Ik weet niet zo goed of er lacherig over gedaan wordt. Denken dat onze Belgische forumvrienden dat wat beter in kunnen schatten. Maar ik kan me zo voorstellen dat als André Rieu opeens besluit om een Apocalyptica-achtige set neer te gaan zetten op een metalfestival, dat de reacties dan ook behoorlijk gemengd zullen zijn. En andersom trouwens ook, toen Floor Jansen meedeed aan Beste Zangers is dat duet met Henk Poort ook behoorlijk over de tongen gegaan. Al was dat 99% positief. Maar het is gewoon bijzonder als dergelijke muzikale combinaties zich opeens aandienen.
Daarover gesproken: Henk Poort zijn gastoptreden bij Nightwish is meer dan uitstekend ontvangen. Ik denk dat veel metalheads het alleen maar kunnen waarderen als dat soort artiesten opeens 'uit de kast' komen als metalhead. Om nog maar niet te spreken over de overeenkomsten die tussen de luisterbelevingen van klassieke muziek en metal zitten. Daar zijn zelfs studies in gedaan. Ik weet ook van veel metalheads dat klassieke muziek een guilty pleasure is. Mezelf incluis.
Dus ja, kortom: ik vind het een geweldige zet en hoop dat ik erbij kan zijn.
Inderdaad een goeie vergelijking met André Rieu. Helmut met 1 'l' is groot geworden binnen de opera en klassieke/gospel muziek.
Hij zal daar ook blijven mee geassocieerd worden. Ik vermoed dus dat er veel mensen niet snappen wat hij op Graspop komt doen, dus lachen ze het weg.
Nu is Hellmut met 2 'l'en' natuurlijk nog altijd een uitstekende zanger die met zijn stem zowat alle genres lijkt aan te kunnen. Het is een muziekliefhebber die blijkbaar ook een zwak heeft voor metal - weten we sinds die cover vorig jaar. Wie hier wel al wat van op de hoogte is, kan zijn komst enkel toejuichen want het wordt ongetwijfeld een feestje daar in de Metal Dome. Met z'n allen metalklassiekers meezingen met Hellmut, om naar uit te kijken!