Graspop Metal Meeting 2023

Zoiets zou het zijn, zal me niks verbazen als t de meest afwijkende lijst gaat zijn met bijvoorbeeld Slipknot en A7x zo laag:

- onderstaande lijst was live geweldig de keer of keren dat ik ze heb gezien:
Kiss
Mötley Crüe
Rammstein (nog nooit gezien)
Def Leppard
Twisted Sister
Sabaton
Iron Maiden
Guns N Roses
Within Temptation

- beiden niet gezien, maar zou een unieke kans zijn.
Aerosmith
System of a Down

- Scorpions en Priest zitten op t randje of t nog kan, maar Volbeat is niet per se mijn ding.
Judas Priest
Scorpions
Volbeat

- kan niet meer natuurlijk
Mötorhead

- kan niet meer natuurlijk
Ozzy
Black Sabbath
Whitesnake
Deep Purple

- niks voor mij
Avenged Sevenfold
Slipknot
Limp Bizkit
Marylin Manson
Soulfly
mooi lijstje, heel anders inderdaad
hoe komt trouwens dat je Avenged Sevenfold niks vind? Had wel verwacht dat dat in jouw straatje zou liggen.
van die rustige gitaarmuziek zonder geschreeuw.

mooi lijstje, heel anders inderdaad
hoe komt trouwens dat je Avenged Sevenfold niks vind? Had wel verwacht dat dat in jouw straatje zou liggen.
van die rustige gitaarmuziek zonder geschreeuw.

Heb niet heel veel ervan geluisterd, dus misschien dat t in de toekomst nog wel veranderd. Maar vond t niet echt mijn ding, van wat ik me kan herinneren.

Maar is vergelijkbaar misschien met Volbeat. Die stonden eerst ook helemaal onderaan. Begin vreemd genoeg meer muziek te waarderen nu ik een jaartje ouder ben, had verwacht dat het andersom zou zijn, hoe ouder hoe minder tolerant :LOL:

• Haha
Waarderingen: Loek123
*Zeker zien ongeacht clashes (de eerste 2 ooit legendarisch na elkaar gezien op Pinkpop 2002 met wat rennen tussen podia).
System of a Down
Rammstein
Slipknot
-------
*Bij clash al twijfel wat te kijken
Volbeat
Black Sabbath
Limp Bizkit
Marylin Manson
Avenged Sevenfold
Soulfly
Mötorhead
Within Temptation
Guns N Roses
-------
*Vroeg naar huis waarschijnlijk of er moet nog iets in een tent te doen zijn
Sabaton
Iron Maiden
Twisted Sister
Kiss
Mötley Crüe
Def Leppard
Aerosmith
Judas Priest
Whitesnake
Deep Purple
Ozzy
Scorpions

Nu ik dit lijstje zie besef ik weer dat ik niet echt voor de headliners ga.

Ideale headliners:
Rammstein
Soad
Maiden
GNR

Grote name, maar heb ik weinig mee:
Kiss
Slipknot

Erg gave nummers, maar ze hebben de power niet altijd meer;
Ozzy
Priest
Motley Crue
Marilyn manson

Leuke middelgrote headliners
Volbeat
Sabaton
Scorpions
Within temptation

Leuk voor erbij, maar niet perse als headliner:
Limp bizkit
Deep purple
Soulfly
whitesnake
A7x
Twisted sister

Heb ik weinig mee.
Aerosmith

Mooi om iedereen zijn lijstjes te zien, maar ik zat na te denken en er is 1 probleem.
De ms2/north stage headliners zijn niet meegenomen en eigenlijk vind ik dat dat wel zou moeten.
Zijn toch altijd volwaardige headliners show die soms zelfs de festivaldag mogen afsluiten op de mainstage.
Daarnaast, als ik deze bands mee neem krijg ik een stuk vrolijker lijstje dan zonder. zoveel fijne bands met een fantastische show die misschien niet bovenaan een dag gestaan hebben maar wel een fantastische headliner show neer zetten. Dit jaar zullen ghost, gojira en parkway drive dit wel weer gaan bewijzen.

Hierbij mijn aangepaste lijstje, waarbij dus alle bands die een mainstage hebben afgesloten zijn meegenomen (sinds 2014)

----- grote fan:
System of a Down (misschien wel mijn favoriete band of all time, zou ze heel graag eens op Graspop zien headlinen. is wel mijn nr1 wens voor de komende edities)
Rammstein
Korn
Slipknot
Nightwish
Parkway Drive
Lamb of god (baal er nog van dat ik die show in 2019 gemist heb, één van mijn favoriete bands)
Avenged Sevenfold
Sabaton
----- ook leuk:
A perfect circle (nooit gezien)
Limp Bizkit
In Flames
Gojira
Within Temptation
Soulfly (nooit gezien)
Volbeat
----- (misschien zou ik gaan kijken)
Ghost (nooit gezien, dus wil wel gaan kijken)
Deftones
Marilyn Manson (pre aanklachten)
Guns 'n Roses (alleen gezien in de tijd zonder slash, waarschijnlijk zou ik wel gaan kijken maar geen hele show)
Motorhead (als Lemmy uit de dood opstaat zou ik wel gaan kijken)
Motley Crue
Aerosmith
KISS
Faith no more
----- (geen enkele interesse om ooit nog te zien):
Iron Maiden
Slayer
Emperor
Megadeth
Deep Purple
Twisted Sister
Def Leppard
Black Sabbath
Ozzy Osbourne
Scorpions
Judas Priest
WhiteSnake
King diamond

Als je ze wel had gezien hadden ze waarschijnlijk ook in het "groot fan" rijtje gestaan ;) die show is wel de reden dat ik ook het gevoel had dat de lijst niet compleet was zonder MS2 headliners in ieder geval, dus die gedachte steun ik sowieso ja.

Wat mij opvalt aan al deze lijstjes is trouwens dat Iron Maiden veel polariserender is dan ik gedacht had? Sommigen hebben ze bovenaan maar ik zie ze ook opvallend vaak onderaan staan. Of is dat gewoon omdat ze er te vaak gestaan hebben? Dacht altijd dat Maiden toch een van de meest gerespecteerde metal bands zou zijn, die iedereen die iets met het genre heeft wel kan waarderen.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Als je ze wel had gezien hadden ze waarschijnlijk ook in het "groot fan" rijtje gestaan ;) die show is wel de reden dat ik ook het gevoel had dat de lijst niet compleet was zonder MS2 headliners in ieder geval, dus die gedachte steun ik sowieso ja.
Denk dat je daar wel gelijk in zal hebben ja, dit jaar Tool voor het eerst gezien en dat was ook fantastisch.
Wat mij opvalt aan al deze lijstjes is trouwens dat Iron Maiden veel polariserender is dan ik gedacht had? Sommigen hebben ze bovenaan maar ik zie ze ook opvallend vaak onderaan staan. Of is dat gewoon omdat ze er te vaak gestaan hebben? Dacht altijd dat Maiden toch een van de meest gerespecteerde metal bands zou zijn, die iedereen die iets met het genre heeft wel kan waarderen.
Het is zeker geen slechte band en qua showgehalte is het één van de beste headliners maar de muziek is gewoon echt niet mijn ding. Dit jaar voor het eerst gezien en ook al was het visueel erg indrukwekkend heb ik niet de behoefte om ze nog eens te zien. Maar blijft gewoon een sterke live band natuurlijk en een goede headliner.

Volbeat heb ik altijd "bandje in een cafe" gevoel bij, maar dan op het Graspopveld. gewoon lekker een biertje drinken, beetje dansen, beetje praten met vrienden, en lekker meezingen met de hits. Dat maakt dat ik ze een leuke festivalband vind

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Volbeat heb ik altijd "bandje in een cafe" gevoel bij, maar dan op het Graspopveld. gewoon lekker een biertje drinken, beetje dansen, beetje praten met vrienden, en lekker meezingen met de hits. Dat maakt dat ik ze een leuke festivalband vind
Heb ik zelfde gevoel bij. Volbeat in een donker kroezelig café, vloer die plakt van het bier. En de geur van de wc s als die deur open zwaait.

Vrijdag wordt de dag: 3 koningen waarbij Guns n Roses de europeese tour bekend maakt met Axl als Melchior, Slash als Casper en Duff als Balthazar...

Ik heb ze na 3 keer live wel genoeg gezien. Met name de doorkomst dit jaar vond ik erg flauw. De energie leek eruit. Ik hoef IM niet meer te zien. Al snap ik best dat ze nog veelvuldig geboekt gaan worden. Voor mij een goed moment om de tenten te bezoeken.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Mooi om iedereen zijn lijstjes te zien, maar ik zat na te denken en er is 1 probleem.
De ms2/north stage headliners zijn niet meegenomen en eigenlijk vind ik dat dat wel zou moeten.
Zijn toch altijd volwaardige headliners show die soms zelfs de festivaldag mogen afsluiten op de mainstage.
Daarnaast, als ik deze bands mee neem krijg ik een stuk vrolijker lijstje dan zonder. zoveel fijne bands met een fantastische show die misschien niet bovenaan een dag gestaan hebben maar wel een fantastische headliner show neer zetten. Dit jaar zullen ghost, gojira en parkway drive dit wel weer gaan bewijzen.

Hierbij mijn aangepaste lijstje, waarbij dus alle bands die een mainstage hebben afgesloten zijn meegenomen (sinds 2014)

----- grote fan:
System of a Down (misschien wel mijn favoriete band of all time, zou ze heel graag eens op Graspop zien headlinen. is wel mijn nr1 wens voor de komende edities)
Rammstein
Korn
Slipknot
Nightwish
Parkway Drive
Lamb of god (baal er nog van dat ik die show in 2019 gemist heb, één van mijn favoriete bands)
Avenged Sevenfold
Sabaton
----- ook leuk:
Limp Bizkit
In Flames
Gojira
Within Temptation
Soulfly (nooit gezien)
Volbeat
----- (misschien zou ik gaan kijken)
Ghost (nooit gezien, dus wil wel gaan kijken)
Deftones
Marilyn Manson (pre aanklachten)
Guns 'n Roses (alleen gezien in de tijd zonder slash, waarschijnlijk zou ik wel gaan kijken maar geen hele show)
Motorhead (als Lemmy uit de dood opstaat zou ik wel gaan kijken)
Motley Crue
Aerosmith
KISS
Faith no more
----- (geen enkele interesse om ooit nog te zien):
Iron Maiden
Slayer
Emperor
Megadeth
Deep Purple
Twisted Sister
Def Leppard
Black Sabbath
Ozzy Osbourne
Scorpions
Judas Priest
WhiteSnake
King diamond

Als ik zo kijk welke namen nieuw erbij staan, dan hoef ik geen nieuwe lijst te maken. Ghost en Nightwish ergens bij de bovenste groep, de rest kan onderaan

Iron Maiden is gewoon altijd prima voor mij tot nu toe. Heb ze inmiddels 4x gezien. Waarvan ook twee keer op Graspop, dus kan me best voorstellen dat de wat meer neutrale kijker het wel heeft gezien als je ziet hoe vaak ze op Graspop hebben gestaan.

Qua niveau blijft het toch beter dan verschillende andere generatiegenoten. En dan zeg ik generatiegenoten, maar er zit toch wel een aardig leeftijdsverschil tussen de zangers van verschillende bands uit die tijd:

Bruce Dickinson 64
Rob Halford 71
Klaus Meine 74
Alice Cooper 74
Joe Elliot 63
Axl Rose 60
Paul Stanley 70
Gene Simmons 73
David Coverdale 71
Vince Neil 61
Dee Snider 67
Ozzy 74
Jon Bon Jovi 60

Bruce is eigenlijk nog maar een jong bloemke in vergelijking met de meerderheid van de andere oudjes.

Verder ook wel interessant om te zien hoeveel invloed alle drank en drugs heeft op de kwaliteit van zingen. Ik denk dat Axl, Vince en Jon qua verhalen wel bij de grootste gebruikers horen en die zijn dan toch al jong slecht bij stem.

Ik heb vond bijvoorbeeld bij Whitesnake, Scorpions en Judas Priest de zang nog prima de eerste keren dat ik ze zag toen ze nog wat meer in de buurt van de 60 waren. En zelfs toen waren ze er al ruim voorbij. Had dit jaar wel bij Judas Priest het idee dat t te veel begon te worden voor Rob, maar dat mag ook wel op die leeftijd.

In verhouding tot leeftijd doet Gene Simmons het misschien nog wel t beste, maar die hoeft ook geen hoge uithalen te doen, die heeft het wat makkelijker wat dat betreft.

Verder ook wel interessant om te zien hoeveel invloed alle drank en drugs heeft op de kwaliteit van zingen. Ik denk dat Axl, Vince en Jon qua verhalen wel bij de grootste gebruikers horen en die zijn dan toch al jong slecht bij stem.
Ik wist niet dat Jon Bon Jovi een ervaren drank/drug-gebruiker was? Ik dacht net dat hij zich tamelijk nuchter hield, niet?

Ik wist niet dat Jon Bon Jovi een ervaren drank/drug-gebruiker was? Ik dacht net dat hij zich tamelijk nuchter hield, niet?
Bed of Roses is een ode aan wakker worden met een kater van allerlei middelen. Beste Jon lustte er wel wat van. Geen idee of die inmiddels opgedroogd is of niet.

De top2000 had vorig jaar dacht ik een mini documentaire over het Moscow Peace Festival uit 1989 of iets dergelijks, waarbij toch de indruk werd gewekt dat Bon Jovi niet onder deed voor Mötley en Ozzy qua gebruik

Edit: als het wel mee zou vallen hoeveel hij heeft gebruikt, dan is ie dramatisch met z’n stem om gegaan

• Leuk
Waarderingen: jbj
Ik heb ze na 3 keer live wel genoeg gezien. Met name de doorkomst dit jaar vond ik erg flauw. De energie leek eruit. Ik hoef IM niet meer te zien. Al snap ik best dat ze nog veelvuldig geboekt gaan worden. Voor mij een goed moment om de tenten te bezoeken.
Daar kan ik op zich wel in komen ja, heb persoonlijk ook weinig behoefte ze nog eens opnieuw te zien. Maar ik heb wel best genoten van hun voorlaatste twee shows op Graspop (laatste was ik niet bij en was volgens mij ook zelfde show als in 2018, das natuurlijk sws heel zwak) en ik kan altijd wel genieten van hun muziek. Dus in het rijtje afgelopen headliners zou ik ze toch best hoog zetten, maar dat betekent niet dat ik hoop dat ze ze nog eens boeken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Sta dan meer te kijken van een opmerking van @Loek123 dat hij echt niks met hun muziek heeft, had zelf dus echt het beeld dat ze onder metal fans op dat vlak redelijk universeel geliefd waren. Geen idee waarom ik dat beeld heb, zou me eigenlijk niet moeten verbazen dat ook daar de meningen over verdeeld zijn 😆

Bed of Roses is een ode aan wakker worden met een kater van allerlei middelen. Beste Jon lustte er wel wat van. Geen idee of die inmiddels opgedroogd is of niet.
Ik ben toch wel heel nieuwsgierig hoe je daaar bij komt
Drank ja, maar drugs nee, niets van bekend.
Sterker nog, een snelle Google actie leert dat z`n dochter een overdosis heeft gehad, maar meer ook echt niet

Ik ben toch wel heel nieuwsgierig hoe je daaar bij komt
Drank ja, maar drugs nee, niets van bekend.
Sterker nog, een snelle Google actie leert dat z`n dochter een overdosis heeft gehad, maar meer ook echt niet
Alcohol is ook een drug en kan bij verslaving minstens net zo verwoestend zijn als pakweg een coke verslaving. Dat alcohol toevallig wat meer sociaal geaccepteerd is betekent niet dat je lichaam daarmee vrijuit gaat…

• Leuk
Waarderingen: ironman
Iron Maiden is gewoon altijd prima voor mij tot nu toe. Heb ze inmiddels 4x gezien. Waarvan ook twee keer op Graspop, dus kan me best voorstellen dat de wat meer neutrale kijker het wel heeft gezien als je ziet hoe vaak ze op Graspop hebben gestaan.

Qua niveau blijft het toch beter dan verschillende andere generatiegenoten. En dan zeg ik generatiegenoten, maar er zit toch wel een aardig leeftijdsverschil tussen de zangers van verschillende bands uit die tijd:

Bruce Dickinson 64
Rob Halford 71
Klaus Meine 74
Alice Cooper 74
Joe Elliot 63
Axl Rose 60
Paul Stanley 70
Gene Simmons 73
David Coverdale 71
Vince Neil 61
Dee Snider 67
Ozzy 74
Jon Bon Jovi 60

Bruce is eigenlijk nog maar een jong bloemke in vergelijking met de meerderheid van de andere oudjes.

Ik heb vond bijvoorbeeld bij Whitesnake, Scorpions en Judas Priest de zang nog prima de eerste keren dat ik ze zag toen ze nog wat meer in de buurt van de 60 waren. En zelfs toen waren ze er al ruim voorbij. Had dit jaar wel bij Judas Priest het idee dat t te veel begon te worden voor Rob, maar dat mag ook wel op die leeftijd.

In verhouding tot leeftijd doet Gene Simmons het misschien nog wel t beste, maar die hoeft ook geen hoge uithalen te doen, die heeft het wat makkelijker wat dat betreft.
de 3 jongste in deze lijst zijn dan nog eens de 3 slechtste zangers

Alcohol is ook een drug en kan bij verslaving minstens net zo verwoestend zijn als pakweg een coke verslaving. Dat alcohol toevallig wat meer sociaal geaccepteerd is betekent niet dat je lichaam daarmee vrijuit gaat…
Eens, maar jij hebt het over "allerlei middelen"
Tenzij je een geestelijke kater bedoeld, want dat lijkt weer wel te kloppen, hij blijkt behoorlijk veel vreemd gegaan te zijn, en daar spijt van te hebben gehad, hence "Bed Of Roses"
Maar goed, ik zie Bon Jovi niet zo snel op Graspop verschijnen eerlijk gezgd

Users who are viewing this thread