Welke acts zien jullie hier eigenlijk als de nieuwe headliners? Ikzelf luister af en toe best eens wat 'metal'(Tool, Metallica, Sabbath, Soundgarden, Gojira, Motorhead, Ghost, Mastodon, Sleep Token, Alice in Chains) maar te weinig om mezelf echt naar Graspop te zien gaan. Toch vind ik ik het wel interessant om te zien hoe weinig nieuwe headliners eraan lijken te komen in het metal genre. Architects? Parkway drive? Ghost? Allemaal geen klassieke metal bands imo.
Ik denk dat de "headliner" en normale acts dichterbij elkaar komen te staan. De huidige headliners zijn merendeel ook geen Metalbands, maar merendeel hardrockbands. Uit een tijd waar het internet e.d. minder invloed had. Nu is er een enorme verbreding, waardoor de echte "hoofdacts" langzaam verdwijnen. De nieuwe generatie headliners leunt meer en meer op de show, kijk naar Rammstein (vuurshow met showelementen), Sabaton (tank) en Slipknot (maskers/draaiende drummer).
De oude garde maakte daar ook al gebruik van met vliegtuigen (maiden), ACDC (opblaaspoppen e.d.)
Je kunt vrijwel iedere band, klassieke metal/hardrock tot metalcore doorschruiven. De showelementen zie je in ieder genre (ook buiten de metal) toenemen.
De "nieuwere" headliners van GMM zijn nu Within Temptation en Nightwish (grote pioniers van hun genre) Volbeat en A7x (breedgedragen en toegankelijke hardrock bands met een metalsausje) Sabaton (De Powermetalband van de nieuwe generatie)
Daarnaast heb je natuurlijk bands uit het hardere genre die als headliner kunnen functioneren..Slayer en Soulfly zijn immers ook ooit co-headliners geweest. Gojira (vrij divers) Parkwaydrive (metalcore), In-Flames (pionier in Melodic death metal) e.a.
Rammstein is niet echt meer een "nieuwe headliner" te noemen, het was voor GMM nieuw, maar voor de Europese/wereld markt een vanzelfsprekendheid.
Als je echt naar de toekomstige headliners wil kijken, denk ik persoonlijk dat het management daar veel invloed op heeft. Grote shows toevoegen aan musicaal sterke toegankelijke bands.
Kijk naar bijv. Een AC/DC, die hebben het begrip showelementen uitgespeeld, met een animatiefilm, enorme trein, kanonnen, Rosie opblaaspop, enorme hellbell enz.
Als je een reguliere band pakt met zo'n show, heb je een headliner.
Je ziet deze opbouw al bij diverse bands. Vikingsschepen, pompoenen, badeenden, diverse kledingwissels.
Je ziet ook dat de toegankelijkheid van de muziek veel doet. BmTH, Bulletfmvaletine, Avenged Sevenfold, InFlames zijn allemaal toegankelijker geworden met aanpassingen van het genre. Niet altijd ten behoven van de fanbase.
Ook ghost, whithin temptation zijn in het toegankelijke gaan varen. WT ice Queen of WT laatste albums.