Graspop Metal Meeting 2023

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
138
267
Ik weet niet zo goed of er lacherig over gedaan wordt. Denken dat onze Belgische forumvrienden dat wat beter in kunnen schatten. Maar ik kan me zo voorstellen dat als André Rieu opeens besluit om een Apocalyptica-achtige set neer te gaan zetten op een metalfestival, dat de reacties dan ook behoorlijk gemengd zullen zijn. En andersom trouwens ook, toen Floor Jansen meedeed aan Beste Zangers is dat duet met Henk Poort ook behoorlijk over de tongen gegaan. Al was dat 99% positief. Maar het is gewoon bijzonder als dergelijke muzikale combinaties zich opeens aandienen.

Daarover gesproken: Henk Poort zijn gastoptreden bij Nightwish is meer dan uitstekend ontvangen. Ik denk dat veel metalheads het alleen maar kunnen waarderen als dat soort artiesten opeens 'uit de kast' komen als metalhead. Om nog maar niet te spreken over de overeenkomsten die tussen de luisterbelevingen van klassieke muziek en metal zitten. Daar zijn zelfs studies in gedaan. Ik weet ook van veel metalheads dat klassieke muziek een guilty pleasure is. Mezelf incluis.

Dus ja, kortom: ik vind het een geweldige zet en hoop dat ik erbij kan zijn.

Inderdaad een goeie vergelijking met André Rieu. Helmut met 1 'l' is groot geworden binnen de opera en klassieke/gospel muziek.
Hij zal daar ook blijven mee geassocieerd worden. Ik vermoed dus dat er veel mensen niet snappen wat hij op Graspop komt doen, dus lachen ze het weg.

Nu is Hellmut met 2 'l'en' natuurlijk nog altijd een uitstekende zanger die met zijn stem zowat alle genres lijkt aan te kunnen. Het is een muziekliefhebber die blijkbaar ook een zwak heeft voor metal - weten we sinds die cover vorig jaar. Wie hier wel al wat van op de hoogte is, kan zijn komst enkel toejuichen want het wordt ongetwijfeld een feestje daar in de Metal Dome. Met z'n allen metalklassiekers meezingen met Hellmut, om naar uit te kijken!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.552
4.840
Ik weet niet zo goed of er lacherig over gedaan wordt. Denken dat onze Belgische forumvrienden dat wat beter in kunnen schatten. Maar ik kan me zo voorstellen dat als André Rieu opeens besluit om een Apocalyptica-achtige set neer te gaan zetten op een metalfestival, dat de reacties dan ook behoorlijk gemengd zullen zijn. En andersom trouwens ook, toen Floor Jansen meedeed aan Beste Zangers is dat duet met Henk Poort ook behoorlijk over de tongen gegaan. Al was dat 99% positief. Maar het is gewoon bijzonder als dergelijke muzikale combinaties zich opeens aandienen.

Daarover gesproken: Henk Poort zijn gastoptreden bij Nightwish is meer dan uitstekend ontvangen. Ik denk dat veel metalheads het alleen maar kunnen waarderen als dat soort artiesten opeens 'uit de kast' komen als metalhead. Om nog maar niet te spreken over de overeenkomsten die tussen de luisterbelevingen van klassieke muziek en metal zitten. Daar zijn zelfs studies in gedaan. Ik weet ook van veel metalheads dat klassieke muziek een guilty pleasure is. Mezelf incluis.

Dus ja, kortom: ik vind het een geweldige zet en hoop dat ik erbij kan zijn.
Ik bedoelde niet zozeer de aankondiging dat Helmut Lotti op GMM staat, maar meer in het algemeen het vaak toch wat lacherige en denigrerende toontje dat mensen aanslaan als het gaat om een toch respectabel en succesvol artiest als Helmut Lotti.
Daar hangt dan altijd een beetje zo'n sfeertje omheen alsof dat 'fout' is of een 'guilty pleasure' (wat ik beide maar onzinnige termen vind)..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.131
4.220
Ben ik de enige die best wel heel erg hyped is voor helmut loti goes metal
We kennen natuurlijk 1 metal cover van hem. Ben zo benieuwd wat ie dan nog meer gaat coveren
Dat denk ik niet. Dit soort boekingen op festivals vind ik fantastisch.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik bedoelde niet zozeer de aankondiging dat Helmut Lotti op GMM staat, maar meer in het algemeen het vaak toch wat lacherige en denigrerende toontje dat mensen aanslaan als het gaat om een toch respectabel en succesvol artiesten als Helmut Lotti.
Daar hangt dan altijd een beetje zo'n sfeertje omheen alsof dat 'fout' is of een 'guilty pleasure' (wat ik beide maar onzinnige termen vind)..
Oh ja, geen idee. Ik sta er hetzelfde in als jij. Groot respect voor artiesten als hij, die ontegenzeggelijk waanzinnig talentvol zijn. Ik heb trouwens een veel minder negatieve associatie met de term 'guilty pleasure'. Namelijk als iets wat je tof vindt, maar waar anderen je niet direct mee associëren.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Nog een paar opmerkingen over de poster.

Donderdag:
Vind Tom Morello wel een hele vette boeking, maar vind dat hij verdomd hoog staat voor zo'n solo projectje.
Epica had ik als logo band verwacht
Spiritbox veel hoger dan verwacht

Vrijdag:
Zoals al gezegd is valt het op dat Disturbed en Gojira andersom staan

Zaterdag:
Rancid staat fucking hoog, die zag ik echt niet aan komen. Hoe zijn die groter dan In Flames en Architects? Gaat rancid dan ook nog een hoge mainstage spot innemen in plaats van het headlinen van de jupiler stage?
I prevail heeft ook een mooie hoge spot gekregen
The Ghost Inside had ik misschien wel als logo band verwacht

Zondag:
Three days grace staat vrij hoog

Van alle posities op de poster is Rancid de grootste schok voor mij denk ik.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.552
4.840
Inderdaad een goeie vergelijking met André Rieu. Helmut met 1 'l' is groot geworden binnen de opera en klassieke/gospel muziek.
Hij zal daar ook blijven mee geassocieerd worden. Ik vermoed dus dat er veel mensen niet snappen wat hij op Graspop komt doen, dus lachen ze het weg.

Nu is Hellmut met 2 'l'en' natuurlijk nog altijd een uitstekende zanger die met zijn stem zowat alle genres lijkt aan te kunnen. Het is een muziekliefhebber die blijkbaar ook een zwak heeft voor metal - weten we sinds die cover vorig jaar. Wie hier wel al wat van op de hoogte is, kan zijn komst enkel toejuichen want het wordt ongetwijfeld een feestje daar in de Metal Dome. Met z'n allen metalklassiekers meezingen met Hellmut, om naar uit te kijken!
Over het algemeen zal niet iedereen enthousiast worden van veredelde coverbands op GMM.
Maar blijkbaar wil men voor bepaalde personen wel een uitzondering maken, zoals Hellmut of het sterrenensemble van Hollywood Vampires. 😉

Zelf heb ik er i.i.g. geen moeite mee, integendeel, ben ook wel erg nieuwsgierig en ga zeker kijken als het niet clasht, zal ongetwijfeld een leuk feestje worden!
Zo zou ik ook Frog Leap best wel eens willen zien op GMM.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Ik ben niet zo verbaasd over Three Days Grace hun positie op de poster als ik naar de andere namen kijk. Ze zijn bij lange na niet zo populair als vroeger toen Adam Gontier in de band zat en teren op ouder werk, maar ook hun laatste album heeft een populaire single opgeleverd met tientallen miljoenen streams. Er hangt voor veel bezoekers ook een stuk jeugdsentiment omheen denk ik, net als bij bands als Papa Roach en Disturbed, wat helpt voor de positie.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Over het algemeen zal niet iedereen enthousiast worden van veredelde coverbands op GMM.
Maar blijkbaar wil men voor bepaalde personen wel een uitzondering maken, zoals Hellmut of het sterrenensemble van Hollywood Vampires. 😉

Zelf heb ik er i.i.g. geen moeite mee, integendeel, ben ook wel erg nieuwsgierig en ga zeker kijken als het niet clasht, zal ongetwijfeld een leuk feestje worden!
Zo zou ik ook Frog Leap best wel eens willen zien op GMM.
En het zou best wel eens een unieke ervaring kunnen worden die geen herhaling zal krijgen.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Nog een paar opmerkingen over de poster.

Donderdag:
Vind Tom Morello wel een hele vette boeking, maar vind dat hij verdomd hoog staat voor zo'n solo projectje.
Epica had ik als logo band verwacht
Spiritbox veel hoger dan verwacht

Vrijdag:
Zoals al gezegd is valt het op dat Disturbed en Gojira andersom staan

Zaterdag:
Rancid staat fucking hoog, die zag ik echt niet aan komen. Hoe zijn die groter dan In Flames en Architects? Gaat rancid dan ook nog een hoge mainstage spot innemen in plaats van het headlinen van de jupiler stage?
I prevail heeft ook een mooie hoge spot gekregen
The Ghost Inside had ik misschien wel als logo band verwacht

Zondag:
Three days grace staat vrij hoog

Van alle posities op de poster is Rancid de grootste schok voor mij denk ik.
Als ik Rancid daar zo zag staan dacht ik eigenlijk meteen aan Jupiler Stage Headliner. Perfecte naam voor die positie denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.552
4.840
Nog een paar opmerkingen over de poster.

Donderdag:
Vind Tom Morello wel een hele vette boeking, maar vind dat hij verdomd hoog staat voor zo'n solo projectje.
Epica had ik als logo band verwacht
Spiritbox veel hoger dan verwacht

Vrijdag:
Zoals al gezegd is valt het op dat Disturbed en Gojira andersom staan

Zaterdag:
Rancid staat fucking hoog, die zag ik echt niet aan komen. Hoe zijn die groter dan In Flames en Architects? Gaat rancid dan ook nog een hoge mainstage spot innemen in plaats van het headlinen van de jupiler stage?
I prevail heeft ook een mooie hoge spot gekregen
The Ghost Inside had ik misschien wel als logo band verwacht

Zondag:
Three days grace staat vrij hoog

Van alle posities op de poster is Rancid de grootste schok voor mij denk ik.
Rancid staat voor mij ook wel verrassend hoog.
Staan eigenlijk op dezelfde plek als (zelfs nog een plekje hoger dan) The Offspring vorig jaar, terwijl ik die toch wat groter/bekender inschat.
Voor mij is het ook een toss-up, headliner JS of vroege avond Main Stage?

Tom Morello ook een groot (maar interessant) vraagteken, benieuwd wat hij gaat spelen.
RATM-fans kunnen wel eens bedrogen uitkomen..
Neem deze oude setlist uit 2019:

1680270504396.png

Zou dus ook zomaar een vrij tamme show kunnen worden met alleen aan het eind een mega moshpit tijdens KitN..

Epica had zeker wel bij de logobands gemogen, ja (ten koste van Tom Morello of Papa Roach).
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.131
4.220
Machine Head heeft jaren geweigerd om op festivals te spelen omdat zij te weinig werden betaald om er van te leven, godzijdank was dit een heel goeie zet want hun zaaloptredens waren subliem en kwamen veel meer tot hun recht dan ergens in de namiddag op een festivalleke. En kiekt er iere, nu komen ze terug door de grote poort, headliner op Graspop, kan het nog altijd nie geloven. HELL YEAH 🤘
🤘 🤘 👊
Niet zozeer omdat ze te weinig betaald werden hoor.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.552
4.840
Trouwens nog een dikke aanrader voor onze anti-grunters @Koekdoos en @jonasvh , en andere fans van glam, power metal en hard rock:
ECLIPSE!!

Heel vermakelijk optreden op Alcatraz 2021 van deze Zweedse band met zeer aanstekelijke muziek (vergelijkbaar met o.a. Kissin' Dynamite)!

DISCLAIMER: liedjes blijven heel lang in je kop hangen.. 😝

 
Laatst bewerkt:

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.786
Niet zozeer omdat ze te weinig betaald werden hoor.
Nee, ik dacht ook meer omdat ze hun publiek liever op een complete avond willen trakteren. An Evening with Machine Head.
En volgens mij vertelde Robb Flynn al eens dat hij destijds vond dat het publiek niet genoeg in de muziek zaten of iets dergelijks
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.786
Trouwens nog een dikke aanrader voor onze anti-grunters @Koekdoos en @jonasvh , en andere fans van glam, power metal en hard rock:
ECLIPSE!!

Heel vermakelijk optreden op Alcatraz 2021 van deze Zweedse band met zeer aanstekelijke muziek (DISCLAIMER: liedjes blijven heel lang in je kop hangen..)!

Klinkt zeker goed! De agenda wordt te vol zo🤣 En mijn playlist moet ook maar weer aangevuld worden. Ga alleen al tijd te kort komen om alle nieuwe muziek in te luisteren🤦
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

BetterDays

Randprogramma
17 jan 2018
141
151
Top zeg! Ik weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen. Welke bands hebben je over de streep getrokken?
Ik ga met mijn vriendin, waarvan Hollywood Undead de headliner van de dag is😉

Maar vooral disturbed, goijra inderdaad na de cancel van Pinkpop, Fever 333 sta ik waarschijnlijk vooraan, Airborne, Black Mirrors, Ice Nine Kills, Machine Head, Palaye Royale, VV, Blackgold zijn wel echt must sees.

Verder na het vele meelezen in dit topic erg benieuwd naar Amon Amarth.

Mochten er nog must sees bijzitten in mijn genre hoor ik het graag😀

Ik kan in iedergeval niet wachten! Dit weekend waarschijnlijk ook nog tickets kopen voor de eerste keer weekend Rock Werchter, dus niets te klagen!
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Ik ga met mijn vriendin, waarvan Hollywood Undead de headliner van de dag is😉

Maar vooral disturbed, goijra inderdaad na de cancel van Pinkpop, Fever 333 sta ik waarschijnlijk vooraan, Airborne, Black Mirrors, Ice Nine Kills, Machine Head, Palaye Royale, VV, Blackgold zijn wel echt must sees.

Verder na het vele meelezen in dit topic erg benieuwd naar Amon Amarth.

Mochten er nog must sees bijzitten in mijn genre hoor ik het graag😀

Ik kan in iedergeval niet wachten! Dit weekend waarschijnlijk ook nog tickets kopen voor de eerste keer weekend Rock Werchter, dus niets te klagen!
Amon Amarth zou ik zeker ook checken ja! Heb in het band introducties topic daar nog een intro over geschreven overigens.

Verder kijk ik vrijdag ook erg uit naar Meshuggah en Behemoth, zou die ook zeker checken voorafgaand aan Graspop, mocht je ze nog niet kennen! Live Bleed meemaken moet echt geweldig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: BetterDays

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Ik moet nog meer dan 10 pagina's bijlezen - en ik was er gisteren net in geslaagd om dat te doen 😅
Maar wauw, machine head kunnen boeken nadat ze jarenlang geen festivals meer deden, en dan als European festival exclusive... Dat was hier net mooi wakker worden!

Ik denk dat ze wel in de geldbuidel hebben getast om dit waar te maken, maar vooral ook benieuwd hoeveel scenario's er hiervoor op tafel hebben gelegen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken