Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Ik heb het eens uitgezocht voor de grap, sinds 2014 (het eerste jaar dat ze een dubbele mainstage hadden) gebeurt het inderdaad vaker dat North Stage het festival afsluit. De verhouding is ongeveer 60/40, dus 40% van de keren heeft south stage de dag afgesloten.

Bekijk bijlage 4473

Ik verwacht zelf dat de verhouding dit jaar wel weer 2 op 2 zal worden, met GNR en Slipknot die hun eigen dag zullen willen afsluiten. en die vrijdag natuurlijk geen idee omdat we nog niet weten wie de laatste headliner wordt.
Je vergeet nog Def Leppard, die vrijwel zeker op South Stage de dag afsluiten, na Mötley Crüe.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.209
Ik heb even een oude timetable opgezocht en dan staan Kiss en Slipknot op MS1, dus het 'linker' podium van de voorkant bekeken zoals bij de huidige North Stage ook het geval is.

Waarom is sinds 2022 de rechter stage MS1, het is toch direct omgedoopt tot South Stage? Als ik het oude bericht bekijk hebben ze direct andere namen gebruikt, dus is MS1 de North en MS2 de South Stage? Zie ik iets over het hoofd?
Letterlijk gezien is inderdaad ms1 de north stage.
waar we het over hebben is dat eerst ms1 (links) de band was waar de grote headliner speelde, en nu is dit South stage (rechts)
de reden hiervoor is waarschijnlijk het verplaatsen van de VIP tribune van links naar rechts, ze zullen wel willen dat de VIP tickethouders goed zicht hebben op de grote headliner van de dag.
daarom had ik in mijn tabel ook ms1/south stage samen genomen en ms2/north stage.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Dat viel minder op dan het wisselen van de stage namen natuurlijk🤪🤪😁😁
Eigenlijk was er voor het gevoel ook maar weinig veranderd aan de indeling van het terrein.
Grootste verschil was dat de entree en het MD/JS gedeelte als het ware van plek zijn gewisseld.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.209
Eigenlijk was er voor het gevoel ook maar weinig veranderd aan de indeling van het terrein.
Grootste verschil was dat de entree en het MD/JS gedeelte als het ware van plek zijn gewisseld.
Ik denk dat veel mensen niet eens door zullen hebben gehad dat het festival terrein op een andere plek was :ROFLMAO:
Dat de Boneyard camping een ander terrein was was wel een stuk opvallender. De indeling van de camping was veel beter dan voorheen. Aangezien de camping een soort L of V vorm had, moest je veel minder ver lopen als je achterin de camping stond met je tent. De camping leek compacter en overzichtelijker dan vroeger.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Ik heb even een oude timetable opgezocht en dan staan Kiss en Slipknot op MS1, dus het 'linker' podium van de voorkant bekeken zoals bij de huidige North Stage ook het geval is.


Waarom is sinds 2022 de rechter stage MS1, het is toch direct omgedoopt tot South Stage? Als ik het oude bericht bekijk hebben ze direct andere namen gebruikt, dus is MS1 de North en MS2 de South Stage? Zie ik iets over het hoofd?

Dat klopt ook wel hoor, maar gevoelsmatig ligt dat anders voor mij en naar mijn idee vele andere bezoekers. Dat heb je elk jaar wel een keer, maar dat jaar was dat extra sterk (afscheidstour en laatste van de avond met sterkere productie), maar dat is subjectief natuurlijk. WT was inderdaad de enige echte headliner volgens de aankondiging, daar kan ik niks tegen in brengen.
Op het oude terrein heette de linkerstage Main Stage 1, en de rechterstage Main Stage 2.
De VIP-tribune lag toen aan de linker-/noordkant, vandaar dat de headliner altijd (zonder uitzondering) op Main Stage 1 stond (hoewel niet altijd als afsluiter van de dag).

Op het nieuwe terrein heet de linkerstage North Stage, en de rechterstage South Stage.
De VIP-tribune ligt nu aan de rechter-/zuidkant, vandaar dat de headliner nu steeds op South Stage zal staan.

Daar is tot nog toe geen uitzondering op geweest, ook niet nu GMM 2 headliners per dag benoemt.
Er is dan nog steeds een headliner die groter/belangrijker wordt geacht door de organisatie (ja, DL > MC volgens GMM).
De band die als bovenste/eerste genoemd wordt op de poster (mochten we die ooit krijgen..), zal op South Stage staan.
 
Laatst bewerkt:

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik denk dat veel mensen niet eens door zullen hebben gehad dat het festival terrein op een andere plek was :ROFLMAO:
Dat de Boneyard camping een ander terrein was was wel een stuk opvallender. De indeling van de camping was veel beter dan voorheen. Aangezien de camping een soort L of V vorm had, moest je veel minder ver lopen als je achterin de camping stond met je tent. De camping leek compacter en overzichtelijker dan vroeger.
Met de oude camping layout stond je al snel heel erg ver van het festival terrein af inderdaad. Heel fijn als dat verbeterd is. Ik kan niet wachten om er zelf voor het eerst rond te lopen, hoop ook vooral dat het gebied rondom de Metal Dome wat fijner is nu, ziet er wel zo uit. Maar als ze verder dezelfde podia en aankleding enzo gebruikt hebben zal de nieuwe layout ook niet super schokkend zijn verder inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.537
@Loek123 was je trouwens gisteren ook in AB? wat een machtige show die motionless in white gespeeld heeft. heel sterke vocals.
Beartooth was dan vocaal wat minder sterk maar wat een energie heeft die man
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Loek123

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
352
796
@Loek123 was je trouwens gisteren ook in AB? wat een machtige show die motionless in white gespeeld heeft. heel sterke vocals.
Beartooth was dan vocaal wat minder sterk maar wat een energie heeft die man
Beartooth staat al enige tijd in mijn afspeellijst maar vorig jaar op Graspop pas echt gezien. Mijn eerste crowdsurf ooit daar gedaan en ik was door de energie omvergeblazen! wou gisteren graag gaan maar de agenda liet het niet toe!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Ik denk dat dit vooral bepaald wordt door DL en MC, soort om en om principe
Dat kan, zij kunnen inderdaad vragen/eisen dat DL die dag ná MC speelt.
Maar ze kunnen denk ik niet eisen wie op welk podium staat, of wie er dan als eerste wordt genoemd op de poster (waarschijnlijk zullen beide logo's naast elkaar staan, met DL links en MC rechts).
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.787
Ik heb voor de gein in ieder geval een bericht naar het mailadres van Dieth gestuurd en domweg de vraag gesteld of ze dubbel optreden. Als je het niet probeert....🤗
Om nog even voort te borduren op mijn verhaal. Dieth heeft mij net geantwoord met de vraag welke data dan dubbel zouden zijn.
Heb ze van beide websites ff screenshot gedaan. Wordt vervolgd....

P.S. en heb ze even vriendelijk bedankt voor de snelle reactie😜
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.537
dat opent natuurlijk wel opties, als AC DC gaat spelen zonder hun eigen podium zoals het er hier naar uit ziet. al lijkt het mij nog altijd eerder iets voor op de weide van werchter als apart event te zetten. die hebben geen dagvulling nodig om 80k kaarten te verkopen
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
dat opent natuurlijk wel opties, als AC DC gaat spelen zonder hun eigen podium zoals het er hier naar uit ziet. al lijkt het mij nog altijd eerder iets voor op de weide van werchter als apart event te zetten. die hebben geen dagvulling nodig om 80k kaarten te verkopen
Ik zou ze eerder op TW Classic dan op Graspop verwachten ja, en sowieso pas in 2024.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.537
Of Park Nieuwe Koers Oostende
die kunnen ze theoretisch inderdaad tot 100k capaciteit brengen en logistiek was het wel goed geregeld, alleszins veel sneller van de parking dan pakweg KBS alleen de bar mocht wat langer open blijven onmogelijk om uw bonnetjes op te doen als de bar sluit nog voor dat de band gedaan is met spelen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666

reaper

Support act
26 okt 2015
1.063
902
die kunnen ze theoretisch inderdaad tot 100k capaciteit brengen en logistiek was het wel goed geregeld, alleszins veel sneller van de parking dan pakweg KBS alleen de bar mocht wat langer open blijven onmogelijk om uw bonnetjes op te doen als de bar sluit nog voor dat de band gedaan is met spelen
ik vond dat organisatorisch toch niet heel erg vlot gaan de eerste avond van rammstein in oostende
van bonnen kopen, tot merch kopen, tot nadien bonnen opkrijgen en van de parking rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik heb intussen nog even zitten puzzelen met die nieuwe terrein en camping indeling, omdat ik er naar aanleiding van de uitleg van @MetalLimbo op de vorige pagina achter kwam dat ik de nieuwe layout nog niet helemaal goed in mijn hoofd had. Ik dacht dat de camping en het festival terrein van positie gewisseld waren, en het hele festival terrein andersom was komen te liggen, maar het geheel is gewoon opgeschoven naar het westen lijkt het, en het oude festivalterrein is nu niet meer in gebruik, of alleen als backstage wellicht?

Dit is in ieder geval wat ik er, op basis van satalietbeelden van google maps en de plattegronden van 2019 en 2022, van begrijp. Op basis van de positie van de omliggende wegen op de Graspop plattegronden ben ik er vrij zeker van dat dit vrij exact de oude en nieuwe ligging van het festival terrein is, camping terrein heb ik rood gekleurd, al is het voor de nieuwe situatie een beetje een aanname want daar ben ik dus zelf nog niet bij geweest.

Oude situatie

Nieuwe situatie

De weg die nu naar de hoofdingang leidt, was op eerdere edities ook nog wel eens als zij ingang van de camping in gebruik, op de aankomstdag in ieder geval om drukte te spreiden. Maar de camping lijkt zo in de nieuwe situatie inderdaad iets compacter te zijn, wat fijn is. Kunnen mensen die er vorig jaar bij waren bevestigen dat het er zo uitzag?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken