Graspop Metal Meeting 2023

Vind het altijd zo jammer van de zang, want instrumentaal klinken al die bands geweldig... En dan beginnen ze te zingen. Maarja, langzaam zal het wennen, Alestorm was ook aan te wennen met de sommige nummers waar een klein stukje in zat en ook iets als Electric Callboy helpt mee. Maar als bijna het volledige nummer zo gaat, dan houdt het momenteel nog op voor mij
Ik zou ook zeker aanraden het gewoon eens live te proberen, komende editie. Ook bij mij heeft het echt even geduurd voordat ik grunt vocals kon waarderen, maar mede door de live beleving van sommige bands op Graspop (Sepultura bijvoorbeeld, in 2016 geloof ik) ben ik het echt gaan leren waarderen. De intensiteit ervan heeft dan veel meer kans om goed over te komen.

Denk dat we een heel eind komen al met wat we luisteren. Alestorm, Amaranthe, Epica, Delain (in een paar nummers wel maar dacht ik), Electric Callboy (laatste album en Hypa Hypa), Devin.

Eluveitie wordt door partner geboycot, omdat ze na de nieuwe zangeres niet meer leuk zijn haha. Avatar spreekt me wat minder aan, maar is prima om live bij te zijn.

Maar Devin Townsend afgelopen editie op Graspop had niet heel veel grunt, of wel? Kan me er niet veel herinneren in ieder geval.

Als je begint met Parkway Drive en moeite hebt met unclean vocals zou ik beginnen met het nieuwste album, dat is toch wat rustiger en toegankelijker dan de andere albums.

Zoals anderen zeggen is het goed om te beginnen met bands die clean en unclean vocals combineren in hun muziek. Epica, Eluveitie, Trivium, Avatar en inderdaad electric callboy. Misschien zijn symfonische bands met wat geschreeuw tussendoor het gemakkelijkste als je al van symfonische metal houdt.
Spiritbox nummers Circle With Me en Rules of Nine zijn wellicht ook goede, die zangeres kan naast grunten ook heel mooi zingen namelijk en dat kan een fijne afwisseling zijn met het grunten.

kan natuurlijk ook zijn dat je er nooit in komt, en dat is ook niet erg. gelukkig boekt graspop erg breed en zal je je hoe dan ook iedere dag wel goed vermaken zonder bands met geschreeuw.
Uiteindelijk moet je ze toch vooral live alle kansen geven. En dan komt de algemene appreciatie wel vanzelf.

Ah, goed geheugen dan! Heb me daar in ieder geval prima vermaakt.
Zat het net even terug te zoeken en ik zie dat ik heb gelogen. Hij speelde ook Deep Peace en in dat nummer grunt hij niet.

Ik ben trouwens ook niet de grootste fan van grunts. Je hebt ook, net als bij gewoon zingen, veel variaties en uiteraard heb je ook goede en slechte grunters. Een slechte grunter, die grunt om het grunten, trek ik ook slecht. Ik vind het over het algemeen het tofst als er een contrast in vocalen in de muziek zit. Zoals inderdaad bij Devin Townsend. De bands die mij over de streep hebben getrokken zijn Epica, Opeth en Draconian. Daar zijn de grunts een muzikale keuze om bepaalde emoties in de muziek te versterken. Dan vind ik het heel gaaf. Over Draconian gesproken; wanneer komen die eindelijk eens op Graspop? Daar wacht ik letterlijk sinds 2008 al op.

• Geweldig
Waarderingen: MetalLimbo
Mij spraken indertijd bands als Before the dawn, Amorphis, Dark Tranquility en dergelijke wel erg aan door die combinatie cleans en grunts.
Later pas leren kennen, maar daar zou ook een Ne Obliviscaris hebben bij gepast.
Al denk ik dat ik met grunts op zich nooit echt problemen heb gehad, met Slipknot als eye-opener voor het genre hahaha.

Er is ergens alleen een grens geweest tussen kind-of verstaanbare grunts en het onverstaanbare van een deel death en black metal en dàt heeft wel lang geduurd bij mij (en moet muzikaal nog altijd genoeg bieden voordat ik ervan zal houden).

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Mij spraken indertijd bands als Before the dawn, Amorphis, Dark Tranquility en dergelijke wel erg aan door die combinatie cleans en grunts.
Later pas leren kennen, maar daar zou ook een Ne Obliviscaris hebben bij gepast.
Al denk ik dat ik met grunts op zich nooit echt problemen heb gehad, met Slipknot als eye-opener voor het genre hahaha.

Er is ergens alleen een grens geweest tussen kind-of verstaanbare grunts en het onverstaanbare van een deel death en black metal en dàt heeft wel lang geduurd bij mij (en moet muzikaal nog altijd genoeg bieden voordat ik ervan zal houden).
Doet ne obliviscaris nog veel? Die waren even heel gehyped en dan plots totaal niks meer van gehoord.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Joslittel en Pauly Robin
Denk dat we een heel eind komen al met wat we luisteren. Alestorm, Amaranthe, Epica, Delain (in een paar nummers wel maar dacht ik), Electric Callboy (laatste album en Hypa Hypa), Devin.

Eluveitie wordt door partner geboycot, omdat ze na de nieuwe zangeres niet meer leuk zijn haha. Avatar spreekt me wat minder aan, maar is prima om live bij te zijn.

Maar Devin Townsend afgelopen editie op Graspop had niet heel veel grunt, of wel? Kan me er niet veel herinneren in ieder geval.
Haha, herkenbaar. Mijn vrouw zit ook in 'kamp Anna/Cellar Darling', hoewel ze Eluveitie niet echt boycot (hebben ze nog op Hellfest gezien dit jaar, en vorig jaar in Durbuy). 😄

Devin Townsend is echt heel veelzijdig en compleet onvoorspelbaar, sommige nummers/albums zijn loeihard en intens, terwijl andere heel rustig en ingetogen zijn, of een beetje van beiden.
Met name in zijn oude bands/projecten (Strapping Young Lad, The Devin Townsend Band, Devin Townsend Project) gebruikt hij veel unclean vocals, maar ook op veel van zijn oudere solo-albums.
Het lijkt erop dat hij de laatste jaren steeds minder unclean vocals gebruikt, hoewel hij het volgens mij nooit helemaal kan laten (soms zelfs maar één zinnetje unclean, zoals in Empath-nummers Why? en Spirits will collide).

Haha, herkenbaar. Mijn vrouw zit ook in 'kamp Anna/Cellar Darling', hoewel ze Eluveitie niet echt boycot (hebben ze nog op Hellfest gezien dit jaar, en vorig jaar in Durbuy). 😄

Devin Townsend is echt heel veelzijdig en compleet onvoorspelbaar, sommige nummers/albums zijn loeihard en intens, terwijl andere heel rustig en ingetogen zijn, of een beetje van beiden.
Met name in zijn oude bands/projecten (Strapping Young Lad, The Devin Townsend Band, Devin Townsend Project) gebruikt hij veel unclean vocals, maar ook op veel van zijn oudere solo-albums.
Het lijkt erop dat hij de laatste jaren steeds minder unclean vocals gebruikt, hoewel hij het volgens mij nooit helemaal kan laten (soms zelfs maar één zinnetje unclean, zoals in Empath-nummers Why? en Spirits will collide).

Geen idee ook of iets als grunten en unclean vocals moeilijker wordt als je ouder wordt?

Zat het net even terug te zoeken en ik zie dat ik heb gelogen. Hij speelde ook Deep Peace en in dat nummer grunt hij niet.
Dat nummer is dan ook voor meer dan de helft instrumentaal. ;)
Maar zelfs daarop zitten toch een paar kleine gruntjes en growltjes verstopt (bv. @6:33 en @7:00):

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Doet ne obliviscaris nog veel? Die waren even heel gehyped en dan plots totaal niks meer van gehoord.

Het laatste wapenfeit dat ik van hen zag was dit; begin juli. Sindsdien enkel wat posts over 'album X is X aantal jaar oud', dus ik wacht vol ongeduld op de release van het nieuwe werk! Blijft mijn favoriete lange-afstands-fiets-muziek :D

Schermafbeelding 2022-11-18 om 14.44.44.png

De bands die mij over de streep hebben getrokken zijn Epica, Opeth en Draconian. Daar zijn de grunts een muzikale keuze om bepaalde emoties in de muziek te versterken. Dan vind ik het heel gaaf. Over Draconian gesproken; wanneer komen die eindelijk eens op Graspop? Daar wacht ik letterlijk sinds 2008 al op.
The Muppet Show Yes GIF by Muppet Wiki

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Geen idee ook of iets als grunten en unclean vocals moeilijker wordt als je ouder wordt?
Ja! Toch als je - zoals velen - in het begin van je carrière je stem kapot maakt door onjuist stemgebruik (zoals Mikael Akerfeldt van Opeth en Corey van Slipknot).

Het laatste wapenfeit dat ik van hen zag was dit; begin juli. Sindsdien enkel wat posts over 'album X is X aantal jaar oud', dus ik wacht vol ongeduld op de release van het nieuwe werk! Blijft mijn favoriete lange-afstands-fiets-muziek :D

Bekijk bijlage 3098
die maken inderdaad niet het type muziek waarvan je om de 2 jaar een album kunt maken. ben dus ook razend benieuwd

• Leuk
Waarderingen: nikita

Users who are viewing this thread