Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.184
ondanks dat er veel te veel metalcore bands weer staan toch een goede line-up tot nu toe.
had nog wel hoop/verwacht op wat andere bands: hammerfall, amorphis, beyond the black the raven age en zeker accept. ( kan allemaal nog )

en als bij avantasia rolf scheepers en eric matin meedoen kunnen primal fear en mr. big ook nog :ROFLMAO:
Tip: Amorphis en The Raven Age staan op Durbuy Rock Festival (met nog een hoop andere mooie namen). ;)

399029280_122130397046036339_417416388214720644_n.jpg
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.787
7.629
Ik had nog nooit van Avantasia gehoord, maar die zijn wel erg populair hier, dus dat zal wel aan mijn blinde vlek voor symfonische / power metal liggen. Tegen de verwachtingen in vind ik het nog best prima. Soms iets té glad en zoetsappig voor mijn smaak, maar genoeg momenten die wel aanslaan. Het valt mij op dat vrijwel elk album bol staat van de features, wat kan je live daarvan verwachten? Nemen ze een pallet aan muzikanten mee om daar invulling aan te geven of is het live anders?
Niet elk nummer wordt met de de gastzangers uit de studio live gedaan, maar er zijn wel altijd een stuk of wat verschillende gastartiesten bij.
De setlist op Alcatraz 2019 heeft erbij staan wie er mee zong per nummer. Ik tel daar 7 verschillende namen naast Tobias.

 

El_Leipo

Playlistbediener
19 nov 2023
25
58
Hier komt ie dan:

Donderdag:
must see:
- Alice Cooper
- ERRA
- Heart (om ze gezien te hebben)

graag zien:
- Megadeth
- TOOL
- Polyphia
- Solence
- Brothers of Metal
- Amaranthe

Vrijdag:
must see:
- Electric Callboy
- Judas Priest
- Avantasia
- Brian Downey's Alive and Dangerous
- Dynazty

graag zien:
- Bruce Dickinson
- Five Finger Death Punch
- Tarja
- Borknagar

Zaterdag:
must see:
- Avenged Sevenfold
- Mammoth WVH
- Steel Panther
- Blind Guardian
- Uriah Heep

graag zien:
- Bring Me the Horizon
- Limp Bizkit
- Pain
- Ice Nine Kills

Zondag:
must see:
- Deep Purple
- Scorpions
- Black Stone Cherry
- Corey Taylor

graag zien:
- Extreme
- Machine Head

Maar wat is dan de beste dag??
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Lijstjestijd, altijd leuk!

Donderdag
Must see:
- Tool
- Crosses
- All Them Witches
- Textures
- Ne Obliviscaris

Want to see:
- Heart
- Babymetal
- Underoath
- Kvelertak
- Brothers of Metal
- Night Verses

Vrijdag
Must see:
- Turnstile
- Avantasia
- Bruce Dickinson
- Tarja
- Brian Downey

Want to see:
- Judas Priest
- Fear Factory
- Borknagar

Zaterdag
Must see:
- Bring Me The Horizon
- Avenged Sevenfold
- Wolfmother
- Brutus
- Blind Guardian

Want to see:
- Mr. Bungle
- While She Sleeps
- Mammoth WVH
- Abbath
- Uriah Heep

Zondag
Must see:
- Machine Head
- Karnivool
- Ereb Altor
- Ihsahn

Want to see:
- Scorpions
- Deep Purple
- Corey Taylor
- Emperor
- Rival Sons
- Igorrr
- Dark Funeral

Uiteraard houd ik me ook zeer sterk aanbevolen voor ontdekkingstochten van andere bands op basis van dit overzicht met persoonlijke favorieten. Kom maar door ;-)
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
- Heel blij met Alien Weaponry (support van Gojira) en Turnstile (het album 'Glow On' was een van m'n favoriete albums van 2021. Een van de groeiende hardcore punk bands die ook de sound van andere hardcore punk bands lijkt te inspireren).
- Benieuwd naar Crownshift. Eerste single klinkt fijn.
- Hoorde trouwens dat de 'fake' Batushka op Graspop speelt en de andere Batushka op Hellfest.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jarne

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.787
7.629
Lijstjestijd, altijd leuk!

Donderdag
Must see:
- Tool
- Crosses
- All Them Witches
- Textures
- Ne Obliviscaris

Want to see:
- Heart
- Babymetal
- Underoath
- Kvelertak
- Brothers of Metal
- Night Verses

Vrijdag
Must see:
- Turnstile
- Avantasia
- Bruce Dickinson
- Tarja
- Brian Downey

Want to see:
- Judas Priest
- Fear Factory
- Borknagar

Zaterdag
Must see:
- Bring Me The Horizon
- Avenged Sevenfold
- Wolfmother
- Brutus
- Blind Guardian

Want to see:
- Mr. Bungle
- While She Sleeps
- Mammoth WVH
- Abbath
- Uriah Heep

Zondag
Must see:
- Machine Head
- Karnivool
- Ereb Altor
- Ihsahn

Want to see:
- Scorpions
- Deep Purple
- Corey Taylor
- Emperor
- Rival Sons
- Igorrr
- Dark Funeral

Uiteraard houd ik me ook zeer sterk aanbevolen voor ontdekkingstochten van andere bands op basis van dit overzicht met persoonlijke favorieten. Kom maar door ;-)

Kan je voor de donderdag wel Alien Weaponry aanraden (relatief uniek met (delen van?) zang in het Maori), vrijdag Dynazty (je lijkt vroeg op de dag nog niet echt iets te hebben), zaterdag Kamelot (want Blind Guardian heb je ook in je lijst) en zondag Extreme (want Scorpions en Deep Purple als want to see)
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Rockbeer

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
Dat is net de reden dat ik blij ben dat I9K terugkomt. Ik stond bij Disturbed omdat ik hen nog niet gezien had. Had beter, zoals een deel van mijn vrienden, eerst I9K meegepakt en dan pas naar Disturbed gekomen. Zoals gezegd had ik dan alleen dat sentimentele gemist. Bij I9K een echte show gemist..
Het is wellicht een impopulaire mening, maar ik ga Disturbed voortaan overslaan vanwege de zware sentimentele onderwerpen die zij aankaarten. Ik vraag mij af of de band niet beter in therapie kan gaan ipv een therapie sessie op het podium te doen (en daarmee het publiek belasten).

Persoonlijk kom ik naar Graspop om een leuke tijd te hebben met vrienden en een feestje te bouwen. Ik merk dat ik toch meegesleurd wordt en een beetje down raak van het hele mental health verhaal.

Fijn voor de mensen die er wel wat aan hebben, maar ik kan er persoonlijk niks mee. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.
 
Laatst bewerkt:

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.420
6.104
Het is wellicht een impopulaire mening, maar ik ga Disturbed voortaan overslaan vanwege de zware sentimentele onderwerpen die zij aankaarten. Ik vraag mij af of de band niet beter in therapie kan gaan ipv een therapie sessie op het podium te doen (en daarmee het publiek belasten).

Persoonlijk kom ik naar Graspop om een leuke tijd te hebben met vrienden en een feestje te bouwen. Ik merk dat ik toch meegesleurd wordt en een beetje down raak van het hele mental health verhaal.

Fijn voor de mensen die er wel wat aan hebben, maar ik kan er persoonlijk niks mee. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.
Lijkt me jouw goed recht om daarin je eigen keuze te maken toch? Zoals je het verwoord is het prima respectvol naar iedereen. Volkomen begrijpelijk dat niet iedereen behoefte heeft aan de zware materie. En het staat je sowieso vrij om welke show dan ook links te laten liggen, om welke reden dan ook...
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
547
737
Het is wellicht een impopulaire mening, maar ik ga Disturbed voortaan overslaan vanwege de zware sentimentele onderwerpen die zij aankaarten. Ik vraag mij af of de band niet beter in therapie kan gaan ipv een therapie sessie op het podium te doen (en daarmee het publiek belasten).

Persoonlijk kom ik naar Graspop om een leuke tijd te hebben met vrienden en een feestje te bouwen. Ik merk dat ik toch meegesleurd wordt en een beetje down raak van het hele mental health verhaal.

Fijn voor de mensen die er wel wat aan hebben, maar ik kan er persoonlijk niks mee. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.
Goh of ik je versta? Zeker en vast. Maar uiteindelijk is dit een identiteit die de band gemaakt heeft tot wat die is. Hun videoclips behandelen zeer vaak deze onderwerpen. Het past veel beter in een zaalshow bijvoorbeeld, maar aan de andere kant: er staan gegarandeerd tientallen mensen in het publiek die na Graspop thuiskomen, recht vanuit de euforie naar de 'realiteit', en die terug in een zwart gat vallen. Als zijn speech enkele daarvan kan motiveren om hulp te zoeken, dan beluister ik die graag.
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
61
109
Hmm. Die nieuwe namen doen mij niet zo veel.
HEART, hoort die op een metalfestival thuis?
En ICE 9 KILLS en MAMMOTH zo hoog?
Het wordt niet bepaald het sterkste jaar voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.184
Het is wellicht een impopulaire mening, maar ik ga Disturbed voortaan overslaan vanwege de zware sentimentele onderwerpen die zij aankaarten. Ik vraag mij af of de band niet beter in therapie kan gaan ipv een therapie sessie op het podium te doen (en daarmee het publiek belasten).

Persoonlijk kom ik naar Graspop om een leuke tijd te hebben met vrienden en een feestje te bouwen. Ik merk dat ik toch meegesleurd wordt en een beetje down raak van het hele mental health verhaal.

Fijn voor de mensen die er wel wat aan hebben, maar ik kan er persoonlijk niks mee. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.
Hoe ik het zie is dat Disturbed, net als iedere band, hun shows gewoon lekker moet doen zoals zij ze willen doen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.184
Hmm. Die nieuwe namen doen mij niet zo veel.
HEART, hoort die op een metalfestival thuis?
En ICE 9 KILLS en MAMMOTH zo hoog?
Het wordt niet bepaald het sterkste jaar voor mij.
Ik denk dat velen echt nog steeds teveel blijven hangen aan het idee dat Graspop Metal Meeting een 100% puur metalfestival zou zijn. Tuurlijk, het zit in de naam, maar GMM is altijd veel meer geweest dan dat, als je de geschiedenis bekijkt.

Zo stonden er bv. op de eerste editie in 1996 al meerdere hardcore bands (Sick Of It All, Shelter, Drain), en een rap rock band (Manhole), plus nog meerdere namen die je twijfelachtig tot metal kan rekenen. Het jaar erna was er zelfs een complete 'skate stage'.

Ook voor (hard) rock is er in de loop der jaren altijd plek geweest. De laatste jaren zelfs steeds meer, met namen als Foreigner, Lynyrd Skynyrd, Hollywood Vampires, en ook komend jaar staan er weer vele hard rock bands op het affiche.
Dat is ook zeker niet onlogisch of verwonderlijk als je ziet hoe groot GMM inmiddels is geworden, met inmiddels 5 grote podia.
Een festival van die omvang kan alleen maar voldoende bezoekers trekken door een groot publiek aan te spreken, dus niet alleen de die-hard metalheads, maar ook al die wat meer gematigde rockers die niet vies zijn van wat stevigers. Die laatste categorie is m.i. dan ook vele malen groter dan de eerste, en vormt grotendeels ook de overlap tussen festivals als GMM en Werchter.

Dus als antwoord op je vraag of Heart op een metalfestival thuis hoort: Ja!
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Hmm. Die nieuwe namen doen mij niet zo veel.
HEART, hoort die op een metalfestival thuis?
En ICE 9 KILLS en MAMMOTH zo hoog?
Het wordt niet bepaald het sterkste jaar voor mij.
Heart kan enigzins wel hoor. Komt denk ik doordat de meeste de band van "Alone" kennen. Dat is niet het hardste nummer.
Of er een band hoog of laag staat is nogal subjectief. Maar ik denk ook dat je Blind Guardian, Kamelot en Steel Panther hoger mag verwachten van Ice Nine Kills.

Ook Mammoth vind ik een beetje misplaatst, ze stonden volgens mij alleen op eigen kracht in het Patronaat (1000 man?). Voor de rest is het volgens mij een voorprogrammaband die vooral WVH (zoontje van) als boegbeeld naar voren schuift.
Dus ik snap wel dat je ze te hoog vindt staan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Joslittel

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Ik denk dat velen echt nog steeds teveel blijven hangen aan het idee dat Graspop Metal Meeting een 100% puur metalfestival zou zijn. Tuurlijk, het zit in de naam, maar GMM is altijd veel meer geweest dan dat, als je de geschiedenis bekijkt.
.....

Dus als antwoord op je vraag of Heart op een metalfestival thuis hoort: Ja!

Uiteraard hoort ook muziek die tegen de metal aanschurkt op een metalfestival, maar het valt moeilijk te ontkennen dat dat segment steeds een grotere hap uit het Graspop-geheel begint te nemen. De moeilijkere, specifiekere niches worden opzij geduwd (als Belgen hebben we geluk dat we ook nog Alcatraz hebben waar dat allemaal naar toe kan), terwijl de hard rock, de "alternative" metal en de toegankelijke metalcore zich steeds breder begint uit te spreiden over de affiches.

Het hart van het festival schuift heel stilletjes steeds meer op naar het midden van het rockcentrum waarvan de metal zich dan een zijkant bevindt. Kwaliteit heb je over het hele spectrum van muziek, dus dat betekent niet dat er nu meer bagger staat, maar hoe dichter bij het centrum, hoe meer eenheidsworst je begint te krijgen en op een bepaald moment staan er gewoon te veel identiek klinkende bands en dat is jammer voor een festival met metal in de naam, een genre met een ronduit indrukwekkende waaier aan radicaal verschillende geluiden en innovaties.

Op zich vind ik Heart daar ook wel een voorbeeld van. Zeker niet slecht, maar ondertussen wel een band die aanleunt tegen een andere band die aanleunt tegen een andere band die aanleunt tegen metal. Mogen die er staan? Zeker. En volgend jaar staan er 2 Hearts. En het jaar erna 3 Hearts en iets wat nog wat lichter is, maar wel aanleunt tegen Heart. Als dat voor de organisatoren een manier is (of de enige manier) om succesvol te blijven, om grote bands te boeken of om uit te verkopen, kan je hen dat niet verwijten, maar de "metal-puristen" die dan beginnen te zuchten, zijn dan ook geen aanstellers, maar hebben gewoon een punt.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Het is wellicht een impopulaire mening, maar ik ga Disturbed voortaan overslaan vanwege de zware sentimentele onderwerpen die zij aankaarten. Ik vraag mij af of de band niet beter in therapie kan gaan ipv een therapie sessie op het podium te doen (en daarmee het publiek belasten).

Persoonlijk kom ik naar Graspop om een leuke tijd te hebben met vrienden en een feestje te bouwen. Ik merk dat ik toch meegesleurd wordt en een beetje down raak van het hele mental health verhaal.

Fijn voor de mensen die er wel wat aan hebben, maar ik kan er persoonlijk niks mee. Ben benieuwd hoe jullie dat zien.
Volgens mij dwingt niemand je om te luisteren naar Disturbed. Persoonlijk vind ik het een fantastische band en de speech tezamen met A Reason To Fight vind ik doorgaans het mooiste van het optreden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken