Graspop Metal Meeting 2023

Ik zal het wel gemist hebben hoor, maar waarom zijn bijv Blind Guardian of Avantasia geen opties? Avantasia is nog nooit geweest. Blind Guardian toen het nog een Marqueeband was zie ik 😆

Anders, kijkend naar afgelopen jaren: Slayer, Twisted sister, Lamb of god? Al denk ik bij geen van de drie dat ze daar die extra dag voor zouden inplannen. Avantasia dan omdat ze die voor het eerst hebben?

In onze appgroep gaat iedereen uit z'n dak omdat ze zeker weten dat Tenacious D ook naar graspop gaat komen met de Hellfest aankondiging, ik moet het maar zien nog (al zou ik het wel heel leuk vinden)
Slayer en Twisted Sister zijn ermee gestopt. Dat lijkt me logisch dat die er niet gaan staan.
Tenacious heeft een zaalshow in België, dus ook een no go.
Blind Guardian staat op alcatraz, wat hen niet uitsluit maar de kans toch danig klein maakt.
Avantasia is een groot vraagteken, Tobias heeft zelf ooit beweerd dat Graspop hen niet op het festival vindt passen.

Ik zal het wel gemist hebben hoor, maar waarom zijn bijv Blind Guardian of Avantasia geen opties? Avantasia is nog nooit geweest. Blind Guardian toen het nog een Marqueeband was zie ik 😆

Anders, kijkend naar afgelopen jaren: Slayer, Twisted sister, Lamb of god? Al denk ik bij geen van de drie dat ze daar die extra dag voor zouden inplannen. Avantasia dan omdat ze die voor het eerst hebben?
Slayer en Twisted Sister spelen niet meer. Dee Snider wel, maar ik denk niet dat dat een headliner an sich is. Lamb of God speelt eind februari in België, maar het zou wel kunnen ja.
Blind Guardian en Avantasia lijken mij niet groot genoeg om Graspop te headlinen, zijn ook aanzienlijk kleiner dan Gojira en PWD waar ik mij al een beetje over verbaasde.

Is het echt? 'pensioen' is altijd ambigu inderdaad. Maar goed we zullen het zien. Beiden zijn sowieso niet echt mijn ding (2019 was ik bij Deathstars tijdens Slayer, dat was leuk) dus niet dat ik er erg mee zit. Meer dat ik ook erg nieuwsgierig ben

Interessant wel van Avantasia, ik zou werkelijk niet weten waarom ze niet op Graspop zouden kunnen staan, maar goed misschien is het een persoonlijk issue. Ze hebben wel gesubheadlined op Wacken.

Oke ik ben eruit, het moet wel SOAD zijn. Geen andere optie mogelijk.

De laatste twee stukjes van de Graspop-puzzel zijn er niet bepaald duidelijker op geworden na de Hellfest line-up. Iron Maiden doet al een exclusieve show in België. Kiss speelt ook al in België kort voor Graspop. Mötley Crüe + Def Leppard en Slipknot zijn al aangekondigd. Enkele namen die toch wel verwacht werden zijn niet aangekondigd door Hellfest. De belangrijkste daarvan is Avenged Sevenfold. Die doen dus misschien toch nog geen Europa aan? Anders hadden ze wel op Hellfest gespeeld denk ik.

Wat blijft dan nog over?
- Guns N' Roses. Mogelijk ook een passage op Firenze Rocks, maar hoe erg zeker zijn we er nou van? Dat GNR twee dagen op rij niet meer trekt ben ik overigens wel vrij zeker van. Het 'voordeel' van Guns N' Roses is dat ze meteen een show van ca. 2.5 uur hebben weggezet, waardoor het onmiddellijk duidelijk is waarom de donderdag nog relatief weinig grote Main Stage namen heeft.
- Bring Me The Horizon. Behalve Download UK zijn er nog geen festivals in Europa aangekondigd in de zomer. Mogelijk een embargo?
- Porcupine Tree. Past qua soort muziek veel beter in de Marquee. Maar zijn gewoon een erg lange set te spelen. Dit valt als headliner op de South Stage veel makkelijker in te plannen dan als headliner van de Marquee. Vooral de donderdag lijkt geschikt om de reden die ik ook bij Guns N' Roses noem. Maar ik zie ze liever als afsluiter van Marquee op de zondag.
- Tenacious D. In mijn ogen geen geschikte headliner, en heeft ook al een datum in België dus valt af.
- Volbeat. Wordt genoemd door 1 of 2 dj's van de Belgische radio. Onduidelijk of het een vergissing was of een leak. Daarbij stonden ze dit jaar ook al op Graspop.
- Electric Callboy. Dit gaat toch niet serieus headlinen? Lijkt me eerder een band voor een spot zoals Alestorm.
- Tool. Uiterst ongeloofwaardig dat ze gaan touren in Europa, mede doordat Puscifer al tourt. In Amerika hebben delen ze wel een affiche met Puscifer dus helemaal onmogelijk is het niet.
- System Of A Down. Hebben nog maar 1 datum staan, namelijk in mei in Amerika. Volstrekt onzeker of ze naar Europa komen.

Dit was het wel een beetje. Ik begin steeds meer te geloven dat het 'gewoon' Guns N' Roses + Bring Me The Horizon wordt. Porcupine Tree is dan nog een mogelijkheid voor de Marquee op zondag, maar dan moeten ze wel twee dagen achtereen willen spelen. De rest acht ik persoonlijk veel onwaarschijnlijker.

De laatste twee stukjes van de Graspop-puzzel zijn er niet bepaald duidelijker op geworden na de Hellfest line-up. Iron Maiden doet al een exclusieve show in België. Kiss speelt ook al in België kort voor Graspop. Mötley Crüe + Def Leppard en Slipknot zijn al aangekondigd. Enkele namen die toch wel verwacht werden zijn niet aangekondigd door Hellfest. De belangrijkste daarvan is Avenged Sevenfold. Die doen dus misschien toch nog geen Europa aan? Anders hadden ze wel op Hellfest gespeeld denk ik.

Wat blijft dan nog over?
- Guns N' Roses. Mogelijk ook een passage op Firenze Rocks, maar hoe erg zeker zijn we er nou van? Dat GNR twee dagen op rij niet meer trekt ben ik overigens wel vrij zeker van. Het 'voordeel' van Guns N' Roses is dat ze meteen een show van ca. 2.5 uur hebben weggezet, waardoor het onmiddellijk duidelijk is waarom de donderdag nog relatief weinig grote Main Stage namen heeft.
- Bring Me The Horizon. Behalve Download UK zijn er nog geen festivals in Europa aangekondigd in de zomer. Mogelijk een embargo?
- Porcupine Tree. Past qua soort muziek veel beter in de Marquee. Maar zijn gewoon een erg lange set te spelen. Dit valt als headliner op de South Stage veel makkelijker in te plannen dan als headliner van de Marquee. Vooral de donderdag lijkt geschikt om de reden die ik ook bij Guns N' Roses noem. Maar ik zie ze liever als afsluiter van Marquee op de zondag.
- Tenacious D. In mijn ogen geen geschikte headliner, en heeft ook al een datum in België dus valt af.
- Volbeat. Wordt genoemd door 1 of 2 dj's van de Belgische radio. Onduidelijk of het een vergissing was of een leak. Daarbij stonden ze dit jaar ook al op Graspop.
- Electric Callboy. Dit gaat toch niet serieus headlinen? Lijkt me eerder een band voor een spot zoals Alestorm.
- Tool. Uiterst ongeloofwaardig dat ze gaan touren in Europa, mede doordat Puscifer al tourt. In Amerika hebben delen ze wel een affiche met Puscifer dus helemaal onmogelijk is het niet.
- System Of A Down. Hebben nog maar 1 datum staan, namelijk in mei in Amerika. Volstrekt onzeker of ze naar Europa komen.

Dit was het wel een beetje. Ik begin steeds meer te geloven dat het 'gewoon' Guns N' Roses + Bring Me The Horizon wordt. Porcupine Tree is dan nog een mogelijkheid voor de Marquee op zondag, maar dan moeten ze wel twee dagen achtereen willen spelen. De rest acht ik persoonlijk veel onwaarschijnlijker.
Electric callboy hoeft niet op de headline van mij hoor, mogen gewoon een middagspot op de main stage hebben van mij, nu al zin in

Blind Guardian: staan al op Alcatraz (en nog vrij laag op het affiche ook).
Slayer en Twisted Sister: beiden met pensioen (en ja zij echt, in tegenstelling tot niet nader te noemen andere bands... ;) )
Lamb of God: zou kunnen! Maar zijn zij headliner-waardig? Heb het idee dat die al jaren gestagneerd zijn.
Avantasia: zou ik zelf heel graag zien, maar het schijnt dat Tobias Sammet ooit heeft gezegd dat de organisatie Avantasia geen band voor Graspop vindt.
Tenacious D: staan helaas op dinsdag 13 juni al in de Vorst, dus die zijn 100% uitgesloten voor Graspop.

En zo zoeken wij gestaag verder...

Judas Priest heeft ook GMM en Lokerse feesten gedaan vorig jaar.
While She Sleeps GMM en Pukkelpop.
Het wil dus niet altijd iets zeggen dat ze op één festival staan dat ze niet op een ander in dezelfde regio kunnen staan.
Blind Guardian zou ik niet helemaal doorschrappen want ze spelen ook ergens op festival qua datum dicht bij GMM.
Rock Imperium Spanje (weekje na GMM) en Atlas Rock (in Zweden op 2 of 3 juni)
Of ze headliner zijn betwijfel ik wel ten zeerste maar mogen toch mooie plaats krijgen.

Maken grote kans om nog toegevoegd te worden:
Lamb Of God
Vended
Alter Bridge

wat ik verder nog mogelijk acht
BMTH (heeft ook Europese tour in het voorjaar gereleased dacht ik)
Porcupine Tree
Evanescence
Volbeat
Lacuna Coil
GNR
Airbourne

groot vraagteken
AC/DC
SOAD
The Prodigy (zonder Flint heb ik mijn twijfels en vind ze niet headliner waardig voor GMM,voor Werchter,Les Ardentes,Dour,Lokerse Feesten en PKP wel)
Cypress Hill
Tool
A7X
Faith No More
IDLES
Turnstile

onmogelijk
Slayer
Tenacious D
Kiss
Metallica
Iron Maiden
Twisted Sister
Linkin Park
Manowar
Iced Earth

At the Gates, Watain, Insomnium, Life of Agony, Cradle of Filth, Avatar, Kreator, Spiritbox, Evergrey, Disturbed, Draconian, Sick of it All, Ghost, Gojira, Epica.... zie genoeg semi-grote undercard favorieten die er niet staan.

Meestal is het omgekeerd, maar vind Graspop deze keer echt wel de betere affiche hebben.
Evergrey staat wel op hellfest

Judas Priest heeft ook GMM en Lokerse feesten gedaan vorig jaar.
While She Sleeps GMM en Pukkelpop.
Het wil dus niet altijd iets zeggen dat ze op één festival staan dat ze niet op een ander in dezelfde regio kunnen staan.
Blind Guardian zou ik niet helemaal doorschrappen want ze spelen ook ergens op festival qua datum dicht bij GMM.
Rock Imperium Spanje (weekje na GMM) en Atlas Rock (in Zweden op 2 of 3 juni)
Of ze headliner zijn betwijfel ik wel ten zeerste maar mogen toch mooie plaats krijgen.

Maken grote kans om nog toegevoegd te worden:
Lamb Of God
Vended
Alter Bridge

wat ik verder nog mogelijk acht
BMTH (heeft ook Europese tour in het voorjaar gereleased dacht ik)
Porcupine Tree
Evanescence
Volbeat
Lacuna Coil
GNR
Airbourne

groot vraagteken
AC/DC
SOAD
The Prodigy (zonder Flint heb ik mijn twijfels en vind ze niet headliner waardig voo GMM,voor Werchter,Les Ardentes,Dour en PKP wel)
Cypress Hill
Tool
A7X
Faith No More
IDLES
Turnstile

onmogelijk
Slayer
Tenacious D
Kiss
Metallica
Iron Maiden
Twisted Sister
Linkin Park
Manowar
Iced Earth
Turnstile is onmogelijker dan veel van die andere onmogelijkheden wegens data in de VS tijdens GMM

Een band die ik ook graag eens wil zien maar zelden of nooit vernoemd wordt is Demon Hunter.
Wat zijn jullie gedachten ?

Ik vond het vooral grappig om te volgen als buitenstaander.
Ken Hellfest niet goed genoeg. Maar aan al de opbouw te zien leek het meest geweldige affiche ooit te worden.

Btw, morgen alvast niks voor Graspop.
nee want morgen komt alcatraz met zijn laatste headliner en dagindeling.

Users who are viewing this thread