Graspop Metal Meeting 2023

Net een heel optreden doorstaan op youtube van crowbar. Dikke sound zeg. Kon het vaag maar wel een pluspuntje.🤟

Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat GMM een (South Stage!) headliner zou boeken waar ze zelf zo weinig vertrouwen in hebben, dat ze deze op een of andere slinkse wijze zouden willen gaan aankondigen, laat staan stiekem in een pakketje verpakken (gaat zeker niet gebeuren).
Als ze inderdaad de niet-conservatieve keuze hebben gemaakt om een band als BMTH tot headliner te bombarderen, dan gaan ze dat ook met net zo veel vertrouwen aankondigen als alle overige headliners, lijkt me. Dus gewoon een aparte post op social media, een apart artikel op de website, een aparte mail, etc.

Over de volgorde waarin ze de 2 resterende bands aankondigen, en hoe snel achter elkaar ze dat doen, kun je natuurlijk discussiëren, hoewel iedere keuze m.i. zowel voor- als nadelen zal hebben.
Het is sowieso überhaupt maar de vraag of ze daar veel invloed op hebben, en dat niet de bands zelf dat bepalen in dit geval.
Ik denk echter eerlijk gezegd niet dat dat allemaal zoveel zou uitmaken voor de uiteindelijke ticketverkoop.
Zullen zeker achter hun keuze staan uiteraard, anders zouden ze die niet nemen denk ik. Het gaat inderdaad zoals hierboven vermeld, hoe gaan ze dit uitspelen bij het publiek.

Ik denk persoonlijk dat GNR de dagverkoop boost, en dat BMTH de combi's bij het jongere/nieuwere publiek boost geeft (als ik zelf denk aan mijn metal-leek-periode dan denk ik aan BMTH-Slipknot-Disturbed-3DG-Architects-Ghost-....). Het is ook wel die doelgroep/lichting die GMM nu moet winnen denk ik dan. De 30-50 jarigen zijn al lang verkocht aan ons geliefde festival vermoed ik. Ik kan ook grandioos mis zijn uiteraard ;)

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Natuurlijk zullen ze zelf wel achter de boeking staan. Maar ze zullen ook het realistische inzicht hebben dat niet al hun publiek die mening zal delen. En daar mogelijk wel op handelen. Hier hebben we het allemaal al over gehad.

Het blijft speculatie wat er wanneer aangekondigd zou worden, en wat de strategie erachter is, maar dat een headliner als BMTH een andere plek in die strategie inneemt dan een GnR lijkt me toch ook geen hele rare gedachte.
Tuurlijk, een band als GnR zal zeker andere reacties oproepen bij het publiek dan een band als BMTH (zowel in positieve als in negatieve zin). En daarbij zal vast wel wat strategie komen kijken.
Maar ik verwacht niet dat dat uiteindelijk heel veel zal uitmaken voor de ticketverkoop.

Je hebt pak 'm beet de volgende scenario's voor mensen die nog twijfelen of ze een combi-ticket willen kopen, en daarom nog wachten op de aankondiging van de donderdag en/of vrijdag headliners:
  • blij/tevreden met eerst aangekondigde headliner, wacht laatste headliner niet af en koopt combi
  • ontevreden (of niet tevreden genoeg) met eerst aangekondigde headliner, ziet af van combi
  • ontevreden (of niet tevreden genoeg) met eerst aangekondigde headliner, wacht laatste headliner af:
    • blij/tevreden met laatste headliner, koopt combi
    • ontevreden (of niet tevreden genoeg) met laatste headliner, ziet af van combi
In principe is m.i. de volgorde van aankondiging van de laatste 2 headliners voor al deze scenario's weinig relevant.
Er zijn natuurlijk bepaalde speciale gevallen te bedenken waarin dat wel zo zou zijn, maar dan praat je waarschijnlijk eerder over 10-/100-tallen dan over 1000-tallen tickets.
Maar goed, ik begrijp dat je als organisatie dan toch voor de meest optimale strategie kiest, want ieder ticket dat verkocht is, is verkocht.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Joslittel
om maar eens de proef op de som te nemen, dit zijn alle verschillende main1 headliners sinds 2005 en dit is hoe ik ze zou rangschikken voor mezelf

rammstein
system of a down
iron maiden
aerosmith
guns n roses
slipknot
kiss
twisted sister
sabaton
volbeat
scorpions
motley crue
black sabbath
ozzy osbourne
avenged sevenfold
def leppard
judas priest
deep purple
motorhead
within temptation
limp bizkit
whitesnake
soulfly
marilyn manson

om maar eens de proef op de som te nemen, dit zijn alle verschillende main1 headliners sinds 2005 en dit is hoe ik ze zou rangschikken voor mezelf

rammstein
system of a down
iron maiden
aerosmith
guns n roses
slipknot
kiss
twisted sister
sabaton
volbeat
scorpions
motley crue
black sabbath
ozzy osbourne
avenged sevenfold
def leppard
judas priest
deep purple
motorhead
within temptation
limp bizkit
whitesnake
soulfly
marilyn manson
Ah leuk. Puur op persoonlijke smaak kom ik op dit rijtje. Met een duidelijk onderscheid boven en onder de strepen.

System of a Down
Rammstein
Black Sabbath
Slipknot
Sabaton
Aerosmith
Volbeat
-----
Within Temptation
Marilyn Manson (pre aanklachten)
Avenged Sevenfold
Guns 'n Roses
Limp Bizkit
Deep Purple
-----
Iron Maiden
Motorhead
Ozzy Osbourne
Motley Crue
Scorpions
-----
KISS
Twisted Sister
Soulfly
Def Leppard
Judas Priest
WhiteSnake

Ah leuk. Puur op persoonlijke smaak kom ik op dit rijtje. Met een duidelijk onderscheid boven en onder de strepen.

System of a Down
Rammstein
Black Sabbath
Slipknot
Sabaton
Aerosmith
Volbeat
-----
Within Temptation
Avenged Sevenfold
Guns 'n Roses
Limp Bizkit
Deep Purple
-----
Iron Maiden
Motorhead
Ozzy Osbourne
Motley Crue
Scorpions
-----
KISS
Twisted Sister
Soulfly
Def Leppard
Judas Priest
WhiteSnake
Leuk, zal het ook eens doen. heb ook binnen de categorieën onderscheid gemaakt van leuk naar minder leuk.

----- grote fan:
System of a Down
Rammstein
Slipknot
Avenged Sevenfold
Sabaton
----- ook leuk:
Limp Bizkit
Within Temptation
Soulfly (nooit gezien)
Volbeat
----- (misschien zou ik gaan kijken)
Guns 'n Roses
Motorhead (als Lemmy uit de dood opstaat zou ik wel gaan kijken)
Motley Crue
Aerosmith
KISS
----- (geen enkele interesse om ooit nog te zien):
Iron Maiden
Deep Purple
Twisted Sister
Def Leppard
Black Sabbath
Ozzy Osbourne
Scorpions
Judas Priest
WhiteSnake

System of a Down
Rammstein
Black Sabbath
Slipknot
Sabaton
Aerosmith
Volbeat
-----
Within Temptation
Avenged Sevenfold
Guns 'n Roses
Limp Bizkit
Deep Purple
-----
Iron Maiden
Motorhead
Ozzy Osbourne
Motley Crue
Scorpions
-----
KISS
Twisted Sister
Soulfly
Def Leppard
Judas Priest
WhiteSnake
Poeh, vreselijk lastig zo'n lijstje...
Het hangt nl. van nogal wat aannames af:
Heb je een band al eerder gezien? Hoe vaak? Wanneer voor het laatst? Zaal of festival? Headliner of niet? Is het een persoonlijke favoriet of een bucket-list naam? Etc. etc.
Voor een min of meer eerlijke vergelijking ga ik er even vanuit dat ik geen van deze namen eerder heb gezien, en rangschik ik ze naar mate van hoe graag ik ze zou willen zien als headliner op GMM.

Rammstein
Iron Maiden
Avenged Sevenfold
Sabaton
Volbeat
-----
KISS
Aerosmith
Scorpions
Black Sabbath
Within Temptation
System Of A Down
-----
Slipknot
Deep Purple
Guns 'N Roses
Def Leppard
Judas Priest
Ozzy Osbourne
Mötorhead
Twisted Sister
-----
Whitesnake
Marilyn Manson
Soulfly
Limp Bizkit
Mötley Crüe

Uiteraard zou het lijstje er heel anders uitzien als ik meereken welke bands ik (recent) gezien heb.

Ik zal me er ook eens aan wagen. Puur naar eigen smaak.

System Of A Down
-------------
-------------
Aerosmith (Omdat ik ze nog nooit heb gezien. Maar kunnen ook veel lager eindigen.)
-----?????
Volbeat
Slipknot
Rammstein
-----
Deep Purple
edit: Judas priest's painkiller in zijn beste vorm (dvd versie) (dream on)
Soulfly
Limp Bizkit (Zo hoog voor de nostalgie)
Twisted Sister
Sabaton
Avenged Sevenfold
--
Within Temptation (Als Within temptation er niet was was er een duidelijke overgang naar de volgende categorie.)
--
Marilyn Manson (zo hoog voor de nostalgie)
Iron Maiden
Guns 'N Roses
Def Leppard (Ze staan zo hoog omdat ik ze nog niet heb gezien en niet echt ken.)
Mötorhead
Mötley Crüe (Ze staan zo hoog omdat ik ze nog nooit heb gezien.)
-----
KISS
Scorpions
Whitesnake
Guns 'N Roses (Nog een tweede keer zo laag omdat ik ze eens zag met het slechtste geluid ooit op graspop en veel te harde bassen waardoor je den Axel helaas neit verstond.
Judas Priest
-----
met alle respelct, stop er toch mee!
Ozzy Osbourne
Black Sabbath
--
Honorable mentions go to KK's Priest.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
De beste wensen nog allemaal trouwens! Altijd leuk om je te realiseren dat "<festivals> volgend jaar" nu "<festivals> dit jaar" is :D

Ik doe ook eens mee:

"Zeker heen gaan"
Rammstein
Sabaton
System Of A Down
Within Temptation (of er moet iets staan wat ik nog nooit gezien heb en wel heel gaaf vind, want heb ze al 6x gezien ofzo)
Slipknot
------
"Waarschijnlijk wel heen gaan want leuk" of "moet ik nog eens zien want waarschijnlijk zijn ze binnenkort dood"
Avenged Sevenfold
Volbeat
Mötorhead
KISS
Ozzy Osbourne
Twisted Sister
Mötley Crüe
------
"Achteraan het veld chillen en misschien het halverwege voor gezien houden"
Black Sabbath
Aerosmith
Guns 'N Roses
Def Leppard
Judas Priest
------
"Kan me zeer weinig boeien"
Iron Maiden
Scorpions
Deep Purple
Whitesnake
Marilyn Manson
Soulfly
Limp Bizkit

En de 2023 wishlist: Nightwish, Avantasia, of the Who met hun orkest. Die komen ook wel in dat bovenste rijtje :D

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Tja. Bij dit soort lijstjes heb ik altijd twee lijsten..vaak op basis van smaak en basis van toegevoegde waarde.
Priest vind ik top nummers hebben, maar ik zie liever Slipknot of Kiss als grotere naam. Terwijl de muziek van die twee ik weer minder vind.

Zoiets zou het zijn, zal me niks verbazen als t de meest afwijkende lijst gaat zijn met bijvoorbeeld Slipknot en A7x zo laag:

- onderstaande lijst was live geweldig de keer of keren dat ik ze heb gezien:
Kiss
Mötley Crüe
Rammstein (nog nooit gezien)
Def Leppard
Twisted Sister
Sabaton
Iron Maiden
Guns N Roses
Within Temptation

- beiden niet gezien, maar zou een unieke kans zijn.
Aerosmith
System of a Down

- Scorpions en Priest zitten op t randje of t nog kan, maar Volbeat is niet per se mijn ding.
Judas Priest
Scorpions
Volbeat

- kan niet meer natuurlijk
Mötorhead

- kan niet meer natuurlijk
Ozzy
Black Sabbath
Whitesnake
Deep Purple

- niks voor mij
Avenged Sevenfold