Graspop Metal Meeting 2024

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Zelf ben ik overigens een fan van bejaardenrock (classic rock)! Dus als jullie mee lezen bij Graspop, ga vooral zo door :p
Ook absoluut fan van bejaardenrock, en van mij mag Graspop best iets geks als Toto of ZZ Top boeken voor een dagje hoor.
Maar een 8e keer Deep Purple (en dan niet Child in Time spelen) hoeft voor mij echt niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Virp

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ik denk vooral dat het een persoonlijke mening is om een affiche al dan niet goed te vinden.
Ik vond bvb de affiche van Hellfest afgelopen editie niet zo overweldigend om eerlijk te zijn,dan vond ik die van GMM zelfs beter terwijl Hellfest toch een grotere reputatie heeft in de metalscene.
Iemand anders zal het juist andersom vinden.

GMM sinds ze van Live Nation afhangen is in populariteit ook alleen maar gegroeid denk ik.

Ik zou het ook leuker vinden moesten ze thematischer werken,podia beter aankleden etc... maar als dat te veel budget opslorpt ten koste van een goede muzikale affiche ga ik er ook niet al te fel over klagen.
Hellfest,Wacken en zelfs Pukkelpop en Alcatraz hebben qua randanimatie veel meer te bieden dan GMM.
Ik ben zelfs jaloers op Tomorowland die altijd met fenomenale stages uitpakken,maar die hebben dan weer weinig concurrentie van gelijkaardige festivals in de regio denk ik.
Niet veel grote EDM festivals in Europa al zijn er wel een paar.
De andere grote EDM festivals zijn aan de andere uiteinden van de wereld.
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ook absoluut fan van bejaardenrock, en van mij mag Graspop best iets geks als Toto of ZZ Top boeken voor een dagje hoor.
Maar een 8e keer Deep Purple (en dan niet Child in Time spelen) hoeft voor mij echt niet meer.
Ik begrijp dat je variatie wilt maar de wat men beschouwd als publiekstrekkers zijn niet echt talrijk in de metalscene vrees ik.
Daarom dat je een soort van repetitief patroon hebt.
Rock Werchter zit tegenwoordig ook vaak uit hetzelfde vat te zoeken om hun tickets te blijven schuiven.
RHCP twee edities na elkaar is toch ook een teken aan de wand.
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
46
55
Hmz, dat zet me aan het denken...

Misschien ga ik nu even vloeken in de kerk... Maar wat denken jullie van RHCP op Graspop?
 

Reislustig

Playlistbediener
20 jun 2023
30
81
Begrijp ik. Graspop is live nation, die staan niet zo bekend op belevingsfestivals te organiseren. Goeie line-ups en thats about it.
Zelf doe ik graspop voor de lineup, de grote namen, en dan alcatraz voor alle andere redenen.
Moeten ook wel afweging maken, wat heb je het liefst wat decoratie of een extra band zoals Sleep Token. Als ze extra decoratie zouden toevoegen zouden mogelijk 'kleinere' bands die al wat meer vragen geschrapt worden. Mogelijks...
Ehmmmm, LiveNation doet ook Lowlands en Down the Rabbit Hole. Dat zijn zeker wèl "belevingsfestivals" (met veel aankleding, randprogrammering èn echt goed eten)!
 

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
Bijzonder dat iedereen zo zit te klagen over de line-up en Graspop algemeen. Voor mij was het afgelopen jaar ver uit het beste jaar qua line up dat ik heb meegemaakt (ben pas sinds 2018 ieder jaar aanwezig. Toegegeven veel metalcore en precies mijn genre. Ik houd van de gemoedelijke sfeer, het feit dat ik met een beetje moeite vooraan kan staan en het feit dat ik minimaal 5 bands per dag kan zie die ik vet vind.

Jarenlang ben ik festivals af gaan zwerven (RAR, RW, Nirwana, etc.) en nergens kwam ik verder dan maximaal 2-3 bands die ik vet vind. Ook Wacken haalt voor mij bij lange na niet de line ups die Graspop weet meer te zetten!

Kortom ik snap niet dat er zoveel geklaagd wordt. Ik vind het echt een top festival en zal er jaarlijks bij aanwezig zijn, ook al vallen de headliners tegen!

Enige minpunt was dit jaar het eten, ronduit belachelijk. Ben naar de pizzatent gelopen en zag iemand tegemoet komen met een treurig lapje deeg en hier en daar wat niet verhit beleg. Heb drie dagen lang loempia’s gevreten. Snap niet dat ze dat uit handen hebben gegeven aan live nation.
 

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
Hmz, dat zet me aan het denken...

Misschien ga ik nu even vloeken in de kerk... Maar wat denken jullie van RHCP op Graspop?
Persoonlijk vind ik dit echt de meest saaie live band die er is. Heb ze helaas op RW mogen aanschouwen en stonden een beetje inspiratieloos te jammen. Echt 0 beleving en weinig sfeer/passie bij de band als bij het publiek.

En ik vind de muziek goed klinken op de radio! Zanger kon het live ook goed waarmaken, maar toch pakt het live totaal niet. Zou het zonde vinden als er veel geld wordt besteed aan deze band…

Edit: ik kom er overigs achter dat mijn muzieksmaak steeds “zwaarder” wordt, omdat de bands met een aggressive sound een enthousiast publiek hebben. Tot grote ergernis van mijn vriendin 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en Virp

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
Vrijwel altijd goed weer en het is voor mij in de buurt.

Ik vind alleen dat er vaak gedaan wordt alsof we niets beters mogen verwachten van GMM. Ik ga al bijna 20 jaar en er is echt niets veranderd in die tijd. Sterker nog, de headliners zijn nog vaak hetzelfde alleen zijn de botsauto's, masseuses en de strippers weg. Oh en je mag 3x meer betalen.

De prijs is uiteraard bij alles zo, maar als je dan kijkt naar bijvoorbeeld een Rock Werchter en de headliners die daar staan. RHCP, Muse, Arctic Monkeys, Stromae, allemaal namen waarvan ik ook weet dat dat gewoon stadion acts zijn. En dan zou GMM de echte stadion acts niet kunnen betalen? Slipknot was dan de enige. GnR moest naar een kleiner veld, Motley Crue was 30 jaar geleden al overtijd en Machine Head is wel eindelijk de grotere zalen aan het doen, maar niet de headliner van de dag. Het is grappig dat Metallica, Rammstein, SOAD en ACDC altijd genoemd worden hier en dat daar dan lacherig over gedaan wordt, maar eigenlijk mag je dat ook onderhand wel verwachten. Dat zijn de echte stadion acts. Al is er 1 zo'n knaller en is de rest iets kleiner. Maar het lijken nu vaak een beetje de afdankertjes.
Van die namen kiest Metallica zelf vanwege de band die ze hebben met RW voor Werchter. AC/DC speelt geen festivals. Rammstein ook niet. Kan Graspop hoog of laag springen, maar gaat niet gebeuren. SOAD kan dan op beiden staan, maar treedt vrij weinig op.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Van die namen kiest Metallica zelf vanwege de band die ze hebben met RW voor Werchter. AC/DC speelt geen festivals. Rammstein ook niet. Kan Graspop hoog of laag springen, maar gaat niet gebeuren. SOAD kan dan op beiden staan, maar treedt vrij weinig op.
AC/DC stond in 2010 op Download en dit jaar Powertrip (oke, telt misschien niet echt). Rammstein stond ik toch echt vooraan op Graspop 2017. Dus ze spelen echt wel op festivals, alleen zal dat vast een ander bedrag zijn (ookal waren kaartjes toen niet duurder). Een deel zal ook wel eisen qua podium zijn. Rammstein komt met een heel eigen podium. Hoe AC/DC dat doet weet ik niet.
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Ik word wellicht oud, maar voor mij is het de muziek die primeert, en is het naar optredens staan kijken "de beleving" die ik zoek.

Als mensen wegblijven bij GMM omdat er geen grote plastic draken naast het podium staan (om maar wat te noemen) is dat voor mij helemaal prima. Er zijn nu al teveel mensen op élk festival die "voor de sfeer" gaan en vervolgens bij geen enkele band zwijgen, of geen enkele act leuk vinden.

Dat gezegd hebbende, wat was de GMM catering kl*te en pokkeduur afgelopen jaar...
 

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
340
607

Bijlagen

  • Screenshot_2023-10-15-00-35-01-45_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    Screenshot_2023-10-15-00-35-01-45_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    504,2 KB · Weergaven: 38
  • Screenshot_2023-10-15-00-34-57-88_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    Screenshot_2023-10-15-00-34-57-88_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 36

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
AC/DC stond in 2010 op Download en dit jaar Powertrip (oke, telt misschien niet echt). Rammstein stond ik toch echt vooraan op Graspop 2017. Dus ze spelen echt wel op festivals, alleen zal dat vast een ander bedrag zijn (ookal waren kaartjes toen niet duurder). Een deel zal ook wel eisen qua podium zijn. Rammstein komt met een heel eigen podium. Hoe AC/DC dat doet weet ik niet.
Het punt is dat zowel AC/DC als Rammstein de laatste jaren, ondanks meerdere tours, niet meer op festivals staan.
Dat komt oa door podiumeisen. Beide bands touren met een eigen podium (en pyro) die niet matcht met festivals.

Rammstein was in 2017 voor het laatst beschikbaar, daarna niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Loek123

Margot de Jongh

Nieuw lid
14 okt 2023
2
4
Das wel het nadeel idd als er zo een grote band komt he, die dagjes mensen welke enkel daarvoor komen en daarbij menen voorrang te hebben op e.o.a. manier... Dr is altijd maar een klein gedeelte van die groep wat zich openstelt voor andere bands dan helaas.

Nee hoe graag ik Metallica en Rammstein ook zie, zie ik ze liever op hun eigen optreden.
Ik weet niet hoe je dit bedoelt maar ik voel me wel aangesproken omdat je dit op mij reageert😅 de afgelopen 10 jaar ben ik er altijd heel het weekend van Graspop dus ben zeker geen dagjesmens
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
AC/DC stond in 2010 op Download en dit jaar Powertrip (oke, telt misschien niet echt). Rammstein stond ik toch echt vooraan op Graspop 2017. Dus ze spelen echt wel op festivals, alleen zal dat vast een ander bedrag zijn (ookal waren kaartjes toen niet duurder). Een deel zal ook wel eisen qua podium zijn. Rammstein komt met een heel eigen podium. Hoe AC/DC dat doet weet ik niet.
Acdc vroeg op download 4 miljoen in die tijd. De andere headliner vroeg 1 miljoen, zij waren met 4, dus 4 miljoen en eigen podium. Gewoon al het eigen podium kan graspop niet geven.
Rammstein is alweer 6 jaar geleden, enige waarom ze toen op graspop stonden, was omdat hun podium niet klaar was voor hun stadion tour.

Je spreekt over stadion bands, maar verder dan de eerder genoemde drie, acdc, metallica en rammstein kom ik ook niet. Welke 'grotere' headliners zouden ze dan moeten boeken?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.511
Het wordt tijd voor de eerste namen hé? Volgens mij waren we het er collectief over eens dat het affiche van 2023 het beste was in jaren met veel vernieuwing in de top en in de undercard. En nu praten we elkaar weer de put in over de line-up. Eens met de opmerkingen over de aankleding en het dure eten maar Graspop zet elk jaar een heel breed scala aan de beste metalbands neer.

Als je mijn reactie in het Alcatraz topic ziet dan word ik daar blijer van de vele obscuurdere bands die ze daad boeken. Graspop is juist de mix van toppers kunnen bekijken in afwisseling met bands als Ne Obliviscaris, Antimatter of Vltimas.
 

Reislustig

Playlistbediener
20 jun 2023
30
81
Wist ik niet! Leer weer bij.
Heeft live nation deze festivals overgenomen of zelf gestart?
DTRH: zelf gestart, LL: geen idee maar is wel al jaren Live Nation.

p.s. Ik hoop echt zo dat er voor volgend jaar een grote verbetering gaat zijn in kwaliteit en prijzen van het eetaanbod op GMM 🤞
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
403
565
p.s. Ik hoop echt zo dat er voor volgend jaar een grote verbetering gaat zijn in kwaliteit en prijzen van het eetaanbod op GMM 🤞
Er is toch een groot aanbod aan eten op de wei?
Die balls en glory, halve kip met patatten, .... ipv frieten of iets dergelijks, veel luxueuzer moet het voor mij niet hoor...
En ja die prijzen soms kan je over nadenken, maar waar is dat tegenwoordig niet. Op restaurant betalen sommige mensen ook 15-20-... euro voor een simpel bordje spaghetti of lasagne...
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Zat Rammstein in 2016 of 2017 toen ze op GMM stonden niet onderdak bij Live Nation ?
Nu zijn ze bij Greenhouse talent dus ik verwacht ze sowieso niet meer op GMM dat wel onderdak zit bij Live Nation.
Heeft misschien meer hier mee te maken dan hun podium eisen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni

Gebruikers die dit onderwerp bekijken