Graspop Metal Meeting 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.709
7.506
Treden niet al zoveel jaar achter elkaar op? Mogen wel een jaartje rust nemen, juist. Denk wel dat als Graspop ze kan boeken, zeker met de relevantie van het nieuwe album, dat ze dat gewoon gaan doen.

Valt mee. Dit jaar maar 11 optredens gedaan en nog maar 1 op de planning. In 2022 wel een goede 50 optredens, maar 2020 & 2021 maar 4 shows.
Dus verwacht wel gewoon een tour komend jaar. Zeker als ik kijk naar het aantal optredens per jaar, dan zit er als patroon een 2-1-2-1-2 systeem in met steeds 2 drukke jaren gevolgd door 1 rustig jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.242
Within Temptation is voor mij eigenlijk ver over de top heen en vind ik persoonlijk niet meer headlinerwaardig voor GMM momenteel. Ze vallen ook niet in de categorie nieuwe headliner. Misschien als ze eens meer dan 5 jaar niet zouden optreden ofzo dat het anders zou aanvoelen.
Prima headliner voor de wat kleinere festivals of voor de Marquee maar niet meer op de mainstage van GMM voor mij persoonlijk. Misschien als derde naam in een tripple-headliner constructie zoals Disturbed op de poster stond misschien maar dat is voor mij dan de max.

Maar ik denk idd dat Graspop een andere mening heeft en ze gewoon boekt als headliner.
 

johanra

Playlistbediener
13 sep 2021
29
84
Within Temptation vond ik dit jaar goed op de Lokerse. Speelden een vrij korte set zonder
Ice Queen , zaten ook 2 of 3 songs van het nieuwe album in de setlist en die kwamen live goed over, redelijk stevig zelfs naar WT normen.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
411
696
Vandaag het nieuwe album van movements. Voor mij al jaren bovenaan in het alternatieve genre al wil het in Europa voor m'n gevoel niet echt vlotten.
Deze gasten verdienen nu wel een topspot op de jupiler...zaterdag 21.00?😝
Oja..nieuwe album vandaag denk keer of 5 geluisterd en het is gruwelijk. 🤟
#vandaag
#movements
#graspop24
#jupilerstage
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230818_173426_Spotify.jpg
    Screenshot_20230818_173426_Spotify.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
257
523
Killswitch Engage: door clashes enkel het laatste kwartier kunnen zien, maar dat overtuigde me wel weer. Geijkte classics uit de Howard-periode blijven het gewoon steengoed doen. Goed geluid ook, zelfs helemaal achterop het veld. Ik vind het wel een interessant discussiepunt of met de almaar groeiende metalcore hype het niet gerechtvaardigd is om één van de grondleggers en eerste iconen in het genre niet te erkennen met een hogere plek op dit soort festivals. Ik ben echter te weinig bekend met hun nieuwe werk en hoe dat aanslaat, dus ik zet de vraag graag door naar de echte kenners zoals @Loek123.
Redelijk bekend met zowel het oude (Howard) als nieuwe (Jesse) werk van KsE. Steengoede band, die na het vertrek van Howard sterk terug is gekomen en Jesse weer terug bij de band haalde. De drie albums met Jesse na het vertrek van Howard zijn goed maar halen het niet bij de eerste Howard albums (The End of Heartache en As Daylight Dies zijn beide metalcore monumenten). Vooral de laatste release uit 2019, Atonement, is weer een echte ‘return to form’ als je het mij vraagt. Helaas hebben ze nooit echt kunnen touren hiermee en is het momentum voorbij.

Verschil met een Parkway Drive (band waarmee wat paralellen te trekken zijn) is dat KsE sinds de oprichting niet heel veel groter is geworden. Sterker nog, ik denk dat ze sinds As Daylight Dies (2006) hun hoogtepunt misschien gehad hebben. Terwijl PWD sindsdien alleen maar groter is geworden en nog niet uitgegroeid lijkt.

In 2019 stonden ze nog in het voorprogramma van Parkway Drive, ze zijn volgens mij ook niet groter geworden sindsdien. Een late middagslot op main of headlinen Marquee is het maximaal haalbare voor ze denk ik.

Resumé: KsE zou zeker niet misstaan op GMM, maar komt niet in aanmerking voor een hoge positie op mainstage. Zou ze sowieso gaan zien, ongeacht de positie en stage.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.405
2.940
Within Temptation vind ik persoonlijk echt wel een leuke band. Maar de laatste paar keren dat ik ze live zag vond ik de show steeds maar slaapverwekkend. Het komt bij mij nooit over dat ze een overtuigend feestje komen bouwen. Maar dat zal mijn smaak dan wel weer zijn. Maar persoonlijk hoeven ze van mij niet naar Dessel af te zakken volgend jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jimmeh07

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.242
Within Temptation vind ik persoonlijk echt wel een leuke band. Maar de laatste paar keren dat ik ze live zag vond ik de show steeds maar slaapverwekkend. Het komt bij mij nooit over dat ze een overtuigend feestje komen bouwen. Maar dat zal mijn smaak dan wel weer zijn. Maar persoonlijk hoeven ze van mij niet naar Dessel af te zakken volgend jaar.
Laatste 2 keer heb ik geeneens meer de moeite genomen om het te gaan kijken hooguit even tijdens het zitten op de tribune een paar nummers meegepikt. Keer daarvoor in de Afas was slaapverwekkend.
Ik heb echt wel geweldige optredens van ze gezien maar die dateren allemaal van voor 2012, de periode dat Robert Westerholt nog meespeelde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
84
110
Within Temptation is voor mij eigenlijk ver over de top heen en vind ik persoonlijk niet meer headlinerwaardig voor GMM momenteel. Ze vallen ook niet in de categorie nieuwe headliner. Misschien als ze eens meer dan 5 jaar niet zouden optreden ofzo dat het anders zou aanvoelen.
Prima headliner voor de wat kleinere festivals of voor de Marquee maar niet meer op de mainstage van GMM voor mij persoonlijk. Misschien als derde naam in een tripple-headliner constructie zoals Disturbed op de poster stond misschien maar dat is voor mij dan de max.

Maar ik denk idd dat Graspop een andere mening heeft en ze gewoon boekt als headliner.
Volledig akkoord. Ik zou zelfs zeggen niet meer Graspop waardig, laat staan headliner
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.211
7.467
Ik vind Within Temptation wel een prima live band, en zeker headliner waardig.
Als die touren rond Graspop zullen ze gewoon weer geboekt worden als headliner.
Dat ze ineens niet headliner waardig zouden zijn vind ik nergens op slaan, horen gewoon bij de nieuwe generatie van headliners.

Echter, na dat ik ze 2 edities achter elkaar gezien heb ben ik er voorlopig ook wel een beetje klaar mee, als ze komen en er staat een fatsoenlijk alternatief tegenover zal ik ze waarschijnlijk gewoon skippen.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.242
Ik vind Within Temptation wel een prima live band, en zeker headliner waardig.
Als die touren rond Graspop zullen ze gewoon weer geboekt worden als headliner.
Dat ze ineens niet headliner waardig zouden zijn vind ik nergens op slaan, horen gewoon bij de nieuwe generatie van headliners.

Echter, na dat ik ze 2 edities achter elkaar gezien heb ben ik er voorlopig ook wel een beetje klaar mee, als ze komen en er staat een fatsoenlijk alternatief tegenover zal ik ze waarschijnlijk gewoon skippen.
Wij hebben denk ik een andere definitie van nieuwe headliners. WT is geen rollatorband maar ook geen nieuwe headliner vind ik. Ze hebben al meer dan een handvol festivals als graspop geheadlined in het verleden en dat kon je niet zeggen van Gojira, Ghost en PWD dit jaar.
Ze zitten voor mij meer in het rijtje net Volbeat en Sabaton. Ze zijn al meer gevestigd als headliner maar net als bij Volbeat wordt er dan getwijfeld of ze die status nog steeds waar kunnen maken.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.211
7.467
Wij hebben denk ik een andere definitie van nieuwe headliners. WT is geen rollatorband maar ook geen nieuwe headliner vind ik. Ze hebben al meer dan een handvol festivals als graspop geheadlined in het verleden en dat kon je niet zeggen van Gojira, Ghost en PWD dit jaar.
Ze zitten voor mij meer in het rijtje net Volbeat en Sabaton. Ze zijn al meer gevestigd als headliner maar net als bij Volbeat wordt er dan getwijfeld of ze die status nog steeds waar kunnen maken.
Ik ben het met je eens, ze zitten inderdaad in het rijtje van Sabaton en Volbeat

Ik twijfel er echter niet aan of Within Temptation en Volbeat die show nog waar kunnen maken zoals je zegt. Ik vind beide bands gewoon prima headliners, los van smaak zetten ze gewoon een prima headlinewaardige show neer.

Toch hoop ik echt niet op WT/Volbeat/Sabaton maar heb ik liever iets nieuws/anders. maar dat terzijde
 
  • Leuk
Waarderingen: JK79 en Paddy

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.405
2.940
Ik vind Within Temptation wel een prima live band, en zeker headliner waardig.
Als die touren rond Graspop zullen ze gewoon weer geboekt worden als headliner.
Dat ze ineens niet headliner waardig zouden zijn vind ik nergens op slaan, horen gewoon bij de nieuwe generatie van headliners.

Echter, na dat ik ze 2 edities achter elkaar gezien heb ben ik er voorlopig ook wel een beetje klaar mee, als ze komen en er staat een fatsoenlijk alternatief tegenover zal ik ze waarschijnlijk gewoon skippen.
Dat dus.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Loek123

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.405
2.940
Ik ben het met je eens, ze zitten inderdaad in het rijtje van Sabaton en Volbeat

Ik twijfel er echter niet aan of Within Temptation en Volbeat die show nog waar kunnen maken zoals je zegt. Ik vind beide bands gewoon prima headliners, los van smaak zetten ze gewoon een prima headlinewaardige show neer.

Toch hoop ik echt niet op WT/Volbeat/Sabaton maar heb ik liever iets nieuws/anders. maar dat terzijde
😜 denk dat we er heel veel hetzelfde over denken. Prima bands, maar misschien hopen we op iets anders. Desalniettemin als Volbeat er bijvoorbeeld staat, dan sta ik toch weer vooraan mee te brullen. Wensen en werkelijkheid denk ik🤭
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Within Temptation is gewoon een headliner. Nightwish hetzelfde verhaal.
Beide bands hebben hun strepen ruim verdiend. Ik snap wel dat WT de grote naam van de BeNeLux is, waardoor er een bepaalde moeheid kan ontstaan.
Maar dat kun je ook beogen bij Scorpions en Maiden. Toch hebben beide bands legendestatus.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
306
638
WT is gewoon een middle-of-the-road band, waar niemand grote problemen mee heeft, maar waar ook niemand heel enthousiast van wordt. Men trekt er niet massaal voor naar de main stage, men zal ook niet massaal vertrekken. Een sympathieke "ach ja, vooruit dan maar" band, die altijd wel acceptabel is om ergens een laatste headliner-plekje op te vullen.

Maar ook een band die, indien de lijst van Gojira, PWD, Machine Head en co nog met enkele andere "nieuwe" namen kan worden uitgebreid, vermoedelijk terug naar een sub-plekje zal verhuizen, want een wei meekrijgen zoals die andere bands deden, zal hen niet lukken, heel veel passie roepen ze niet (meer) op.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken