Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.807
5.458

Dan toch? :ROFLMAO::ROFLMAO:
Ik wil eigenlijk best geloven dat GMM in ieder geval bij het management van AC/DC zal aankloppen om eens te polsen, maar ik denk dat ze al gauw tegen allerlei problemen gaan aanlopen (financieel, logistiek, ...).

Het zou toch wel een mega-stunt zijn, zeg, waarbij de Tool-booking zou verbleken.
De enige band die ongrijpbaarder lijkt dan Metallica...
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.667
3.392
Overigens, krijst die Brian Johnson niet nog erger dan Axl Rose? Als ik die beelden zie, vrees ik daar heel erg voor.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
161
317
ALS AC/DC naar Dessel komt, verwacht ik eerder een losse show zoals in 2015 die gewoon op dezelfde wei is.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
486
1.541
Boh ik zit Deep Purple 2022 even terug te kijken... willen mensen dit nog ja? Sorry maar de zang kwaliteit is erger dan Axl, Vince en Klaus bij elkaar.
Ja, maar niet als headliner. Met het plezier waarmee die mannen spelen en de grote nostalgie factor geniet ik er nog van zolang het kan. Ian Gillan heeft niet meer de kwaliteit die hij ooit had, maar zo slecht is het ook weer niet.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.114
8.233
Ja, maar niet als headliner. Met het plezier waarmee die mannen spelen en de grote nostalgie factor geniet ik er nog van zolang het kan. Ian Gillan heeft niet meer de kwaliteit die hij ooit had, maar zo slecht is het ook weer niet.

Hij klinkt een beetje als Bon Jovi, maar dan op de logische leeftijd. De kracht neemt af, maar hij is dan ook al 78 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

festivalryo

Support act
9 feb 2019
861
1.711
Boh ik zit Deep Purple 2022 even terug te kijken... willen mensen dit nog ja?
They do, weirdly enough. I don't mind "old" bands if the quality is still there (Def Leppard for example) and I don't even mind if the show is a little (!) less energetic. What I don't like is legacy bands who obviously are way past their prime competing for major slots and giving poor performances (Billy Idol, anyone?). Unfortunately though, these bands still sell like crazy.
ACDC might be another good example, Brian sounds horrible, half the band is gone but you can be sure that they are gonna sell out arenas in no time.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.114
8.233
They do, weirdly enough. I don't mind "old" bands if the quality is still there (Def Leppard for example) and I don't even mind if the show is a little (!) less energetic. What I don't like is legacy bands who obviously are way past their prime competing for major slots and giving poor performances (Billy Idol, anyone?). Unfortunately though, these bands still sell like crazy.
ACDC might be another good example, Brian sounds horrible, half the band is gone but you can be sure that they are gonna sell out arenas in no time.

Is niet alleen Malcolm overleden, de rest zijn volgens mij allemaal founding / longtime members, al weet ik even niet wie nu precies de drummer is.
Het is niet meer zoals een paar jaar terug met de drummer in de bak, een dove zanger, overleden Malcolm en de bassist die dan er ook maar mee kapt.
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
861
1.711
Is niet alleen Malcolm overleden, de rest zijn volgens mij allemaal founding / longtime members, al weet ik even niet wie nu precies de drummer is.
Het is niet meer zoals een paar jaar terug met de drummer in de bak, een dove zanger, overleden Malcolm en de bassist die dan er ook maar mee kapt.
My bad, I thought Cliff and Phil were still out.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.807
5.458
Die bands als Deep Purple kunnen betalen bedoelde ik eigenlijk. Staan er wel wat tussen die dat niet kunnen, denk ik ;)
Dat klopt inderdaad, maar er zijn er ook wel een paar die dat wel zouden kunnen, oordeel zelf:

Headliners 2023:
  • Alpen Flair: BFMV / Alter Bridge / Arch Enemy
  • Nummirock Metal Festival: Behemoth / Asking Alexandria / Stam1na / Stratovarius
  • Aalride Open Air: -
  • Aaargh Festival: Rhapsody Of Fire / Parasite Inc.
  • Azkena Rock Festival: Iggy Pop / Incubus / Rancid / The Pretenders
  • Rock Imperium Festival: Deep Purple / Helloween / KISS
  • Protzen Open Air: Carnivore A.D. / Fleshgod Apocalypse / Pro-Pain
  • Full Force: Electric Callboy / Gojira / Papa Roach
  • Feuertanz Festival: -
  • Rock In Bourlon: Brutus / Earthless / Weedeater
  • Kilkim Zaibu: Electric Wizard / Septicflesh / Sodom

Headliners 2024:
  • Alpen Flair: -
  • Nummirock Metal Festival: -
  • Aalride Open Air: -
  • Aaargh Festival: -
  • Azkena Rock Festival: QOTSA
  • Rock Imperium Festival: Avantasia / Extreme / Judas Priest / Saxon
  • Protzen Open Air: -
  • Full Force: Architects
  • Feuertanz Festival: Saltatio Mortis / Versengold
  • Rock In Bourlon: -
  • Kilkim Zaibu: -
 

mcrockz

Playlistbediener
15 nov 2023
44
44
Even voor de rotator grappenmakers onder ons....
Moet er zelf vaak erg om lachen en snap het ook best.
Als je zo een blondie ziet of een scorpions dan denk ik dat ook.
Heb het hier ook met uitgaan op dorp.
Hooguit met de kermis of een verdwaalde zondag avond nog wel is wat drinken maar verder ook niet.
Grote steden of op vakantie ga ik wel gewoon op stap of concert.
Voel me voor 55 nog redelijk fit en met graspop en een handvol concerten per jaar vind ik het prima zo.
Met tool heb ik het trouwens totaal niet.
Die band loopt als een rode draad door m'n leven en ga daar vollebak van genieten.
Vandaag bmth en a7x....? prima toch.
#rolator
#vandaag
En zo hoort het ook je bent nooit te oud voor een concert of een feestje en rotator zondag is eigenlijk ook onzin bedoel kijk judas priest (als er een band oud is is het priest met zijn 5 decenia bestaan) die staan ook gewoon op vrijdag en geloof me als rob zijn strot los trekt hoe oud die ook is dan staat GMM gewoon weer kei hard te genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.807
5.458
Dat is soms de strategie he. Als je een breeder publiek aanspreekt, trek je ook meer publiek. Het moet redelijk in elkaars verlengde zitten, Sabaton (powermetal) en Judas Priest (Heavy Metal) zijn een goede combo.
Sabaton heeft zelfs nunmers waarin ze refereren naar hun voorbeelden.


Dat Sabaton daar in het voorprogramma staat, is puur door de markt. Hier is Sabaton al populairder dan JP, terwijl Sabaton in USA nog de veiliheid pakt van de gevestigde naam "Judas Priest".
Zo gaat dat in Europa ook, maar vaak kleinschaliger. Veel Europees publiek wil om de hoek een band zien, terwijl je in de USA kilometers moet rijden (vergelijkbaar met 's-Hertogenbosch naar Parijs)
Je moet daar ook niet teveel redenen achter zoeken.
Zeker tegenwoordig gaan bands graag samen op tour (met name overzee) om de kosten te delen.
Dan zoek je naar bands die toevallig soortgelijke plannen in eenzelfde periode hebben.

Dat resulteert dan wel eens in relatief verrassende of ongewone combinaties van bands die ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen hebben (verschillende genres, landen, etc.).
Het metalwereldje is echter dusdanig klein, dat vele bands elkaar kennen en zelfs bevriend raken.

Vroeger gingen bands meestal nog 'alleen' op tour, en namen dan vaak zelf-gekozen (kleinere/onbekendere) bands als voorprogramma mee.
Tegenwoordig, nu touren veel duurder is geworden, zie je vooral heel veel co-headline tours (2 redelijk gelijkwaardige bekende bands) + special guest (iets kleinere, maar al aardig bekende band) + support (onbekendere band).
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.667
3.392
Hoe dichter we tegen 16u aan zitten, hoe groter de kans dat er toch echt een pakket(je) komt volgens mij. Dat Jimmy er later op terugkwam bewijst maar dat er nog heel veel kan veranderen in korte tijd. Van vorig jaar herinner ik me ook nog dat de headliners om 10u werden gedeeld terwijl de batches om 16u kwamen.
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.485
8.140
Hoe dichter we tegen 16u aan zitten, hoe groter de kans dat er toch echt een pakket(je) komt volgens mij. Dat Jimmy er later op terugkwam bewijst maar dat er nog heel veel kan veranderen in korte tijd. Van vorig jaar herinner ik me ook nog dat de headliners om 10u werden gedeeld terwijl de batches om 16u kwamen.
Ik denk gewoon om 16 uur een headliner of twee

@jimmywe kunnen we vandaag nog steeds iets verwachten? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.794
2.522
Ik denk gewoon om 16 uur een headliner of twee

@jimmywe kunnen we vandaag nog steeds iets verwachten? :)
En zo ja, misschien gewoon al zeggen wie? Is maar zo handig natuurlijk. Dat spaart al een hoop F5-gedruk uit...

Season 3 Thank You GIF by The Office
 
  • Haha
Waarderingen: gerbthederp en Loek123

sven.cr

Randprogramma
22 jan 2023
137
214
Laat die grote vis om 16u maar vallen voor deze arme zielige graspoppertjes, en laat deze vis maar nummers zoals Hail To The King, Afterlife en Nightmare zingen.
 
  • Leuk
  • Verdrietig
Waarderingen: jasper79 en Loek123

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
132
183
Het gaat mij dan ook vooral om de laatste 5 Main Stage acts op de zondagen. Dan kom je uit op:

2023: 4 acts: 80% (Def Leppard, Mötley Crüe, Hollywood Vampires, Generation Sex)
2022: 3 of 4 acts: 60 of 80% (Aerosmith <gecanceld uiteindelijk>, Deep Purple, Alice Cooper en eventueel The Offspring)
2021: afgelast
2020: afgelast
2019: 3 of 4 acts: 60 of 80% (Kiss, Def Leppard, Whitesnake en eventueel Rob Zombie)
2018: 3 acts: 60% (Ozzy, Judas Priest, Hollywood Vampires)

Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben over de zondagen, maar ik zie bij de hoogste Main Stage spots toch echt veel rollators staan vanaf 2018.
Maar, is dat iets specifieks voor zondag? Ik denk dat je je verkijkt op het genre. Metal en hardrock is altijd een genre waar jong en oud voor bands komen die generaties doorgaan.
Als bijvoorbeeld morgen Led Zeppelin of Van Halen een reunie zouden hebben, zouden ze zonder twijfel headliner zijn. Dat is in de popwereld niet vanzelfsprekend. Beyonce, justin bieber of adel staan over 20 jaar niet meer op her podium, of iig niet meer bovenaan. Uitzonderingen daar gelaten.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
331
685
Hoe populair is Avenged Sevenfold eigenlijk in Europa? Ben even het nieuwe album bijvoorbeeld gaan luisteren en... ja... vreemd? Kan er geen touw aan vastknopen in ieder geval. Was vast ook de bedoeling, maar ik merk dat ik eigenlijk na Hail to the King zoiets heb van: ''wtf is dit dan?''. Zijn de fans vooral fan van het eerdere werk of ook de jazz/classical/rock fusion van dat laatste album?
 

Joe_Crimson

Randprogramma
6 nov 2023
135
206
Hoe populair is Avenged Sevenfold eigenlijk in Europa? Ben even het nieuwe album bijvoorbeeld gaan luisteren en... ja... vreemd? Kan er geen touw aan vastknopen in ieder geval. Was vast ook de bedoeling, maar ik merk dat ik eigenlijk na Hail to the King zoiets heb van: ''wtf is dit dan?''. Zijn de fans vooral fan van het eerdere werk of ook de jazz/classical/rock fusion van dat laatste album?
Naar mijn ervaring zijn het van die type fans die alles wat ze doen het beste ooit vinden no matter what (dit is zeer anekdotisch naar persoonlijke ervaringen uiteraard)
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
389
879
Hoe populair is Avenged Sevenfold eigenlijk in Europa? Ben even het nieuwe album bijvoorbeeld gaan luisteren en... ja... vreemd? Kan er geen touw aan vastknopen in ieder geval. Was vast ook de bedoeling, maar ik merk dat ik eigenlijk na Hail to the King zoiets heb van: ''wtf is dit dan?''. Zijn de fans vooral fan van het eerdere werk of ook de jazz/classical/rock fusion van dat laatste album?
Avenged is een band die ik heel in het begin van mijn metaldagen heb leren kennen met 'Afterlife' en het album Nightmare. Ik was heel snel verkocht aan bijna elk album tot dat punt.
Hail to King was zeker ook nog goed en leuk en ik bleef fan.
Toen kwam 'The Stage'. Het voelde voor mij niet meteen vertrouwd aan. Expirimenteel was het zeker maar ik hoopte toen dat het toch een 1-malig ding was.
En toen kwam er 'Life is but a dream'. Ik heb dit album al meer kansen gegeven dan 'The Stage' en ik moet wel zeggen dat ik het aardig begin te vinden.

De old school liedjes bijven altijd er boven uit steken voor mij, maar ergens kan ik hun nieuwe weg wel meer en meer appreciëren. En live spelen ze een zeer goede mix van oude en nieuwe nummers dus ik ga mij zeker wel amuseren!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken