Dan moet je er wel voor de eerlijkheid en volledigheid ook zijn
tweede bericht erbij zetten, waarin hij zegt het niet helemaal zeker te weten.
Het kan natuurlijk ook best een combinatie van beide zijn, soms een ingehuurde actrice, soms iemand uit het publiek, en soms ook gewoon geen dame op het podium (zoals bv. Hellfest 2022, in hetzelfde weekend als GMM).
Een ingehuurde actrice zou ook niet bepaald onlogisch zijn, aangezien je niet bij ieder optreden tientallen Aziatische dames op de eerste rijen kunt verwachten. En als die paar die er zijn niet willen, sta je als band ook voor lul..
Maar als
@Jamel gelijk heeft, wat best het geval zal zijn, dan moet zo'n dame in eerste instantie nog steeds uit vrije wil het podium op zijn gegaan, en waarschijnlijk ook wel een aardig idee hebben gehad van wat er zou gaan gebeuren (ik ga ervanuit dat ze de band al kende, aangezien ze ver vooraan stond).
Ook vraag ik me af of ze niet al op weg naar het podium door iemand is gevraagd of ze daar ok mee is (het zijn wel Amerikanen natuurlijk, die hebben geen zin in juridisch gezeik). In enkele live filmpjes die ik kan vinden, komt de dame via de zijkant het podium op, en is ze dus al even backstage geweest.
Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat iemand het podium opgaat die daar echt geen zin in heeft.
De band, die dit al vaker gedaan hebben, zullen ook wel goed kunnen inschatten welke dames dat wel en niet willen, en niet iemand gaan proberen over te halen die al resoluut nee heeft gezegd.
Uiteraard behoudt iedereen het recht zich te bedenken, en als ze het op een gegeven moment niet meer leuk vond, had ze gewoon direct van het podium af kunnen lopen.
Ik snap natuurlijk ook dat dat wellicht makkelijk gezegd is, en dat groepsdruk heel lastig kan zijn, en dat vrouwen daar mogelijk meer last van hebben dan mannen.
Maar dat neemt niet weg dat de meeste vrouwen daar volledig uit vrije wil staan, en we ze niet allemaal zielig hoeven te vinden.
Sterker nog, het gros van die dames staat gewoon volop en zichtbaar te genieten, niet alle vrouwen zijn immers hetzelfde.
Een band als Steel Panther bewandelt een grijs moreel gebied, maar dat maakt het voor velen ook juist zo leuk, want dat brengt een zekere vorm van spanning. Dat geldt eveneens voor andere vormen van entertainment, zoals film, tv of stand-up comedy (of wat te denken van andere kunstvormen als schilderijen, literatuur, poëzie, etc.). Controversiële onderwerpen en uitingen trekken de aandacht en scoren nu eenmaal goed, dat geldt al zo lang als de mensheid oud is.