Graspop Metal Meeting 2024

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
483
528
De kans op Alice Cooper schat ik ook groot volgend jaar. Dit jaar stond hij met Vampires op GMM, maar hij heeft in 2023 met zijn eigen band het album Roads uitgebracht. Hij tourt momenteel aan ee andere kant van de oceaan, dus grote kans dat hij in de lente/zomer Europa aandoet.
 
Laatst bewerkt:

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.622
3.265
Alice Cooper moet wel oppassen dat het niet zo gênant wordt als van Ozzy als ‘ie voor de zoveelste keer weer dat podium op stapt. De eerste keer dat iemand met zuurstof en een rollator zijn liedjes zingt/playbackt, is dichterbij dan dat we denken.

En dan zit je ook nog eens met dat gedrocht van een Scorpions dat elk jaar wel weer om de hoek komt kijken. Nee, doe mij maar een jaartje zonder de usual suspects als headliners. Geef een goede progband eens de kans. Was gisteren bij Ayreon en wat zou het toch vet zijn als zij een keer de dag mogen dragen.

Ik weet het: qua stijl hoort Ayreon, maar ook een Porcupine Tree, meer thuis in de Marquee. Ik denk echter dat de fanbase van Ayreon onder de Graspop-gangers groot genoeg is om het te laten werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek, duck en JK79

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
483
528
Alice Cooper moet wel oppassen dat het niet zo gênant wordt als van Ozzy als ‘ie voor de zoveelste keer weer dat podium op stapt. De eerste keer dat iemand met zuurstof en een rollator zijn liedjes zingt/playbackt, is dichterbij dan dat we denken.

En dan zit je ook nog eens met dat gedrocht van een Scorpions dat elk jaar wel weer om de hoek komt kijken. Nee, doe mij maar een jaartje zonder de usual suspects als headliners. Geef een goede progband eens de kans. Was gisteren bij Ayreon en wat zou het toch vet zijn als zij een keer de dag mogen dragen.

Ik weet het: qua stijl hoort Ayreon, maar ook een Porcupine Tree, meer thuis in de Marquee. Ik denk echter dat de fanbase van Ayreon onder de Graspop-gangers groot genoeg is om het te laten werken.
Met Ayreon als headliner zou ik niet klagen.

Ik snap de negativiteit rondom Scorpions, Alice Cooper en Ozzy niet helemaal.
Ozzy is inderdaad een schaduw van wat hij ooit was, maar hij weet nog boeiende muziek te maken.
Scorpions is gewoonweg een van de grootste rockbands, sowieso de grootste van het Europese vaste land. Ze hebben een energieboost gekregen de laatste jaren. De laatste albums bevatten wel enige pareltjes.

Je verhaal over zuurstof is niet dichtbij, maar is er al lang. Jonathan Davis (Korn), Marilyn Manson en Axel Rose (GNR) zijn enkele voorbeelden. Dat was al in 2006 een ding. Ozzy staat vaak vastgenageld aan zijn microfoon. Maar blijft in mijn ogen relevant, desnoods aangevuld met andere zangers. De Al Capone van de metal. :p

Maar inderdaad er moeten nieuwe namen doorschuiven. Zet de oudere garde "nieuwe headliners" met een grote show op de ene main, en jongere "nieuwe headliners" met een grote show op de andere main. Gemengd met af en tie een legende die langzaam uitsterven (Scorpions, Ozzy, Priest, Maiden enz)
 
Laatst bewerkt:

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.780
2.374
Maar inderdaad er moeten nieuwe namen doorschuiven. Zet de oude garde "nieuwe headliners" met een grote show op de ene main, en jongere "nieuwe headliners" op de andere main. Gemengd met af en tie een legende die langzaam uitsterven (Scorpions, Ozzy, Priest, Maiden enz)
Welke acts zien jullie hier eigenlijk als de nieuwe headliners? Ikzelf luister af en toe best eens wat 'metal'(Tool, Metallica, Sabbath, Soundgarden, Gojira, Motorhead, Ghost, Mastodon, Sleep Token, Alice in Chains) maar te weinig om mezelf echt naar Graspop te zien gaan. Toch vind ik ik het wel interessant om te zien hoe weinig nieuwe headliners eraan lijken te komen in het metal genre. Architects? Parkway drive? Ghost? Allemaal geen klassieke metal bands imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

RubenJS

Support act
18 feb 2023
875
2.582


Welke acts zien jullie hier eigenlijk als de nieuwe headliners? Ikzelf luister af en toe best eens wat 'metal'(Tool, Metallica, Sabbath, Soundgarden, Gojira, Motorhead, Ghost, Mastodon, Sleep Token, Alice in Chains) maar te weinig om mezelf echt naar Graspop te zien gaan. Toch vind ik ik het wel interessant om te zien hoe weinig nieuwe headliners eraan lijken te komen in het metal genre. Architects? Parkway drive? Ghost? Allemaal geen klassieke metal bands imo.
Ik denk ook niet dat je binnen de klassieke metal moet zoeken naar nieuwe headliners. Juist in de verschillende subgenres zitten de interessante bands.
Machine Head is denk ik de meest klassieke “nieuwe” metalband die headliner status geniet. Het is echter de vraag of ze na het succes van afgelopen Graspop, ook meer festivals willen spelen.
Bands als Trivium en Lamb of God zouden wat mij betreft mogen doorgroeien naar headliner, en hebben nog een soort van klassieke sound. Daarentegen zijn bands als BMTH, Gojira, Parkway Drive, Ghost (allen reeds headliner), Electric Callboy/Alestorm (mogelijk ooit headliner) allemaal bands die niet bepaald in het klassieke format passen IMO.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.002
8.073
Welke acts zien jullie hier eigenlijk als de nieuwe headliners? Ikzelf luister af en toe best eens wat 'metal'(Tool, Metallica, Sabbath, Soundgarden, Gojira, Motorhead, Ghost, Mastodon, Sleep Token, Alice in Chains) maar te weinig om mezelf echt naar Graspop te zien gaan. Toch vind ik ik het wel interessant om te zien hoe weinig nieuwe headliners eraan lijken te komen in het metal genre. Architects? Parkway drive? Ghost? Allemaal geen klassieke metal bands imo.

Voor mij tellen ook Volbeat, Within Temptation en Sabaton nog. Misschien inmiddels niet echt meer nieuw, maar nog zeker wel jong.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
875
2.582
Voor mij tellen ook Volbeat, Within Temptation en Sabaton nog. Misschien inmiddels niet echt meer nieuw, maar nog zeker wel jong.
Zeker, al voelen die voor mij toch wel als noodoplossingen. Oh en verder vergat ik nog A7X/ Nightwish als ze ooit weer touren. En Epica zou ik graag nog eens een headliner spot zien krijgen. Al wordt dat een lastig verhaal vrees ik, als je ziet waar ze afgelopen Graspop editie stonden.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
483
528
Welke acts zien jullie hier eigenlijk als de nieuwe headliners? Ikzelf luister af en toe best eens wat 'metal'(Tool, Metallica, Sabbath, Soundgarden, Gojira, Motorhead, Ghost, Mastodon, Sleep Token, Alice in Chains) maar te weinig om mezelf echt naar Graspop te zien gaan. Toch vind ik ik het wel interessant om te zien hoe weinig nieuwe headliners eraan lijken te komen in het metal genre. Architects? Parkway drive? Ghost? Allemaal geen klassieke metal bands imo.
Ik denk dat de "headliner" en normale acts dichterbij elkaar komen te staan. De huidige headliners zijn merendeel ook geen Metalbands, maar merendeel hardrockbands. Uit een tijd waar het internet e.d. minder invloed had. Nu is er een enorme verbreding, waardoor de echte "hoofdacts" langzaam verdwijnen. De nieuwe generatie headliners leunt meer en meer op de show, kijk naar Rammstein (vuurshow met showelementen), Sabaton (tank) en Slipknot (maskers/draaiende drummer).
De oude garde maakte daar ook al gebruik van met vliegtuigen (maiden), ACDC (opblaaspoppen e.d.)

Je kunt vrijwel iedere band, klassieke metal/hardrock tot metalcore doorschruiven. De showelementen zie je in ieder genre (ook buiten de metal) toenemen.
De "nieuwere" headliners van GMM zijn nu Within Temptation en Nightwish (grote pioniers van hun genre) Volbeat en A7x (breedgedragen en toegankelijke hardrock bands met een metalsausje) Sabaton (De Powermetalband van de nieuwe generatie)
Daarnaast heb je natuurlijk bands uit het hardere genre die als headliner kunnen functioneren..Slayer en Soulfly zijn immers ook ooit co-headliners geweest. Gojira (vrij divers) Parkwaydrive (metalcore), In-Flames (pionier in Melodic death metal) e.a.
Rammstein is niet echt meer een "nieuwe headliner" te noemen, het was voor GMM nieuw, maar voor de Europese/wereld markt een vanzelfsprekendheid.

Als je echt naar de toekomstige headliners wil kijken, denk ik persoonlijk dat het management daar veel invloed op heeft. Grote shows toevoegen aan musicaal sterke toegankelijke bands.
Kijk naar bijv. Een AC/DC, die hebben het begrip showelementen uitgespeeld, met een animatiefilm, enorme trein, kanonnen, Rosie opblaaspop, enorme hellbell enz.
Als je een reguliere band pakt met zo'n show, heb je een headliner.
Je ziet deze opbouw al bij diverse bands. Vikingsschepen, pompoenen, badeenden, diverse kledingwissels.
Je ziet ook dat de toegankelijkheid van de muziek veel doet. BmTH, Bulletfmvaletine, Avenged Sevenfold, InFlames zijn allemaal toegankelijker geworden met aanpassingen van het genre. Niet altijd ten behoven van de fanbase.
Ook ghost, whithin temptation zijn in het toegankelijke gaan varen. WT ice Queen of WT laatste albums.
 
Laatst bewerkt:

Inverso

Playlistbediener
11 jan 2023
47
73
Ik bedenk mij ineens dat While She Sleeps zeker wel een kanshebber is ook. Nieuw album in maart, kom maar door!
Fingers crossed voor een mooie spot op de main of als afsluiter van de Jupiler. In 2022 was dat voor mij echt een geweldige opener waar de energie van af spatte. Komende vrijdag staan ze in een uitverkocht Alexandra Palace en volgende week 013, dat moet toch goed zijn voor een mooie spot.
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
389
879
Fingers crossed voor een mooie spot op de main of als afsluiter van de Jupiler. In 2022 was dat voor mij echt een geweldige opener waar de energie van af spatte. Komende vrijdag staan ze in een uitverkocht Alexandra Palace en volgende week 013, dat moet toch goed zijn voor een mooie spot.
Denk ook wel dat ze een heel mooie spot gaan krijgen. Idd een laat slot op de main (net voor de sub-HL of mss zelfs sub-HL) of de Jupiler Stage afsluiten en afbreken.
Heb ze ondertussen al vaker gezien, van hun eerste passage op Graspop tot op de main in 2022 tot op Pukkelpop tot in de AB! Altijd een knaller!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Inverso

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.002
8.073
Denk ook wel dat ze een heel mooie spot gaan krijgen. Idd een laat slot op de main (net voor de sub-HL of mss zelfs sub-HL) of de Jupiler Stage afsluiten en afbreken.
Heb ze ondertussen al vaker gezien, van hun eerste passage op Graspop tot op de main in 2022 tot op Pukkelpop tot in de AB! Altijd een knaller!!

Is dat niet een beetje over de top, om ze zo hoog te zetten? Of zijn ze ineens gigantisch gegroeid? Van 13:30 als mainstage opener naar ineens halverwege de avond is een wel erg grote stap
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo en Joslittel

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
389
879
Is dat niet een beetje over de top, om ze zo hoog te zetten? Of zijn ze ineens gigantisch gegroeid? Van 13:30 als mainstage opener naar ineens halverwege de avond is een wel erg grote stap
Ik vond dat ze toen al te laag stonden voor hun. Het is misschien ambitieus maar ik zou er echt niet verwonderd van zijn moesten ze zo een spot krijgen.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
483
528
Denk ook wel dat ze een heel mooie spot gaan krijgen. Idd een laat slot op de main (net voor de sub-HL of mss zelfs sub-HL) of de Jupiler Stage afsluiten en afbreken.
Heb ze ondertussen al vaker gezien, van hun eerste passage op Graspop tot op de main in 2022 tot op Pukkelpop tot in de AB! Altijd een knaller!!
Lijkt mij meer iets voor de middag. Vorig jaar waren de voorloper van de sub (de op 2 na laatste band op de main) Hatebreed en Behemoth, Papa Roach en Epica, Architect en In Flames. Allemaal groter toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.716
4.777
Lijkt mij meer iets voor de middag. Vorig jaar waren de voorloper van de sub (de op 2 na laatste band op de main) Hatebreed en Behemoth, Papa Roach en Epica, Architect en In Flames. Allemaal groter toch?
While She Sleeps heeft de AB stijf uitverkocht en de tickets op Ticketswap zijn meteen weg (spijtig genoeg). Beginnen dus toch wel stilaan op dit niveau te komen hoor. In Flames laatste keer AB was bijvoorbeeld niet uitverkocht. Ik vermoed dat als ze er staan dit als JS headliner is, de plek voor de sub kan ook, maar verwacht ze op de main nog eerder 1 plek ervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inverso

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
483
528
While She Sleeps heeft de AB stijf uitverkocht en de tickets op Ticketswap zijn meteen weg (spijtig genoeg). Beginnen dus toch wel stilaan op dit niveau te komen hoor. In Flames laatste keer AB was bijvoorbeeld niet uitverkocht. Ik vermoed dat als ze er staan dit als JS headliner is, de plek voor de sub kan ook, maar verwacht ze op de main nog eerder 1 plek ervoor.
De Ab ben ik niet zo mee bekend. Maar die hebben 2000 staanplaatsen lees ik?
013 heeft bijv 3000 plaatsen en is meestal wel uitverkocht of bijna uitverkocht.
Nu moet ik wel zeggen dat In Flames ook vaak een top voorprogrammapakket meeneemt.

Eerder bijvoorbed Gojira en Sonic Syndicate. Maar ook At The Gates, Imminence en Orbit Culture.

Ook While She Sleeps en Wovenwar stonden in 2014 in het voorprogramma.

While she sleeps staat vaak nog als voorprogramma naar mijn weten. Bijv bij parkway drive en architects. Maar ze zijn wel aan de weg aan het timmeren.

Ik kan daarnaast de groei en diversiteit van Inflames wel waarderen. I am Above en I the Mask vind ik een van de strakkere nummers.
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.386
11.110
Ik vond dat ze toen al te laag stonden voor hun. Het is misschien ambitieus maar ik zou er echt niet verwonderd van zijn moesten ze zo een spot krijgen.
Ik wel.

Begrijp me niet verkeer. Ben fan de band maar dat is echt wat te positief. Die positie had Architects dit jaar en we kunnen het er allemaal over eens zijn dat die een paar posities hoger staan momenteel. Ze hebben de potentie om daar te komen maar schat ze nu rond 18 uur in of 1 van de laatste 2 posities Jupiler. Hoger zou too much zijn
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.565
4.753
De Ab ben ik niet zo mee bekend. Maar die hebben 2000 staanplaatsen lees ik?
013 heeft bijv 3000 plaatsen en is meestal wel uitverkocht of bijna uitverkocht.
Nu moet ik wel zeggen dat In Flames ook vaak een top voorprogrammapakket meeneemt.

Eerder bijvoorbed Gojira en Sonic Syndicate. Maar ook At The Gates, Imminence en Orbit Culture.

Ook While She Sleeps en Wovenwar stonden in 2014 in het voorprogramma.

While she sleeps staat vaak nog als voorprogramma naar mijn weten. Bijv bij parkway drive en architects. Maar ze zijn wel aan de weg aan het timmeren.

Ik kan daarnaast de groei en diversiteit van Inflames wel waarderen. I am Above en I the Mask vind ik een van de strakkere nummers.
While she sleeps staat ook in 013, als ik hun sociale mag geloven zijn er nog minder dan 200 tickets over daar
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet

Gebruikers die dit onderwerp bekijken