Hmm. Die nieuwe namen doen mij niet zo veel.
HEART, hoort die op een metalfestival thuis?
En ICE 9 KILLS en MAMMOTH zo hoog?
Het wordt niet bepaald het sterkste jaar voor mij.
Ik denk dat velen echt nog steeds teveel blijven hangen aan het idee dat Graspop Metal Meeting een 100% puur metalfestival zou zijn. Tuurlijk, het zit in de naam, maar GMM is altijd veel meer geweest dan dat, als je de
geschiedenis bekijkt.
Zo stonden er bv. op de eerste editie in 1996 al meerdere hardcore bands (Sick Of It All, Shelter, Drain), en een rap rock band (Manhole), plus nog meerdere namen die je twijfelachtig tot metal kan rekenen. Het jaar erna was er zelfs een complete 'skate stage'.
Ook voor (hard) rock is er in de loop der jaren altijd plek geweest. De laatste jaren zelfs steeds meer, met namen als Foreigner, Lynyrd Skynyrd, Hollywood Vampires, en ook komend jaar staan er weer vele hard rock bands op het affiche.
Dat is ook zeker niet onlogisch of verwonderlijk als je ziet hoe groot GMM inmiddels is geworden, met inmiddels 5 grote podia.
Een festival van die omvang kan alleen maar voldoende bezoekers trekken door een groot publiek aan te spreken, dus niet alleen de die-hard metalheads, maar ook al die wat meer gematigde rockers die niet vies zijn van wat stevigers. Die laatste categorie is m.i. dan ook vele malen groter dan de eerste, en vormt grotendeels ook de overlap tussen festivals als GMM en Werchter.
Dus als antwoord op je vraag of Heart op een metalfestival thuis hoort: Ja!