Graspop Metal Meeting 2023

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
Ik denk dat we ons niet te veel moeten blindstaren op die 4e dag, dat dat zou moeten betekenen dat er een kans voor een grote naam was en ze daarom hebben besloten weer een extra dag te doen. Ik denk dat Graspop de afgelopen jaren steeds uitverkocht, en zowel 2018 als vorig jaar het goed deden met 4 dagen, en dat het gewoon permanent een 4 daags festival is geworden. Ik denk zelf dat de kans op een grote naam op donderdag eerder te herleiden is aan de andere namen die tot nu toe zijn aangekondigd. Dat is ook de reden dat ik op vrijdag een kleinere headliner verwacht. Maar dat heeft dus denk ik niet zo veel te maken met het feit dat de donderdag ook een volle festivaldag is, alleen dat er nog niet veel grote namen staan.
Ik ben akkoord met wat je schrijft hoor, ze hebben het volgens mij ook niet echt nodig om nog 2 mega headliners aan te kondigen om uit te verkopen.

Maar...... Als er toch geen echt giga namen meer gaan komen, waarom hebben ze die 'kleinere' missing headliners dan niet al aangekondigd vorige week voor de verkoop van start ging ?

Dit doet mij wel vermoeden dat er nog een 2tal grote kleppers zit aan te komen. En iedereen weet hier ondertussen al wel wat ik zelf denk over de komst van Metallica, hopelijk ben ik daar helemaal fout in en worden ze alsnog aangekondigd nu nadat de vaste GMM ganger zijn combi al op zak heeft...
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
.Maar...... Als er toch geen echt giga namen meer gaan komen, waarom hebben ze die 'kleinere' missing headliners dan niet al aangekondigd vorige week voor de verkoop van start ging ?

Wat als ze nog geen twee andere headliners hebben en ze gewoon niet langer konden wachten met de start verkoop?

We denken allemaal wel van oh grote naam, maar wat als ze namen zijn misgelopen of er zijn dingen niet doorgegaan? Dat ze nu gewoon nog opzoek zijn naar een nood oplossing
 
  • Leuk
Waarderingen: charlottekos

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
Wat als ze nog geen twee andere headliners hebben en ze gewoon niet langer konden wachten met de start verkoop?

We denken allemaal wel van oh grote naam, maar wat als ze namen zijn misgelopen of er zijn dingen niet doorgegaan? Dat ze nu gewoon nog opzoek zijn naar een nood oplossing
Dat blijft ook altijd een mogelijkheid natuurlijk, maar voor mij persoonlijk minder aanneembaar eigenlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat ze nu al weer bezig zijn met de headliners van 2024 en dat 2023 al lang in kannen en kruiken is. Wij zijn (op professioneel vlak dan) ook al bezig met tours van bands die pas in 2024 zullen plaatsvinden, vandaar dat ik dit zeg.

Enkel als er ene zou uitvallen, zoals dit jaar met RATM op RW het geval was, dan zou die theorie me geloofwaardig klinken, maar ik denk niet dat dit in de metalscene het geval is tenzij ik me vergis. En ja ik weet dat RATM ook GMM materiaal is natuurlijk maar no way dat RW die zal afgeven hoor ;)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
@Cisseman, het klinkt best aannemelijk wat je allemaal zegt, maar welk 'tweetal grote kleppers' zie jij dan nog als mogelijkheid? Metallica schrijf je zelf om voorstelbare motivatie af. SOAD en RATM zijn ook geen opties voor dit jaar. AC/DC en Rammstein zijn sowieso geen opties voor festivals (meer). Dan wordt de spoeling wel dun, toch?
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.744
2.415
Ik denk toch ook dat de bovenkant van de affiche redelijk lang op voorhand vastligt.

Verder mag ik hopen dat ze niet standaard een 4-daags festival worden. In m'n omgeving klinkt toch vrijwel altijd dat 4 dagen Graspop net dat tikkeltje te veel is. Ik vond de charme van 3 dagen voluit Graspop met een kleine pre-party op donderdag wel fijn eigenlijk.

Er moet toch echt wel nog een minstens één grote klepper aan de affiche worden toegevoegd lijkt me. Anders kan je die bovenkant niet rechtvaardigen als Graspop zijnde.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Ik zal teleurgesteld zijn mocht het geen Metallica of SOAD zijn die donderdag.

Niet omdat ik niet tevreden ben met de huidige affiche (integendeel) maar doordat we nu toch met een 4e dag op donderdag zitten en dit voor mij betekent dat er toch een opportuniteit moet geweest zijn? En dit forum helpt ook wel niet echt om de verwachtingen laag te houden :)
Vorig jaar stond er toch ook niet een speciale naam op Graspop terwijl ze 4 dagen hadden?
Iron Maiden is natuurlijk een hele grote band maar niet een unieke band die er normaal nooit staat. Daar hadden ze geen vierde dag voor nodig.

SOAD zie ik niet echt gebeuren, denk dat die niet naar Europa komen, of een exclusieve Hellfest show zie ik ook nog wel gebeuren.
Mochten we alsnog verrast worden met SOAD zou ik wel een gat in de lucht springen. SOAD op graspop zien is voor mij persoonlijk nog wel een grotere droom dan Metallica op Graspop zien. al heb ik beide bands al live gezien.

Een tweetal grote kleppers zie ik echt niet meer gebeuren. Mijn theorie is vooralsnog dat ze 1 hele grote naam en 1 kleine naam hebben als headliners. Als je bijvoorbeeld BMTH aangekondigd als vrijdag headliner zal er veel ophef over zijn, maar als je eerst Metallica voor donderdag aankondig dan maakt niemand het nog iets uit dat de vrijdag headliner niks is. Denk dat dit de reden is dat we nog 2 headliners missen. (dit kan Metallica + BMTH zijn, maar zou net zo goed GNR + Evanescence kunnen zijn om maar wat te noemen)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Vorig jaar stond er toch ook niet een speciale naam op Graspop terwijl ze 4 dagen hadden?
Iron Maiden is natuurlijk een hele grote band maar niet een unieke band die er normaal nooit staat. Daar hadden ze geen vierde dag voor nodig.

SOAD zie ik niet echt gebeuren, denk dat die niet naar Europa komen, of een exclusieve Hellfest show zie ik ook nog wel gebeuren.
Mochten we alsnog verrast worden met SOAD zou ik wel een gat in de lucht springen. SOAD op graspop zien is voor mij persoonlijk nog wel een grotere droom dan Metallica op Graspop zien. al heb ik beide bands al live gezien.

Een tweetal grote kleppers zie ik echt niet meer gebeuren. Mijn theorie is vooralsnog dat ze 1 hele grote naam en 1 kleine naam hebben als headliners. Als je bijvoorbeeld BMTH aangekondigd als vrijdag headliner zal er veel ophef over zijn, maar als je eerst Metallica voor donderdag aankondig dan maakt niemand het nog iets uit dat de vrijdag headliner niks is. Denk dat dit de reden is dat we nog 2 headliners missen. (dit kan Metallica + BMTH zijn, maar zou net zo goed GNR + Evanescence kunnen zijn om maar wat te noemen)
Afgelopen jaar 4 dagen was vanwege dat het een (uitgestelde) jubileumeditie was. Na afloop communiceerden ze aanvankelijk ook weer terug drie dagen. Dus er is iets wat die vierde dag getriggerd heeft. Dat kan een hele grote headliner zijn (zoals in 2018, met GnR weer in originele bezetting na tig jaar), of een enorm sterke undercard, met bands die ze graag wilden hebben maar niet allemaal in drie dagen kwijt konden.

Verder eens met je theorie. Ik verwacht ook dat de overige twee headliners verdeeld gaan worden tussen een grote naam (Metallica of GnR) en een kleinere naam (Evanescence of BMTH), met Kiss als dark horse.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en jonasvh

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.744
2.415
Vorig jaar stond er toch ook niet een speciale naam op Graspop terwijl ze 4 dagen hadden?
Iron Maiden is natuurlijk een hele grote band maar niet een unieke band die er normaal nooit staat. Daar hadden ze geen vierde dag voor nodig.

SOAD zie ik niet echt gebeuren, denk dat die niet naar Europa komen, of een exclusieve Hellfest show zie ik ook nog wel gebeuren.
Mochten we alsnog verrast worden met SOAD zou ik wel een gat in de lucht springen. SOAD op graspop zien is voor mij persoonlijk nog wel een grotere droom dan Metallica op Graspop zien. al heb ik beide bands al live gezien.

Een tweetal grote kleppers zie ik echt niet meer gebeuren. Mijn theorie is vooralsnog dat ze 1 hele grote naam en 1 kleine naam hebben als headliners. Als je bijvoorbeeld BMTH aangekondigd als vrijdag headliner zal er veel ophef over zijn, maar als je eerst Metallica voor donderdag aankondig dan maakt niemand het nog iets uit dat de vrijdag headliner niks is. Denk dat dit de reden is dat we nog 2 headliners missen. (dit kan Metallica + BMTH zijn, maar zou net zo goed GNR + Evanescence kunnen zijn om maar wat te noemen)
Dit jaar was het natuurlijk hun 25e editie waarachter ze de 4 dagen kunnen "verantwoorden".

We kijken dus terug naar editie 2018.
2018 was dat dus voor Guns N Roses. Wat een dikke line-up was dat zeg; GnR / Iron Maiden / Volbeat (+ Marilyn Manson) / Ozzy bovenaan de affiche. Daarnaast ook nog Ghost, Avenged Sevenfold, Parkway Drive, A Perfect Circle, Megadeth, etc..
 

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
@Cisseman, het klinkt best aannemelijk wat je allemaal zegt, maar welk 'tweetal grote kleppers' zie jij dan nog als mogelijkheid? Metallica schrijf je zelf om voorstelbare motivatie af. SOAD en RATM zijn ook geen opties voor dit jaar. AC/DC en Rammstein zijn sowieso geen opties voor festivals (meer). Dan wordt de spoeling wel dun, toch?
Geen idee eerlijk gezegd, maar het moge duidelijk zijn dat de affiche zoals ze er nu uit ziet, best vernieuwend is qua topline en ik denk dat ze dat toch nog een beetje in evenwicht willen trekken met enkele meer Classic GMM acts. Ik heb hier al gelezen over Kiss en Guns n' Roses bvb, ik denk dan eerder aan dit soort acts.

Voor mij persoonlijk hoeft dat niet hoor. Maar Hellfest heeft nog niks aangekondigd. Zou de reden dat er nog enkele grote kleppers moeten aangekondigd worden niet eerder daar te zoeken zijn ? Dat die groepen hun tour in 1 x willen aankondigen bvb ?
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo en Jamel

jbj

Dagopener
11 okt 2022
522
716
Headliners liggen ten minste een jaar op voorhand vast. Soms wordt er gewerkt met contracten voor een periode van 5 jaar bijvoorbeeld waar een bepaalde band dan x aantal keer in die periode dient op te treden op dat festival. Dat geeft bands de mogelijkheid wat te switchen zonder contractbreuk te plegen. Bron: organisator mediumgrootte-festival in oostenrijk, die in mijn ogen zeer geloofwaardig klonk.
Wat niet uitsluit dat festivals soms inderdaad last-minute (lees: op minder dan een jaar tijd) een headliner moeten zoeken.

Wat mij vooral opvalt is dat GMM gewoon die vierde dag toevoegde zonder boe of bah. Zonder aankondiging of reden waarom die dag erbij kwam (eerder werden al 3 dagen aangekondigd), wat mijn vermoeden op een mooie kans wel bevestigd.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Dit jaar was het natuurlijk hun 25e editie waarachter ze de 4 dagen kunnen "verantwoorden".

We kijken dus terug naar editie 2018.
2018 was dat dus voor Guns N Roses. Wat een dikke line-up was dat zeg; GnR / Iron Maiden / Volbeat (+ Marilyn Manson) / Ozzy bovenaan de affiche. Daarnaast ook nog Ghost, Avenged Sevenfold, Parkway Drive, A Perfect Circle, Megadeth, etc..
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen te veel achter die vierde dag zoeken, lijkt me dat ze voortaan elk jaar 4 dagen doen als ze genoeg headliners/bands kunnen vinden om dit te kunnen doen. Blijft toch gewoon een veel gunstiger kostenplaatje voor festivals denk ik. Zo lang ze 8 headliners hebben kunnen ze vier dagen organiseren.

zou persoonlijk ook niet echt teleurgesteld zijn als er geen grote klepper bij komt. Als bijvoorbeeld Kiss en A7x de laatste headliners zijn lijkt het me ook nog steeds een erg sterke line up. al zou metallica of soad natuurlijk ook leuk zijn (gnr hoeft van mij niet tenzij ze hun setlist ruim een uur inkorten)

verder lijkt het me dat de grote naam net zo goed op vrijdag kan komen te staan als op donderdag.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen te veel achter die vierde dag zoeken, lijkt me dat ze voortaan elk jaar 4 dagen doen als ze genoeg headliners/bands kunnen vinden om dit te kunnen doen. Blijft toch gewoon een veel gunstiger kostenplaatje voor festivals denk ik. Zo lang ze 8 headliners hebben kunnen ze vier dagen organiseren.

zou persoonlijk ook niet echt teleurgesteld zijn als er geen grote klepper bij komt. Als bijvoorbeeld Kiss en A7x de laatste headliners zijn lijkt het me ook nog steeds een erg sterke line up. al zou metallica of soad natuurlijk ook leuk zijn (gnr hoeft van mij niet tenzij ze hun setlist ruim een uur inkorten)

verder lijkt het me dat de grote naam net zo goed op vrijdag kan komen te staan als op donderdag.
Zou niet raar zijn wat jij zegt hoor, maar dan vind ik het toch apart dat ze eerst 3 dagen communiceren, om daar slechts een paar maanden later een vierde dag aan toe te voegen. Dan moet er toch iets met de boekingen gebeurd zijn, wat maakt dat ze een vierde dag willen doen? Wel eens dat dit niet persé een unieke grote band hoeft te betekenen.

Verder ook eens dat het affiche op zich al mooi genoeg is om enorm naar uit te kijken. Heb niet voor niets afgelopen zaterdag om 10u gelijk m'n combitickets gehaald. Maar het blijft wel leuk om te speculeren, zolang er nog twee headliners ontbreken op het affiche. :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Ik denk eerlijk gezegd dat mensen te veel achter die vierde dag zoeken, lijkt me dat ze voortaan elk jaar 4 dagen doen
Dat zou logisch klinken, als ze niet in eerste instantie aangekondigd hadden terug te gaan naar 3 dagen. Ze zijn ivm covid 3 jaar op rij bezig geweest met een 4-daagse jubileum editie, als ze in die periode tot de conclusie waren gekomen dat ze voortaan elk jaar 4 dagen willen, hadden ze dat toch wel direct zo gecommuniceerd na afgelopen editie? Precies die switch van eerst 3 dagen communiceren en er dan toch opeens weer 4 van maken, zorgt dat ik er weldegelijk íets achter zoek. Wat precies is giswerk, maar de beschikbaarheid van een grote act (zoals GnR in 2018) lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Edit: ik ben weer eens te lang van stof dus @jamel is me net voor ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Cisseman en Jamel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Dat zou logisch klinken, als ze niet in eerste instantie aangekondigd hadden terug te gaan naar 3 dagen. Ze zijn ivm covid 3 jaar op rij bezig geweest met een 4-daagse jubileum editie, als ze in die periode tot de conclusie waren gekomen dat ze voortaan elk jaar 4 dagen willen, hadden ze dat toch wel direct zo gecommuniceerd na afgelopen editie? Precies die switch van eerst 3 dagen communiceren en er dan toch opeens weer 4 van maken, zorgt dat ik er weldegelijk íets achter zoek. Wat precies is giswerk, maar de beschikbaarheid van een grote act (zoals GnR in 2018) lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Edit: ik ben weer eens te lang van stof dus @jamel is me net voor ;)
Maar het kan zijn dat de bands nog niet vast lagen aan het eind van afgelopen editie, dat de daardoor de 3 dagen hebben gecommuniceerd.
Vergeet niet dat aan het eind van Graspop 2019 ook gewoon de data op de schermen stonden alsof het een 3 daagse editie ging zijn in 2020. Pas bij de eerste aankondiging werd bekend dat het een vierdaagse ging zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat ze aan het einde van de editie uit voorzichtigheid uit gaan van 3 dagen en dit vervolgens aanpassen als ze 100% zeker zijn dat er een vierde dag gaat zijn. in principe kunnen ze dit elk jaar zo blijven doen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Maar het kan zijn dat de bands nog niet vast lagen aan het eind van afgelopen editie, dat de daardoor de 3 dagen hebben gecommuniceerd.
Vergeet niet dat aan het eind van Graspop 2019 ook gewoon de data op de schermen stonden alsof het een 3 daagse editie ging zijn in 2020. Pas bij de eerste aankondiging werd bekend dat het een vierdaagse ging zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat ze aan het einde van de editie uit voorzichtigheid uit gaan van 3 dagen en dit vervolgens aanpassen als ze 100% zeker zijn dat er een vierde dag gaat zijn. in principe kunnen ze dit elk jaar zo blijven doen.
Dat strookt toch niet met een besluit om er voortaan een 4 daags festival van te maken? Als je dat besloten hebt, kondig je dat gewoon aan. Het is niet alsof Werchter elk jaar eerst 3 dagen communiceert en pas de 4e dag toevoegt als ze een leuke act voor de donderdag hebben gevonden. Ik vind dit geen logisch verhaal.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken