Graspop Metal Meeting 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.055
8.162
Akkoord, we kunnen nieuwe headliners zoals dit jaar enkel aanmoedigen. Je kan alleen niet elk jaar 8 (2 headliners per dag) nieuwe, volwaardige bands uit je hoed toveren die hun dag uitverkopen. Denk dat een mix van 'oud' en 'jong' wel nodig is. En zolang er effectief ruimte wordt gemaakt voor jong/nieuw lijkt me dat oké.

Natuurlijk moeten de oudere niet per se de klassieke household bands zijn. Aerosmith kan je oud noemen maar zijn wel vrij uniek. Van 2010 geleden dat ze in België opgetreden hebben - ook Graspop. Dus als ze het deels zo kunnen oplossen, zou dat top zijn denk ik.

Misschien kan Kiss inderdaad al weer terug komen met de Unmasked tour, setlist aanpassen en het is net een nieuwe band, aangezien ze al 20 jaar dezelfde setlist hebben
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.630
4.926
Over Metallica zeggen we trouwens steeds: Nu of nooit
maar ik zit me te bedenken dat de kans eigenlijk juist steeds groter wordt
Over 10-15 jaar is er waarschijnlijk nog weinig over van James Hetfield zijn stem, net als Axl zijn stem nu.
Tegen die tijd wilt Livenation vast wel een keer Metallica op Graspop neer zetten, met een zanger waarvan het gekreis niet meer aan te horen is en lopen we allemaal na 2 liedjes naar de camping zoals vorige week donderdag
zoals al eerder vermeld ergens is livenation niet het probleem hier, het is metallica zelf die liever op werchter wil staan
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.523
6.382
zoals al eerder vermeld ergens is livenation niet het probleem hier, het is metallica zelf die liever op werchter wil staan
Iemand anders zei juist dat Herman Schueremans ze graag op Graspop wilde hebben maar dat Livenation ze telkens naar Werchter stuurde? Wat Metallica zelf wil lijkt me giswerk.

Edit: en geen idee hoe goed die persoon geïnformeerd was natuurlijk, blijft altijd lastig…
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.630
4.926
Iemand anders zei juist dat Herman Schueremans ze graag op Graspop wilde hebben maar dat Livenation ze telkens naar Werchter stuurde? Wat Metallica zelf wil lijkt me giswerk.

Edit: en geen idee hoe goed die persoon geïnformeerd was natuurlijk, blijft altijd lastig…
Herman Schueremans is baas van livenation België. Die 2 kan je als 1 geheel zien hoor
 

jeroooo

Playlistbediener
16 dec 2019
19
32
King Gizzard & The Lizard Wizard hebben pas geleden hun 2de metal album uitgebracht, vraag me af of ze een volledige metal set zouden spelen
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.523
6.382
Herman Schueremans is baas van livenation België. Die 2 kan je als 1 geheel zien hoor
Meh, het is imo niet realistisch om te denken dat een directeur altijd 100% zijn persoonlijke mening kan doorvoeren binnen een bedrijf. Of dat hij dat überhaupt zou willen. Als fan zou hij het misschien wel willen, maar vanwege de centen is Werchter een betere keuze ofzo. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat Metallica zelf een afkeer tegen Graspop zou hebben, voor het juiste bedrag zullen ze daar toch net zo makkelijk spelen als op Werchter? Maar ze leveren er in verhouding veel minder op voor Livenation waarschijnlijk.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.578
7.506
Meh, het is imo niet realistisch om te denken dat een directeur altijd 100% zijn persoonlijke mening kan doorvoeren binnen een bedrijf. Of dat hij dat überhaupt zou willen. Als fan zou hij het misschien wel willen, maar vanwege de centen is Werchter een betere keuze ofzo. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat Metallica zelf een afkeer tegen Graspop zou hebben, voor het juiste bedrag zullen ze daar toch net zo makkelijk spelen als op Werchter? Maar ze leveren er in verhouding veel minder op voor Livenation waarschijnlijk.
Ze hebben geen afkeer naar Graspop, maar een uitgesproken voorkeur voor Werchter. Dat schijnt met allerlei dingen te maken te hebben, het fijne weet ik er ook niet precies van. Maar dit is wel de voornaamste reden dat ze nog nooit op Graspop hebben gestaan. Die kiezen zelf gewoon standaard voor Rock Werchter of één van de zuster-evenementen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.523
6.382
Hoop voor 2024 wel op aanzienlijk minder metalcore. De helft van 2023 is al meer dan genoeg.

En dan bijvoorbeeld al meer doom & power metal.
Beetje prog er nog bij, helemaal top. Gelukkig was het nog wel mogelijk de meeste metalcore te ontlopen met goede alternatieven. Maar ik vond er ook wel teveel het zwaartepunt liggen, de kracht van Grapsop moet in zn variatie liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.523
6.382
Ze hebben geen afkeer naar Graspop, maar een uitgesproken voorkeur voor Werchter. Dat schijnt met allerlei dingen te maken te hebben, het fijne weet ik er ook niet precies van. Maar dit is wel de voornaamste reden dat ze nog nooit op Graspop hebben gestaan. Die kiezen zelf gewoon standaard voor Rock Werchter of één van de zuster-evenementen.
Zou wel benieuwd zijn of iemand hier een link naar een relevante bron hiervoor heeft ofzo. Niet dat ik het niet geloof, maar je geeft zelf ook aan er het fijne niet van te weten, en ik zou er nu juist weleens het fijne van willen weten, aangezien dit onderwerp zo veel besproken wordt hier 😅
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
323
662
Beetje prog er nog bij, helemaal top. Gelukkig was het nog wel mogelijk de meeste metalcore te ontlopen met goede alternatieven. Maar ik vond er ook wel teveel het zwaartepunt liggen, de kracht van Grapsop moet in zn variatie liggen.

Inderdaad. Metalcore mag nog steeds het meest aanwezige genre zijn, maar dan niet meer met zowat het dubbele van het tweede meest aanwezige genre. Dat is nooit goed, zou ik zelfs niet willen als het mijn eigen favoriete genre is.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Los van alle bovengenoemde meningen of waarheden; ik zie mezelf als redelijke die hard Metallica fan. Ik zou ze dan ook maar al te graag op Graspop zien. Maar dan toch wel 1 avond. Je moet toch echt die huidige no repeat weekend tour niet op een Graspop willen. Dan heb je dus donderdag en zaterdag Metallica op de weide. Zelf ik zie dat niet zitten. Zonde van de plekken op de line up die dan worden ingenomen waar ook andere fantastische bands kunnen staan. Dus resume; Metallica headliner? Graag🤘🤘 Maar dan toch wel 1 avond met een fantastische set. En echt geen 2 imo.
Maar het is natuurlijk maar een mening.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
348
298
Ik zou 2 avonden Metallica best zien zitten. Ze hebben meer dan genoeg ijzersterke nummers, die de weide in brand kunnen zetten. Commerciëel gezien zou dat voor de organisatie zeker een voltreffer zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kneuzer en Dr. Hannibal

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Als Jon Bon Jovi er nou net zoveel effort in zou stoppen als Phil van Pantera, dus zanglessen en zijn act opknappen. Dan zou ik hem toch zeker graag zien. Moscow Music & Peace festival was toch wel een hoogtepuntje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.578
7.506
Los van alle bovengenoemde meningen of waarheden; ik zie mezelf als redelijke die hard Metallica fan. Ik zou ze dan ook maar al te graag op Graspop zien. Maar dan toch wel 1 avond. Je moet toch echt die huidige no repeat weekend tour niet op een Graspop willen. Dan heb je dus donderdag en zaterdag Metallica op de weide. Zelf ik zie dat niet zitten. Zonde van de plekken op de line up die dan worden ingenomen waar ook andere fantastische bands kunnen staan. Dus resume; Metallica headliner? Graag🤘🤘 Maar dan toch wel 1 avond met een fantastische set. En echt geen 2 imo.
Maar het is natuurlijk maar een mening.
Ik sta er zelf een beetje ambivalent in. Enerzijds hoop ik al jaren dat het Graspop eindelijk eens lukt om de grootste metalband van de wereld op zijn affiche te krijgen. Zou ook prima bij de status van het festival passen. Maar anderzijds heeft het ook wel nadelen. De kaartverkoop zal harder dan ooit gaan. Je krijgt er sowieso een hele rits mensen bij van wie het nog maar de vraag is of ze automatisch meegaan in de kenmerkende sfeer van Graspop. Bovendien vraag ik me af of Graspop Metallica nog nodig heeft. Het festival verkoopt de laatste jaren steevast uit. Nieuwe, gretige headliners dienen zich aan. En het is toch weer een forse financiële investering. Ik heb geen enkele inzage in de boekhouding van Graspop, maar als er een keuze zou zijn tussen Metallica een keertje binnenhalen of een deel van het budget besteden aan meer sanitair en het zo laag mogelijk houden van de Skully's, dan kies ik volmondig voor het laatste.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
911
1.000
Metalcore is toch gewoon het genre dat op dit moment het best verkoopt, parkway drive, architects, electric callboy,...allemaal uitverkochte zalen. Combo heaven shalll burn en trivium kregen met moeite de AB uitverkocht...
(Kunnen deels ook wel onder metalcore vallen)
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Nieuw festival in Nederland met flink wat Graspop acts:
The Rock Circus maakt line-up compleet met Lorna Shore, Distant, Ingested, Mayleaf en Rivers of Nihil (3-5 november in Main Stage Den Bosch)

Zaterdag 4 november: Powerwolf, Beast in Black, Black Veil Brides, Halestorm, Ankor, Beyond The Black, Blind Channel, Cradle of Filth, Enemy Inside
(Talent acts: Hallowed Fire, Nephylim, Release The River, The Apologist, Below The Surface)
Zondag 5 november: Electric Callboy, Epica, Finntroll, Lorna Shore, As Everything Unfolds, Distant, Imminence, Ingesteld, Mayleaf, Ramkot en Rivers of Nihil
(Talent acts: 2Destroy, Baneham, Dan and the Middle Man en Phoenix Ashes)
Vrijdag (cover / tribute act dag?): Bizkit Park, Present Danger en Up the Irons.
Drie dagen: 99 euro, zaterdag en zondag los 66,60 euro.
https://therockcircus.nl/line-up

Over metalcore op Graspop: er was vanaf 2011 oid al een aardige metalcore selectie. Nu zijn er meer middelgrote en (potentiële) (semi)headliners.
Graspop geeft de liefhebber van andere acts genoeg andere keuzes op andere podia.
De laatste jaren zijn er meer grotere nieuwe acts bijgekomen in de core hoek.
Ik ben benieuwd naar goede nieuwe acts in andere metal stromingen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken