Graspop Metal Meeting 2024

Jammer van Breaking Benjamin, maar het was al vreemd dat ze nergens anders stonden.

Denk niet dat er nog grote namen volgen bij de laatste aankondigingen. Zullen vooral Belgische namen worden aangezien
er nog maar eentje op de affiche staat.

Het is hier volgens mij al eens aangehaald, maar (naar mijn gevoel) is er toch een kleine verschuiving geweest tussen de Belgische festivals. RW is door de jaren heen meer pop geworden, waardoor de rock liefhebbers meer naar GMM zijn beginnen gaan (waaronder ikzelf). Als je ziet dat een Dua Lipa op RW staat bvb. Op Pukkelpop dat kan ik nog begrijpen. Het kan natuurlijk ook dat mijn smaak gewoon harder is geworden zonder dat ik dat per se doorheb en ik dus automatisch meer richting GMM werd getrokken, wie zal het zeggen. In ieder geval, chance dat Alcatraz dan nog bestaat voor anderen, waar het naar mijn gevoel toch nog iets extremer is.
Naast een dua lipa staat er ook een parkway drive…

Ben even bezig met mijn eerste kennismaking met Avantasia.
Muzikaal niet helemaal mijn ding maar blijft toch wel een interessante band. Kans is wel groot dat ik even ga kijken.
Vooral die 2 nummers met Floor springen er tot nu toe wel echt uit voor mij. vooral Kill The Pain Away is een mooi nummer.
Is voor mij wel typisch een band waar ik geen ticket voor zou kopen maar die ik graag mee pak op een festival, blij dat ze er staan dus.

Waar verwachten jullie dat deze band zal staan trouwens? Ze staan op de line up wel erg hoog voor een marquee headliner maar lijkt me toch ook vreemd om zo'n band een uur in het zonnetje te zetten op de mainstage?
Al is Pendulum wellicht een logischere marquee headliner.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik had nog nooit van Avantasia gehoord, maar die zijn wel erg populair hier, dus dat zal wel aan mijn blinde vlek voor symfonische / power metal liggen. Tegen de verwachtingen in vind ik het nog best prima. Soms iets té glad en zoetsappig voor mijn smaak, maar genoeg momenten die wel aanslaan. Het valt mij op dat vrijwel elk album bol staat van de features, wat kan je live daarvan verwachten? Nemen ze een pallet aan muzikanten mee om daar invulling aan te geven of is het live anders?
Avantasia was project in vorm van een powermetalopera, onder de leiding van Tobias Sammet van Edguy. Edguy is wel een van de grote namen in het powermetalgenre.
Edguy is door het succes van Avantasia echter langzaam op de achtergrond verdwenen.
Avantasia is meer de powermetalvariant van het progressieve metalproject Ayreon en/of vergelijkbaar met Apocalyptica. Veel gastzangers op albums (Klaus Meine, Floor Janssen, Michael Kiske, e.v.a.)

Het is al een tijd een van de grotere namen in het genre, naast Manowar en Sabaton, al hebben ze ook invloeden van Nightwish..wat ze wellicht weer wat zoetsappiger maakt.

Zojuist een ontzettend heerlijk nummer ontdekt: If You Dare. Dit is meteen het enige nummer van Crownshift dat op Spotify te vinden is. Heeft iemand meer informatie over hen? Wat ook opvalt, is dat ze niet op de onderste regel van hun dag (zondag) staan.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Jammer van Breaking Benjamin, maar het was al vreemd dat ze nergens anders stonden.

Denk niet dat er nog grote namen volgen bij de laatste aankondigingen. Zullen vooral Belgische namen worden aangezien
er nog maar eentje op de affiche staat.
Nogmaals in totaal staan er mss 5 Belgische bands per jaar (en dat is dan nog vaak als vervanging voor afzeggers), dus zal best meevallen qua Belgische namen
Zojuist een ontzettend heerlijk nummer ontdekt: If You Dare. Dit is meteen het enige nummer van Crownshift dat op Spotify te vinden is. Heeft iemand meer informatie over hen? Wat ook opvalt, is dat ze niet op de onderste regel van hun dag (zondag) staan.

Ja is een Finse supergroep, Nightwish & wintersun o.a.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Iemand al gezien dat er in de gesponsorde berichten op Fb en op instagram reeds staat full line-up. Foutje van de stagiair of besparingen wegens Tool ? 😄

Iemand al gezien dat er in de gesponsorde berichten op Fb en op instagram reeds staat full line-up. Foutje van de stagiair of besparingen wegens Tool ? 😄
Zal gewoon een foutje zijn, het programma is echt nog niet compleet
een stuk of 15-20 bands mogen we echt nog wel verwachten, al verwacht ik niet echt grote bands meer

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Lars.
Muzikaal niet helemaal mijn ding maar blijft toch wel een interessante band. Kans is wel groot dat ik even ga kijken.
Vooral die 2 nummers met Floor springen er tot nu toe wel echt uit voor mij. vooral Kill The Pain Away is een mooi nummer.
Is voor mij wel typisch een band waar ik geen ticket voor zou kopen maar die ik graag mee pak op een festival, blij dat ze er staan dus.

Waar verwachten jullie dat deze band zal staan trouwens? Ze staan op de line up wel erg hoog voor een marquee headliner maar lijkt me toch ook vreemd om zo'n band een uur in het zonnetje te zetten op de mainstage?
Ik zag ergens een Instagram screenschot waarhij op iemand antwoordde mainstage. Maar ik vind het niet direct terug
Een mainstage met FFDP - Turnstile - EC en een mainstage met Priest - Avantasia - Bruce Dickinson?

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias
Ik zag ergens een Instagram screenschot waarhij op iemand antwoordde mainstage. Maar ik vind het niet direct terug
Een mainstage met FFDP - Turnstile - EC en een mainstage met Priest - Avantasia - Bruce Dickinson?
Nee, EC en Turnstile zijn zeer waarschijnlijk de mainstage subs afgaande op de poster. Turnstile als south stage sub voor FFDP en EC als north stage sub voor Judas Priest zou ik zeggen.
Je zult dan zoiets krijgen, als Pendulum de marquee afsluit:
1706444953798.png

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias

ik verwacht avantasia als marquee headliner tijdens five finger death punch.
pendulum als jupiler headliner denk ik.

• Leuk
Waarderingen: JamesBourbon
Maar dat een naam zoals Parkway drive zo prominent op het affiche bewijst toch je ongelijk?
Als jij dat vindt, ik gaf gewoon mijn gevoel weer dat er meer popacts staan dan vroeger. Dat neemt niet weg dat er ook nog steeds rockacts staan natuurlijk. Ik moet mijn gelijk ook helemaal niet halen als ik het over een persoonlijk gevoel heb he.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Pendulum lijkt me wel echt in een tent te moeten spelen, al is jupiler stage tegenwoordig ook donker tijdens de laatste act?

Maar blijkbaar heeft Tobias Sammet dus gezegd dat Avantasia mainstage zal staan

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
die band (avantasia) heeft blijkbaar inderdaad zelf aangegeven dat ze op de mainstage staan dus die vraag is beantwoord dan
Pendulum verwacht ik eerder als marquee headliner dan op de jupiler stage
Seriously, we can't wait! I love this, such a beautiful festival, been there twice, now mainstage primetime w Avantasia! It's an honour and we're gonna deliver a show you won't forget!
het zal dan zeer waarschijnlijk dus inderdaad Avantasia rond avondeten een uurtje op de mainstage zijn en Pendulum als marquee headliner

• Leuk
Waarderingen: JamesBourbon en nepticot
Pendulum lijkt me wel echt in een tent te moeten spelen, al is jupiler stage tegenwoordig ook donker tijdens de laatste act?

Maar blijkbaar heeft Tobias Sammet dus gezegd dat Avantasia mainstage zal staan
jupiler stage is wel volledig donker ja tijdens de headliner, maar pendulum zie ik daar ook niet staan. logo bands staan eigenlijk nooit op de jupiler stage, zelfs niet na de upgrade van die stage.

Ben me aan het inluisteren bij ne obliviscaris. Kende het niet, maar die gaan meteen door naar de must see.

Donderdag:
Must see: ne obliviscaris, TOOL, asinhell

Ga ik zien: alien weaponry, Brothers of metal, baby metal, megadeth

Ben er toch: Alice Cooper, Hanabie, textures, kvelertak, comeback kid, counterparts

HOE kent hier bijna niemand Avantasia:ROFLMAO::unsure: Die hadden van mij de main wel af mogen sluiten.

Edguy stond ooit op de mainstage in het zonnetje. Tobias had toen voor de gelegenheid een cowboyhoed opgezet.
Avantasia schat ik hoger in, net voor FFDP of voor JP.
Maar Turnstile staat ook wel erg hoog i.v.m. Avantasia. Het zou wel naai zijn als ze Avantasia tegelijk met Jp of FFDP zetten.

Users who are viewing this thread