best veel volk kunnen trekken.
Maar misschien komt er nog een band bij tussen Electric Callboy en Five Finger Death Punch
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Waar verwachten jullie Pendulum trouwens?
Ik neem aan dat dat als marquee/metaldome headliner beter tot zijn recht komt dan eind van de middag of begin van de avond op de mainstage?
metaldome headliner leek me het meest logisch maar hier voor staan ze te hoog op de poster denk ik. Marquee headliner dan maar?
Ik zie hier wel een goeie jupiler stage headliner in tijdens Judas priest
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig en Joslittel

saurus

Dagopener
4 feb 2019
550
653
wie zien jullie trouwens de marquee afsluiten op zaterdag? abbath of kamelot?
een vriend van mij heeft kaarten voor zaterdag gekocht voor kamelot en A7X, zou extra zuur zijn als die dan net tesamen spelen
abbath sowieso kamelot zal wel op de mainstage staan
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
550
653
Waar verwachten jullie Pendulum trouwens?
Ik neem aan dat dat als marquee/metaldome headliner beter tot zijn recht komt dan eind van de middag of begin van de avond op de mainstage?
metaldome headliner leek me het meest logisch maar hier voor staan ze te hoog op de poster denk ik. Marquee headliner dan maar?
Late night mainstage afsluiter na five finger death punch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Andere acts programmeren op de dag op andere podia die Tool fans willen zien voor Polyphia (of een andere act die voor Tool speelt), zodat er niet een groot gedeelte ongein

Maar als je direct voor Tool Babymetal zet zal het Tool publiek naar voren willen ivm Tool en dat deel zal minder mee doen met Babymetal.
Dat zou een grote clash zijn: babymetal vs polyphia. Wat een nadeel soms om vreed van muziekgenre te zijn.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Ik hoor toch wel echt van heel veel mensen om me heen die voorheen blind een ticket voor GMM kochten dat ze nu nog aarzelen. De meesten van hen vinden eigenlijk alleen Tool een goede headliner.

Tja… als het Graspop ook niet lukt om nieuwe doelgroepen aan te boren, verwacht ik dat het een rustige editie kan worden. Kunnen we eindelijk eens dat mooie shirt kopen zonder daarvoor het gehele optreden van GNR te hoeven missen.
Hoe kan een blind-koper nu aarzelen? :unsure:
Nu is het uiteraard praktisch onmogelijk om blind tickets voor GMM te kopen, maar toch..;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Rockbeer

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Weet iemand trouwens hoe Tarja live is? Is dat een beetje de moeite? En welke muziek kan ik het beste luisteren van haar? Ben eigenlijk nog helemaal niet bekend met haar muziek terwijl het opzich wel mijn genre is.
Ook op Alcatraz gezien, vond het heel vermakelijk.
Paar hele leuke nummers ook:




Die eerste is ook een echte oorwurm, blijft dagen in je hoofd hangen.
Als mijn vrouw en ik het over Tarja hebben, of haar naam horen, dan zingen we steevast in koor 'Rrrrrritual' in een kopstemmetje. 😅
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Da's inderdaad wat teveel van het nieuwste album naar mijn goesting. Toch nóg maar eens een kans geven? (de 3de ondertussen...)
Lijkt me ook best logisch dat een band bij een reeks zaalconcerten direct na lanceren van een album relatief veel nummers van dat nieuwe album speelt, maar later op festivals dat aantal terugschroeft, en meer van de oudere, bekendere nummers speelt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Wat zijn voor jullie de grootste missers op de line up tot nu toe? er moet natuurlijk nog een hoop toegevoegd worden, maar er zijn een hoop bands die al lang en breed een tour hebben staan en waar ik wel van had verwacht dat ze er stonden.

De grootste verrassing voor mij tot nu toe is het ontbreken van Bad Omens. Die staan letterlijk op ieder festival tot nu toe? Met hoe hard Graspop inzet op de metalcore scene is het wel random dat die er nog niet staan. Wellicht dat ze nog toegevoegd worden.

Verder had ik er wel vergif op durven in te nemen dat Slash er weer stond, ik geloof niet dat ik ooit naar Graspop geweest ben zonder dat Slash of Myles Kennedy er stond met 1 van hun projecten (meestal 2 zelfs). Ik en mijn vrienden maakten altijd grapjes dat ze die wel als combo deal bij een andere band zullen krijgen want ze staan er toch ieder jaar

bovenstaande is geen wensenlijstje trouwens, slash etc kan me gestolen worden, ben vooral verbaasd.

als ik kijk naar mijn persoonlijke smaak hoop ik vooral nog op Sum 41, Imminence, Limp Bizkit, Amaranthe
Bands die ik al gelijk bij de eerste worp had verwacht:
  • Alestorm
  • Amorphis
  • Bad Religion
  • Dropkick Murphys
  • Ensiferum
  • HammerFall
  • Heilung
  • Nanowar Of Steel
  • Sonata Arctica
  • The Offspring
  • Uriah Heep
  • Zeal & Ardor

Andere bands waar ik op hoop en die goed mogelijk zijn (want in de buurt):
  • Angus McSix
  • Avantasia
  • Beyond The Black
  • Blackbriar
  • Brutal Sphincter
  • Dimmu Borgir (maar zou net zo goed naar Alcatraz kunnen gaan)
  • Fleshgod Apocalypse
  • Gutalax
  • Lacrimas Profundere
  • Ne Obliviscaris
  • Parasite Inc.
  • Rhapsody Of Fire
  • Shores Of Null
  • Sum 41
  • Visions Of Atlantis

Bands waarop ik hoop, maar die nog geen teken van leven hebben gegeven:
  • Agalloch
  • Alcest
  • Ayreon
  • Coheed And Cambria
  • Draconian
  • Hypocrisy
  • Lamb Of God
  • Moonsorrow
  • Therion
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.186
Ik weet niet of het echt missers zijn als ze niet tot nauwelijks zijn aangekondigd op andere festivals dit jaar, maar ik had toch wel goede hoop op een herkansing (in ieder geval 1) van de bands die dit jaar hun optreden hadden geannuleerd. Niet iedereen haalt zijn optreden in, maar meestal gebeurt het wel zoals My Dying Bride in 2023. De bands die ik in dat opzicht mis zijn: 1914, Draconian, Exodus en Fields of the Nephilim.
En Coheed And Cambria.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken