Graspop Metal Meeting 2023

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
165
337
Uriah Heep in 2019 op Alcatraz gezien, met Queensrÿche ervoor en headliner Saxon erna.
Dat was echt een geweldig trio, met UH voor mij als hoogtepunt (July Morning live was zalig)!
Bewijst wel dat er wel degelijk nog genoeg goede oude bands zijn.

Uriah Heep was ook al heel progressief voor hun tijd (opgericht in 1969), en zijn dan ook zeer invloedrijk geweest op de latere pioniers van de progressive metal, zoals de 'Big Three' Queensrÿche, Fates Warning en Dream Theater.
Zeker geen band om zomaar over te slaan onder het mom van 'ouwelullenband'! ;)


Ben pas nog naar hun Celebrating 50(+2) Years In Rock optreden gaan zien in het Koninklijk Circus. Geweldig hoeveel energie ze hebben. Ik heb heel veel respect voor Deep Purple, maar Heel zou een veel hardere, veel meer energieke set kunnen neerzetten op GMM. Met "nieuwer" werk zoals Against The Odds (wat ook alweer van 1995 dateert), Grazed By Heaven en de nieuwe single Save Me Tonight gecombineerd met wat andere krakers uit het Lawton en Goalby tijdperk hebben ze lekkere uptempo stampers. Gooi daar een zestal klassiekers overheen en feestje gegarandeerd!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.509
8.773
Uriah Heep in 2019 op Alcatraz gezien, met Queensrÿche ervoor en headliner Saxon erna.
Dat was echt een geweldig trio, met UH voor mij als hoogtepunt (July Morning live was zalig)!
Bewijst wel dat er wel degelijk nog genoeg goede oude bands zijn.

Uriah Heep was ook al heel progressief voor hun tijd (opgericht in 1969), en zijn dan ook zeer invloedrijk geweest op de latere pioniers van de progressive metal, zoals de 'Big Three' Queensrÿche, Fates Warning en Dream Theater.
Zeker geen band om zomaar over te slaan onder het mom van 'ouwelullenband'! ;)


Ik dacht dat Uriah Heep ook wel eens genoemd wordt naast Led Zeppelin, Black Sabbath en Deep Purple als mede-starter van alle metal of iets dergelijks. Kan het me ook verkeerd herinneren, maar volgens mij staat het ergens op wikipedia (als men dat wil accepteren als geldige bron)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.509
8.773
Zwakker dan Def Leppard ja? Of Within Temptation, Judas Priest, Sabaton, Deftones, A Perfect Circle, Marilyn Manson etc. etc. Qua grootte pas Ghost toch wel redelijk in het rijtje van North headliners? een enkeling ervan headlinede zelfs de South Stage.

Denk dat Ghost en Sabaton dat hele rijtje overstemt
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
165
337
Ik dacht dat Uriah Heep ook wel eens genoemd wordt naast Led Zeppelin, Black Sabbath en Deep Purple als mede-starter van alle metal of iets dergelijks. Kan het me ook verkeerd herinneren, maar volgens mij staat het ergens op wikipedia (als men dat wil accepteren als geldige bron)

Ze worden (onterecht) vaker niet als wel mee genoemd, maar klopt inderdaad. En zoals @MetalLimbo al aangaf, ze hebben best wat bands beīnvloed ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.746
8.670
Dat is precies de reden waarom ik powermetal zo slecht trek. Heb de indruk dat er telkens maar heel weinig echt live wordt gespeeld. Bij Sonata Arctica heb ik nog het gevoel dat ze wel alles zelf doen. Is verder ook net iets minder hoempapa dan een Sabaton en Powerwolf imo.
hoempapa?
Pop/rock band Ghost moet zowat de zwakste (sub)headliner van de laatste 10 jaar zijn, dit verhoogt inderdaad de kansen voor Metallica, Hell Yeah !🤘
zwakker dan Limp Bizkit, Within Temptation, King Diamond, Twisted Sister, Emperor, In Flames, Lamb of god, A perfect circle, Deftones, Def Leppard, Judas Priest? Ik denk dat Ghost meer tickets verkoopt dan al deze bands.

Daarnaast staat Ghost op precies dezelfde positie dit jaar als in 2018, mensen moeten niet gaan doen alsof ze ineens gepromoveerd zijn want dat is niet zo.

Ik ben zelf ook geen fan, maar kan wel een onderscheid maken tussen een "zwakke boeking" enerzijds en "ik vind de muziek niet leuk" anderzijds
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en jonasvh

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Zou Motley Crue in België iets uitverkocht krijgen? Die hebben een reputatie qua uitspattingen waar men enigszins nostalgisch naar terugkijkt, maar kwalitatief of qua populariteit hebben die in Europa toch ook nooit veel voorgesteld? Een goede live-reputatie hebben ze ook al niet.
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
165
337
Ik vind het 20e album van Uriah Heep wel vet. Sonic Origami uit 1998.

I Hear Voices en Golden Palace bijvoorbeeld als nummers.

De tour die daarop volgde blijft mijn favoriete Heeptour. Ze speelden toen ruim 60 minuten alleen maar nummers van de Shaw line-up, en daarna nog es bijna een uur klassiekers.

De laatste tijd draai ik Wake The Sleeper vaak, een album dat ze een tijdje integraal gespeeld hebben, geloof ik.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik dacht dat Uriah Heep ook wel eens genoemd wordt naast Led Zeppelin, Black Sabbath en Deep Purple als mede-starter van alle metal of iets dergelijks. Kan het me ook verkeerd herinneren, maar volgens mij staat het ergens op wikipedia (als men dat wil accepteren als geldige bron)
Wikipedia is een prima bron, hoor. Laat je maar niets wijs maken door mensen die roepen van niet (doorgaans zijn dat mensen die nota bene hun informatie klakkeloos van Facebook ofzo halen).
Tuurlijk, iedereen kan een accountje aanmaken en een artikel aanmaken of aanpassen. Maar zet maar eens iets fouts erin, en kijk maar hoe snel het is gecorrigeerd (zelf ervaren)! 😄

Zou inderdaad kunnen dat ze ook in een adem met die grote namen worden genoemd (hoewel die 3 wel veruit het meest worden genoemd als grondleggers van de metal).
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.769
3.520
Ik vind de boeking van Ghost toch echt vele malen sterker dan die van Def Leppard... Mötley Crüe daarentegen begrijp ik nog wel, omdat die al lang niet meer hebben gespeeld in België. 2009 op Graspop de enige keer bijvoorbeeld.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.509
8.773
Zou Motley Crue in België iets uitverkocht krijgen? Die hebben een reputatie qua uitspattingen waar men enigszins nostalgisch naar terugkijkt, maar kwalitatief of qua populariteit hebben die in Europa toch ook nooit veel voorgesteld? Een goede live-reputatie hebben ze ook al niet.

de vorige tour deed het voor zo ver ik weet goed in ieder geval.

De drie Duitse data gaan volgens mij ook best lekker. 9.000, 20.000 en 'up to 14.000' aldus google.
Tribunes vrijwel uitverkocht of al uitverkocht en in de 20.000 venue ook alleen nog maar de goedkoopste staanplaatsen (waaschijnlijk wel de meerderheid van tickets) beschikbaar.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Om de cirkel rond te maken: Tobias van Ghost heeft in een interview laten weten dat Uriah Heep hun grootste inspiratiebron is.
Gewoon Heep boeken op de donderdag dus! 😁(y)

Oh, en doe er dan ook maar gelijk Epica bij!
Die hebben vandaag hun nieuwe EP 'The Alchemy Project' uitgebracht, met heel veel samenwerkingen, onder wie Phil Lanzon, keyboardspeler van (jawel hoor) Uriah Heep. :)
En ach, doe die andere samenwerkingsbands/-artiesten er dan ook maar gelijk bij die dag, nu we toch bezig zijn.. ;)

1668169217032.png

 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: EddiePlaysBass en nikita

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.746
8.670
Gewoon Heep boeken op de donderdag dus! 😁(y)

Oh, en doe er dan ook maar gelijk Epica bij!
Die hebben vandaag hun nieuwe EP 'The Alchemy Project' uitgebracht, met heel veel samenwerkingen, onder wie Phil Lanzon, keyboardspeler van (jawel hoor) Uriah Heep. :)
En ach, doe die andere samenwerkingsbands/-artiesten er dan ook maar gelijk bij die dag, nu we toch bezig zijn.. ;)

Bekijk bijlage 3020

die EP ga ik ook maar eens luisteren.
wist trouwens niet dat powerwolf een Nederlandse drummer heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.746
8.670
De tijd tussen de aankondiging in wordt wel steeds korter trouwens.
20 oktober > 3 november > 7 november > 10 november > ?
de tijd die er tussen zit:
14 dagen > 4 dagen > 3 dagen
Denk dus dat we niet lang meer moeten wachten op een volgende aankondiging. Vandaag of begin volgende week gok ik?

Ohja en de dagen van de aankondigingen:
donderdag > donderdag > maandag > donderdag
aanstaande maandag misschien weer dan?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

olikat

Nieuw lid
11 nov 2022
3
10
Leak ? :unsure:

2022-11-11-12-21-54.png


If you check Band pages currently indexed on Google for graspop.be ( https://www.google.com/search?q=site:graspop.be inurl:bands ), there are only about 100 pages indexed (so, any other bands from past editions are not visible there), including the already confirmed headliners. Here are the ones that are indexed:

1349, 36 Crazy Fists, After All, Alchemist, All Shall Perish, Amplifier, Armored Saint, As Lions, As It Is, At The Gates, Atheist, Axamenta, Ayreon, Back To The System (SOAD Tribute), Backfire, Battlecross, Behemoth, Beyond Fear, Bombshell Rocks, Borknagar, Born From Pain, Brides of Destruction, Bruce Dickinson, Bulls On Parade (RATM Tribute), Cannibal Corpse, Caliban, Calibre, Carcass, Carnation, Celeste, Celtic Frost, Civil War, Collibus, Congress, Cowboys And Aliens, Crobot, Cult of Luna, Culture Abuse, Cynic, Danzig, Darkane, Dead Cross, Death By Stereo, Dedicted, Def Leppard, Destruction, Devilment, Diablo Blvd, Disfear, Dismember, Downset, Drain, Dream Theater, Dublin Death Patrol, Dyscordia, Endless Dark, Enslaved, Equilibrium, Eternal Run For Cover, Evergrey, Faith No More, Farmer Boys, Fintroll, FM, Forbidden, Ghost, Glorior Belli, Gun's N Roses, Hail of Bullets, Halford, Handsome, Hardline, Hawkwind, Heidevolk, Heilung, Helmet, Hollenthon, Huntress, I Killed The Prom Queen, Ill Nino, In Quest, In Solitude, In The Woods, Jonathan Davis, Killing Machine, Kill II This, Komah, Korn Again, Krypteria, Leave Scars, Legion Of The Damned, Leng Tch'e, Massif, Me First & The Gimme Gimmes, Metal Church, Ministry, Misthyrming, Monuments, Moonsorrow, Mötley Crüe, Mucky Pup, Murderdolls, Myrkur, Nasum, Necrophobic, Nile, No Use For A Name, Northlane, Novembers Doom, Nuclear Assault, Orchid, Orphanage, Orphaned Land, Ostrogoth, Our Survival Depends On Us, Out, Panchrysia, Parkway Drive, Parris (Thin Lizzy Tribute), Periphery, Peter Pan Speedrock, Playmo, Powerstroke, Power Trip, Prime Circle, Prong, Protest The Hero, Revoker, Rage, Rise To Remain, Rockstar, Rotting Christ, Scar Symmetry, Scarve, Schirenc Plays Pungent Stench, Sebastian Bach, Set Things Right, Seven Witches, Shai Hulud, Six Feet Under, Skarhead, Skin, Skindred, Skitsoy, Slipknot, Soilwork, Spoil Engine, Spoiler NYC, Stahlzeit, Stake, Static-X, Stormrider, Stratovarius, Stream Of Passion, Subzero, Taake, Tempt, Temptations For The Weak, The Devils Blood, The Difference, The Gathering, The Faceless, The New York Dolls, The Ocean, The Rods, The Sword, The Treatment, The Vandals, Therion, Touché Amoré, Trash Boat, Turisas, UDO, Uncle Acid And The Deadbeats, Uncle Meat, Underoath, Unearth, Van Hagar, Veil Of Maya, Voodoo Six, Wednesday 13, Welkin, Witchsmeller Pursuivant, Youth Of Today

Not sure this is reliable (perhaps this is just a draft from 6 months ago), but I think most of those bands are relevant for 2023.
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Leak ? :unsure:

2022-11-11-12-21-54.png


If you check Band pages currently indexed on Google for graspop.be ( https://www.google.com/search?q=site:graspop.be inurl:bands ), there are only about 100 pages indexed (so, any other bands from past editions are not visible there), including the already confirmed headliners. Here are the ones that are indexed:

1349, 36 Crazy Fists, After All, Alchemist, All Shall Perish, Amplifier, Armored Saint, As Lions, As It Is, At The Gates, Atheist, Axamenta, Ayreon, Back To The System (SOAD Tribute), Backfire, Battlecross, Behemoth, Beyond Fear, Bombshell Rocks, Borknagar, Born From Pain, Brides of Destruction, Bruce Dickinson, Bulls On Parade (RATM Tribute), Cannibal Corpse, Caliban, Calibre, Carcass, Carnation, Celeste, Celtic Frost, Civil War, Collibus, Congress, Cowboys And Aliens, Crobot, Cult of Luna, Culture Abuse, Cynic, Danzig, Darkane, Dead Cross, Death By Stereo, Dedicted, Def Leppard, Destruction, Devilment, Diablo Blvd, Disfear, Dismember, Downset, Drain, Dream Theater, Dublin Death Patrol, Dyscordia, Endless Dark, Enslaved, Equilibrium, Eternal Run For Cover, Evergrey, Faith No More, Farmer Boys, Fintroll, FM, Forbidden, Ghost, Glorior Belli, Gun's N Roses, Hail of Bullets, Halford, Handsome, Hardline, Hawkwind, Heidevolk, Heilung, Helmet, Hollenthon, Huntress, I Killed The Prom Queen, Ill Nino, In Quest, In Solitude, In The Woods, Jonathan Davis, Killing Machine, Kill II This, Komah, Korn Again, Krypteria, Leave Scars, Legion Of The Damned, Leng Tch'e, Massif, Me First & The Gimme Gimmes, Metal Church, Ministry, Misthyrming, Monuments, Moonsorrow, Mötley Crüe, Mucky Pup, Murderdolls, Myrkur, Nasum, Necrophobic, Nile, No Use For A Name, Northlane, Novembers Doom, Nuclear Assault, Orchid, Orphanage, Orphaned Land, Ostrogoth, Our Survival Depends On Us, Out, Panchrysia, Parkway Drive, Parris (Thin Lizzy Tribute), Periphery, Peter Pan Speedrock, Playmo, Powerstroke, Power Trip, Prime Circle, Prong, Protest The Hero, Revoker, Rage, Rise To Remain, Rockstar, Rotting Christ, Scar Symmetry, Scarve, Schirenc Plays Pungent Stench, Sebastian Bach, Set Things Right, Seven Witches, Shai Hulud, Six Feet Under, Skarhead, Skin, Skindred, Skitsoy, Slipknot, Soilwork, Spoil Engine, Spoiler NYC, Stahlzeit, Stake, Static-X, Stormrider, Stratovarius, Stream Of Passion, Subzero, Taake, Tempt, Temptations For The Weak, The Devils Blood, The Difference, The Gathering, The Faceless, The New York Dolls, The Ocean, The Rods, The Sword, The Treatment, The Vandals, Therion, Touché Amoré, Trash Boat, Turisas, UDO, Uncle Acid And The Deadbeats, Uncle Meat, Underoath, Unearth, Van Hagar, Veil Of Maya, Voodoo Six, Wednesday 13, Welkin, Witchsmeller Pursuivant, Youth Of Today

Not sure this is reliable (perhaps this is just a draft from 6 months ago), but I think most of those bands are relevant for 2023.
I'm still going through these acts but I see a number of bands, like Murderdolls, Power Trip and The Devil's Blood, that are defunct because members have died. So there could be some hints in this but I think it would be impossible to guess which ones...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en jonasvh

Gebruikers die dit onderwerp bekijken