Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.439
6.837
Nog even over de headliners: inderdaad het heeft niet enkel met leeftijd te maken, want Pantera is niet bepaald jong en Slipknot loopt ook al een hele tijd mee. En beiden leverden een geweldige set af, waarbij met name Pantera echt een statement maakte en het hele veld achter zich kreeg.

Maar het idee van Graspop om een aantal bands dit jaar te promoveren tot headliner, pakte echt meer dan geweldig uit. Als je gisteren ook weer zag hoe PwD echt alles heeft gegeven, die gasten ongelooflijk enthousiast waren en er daardoor een machtige wisselwerking met het publiek ontstond.. En dan die visuals en het strijkkwartet erbij voor extra dimensie in de set. Dit is toch wat we allemaal willen van headliners?

Heel interessant kruispunt staat Graspop nu. Voor het aanwezige volk lijkt de keuze tussen jonge bands als Gojira en PwD en uitgebluste bands als GnR een no-brainer. Maar gaan dat soort bands op voorhand voor voldoende kaartverkoop zorgen?
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Nog even over de headliners: inderdaad het heeft niet enkel met leeftijd te maken, want Pantera is niet bepaald jong en Slipknot loopt ook al een hele tijd mee. En beiden leverden een geweldige set af, waarbij met name Pantera echt een statement maakte en het hele veld achter zich kreeg.

Maar het idee van Graspop om een aantal bands dit jaar te promoveren tot headliner, pakte echt meer dan geweldig uit. Als je gisteren ook weer zag hoe PwD echt alles heeft gegeven, die gasten ongelooflijk enthousiast waren en er daardoor een machtige wisselwerking met het publiek ontstond.. En dan die visuals en het strijkkwartet erbij voor extra dimensie in de set. Dit is toch wat we allemaal willen van headliners?

Heel interessant kruispunt staat Graspop nu. Voor het aanwezige volk lijkt de keuze tussen jonge bands als Gojira en PwD en uitgebluste bands als GnR een no-brainer. Maar gaan dat soort bands op voorhand voor voldoende kaartverkoop zorgen?
Kaartverkoop is niet de enige variabele. Die is alleen relevant voor het bordje uitverkocht er op te hangen. Ook met een niet uitverkocht festival kun je geld verdienen. De opbrengsten van de tickets (en wat de bezoekers verder uitgeven) moet in verhouding zijn met de kosten van je festival.
Als de nieuwe generatie headliners maar 30% van de prijs van bijvoorbeeld GnR kosten dan spaar je namelijk ook aan de kostenkant fors waardoor je minder omzet hoeft te genereren.
Ik kan alleen niet inschatten wat de verhouding in fee is tussen bijvoorbeeld Ghost, Gojira en PWD aan de ene kant en GnR en Slipknot aan de andere kant. Als dat verschil fors is dan zou je in de toekomst prima uit kunnen met 1 hele grote naam (niet meer GnR want die zijn door de mand gevallen) als Tool, RATM of SOAD en de rest zou je dan kunnen opvullen met co-headline constructies van "jongere" headliners met een 1 of 2 uit de rollator hoek.
 

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
212
401
Mujn rapport van de laatste 3 dagen: graspop is zalig. Ik geniet elk moment. Ga de bands niet afzonderlijk vernoemen. Ze geven allemaal stuk voor stuk het beste van zichzelf. En is het minder, voor mij da. Dan ga ik iets eten, drinken, ander podium,... en laat andere genieten.

Voor al de criticasters hier: Get in the rinf MF 😘
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.794
7.648
Kaartverkoop is niet de enige variabele. Die is alleen relevant voor het bordje uitverkocht er op te hangen. Ook met een niet uitverkocht festival kun je geld verdienen. De opbrengsten van de tickets (en wat de bezoekers verder uitgeven) moet in verhouding zijn met de kosten van je festival.
Als de nieuwe generatie headliners maar 30% van de prijs van bijvoorbeeld GnR kosten dan spaar je namelijk ook aan de kostenkant fors waardoor je minder omzet hoeft te genereren.
Ik kan alleen niet inschatten wat de verhouding in fee is tussen bijvoorbeeld Ghost, Gojira en PWD aan de ene kant en GnR en Slipknot aan de andere kant. Als dat verschil fors is dan zou je in de toekomst prima uit kunnen met 1 hele grote naam (niet meer GnR want die zijn door de mand gevallen) als Tool, RATM of SOAD en de rest zou je dan kunnen opvullen met co-headline constructies van "jongere" headliners met een 1 of 2 uit de rollator hoek.

Komend jaar Aerosmith, Iron Maiden en A7x met de rest allemaal jonge bands en je hebt weer een top editie die zal uitverkopen
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh en JK79

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.303
3.912
Mujn rapport van de laatste 3 dagen: graspop is zalig. Ik geniet elk moment. Ga de bands niet afzonderlijk vernoemen. Ze geven allemaal stuk voor stuk het beste van zichzelf. En is het minder, voor mij da. Dan ga ik iets eten, drinken, ander podium,... en laat andere genieten.

Voor al de criticasters hier: Get in the rinf MF 😘
Welke criticasters? GMM is zo ongeveer het enige festival op dit forum waar vrijwel iedereen hier unaniem positief over is. En terecht.
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
149
311
Kaartverkoop is niet de enige variabele. Die is alleen relevant voor het bordje uitverkocht er op te hangen. Ook met een niet uitverkocht festival kun je geld verdienen. De opbrengsten van de tickets (en wat de bezoekers verder uitgeven) moet in verhouding zijn met de kosten van je festival.
Als de nieuwe generatie headliners maar 30% van de prijs van bijvoorbeeld GnR kosten dan spaar je namelijk ook aan de kostenkant fors waardoor je minder omzet hoeft te genereren.
Ik kan alleen niet inschatten wat de verhouding in fee is tussen bijvoorbeeld Ghost, Gojira en PWD aan de ene kant en GnR en Slipknot aan de andere kant. Als dat verschil fors is dan zou je in de toekomst prima uit kunnen met 1 hele grote naam (niet meer GnR want die zijn door de mand gevallen) als Tool, RATM of SOAD en de rest zou je dan kunnen opvullen met co-headline constructies van "jongere" headliners met een 1 of 2 uit de rollator hoek.

Ik hoop van harte dat ze in de komende jaren niet mikken op een uitverkocht festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: JK79

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.439
6.837
Werkelijk een prachtige set van Insomnium gezien net. Geluid weer perfect in de Marquee.

En ik vind dit ook een mooi moment om te zeggen dat de beruchte Dutch Disease dit weekend niet bestaat. Zodra je een plek redelijk vooraan zoekt bij een band, sta je tussen mensen die voor de band komen. En niet om de laatste roddels te bespreken ofzo. Heerlijk! Kan dan bij mijn prog-, post-, doom- en melodic bandjes heerlijk wegdromen, zonder allerlei afleidingen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.657
11.472
Werkelijk een prachtige set van Insomnium gezien net. Geluid weer perfect in de Marquee.

En ik vind dit ook een mooi moment om te zeggen dat de beruchte Dutch Disease dit weekend niet bestaat. Zodra je een plek redelijk vooraan zoekt bij een band, sta je tussen mensen die voor de band komen. En niet om de laatste roddels te bespreken ofzo. Heerlijk! Kan dan bij mijn prog-, post-, doom- en melodic bandjes heerlijk wegdromen, zonder allerlei afleidingen.
Maar dan bestaat ie dus wel? Alleen verder naar achteren op 't veld. Da's gewoon hoe het altijd werkt...
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
95
179
Een van ons groepje scoorde een selfie met Will Ramos (liep ook in het wild). Lichtelijk jaloers. Ook al omdat ik geen zin heb om straks als een fanboy vooraan te gaan staan bij voivod om maar niks te missen van LS
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Dr. Hannibal

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.413
1.091
Dagje GMM

Zo even bijgekomen op Vaderdag van een dagje GMM. Where to begin…

We vertrokken om 9:30 uit Haarlem en reden vlot naar het parkeerterrein en makkelijk kunnen parkeren. Gelijk al een vriendelijke parkeercrew. Dat begon goed. Klein stukje lopen (ik schat 1,5 km), waarbij de drukte zich langzaam opbouwt. Provisorische ingerichte terrassen, met o.a. bier, patat bratwurst en harde muziek. Wow het staat hier volgens mij 24/7 aan. Echt intens. Bij de entree waren er gelukkig 3 rijen voor de dagtickets. Dat scheelde enorm. Ik denk dat we met 15 minuten binnen waren. Skully’s hadden we al van te voren gefikst en dat werkte bij ons perfect. Dus gelijk een drankje halen. Aangezien ik ging rijden, had ik besloten aan de 0.0 te gaan en dat beviel uitstekend. Je kreeg zowaar voor 1,5 muntje iedere keer gewoon een gekoeld blikje mee. Voor de rest viel het me tegen hoe duur alles weer was. Ik vond dat vorig jaar op TW Classic ook al. Of ligt dat aan België? Hoewel ik LL gewend ben. Voor de rest niets dan lof over GMM. Het was voor mij lang geleden dat ik op een metalfestival ben geweest. Ik ben ooit gestart op DOA in 1991. Ik had eigenlijk maar 1 grote tegenvaller deze dag. Verder het toffe publiek (heerlijk mensen kijken die lekker zichzelf zijn en zelfspot hebben), het makkelijke festivalterrein en de vele vriendelijke mensen bij de barretjes en eettentjes. Alles bij elkaar maakte dit tot een zeer geslaagde dag.

Gestart bij Heriot, letterlijk veel geschreeuw en weinig wol. Hoewel ik het 3e nummer “herkende”, haakte ik daarna af. Net zoals Koekdoos zijn formules heeft, heb ik ook een 3 nummer regel. Als het mij dan niet grijpt, dan haak ik af.

Maatje waarmee ik was, wilde naar Cane Hill, dat was dichtbij. Even wat gekeken en dat klonk okay. Sympathieke band.
Toen op weg naar mijn eerste band die ik graag wilde zien Antimatter, echt genoten, maar ik denk dat ik ze liever zie in een gave zaal. Verder gaaf optreden. Het grappige was toen ik buiten zat te wachten en chillen dat ze een soundcheck deden en “Can of worms” speelden (kwam in de setlist niet meer terug toch?) Ik dacht fuck, ben ik te laat ofzo? Maar was dus soundcheck. Op de achtergrond maar mooi even meegepakt dan. Wederom een sympathieke band met veel spelvreugde. Eerste hoogtepunt van de dag.

Daarna naar het Classic Rock Café om daar vrienden te ontmoeten. Okay binnenkomen met Snoop Dog is best vreemd, maar ik vind het prima. Tweede hoogtepunt van de dag. DJ de Rode Jager die voor ons Mini Kiss had geregeld. Hilarisch (na het eerste nummer, nog 1 “klein” liedje dan? 🤣) Er volgde een mini pit en mini wall of death op de knieën door het publiek. Mooie humor, hou ik van. Na 1 nummertje Heavy Hoempa richting Danko Jones. Wilde iedereen van ons gezelschap zien. Ik heb niks met de man en zijn muziek. Het klinkt aardig, maar echt goede nummers heeft hij niet. Zijn act / gimmick trek ik ook slecht. Verzin eens wat nieuws of ga het leger in als je tegen mensen wil schreeuwen. Na een half uurtje afgetaaid richting het grote podium.

Ik geef het toe, ik ben verliefd op Lzzy Hale! Tijd voor Halestorm dus. Ik ben gek op die band. Is het allemaal heel bijzonder, nee. Die drumsolo kennen we ook wel, maar de passie en het plezier. Daar hou ik van. En mevrouw Hale houdt zich echt niet in. Wat een strot zeg. En gelijk je grootste hits voorin je set spelen, dan heb je lef en geloof in jezelf. I love Halestorm.

Mijn maatje had mij inmiddels weer opgezocht en we waren voornemens wat te eten en om naar Sleep Token te gaan. Het was hier al aangegeven, dat ga je niet redden vanaf Halestorm en dat klopte. De Metal Dome was te klein voor deze act. Dan maar een keer een clubshow. Lekker gegeten bij streetfood (Thaise rode curry), maar beetje weinig voor 4 muntjes. Van een afstandje Code Orange geluisterd. Kon de band niet echt zien en ze beoordelen, maar wat ik hoorde klonk wel aardig.

Daarna op naar Architects! Had ik vet veel zin in. Wat een stappen hebben ze gemaakt zeg. Laatste keer zag ik ze in 2017 op LL. Ik irriteerde me in het begin wel aan Sam die maar bleef vragen om publiek participatie. Doe dit, doe dat etc. Niet doen. Heb je niet nodig. Komt voor mij geforceerd en gefrustreerd over. Neem een voorbeeld aan Winston van Parkway Drive later op de avond. Ze hebben genoeg knallers van nummers en gelukkig ging bij mij de irritatie weg. Gave show goede band.

Daarna de keuze Rancid of Dark Angel, het werd voor mij de laatst al ging ik er alleen heen en bleef de rest bij Rancid.

Tja, oude thrash met de legendarische Gene Hoglan op drums en daar gaat Dark Angel ook over. Wat een drumbeest is dat zeg. Ik had hem ooit eens gezien in Enschede ten tijde van Individual Thought Patterns van Death toen hij daar een tijdje drumde. Ze begonnen met Time does not heal (verder ken ik ook niet veel van de band), maar man man, wat heb ik 35 minuten van Gene genoten.

Daarna Metal Grass gegeten (was een must eat hier op het forum begreep ik) en op naar Pantera. Shit zeg wat druk. Mooi plekje gezocht en alleen maar genoten en meegezongen. Sommige comebacks zijn onnodig. Dit was boven verwachting goed. Fijn dat Phil geen godcomplex meer heeft en eerder humble en dankbaar overkomt. Rex is altijd al dienend geweest in de band. En Zakk en Charlie excelleerden zoals ze moesten doen om dit te laten slagen. Alle nummers waren klappers. Hoogtepunten voor mij? Walk, Hollow, 5 minutes alone, this love en natuurlijk Cowboys from Hell!

Shit hoe moet dat met Parkway Drive? Ik zit zelf nog op de Pantera High, maar ik vind het een sympathieke en toffe band en ik weet hoe moeilijk ik dan ga schakelen. Dat was snel over toen Winston zijn dankbaarheid liet zien. Voor mij gaat Parkway Drive weg met de hoofdprijs en dat had ik van te voren niet gedacht. Headliner van de toekomst. Echt wat een show en een spektakel. Who needs Rammstein??? Alleen Darker Still is live niet Winston zijn ding. Maar de strijkers en de hele opbouw. Wat een helden. Mijn persoonlijke favoriet, Crushed.

En nu? Het is bijna 00:00, ik moet nog terugrijden en één van de bands waar ik voor kwam, Slipknot gaat zo beginnen. We hebben nog trek en dorst. Snel wat pizza halen en toch maar even een watertje. Okay Slipknot begint al en wij staan net voor de tribunes. Wat is het geluid hier slecht zeg. Het lijkt wel alsof ze alleen maar op blikken slaan. Ligt ongetwijfeld aan de plek waar we staan, maar ik heb de energie niet meer om een betere plek op te zoeken. Na een half uurtje besloten we om rustig richting de auto te wandelen. Oh ja, toen kwam ook het dieptepunt van de dag. Ik wilde het geweldige Byron Bay lighthouse t-shirt van Parkway Drive kopen bij de merchandise tent. Ik heb 15 minuten staan wachten met Slipknot op de achtergrond (I know, het kan slechter), maar ik ben maar weggegaan zonder shirt. Willen ze geen geld verdienen ofzo? Misschien donderdagavond nog maar even richting Jera voor nog een Parkway Drive show en dat ik alsnog dat shirt kan scoren.

Top 5, lastig…..
  1. Parkway Drive
  2. Pantera
  3. Architects
  4. Antimatter
  5. Halestorm
Vrienden die er een heel weekend vragen vandaag ook nog. En? Volgend jaar heel weekend? Ik weet het niet. Vier dagen alleen maar herrie, ik weet niet of ik daar nog trek in heb. Daarom vind ik LL zo gaaf vanwege de afwisseling. Een dag GMM ga ik zeker weer doen. Al is het alleen maar om de sfeer en de mensen. Daarom GMM en alle bezoekers, jullie maken GMM uniek. A BIG THANK YOU‼️
 
Laatst bewerkt:

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Zie hier kritische geluiden over GNR (verrassend), maar een Dansende Beren heeft nog een aardig positieve recensie over hun optreden. Toch fijn om te lezen dat de waarheid weer ergens in het midden ligt.
Waarom is dat verrassend? Die zijn al jaren wat op retour toch? :)

Edit: Allemachtig ik reageer op een bericht van dagen terug haha. Sorry, wil die discussie niet weer starten.

Leuk om alle verslagjes hier te lezen trouwens. Erg tof!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken