Graspop Metal Meeting 2023

Ik heb de indruk dat concerten over het algemeen minder snel uitverkopen (uitgezonderd bands zoals rammstein, RATM etc) maar dat de mensen in mijn omgeving wel bewust kiezen om de festivals te doen.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
ik denk wel dat we BMTH niet mogen onderschatten, metalbands die een Lotto arena uitverkopen zijn schaars en al zeker nieuwe metal bands.
Wat is de capaciteit van de Lotto dan? Rond de 8000 toch?
Dat is in Nederland iets groter dan een middelgrote zaal hoor...beetje vergelijkbaar met de Mainstage in s-Hertogenbosch en de Afas Live (beiden >6000).
Als je 8000 als norm neemt, kun je best veel namen laten headlinen. In Nederland zouden Dropkick dan ook headliner zijn.

Dat is in Nederland iets groter dan een middelgrote zaal hoor...beetje vergelijkbaar met de Mainstage in s-Hertogenbosch en de Afas Live (beiden >6000).
Als je 8000 als norm neemt, kun je best veel namen laten headlinen. In Nederland zouden Dropkick dan ook headliner zijn.
Dropkick verkoopt nogthans niet uit, die staan in vorst (ook 8k)

Maar toch geeft het wel een goede maatstaf hoor, niet veel metalbands verkopen dat aantal kaarten. Degene die het doen (Nightwish, Parkway Drive) zijn dan ook headliners op de festivals waar ze staan. Of kan jij er zo vijf opnoemen die 8k kaarten wegzetten en geen headliner zijn? Een Amon Amarth (persoonlijke smaak: topband!) heeft een dikke support of co headliner nodig om de AFAS uit te verkopen. En dan heb je de bijzondere categorie 'legacy bands' zoals Judas Priest die een 013 uitverkopen maar nog wel als headliners geboekt worden.

• Leuk
Waarderingen: jbj
Maar toch geeft het wel een goede maatstaf hoor, niet veel metalbands verkopen dat aantal kaarten. Degene die het doen (Nightwish, Parkway Drive) zijn dan ook headliners op de festivals waar ze staan. Of kan jij er zo vijf opnoemen die 8k kaarten wegzetten en geen headliner zijn? Een Amon Amarth (persoonlijke smaak: topband!) heeft een dikke support of co headliner nodig om de AFAS uit te verkopen. En dan heb je de bijzondere categorie 'legacy bands' zoals Judas Priest die een 013 uitverkopen maar nog wel als headliners geboekt worden.
vind parkway drive en nightwish trouwens top bands, maar zelfs zij doen het niet, die 8k kaarten verkopen. allebei hebben ze lotto arena en vorst niet uitverkocht, al zat parkway drive er wel dicht bij

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Lotto zou de 3e grootste zaal in nederland zijn, na ziggo en de grote zaal in ahoy. zijn niet veel bands die die zalen uitverkopen hoor

BMTH verkoopt meer tickets in Nederland dan Slipknot. Ook meer dan motley/DL denk ik.
zou echt geen slechte headliner zijn.

Lotto zou de 3e grootste zaal in nederland zijn, na ziggo en de grote zaal in ahoy. zijn niet veel bands die die zalen uitverkopen hoor

BMTH verkoopt meer tickets in Nederland dan Slipknot. Ook meer dan motley/DL denk ik.
Met je eens. We moeten er maar gewoon aan wennen dat BMTH is een band van formaat headliner geworden is. Eentje die een jonger publiek aanspreekt en daardoor door de oude garde niet snel geaccepteerd zal worden. Of ze het traject Limp Bizkit (blijvend in het verdomhoekje) of Slipknot (algemene acceptatie) zullen afleggen zal blijken in de tijd. Voor mij is het ongeveer 10 jaar geleden dat ik ze live zag dus ben wel benieuwd wat ze er tegenwoordig van maken.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Gelredome? Jc Arena?

Misschien wordt BMTH verpakt met wat andere namen? Lijkt me geen onmogelijke strategie.
Ik zie het persoonlijk wel gebeuren, gewoonweg omdat andere headliners gewoon uiterst schaars zijn geworden
Als BMTH komt, denk ik dat GMM eerst zijn andere headliner wil aankondigen, zodat er wat minder controverse zal zijn (want die zal er zijn als BMTH komt).
Niet als genoeg mensen dan hun ticket al binnen hebben 😉

Gegarandeerde succes namen eerst, mensen houden hoop dat hun favoriete band X de laatste headliner is en kopen alvast een ticket, dan de controversieele headliner Y aankondigen die aan zn eigen fanbase de laatste tickets uitverkoopt. Klagers op de socials hou je, maar als ze klagen met een ticket al op zak zal het de organisatie weinig uitmaken.
Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat GMM een (South Stage!) headliner zou boeken waar ze zelf zo weinig vertrouwen in hebben, dat ze deze op een of andere slinkse wijze zouden willen gaan aankondigen, laat staan stiekem in een pakketje verpakken (gaat zeker niet gebeuren).
Als ze inderdaad de niet-conservatieve keuze hebben gemaakt om een band als BMTH tot headliner te bombarderen, dan gaan ze dat ook met net zo veel vertrouwen aankondigen als alle overige headliners, lijkt me. Dus gewoon een aparte post op social media, een apart artikel op de website, een aparte mail, etc.

Over de volgorde waarin ze de 2 resterende bands aankondigen, en hoe snel achter elkaar ze dat doen, kun je natuurlijk discussiëren, hoewel iedere keuze m.i. zowel voor- als nadelen zal hebben.
Het is sowieso überhaupt maar de vraag of ze daar veel invloed op hebben, en dat niet de bands zelf dat bepalen in dit geval.
Ik denk echter eerlijk gezegd niet dat dat allemaal zoveel zou uitmaken voor de uiteindelijke ticketverkoop.

Natuurlijk zullen ze zelf wel achter de boeking staan. Maar ze zullen ook het realistische inzicht hebben dat niet al hun publiek die mening zal delen. En daar mogelijk wel op handelen. Hier hebben we het allemaal al over gehad.

Het blijft speculatie wat er wanneer aangekondigd zou worden, en wat de strategie erachter is, maar dat een headliner als BMTH een andere plek in die strategie inneemt dan een GnR lijkt me toch ook geen hele rare gedachte.

Er is sws wel een andere manier van aankondigen per naam. Je moet dat tekstje van de aankondiging van RHCP van RW dit jaar lezen. Ze proberen daar echt zelf al de snelle herboeking van hen goed te praten omdat ze weten dat daar sws commentaar op komt

Er is sws wel een andere manier van aankondigen per naam. Je moet dat tekstje van de aankondiging van RHCP van RW dit jaar lezen. Ze proberen daar echt zelf al de snelle herboeking van hen goed te praten omdat ze weten dat daar sws commentaar op komt
En Alcatraz schreef een heel verhaal bij de boeking van KK's Priest. Dus inderdaad, ze weten dondersgoed wanneer wat extra sweet talk nodig is. Al denk ik zelf dat het bij BMTH niet helemaal nodig is omdat er genoeg mensen wel op zitten te wachten.

Met je eens. We moeten er maar gewoon aan wennen dat BMTH is een band van formaat headliner geworden is. Eentje die een jonger publiek aanspreekt en daardoor door de oude garde niet snel geaccepteerd zal worden. Of ze het traject Limp Bizkit (blijvend in het verdomhoekje) of Slipknot (algemene acceptatie) zullen afleggen zal blijken in de tijd. Voor mij is het ongeveer 10 jaar geleden dat ik ze live zag dus ben wel benieuwd wat ze er tegenwoordig van maken.
Ik denk dat als je de headliners van het verleden hier op een rijtje zet en mensen die laat rangschikken, erg diverse rijtjes zullen ontstaan. Bmth zou dan bij de meeste mensen niet onderaan staan.
Ik denk Soulfly bij de meesten mensen wel.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik denk dat als je de headliners van het verleden hier op een rijtje zet en mensen die laat rangschikken, erg diverse rijtjes zullen ontstaan. Bmth zou dan bij de meeste mensen niet onderaan staan.
Ik denk Soulfly bij de meesten mensen wel.
en twisted sister dan best hoog terwijl die eigenlijk niet zo bekend zijn

Users who are viewing this thread