Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Wederom een schitterende Graspop editie gehad! Ik weet weer waarom dit mijn favoriete festival en met name de Marque mijn favoriete festivallocatie. Volgende keer zet ik daar mijn tentje gewoon binnen neer. Grootste deel van de acts die daar kwamen wilde ik zien, wat een fijne programmering. Ik snap alleen niet zo goed waarom de ze boxen halverwege de tent op dag 4 hadden weggehaald. Dit zorgde voor een stuk mindere geluidskwaliteit. Ik ga mee in de kritiek op het roken maar ook het aantal afvalbakken op het terrein. Maar verder alleen maar positief. Zelden lang ergens hoeven wachten (je moet ook wel even slim kiezen waar je wanneer wat gaat halen) en de nieuwe terreinindeling beviel me direct uitstekend. Alles goed en makkelijk bereikbaar. Zonder enige twijfel volgend jaar weer het hele weekend aanwezig!

Leuke fun fact is dat we de zanger van Alestorm tegenkwamen bij The Great Old Ones in het publiek, goede smaak. Overigens veel artiesten die er meerdere dagen waren. Sabaton, Eisbrecher stond gewoon op de camping. Het was duidelijk ook weer een meeting voor de artiesten zelf.

En nu door naar de muziek. Wees gewaarschuwd, het zijn er veel. Alle bands waarvan ik maar enkele minuten heb gezien zoals Heilung, Tiamat en The Vintage Caravan laat ik maar even achterwege.

Donderdag
  • Opgestart bij Curse of Millhaven (7.5) en direct een hele goede start. Erg sterke melodieuze death metal die ik te kort heb kunnen zien.
  • Mysthyrming (8.5) met een vroeg hoogtepunt. Prachtige black metal met een twist rock and roll erin, fijn de nekspieren weer warm gemaakt.
  • While She Sleep (8) leverde precies wat ik hoopte! Stond als een blij ei vooraan te springen en te rennen en lekker mee te zingen. Ik vind het een erg fijne metalcore bent met een goede energie en veel goede songs.
  • Vltimas (8) helaas alleen de laatste 20 minuten kunnen zien maar maakte indruk. Goede stem. Marching On als afsluiter was een hoogtepunt voor dit festival voor mij.
  • Battle Beast (-) beetje op de achtergrond gehoord tijdens bijpraten dus kan er moeilijk een cijfer aan plakken.
  • Beartooth (7) ga ze volgend jaar in 013 zien dus lekker van een afstandje gekeken terwijl je dat eigenlijk in de pit wil doen. Mee vermaakt maar verder ook niet.
  • Tremonti (7) maakte indruk maar de man met de hamer kwam halverwege de set helaas.
  • Mastodon (7.5) met een goede set, wat spelen die mannen toch strak en hard. Ik hoop dat ze ooit bedenken dat ze met deze soort muziek de perfecte Marque afsluiter zijn. Om 6 uur in de zon is niet de ideale setting eigenlijk. Wel lekker vooraan staan kijken in afwachting op de volgende act.
  • Powerwolf (8.5) was muzikaal natuurlijk niet de beste show maar als je dit vooraan met je pa kan kijken die groot fan is en samen alles meezingen dan is het gewoon een van de hoogtepunten van het festival. En eerlijk gezegd vind ik veel van de nummers ook gewoon goed en lekker om op een festival mee te brullen.
  • Dropkick Muprhys (7.5) lekker een halve set staan meebrullen. Maar op Sweden Rock intens van genoten dus besloten dat het een mooi moment was om een andere band nu mee te pakken.
  • High on Fire (8), eindelijk live! Stelde absoluut niet teleur. Wat een heerlijk harde afgestemde bas in de muziek, wat een machtige groove met maar 3 man. Was ff headbangen in de Metal Dome! Blij dat ik deze heb kunnen meepakken.
  • Iron Maiden (4) voor mij een van de weinige echte teleurstellingen. Op RaR in 2014 een machtige show gezien en ook in Sportpaleis maar ik vond die totaal zouteloos. Drie nieuwe songs en daarna een paar rustige nummers waaronder Blood Brothers deden ons afhaken en het merendeel van het publiek om ons heen ook. Gelukkig voor IM delen veel van het forum mijn mening hierin niet.
  • Suicidal Tendencies (7), stiekem toch erg blij dat ik deze helden heb kunnen zien. Was dit een goede show? Nee, absoluut niet maar ik heb de hele show met een lach op mijn gezicht gestaan. De frontman is een extreme stuiterbal. Opener You Can't Bring Me Down werd uitgerekt tot 15 minuten en na elke song een praatje van 5 minuten. Maar het werkte wel.
  • Volbeat (8). Eigenlijk dezelfde show als een week geleden maar wederom erg van genoten. Kan hun nieuwe werk met piano en sax erg waarderen en de klassiekers blijven goed. Gespeeld met overgave. Een dag zingend eindigen is altijd een goede manier.
Vrijdag
  • Opgestart met een van mijn must-sees Disillusion (9.5) en dit was beter dan ik ooit had kunnen vermoeden. Hun eerste show na 2 jaar en dan zo'n show neerzetten. Wel wat geluidsproblemen in het begin maar daarna 1 grote trip. De live trompetist was magisch op The Mountain en Alea. Wat was dit goed..
  • As Everything Unfolds (6.5) om de dag lekker door te zetten. Hebben een aantal goede nummers en werd live met veel enthousiasme gespeeld. Vermakelijke show en deze band gaat er wel komen. Hier en daar wat rommelig en nog onwennig in het publiek bespelen waardoor het cijfer niet te hoog is.
  • Wilde eigenlijk naar Gloryhammer maar door de groep overgehaald om Dool (8.5) te gaan. Eigenlijk wilde ik dit niet, al eens gezien en tickets voor eind van het jaar al binnen. Maar dit was veruit de beste Dool show die ik gezien heb. Heel intens en een groot en enthousiast publiek. Echt heel fijn.
  • Ghostkid (5) daarna de kans gepakt om deze band even mee te pakken, de muziek spreekt mij wel aan. Maar live overschreeuwde hij zich teveel naar mijn gevoel, te veel schreeuwen, te weinig impact. Jammer.
  • Gaahls Wyrd (8.5) gaf precies de intense black metalshow waarvan ik hoopte dat het zou worden. Veel klassiekers van zijn iconische band maar gelukkig ook voldoende solowerk dat ik echt enorm goed vind. Daarin komt het bereik van zijn stem veel beter naar voren. Goede show! En wat een stage presence heeft hij.
  • Stuk van Black Label Society gezien maar te weinig voor score en daarna genoten van Bullet for my Valentine (7.5). Helaas even niet de energie om voorin te gaan staan zoals ik wilde. Ik hoop echt dat ze de volgende keer wat later op de dag staan.
  • Eindelijk Alcest (7.5) live! We stonden wat meer achteraan en vandaar heerlijk kunnen genieten van deze betoverende show. Een volgende keer wel vooraan gaan staan voor de echte beleving maar op deze hete dag was het ook even energie sparen voor wat nog zou komen.
  • A Day To Remeber (6) kwamen eraan lopen in het gedeelte van de show waar ze die nieuwe commerciële meuk speelde die ze met dj's maken. Dat was niet best. Maar toen er wat oudere nummers werden gespeeld werd het al beter. Maar door die twee gezichten van de show vond ik het lastig om te bepalen wat ik hier van moest vinden. Soms tof, soms enorm bedroevend. Op hun nieuwe pad is Graspop niet het juiste festival meer.
  • Een van de absolute hoogtepunten van het weekend volgende daarna met Paradise Lost (9.5). Op tijd naar de Marque gegaan voor een goede plek en toen ze opende met favo nummer Enchantment wist ik dat dit niet meer fout kon gaan. 10'en geef ik zelden, het enige minpuntje was dat zijn stem niet altijd helemaal lekker was. Maar een heel klein smetje op een fantastische show. Het nieuwe nummer Darker Thoughts zorgde live voor grote kippenvellen.
  • Ff wat Megadeth meegepakt maar ook weer op tijd naar de Marque met een verse halve liter voor Amenra (9). Wederom een show van wereldniveau. Je loopt inmiddels al die tent in met die verwachting en dan wordt het steeds knapper om het ook echt waar te kunnen maken. De combi Am Kreuz en A Solitary Reign was buitencategorie.
  • En wederom zingend de dag af kunnen sluiten met Within Temptation (8) en ik heb er weer van kunnen genieten. De meningen zijn verdeeld maar ik vind het een fijne headlineshow die ze gegeven hebben. Ik kan dan ook alle nummer van begin tot eind. Ik kan me wel voorstellen als je van een andere generatie bent dat je dit niet erg spannend vind. Een beetje wat ik heb met de volgende act The Scorpions. Dus ik ging lekker naar huis met een euforisch hoofd.
Zaterdag
  • Imminence (7) de dag van 35 graden overdag alleen in de tenten gezeten. Fijne opstart met Imminence. Goede metalcore. Van mij mogen ze de viool een iets prominentere rol geven zoals Ne Obliviscaris dat ook doet om echt een unieke act te worden. Ik heb ze pas wat te laat echt ontdekt in de playlist om er helemaal in op te kunnen gaan, maar ik blijf ze in de gaten houden!
  • Tribulation (7) met een paar fans uit ons groepje vooraan bekeken. Fijne show van metal met een verrassende dansbare vibe.
  • Massive Wagons (6) van achterin de zaal gezien maar vielen me niet echt mee. Klonk niet slecht, een beetje Clutch vibes. Met enthousiasme gespeeld maar toch deed het me live niet veel. De zanger headbangde wel erg veel voor muziek die daar niet echt op gericht is.
  • Letterlijke saunatempraturen en luchtvochtigheid doorstaan voor het enige echte brutal death metal feestje op Graspop met Dying Fetus (8.5). Wat een groot en enthousiast publiek ondanks de hitte, hopelijk zag de organisatie dit ook. Een circelpit die nooit stopte. Overal slammende mensen, geweldig!
  • Tijd voor een gezellige meeting!
  • Dan denk je naar Decapitated te gaan en blijkt de Marque op instorten te staan. Ik was bang voor het ergste maar gelukkig was het snel verholpen. Ik was inmiddels aan het meezingen met Eisbrecher (7) en Foreigner (7.5) waardoor ik niet meekreeg dat de Marque net op tijd open was voor de show van Ihsahn waar ik enorm naar uitkeek maar dus gemist heb. Maar met ma meezingen met Foreigner, de band die ze 33.5 jaar geleden voor het laatst live zag was ook goud waard. Evenals een heel veld dat luidkeels I Want to Know What Love is meezingt! Eisbrecher door de hitte van een afstandje gadegeslagen, blijft een fijne band. Erg sympathiek live.
  • Shinedown (9) gaf wederom een heerlijke show weg. Ook hier kende ik weer elk nummer dus uit volle borst meegezongen. Op een gegeven moment dook een grote Bulgaar naast me op die ook intens stond te genieten. En zo blij was met ons enthousiasme dat hij een halve liter voor ons ging halen. Later nog twee Mexicanen erbij. Erg vet internationaal feestje bij deze band!
  • Ik wilde nog van alles gaan zien maar kwam opeens diverse gezellige mensen vanuit Baroeg en elders tegen waardoor ik opeens 5 minuten voordat Devin Townsend (9) me kapot schrok en heel snel pils ben gaan halen en gelukkig nog een mooie plek had. Devin nam vakkundig revanche voor zijn show een week geleden met de meest intense en harde show die ik hem heb zien geven. Een hele luide publieksbijval wat het tot een schitterende show maakte. Heerlijk staan meebrullen en headbangen. Dit zijn de show waarvoor je naar een festival gaat!
  • Daarna stukje FFDP gezien en ze moeten die zanger echt ontslaan. Zonder hem zou het denk ik wel een goede band zijn die wel wil zien, nu komen ze live totaal niet aan de agressieve vibe die er wel op plaat is. Wederom vastgesteld dat Judas Priest echt niks voor mij is. Fijn dat andere dit wel leuk vinden.
  • En wat wordt je toch verwend als je daarna een magnifieke set van Opeth (8.5) mag bijwonen. Wat waren ze weer goed vandaag. Vooral van Sorceres erg genoten.
  • En daarna mijn hoogtepunt van het weekend met Korn (9.5). Nog nooit eerder gezien en eerlijk gezegd wilde ik ze vooral zien om deze jeugdhelden te kunnen afstrepen. Maar dat het zo hard en intens was had ik nooit verwacht. Mooie plek vooraan bij de andere mainstage en overal intens stuiterende mensen. De ontlading bij de start van Blind was ongekend. Deze show ga ik niet snel meer vergeten.
Zondag
  • En dan mag je opstarten met een metalband die zelden optreedt, mooi! Naglfar (8) maakt een vorm van black metal die je uit duizenden herkent met mooie melodielijnen. Helaas hoorde je die wat minder goed maar een erg enthousiast en prettig optreden.
  • Crossfaith (8) puntje extra voor de gigantische wall of death (wat blijft dat toch mee) en grote circelpits. Enorm vermaakt daar voorin. Wat fijn dat de tempratuur dit weer toeliet. Zal de band niet snel thuis opzetten maar werkt als een dolle op een festival.
  • Rival Sons (4) kwam echt totaal niet over. Wat een ongeïnspireerde show. Hebben blijkbaar een goede manager vanwege de hoogte op de festivalposter en nu op de mainstage. Weinig publiek en weinig bijval. Hopelijk dit niet meer.
  • The Great Old Ones (8.5) gaf vervolgens een hypnotiserende black metal set met uitgesponnen nummers. Heerlijk om langzaam in weg te zakken en te verdwijnen.
  • Skillet (3.5) vind ik plaat helemaal niet zo slecht maar dit klonk live helemaal nergens naar. Even lekker gaan slapen.
  • Alestorm (7.5) afgeladen vol en terecht voor deze unieke feestband. Paar nummertjes heerlijk staan meezingen met elkaar.
  • Ondanks alle voorbereidingen was dit een middag waar ik niet de meest gelukkige keuzes heb gemaakt, al was de middagprogrammering ook niet erg goed. Ben gaan kijken bij Me and that Men (6.5) want ik was best nieuwsgierig hiernaar. Het is goede muziek maar band en publiek kwamen niet echt tot elkaar. Frontman moest met al zijn ervaring hard werken om energie in het publiek te krijgen.
  • Daarna naar Alice Cooper (6.5) gegaan omdat ik hem graag nog een keer wilde meepakken. Daarvoor Bury Tomorrow en Tiamat (dat wederom erg goed klonk, paar minuutjes gezien) geskipt maar ik heb er toch een beetje spijt van. Het was een vermakelijke show en de man is nog echt bijzonder goed bij stem. Maar het kwam niet verder dan vermakelijk en muziek en act zijn helaas wat gedateerd inmiddels.
  • Sepultura (8.5) knalde vervolgens de avond open met een krachtige set in de Marque. Geen ideaal geluid maar voorin maakte dat helemaal niks uit. De vloerplaten stuiterde zo hard dat ik letterlijk in de lucht vloog zonder te hoeven springen. Dit was een ruw en bruut feestje met heel veel blije mensen. Ik gun ze wel het zelfvertrouwen om meer recent werk te spelen. Nu alleen Means to an End van de nieuwe cd terwijl dat materiaal enorm goed is. De oude klassiekers blijven wel festivalanthems.
  • Amorphis (8.5) was ons meezing afscheidsfeestje als groep. Wat blijft dit toch een fijne band. De zanger is live een fenomeen, de manier waarop hij switcht tussen cleane zang en hele diepe grunts doen weinigen hem na. En relatief nieuw nummer The Bee werd onthaald als festivalklassieker. Dan ben je nog steeds actueel als band van 30 jaar oud.
  • Dimmu Borgir (9) bracht precies waar ik al 2 jaar op hoopte. Een symfonische black metal show van buitenklasse. Mooie plek vooraan en ook hier heel veel blije mensen. Veel vliegende haren waaronder de mijne. Een frissere setlist met een paar andere nummers en Progencies of the Great Apocalypse blijft een absoluut prijsnummer.
  • Sabaton (8.5) blijft een van mijn favoriete festivalbands en wederom een erg overtuigende show waarbij we zingend het festival hebben kunnen afsluiten. Pa heeft ultiem genoten op het skydeck en was met name onder de indruk van de gigantische massa mensen die nog stond te kijken. Veel nieuwe nummers die het zeker niet slecht doen in de set. Vooral Christmas Truce beviel me goed. Sabaton zorgde voor een waardige afsluiting van deze mooie editie.
Top 10 (met maar 10 bands die ik heel veel bands tekort, maar het is niet anders)
  1. Korn
  2. Paradise Lost
  3. Disillusion
  4. Dimmu Borgir
  5. Amenra
  6. Shinedown
  7. Dool
  8. Gaahls Wyrd
  9. Opeth
  10. Powerwolf
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Ik overnachtte in een huurtentje op camping Inferno. Dit was 160 euro voor 2 personen, wel exclusief de 150 euro waarborg. Ik heb dit als positief ervaren. Gewoon rustig aankomen, parkeren op de parking naast de camping (een halve km van het festivalterrein af), aparte douches en toiletten en zelfs een apart ontbijtstandje. Tentje staat al op met opgepompte luchtmatrassen en een lantaarn, waardoor het sleepwerk op zich goed meevalt.
Ook leuk dat je daar alvast bonnetjes kan kopen én even kan ontbijten bij het lokale standje.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet heel veel geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvandeweyer en TNFke

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
. Wel nog wat miscommunicatie om de juiste rij terug te vinden van de bus wat zorgde voor wat lichte chaos. Gelukkig de dag nadien wel opgelost.
Owja! Was ik alweer vergeten. Die eerste avond waren de bussen echt chaos. Alsof je op een nieuw festival staat. Geen borden, te weinig bussen. Maf. Daarna inderdaad perfect verlopen
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.033
2.661
Ben te veel hersencellen kwijt geraakt om een deftige tekst te schrijven.

- Ik besef nu pas dat ik naast het ontbijt nooit iets gegeten heb. Gek.
- Nieuwe terrein is niet per se een positieve of negatieve verandering. Ben wel blij dat de Jupiler Stage groter is.
- Meer bieren in de Belgian Beer Bar! Karmeliet! Kwak!
- Classic Rock Café was echt leeg de keren dat ik er kwam.
- Aanschuifrijen vallen overal goed mee, en ik heb op zich niks tegen even wachten. Er kunnen wel meer wc's gezet worden, maar ik denk dat ik dit elk jaar schrijf. Merch stand is ook wel te lang wachten, dat kan ook beter.
- Moose Bar: tof, maar een beetje misplaatst. Maar dat gaat een blijver zijn, al vind ik toch dat ze dat verder van de Jupiler Stage moeten zetten. Wel grappig om te zien hoe er op de middag mensen hard gaan op Yeah van Usher.
- Bacardi en Wodka Red Bulls vind ik een meerwaarde, want op zondag ben ik verzadigd op bier en whiskey lust ik niet.

Ben pas vrijdagnamiddag gearriveerd.
- Bullet for My Valentine (7/10): veel volk, of lag dat aan mij?
- Heaven Shall Burn (8/10): had een 9/10 kunnen zijn, maar ik was met mijn vriendengroep aan de wc toen ze begonnen en daarom heb ik Eindzeit en Black Tears gemist. Voor de rest; circle pitten, moshen, crowdsurfen,... Heerlijk! Jammer genoeg wel geen Combat.
- ADTR (6/10): kon mijn aandacht niet vasthouden.
- Jinjer: ik ga ze geen punten geven. Het was moeilijk om een plaats te vinden als je te laat was, ik stond op een kutlocatie. Mijn vrienden waren ook meer bezig met randzaken als eten halen en pissen. Eigenlijk heb ik Jinjer niet meegemaakt.
- Stick To Your Guns (7/10): ook hier heb ik me uitstekend vermaakt met mensen te slaan en te crowdsurfen. Maar: had er een andere band gezet, en ik had me even hard geamuseerd. Bands zoals STYG vind ik eigenlijk inwisselbaar.
- Amenra: laatste 10 minuten gezien, klonk goed.
- Within Temptation (6/10): voor een keer amusant, maar ik vind het niet erg als ze om één of andere reden 10 jaar niet meer kunnen komen.
- Scorpions (6/10): idem als Within Temptation. Zwakste headlinerduo sinds de start van de 2 main stages sinds 2014.

Zaterdag
- Kontrust (7/10): Wat is Kontrust nu eigenlijk? Partymetal? Nu-metal? En wiens idee was het om conga's mee te nemen? Anyway, zeer vermakelijk, ideale opener!
- Dying Fetus (8/10): in de pit gestaan, daar was het zonder te overdrijven volgens mij 60 graden. T-shirt kletsnat van mijn eigen zweet en die van anderen. Kill your mother, rape your dog blijft een echte klassieker.
- Festileaksmeeting: mama heeft altijd gezegd dat ik niet de mensen mag ontmoeten die ik enkel online ken. Toch gedaan, geen spijt van gehad!
- Eisbrecher (7/10): niet echt mijn ding, maar chapeau voor de zanger om het met een leren jas uit te houden in die temperaturen. De zanger ziet het publiek graag, en de liefde is wederzijds.
- Ihsahn (7/10): jammer genoeg weinig gespeeld van Arktis. Untill I too dissolve stond de laatste weken in de setlists, maar helaas werd dit niet gespeeld. Zonde.
- Red Fang (7/10): degelijk, niet meer dan dat.
- Devin Townsend (10/10): voor de eerste keer heb ik geweend tijdens een concert. Waarom? Geen idee eigenlijk...Ik ken Devin Townsend niet zo goed, maar het was zo wondermooi dat ik tranen moest laten...Ik kan het eigenlijk nog steeds niet bevatten.
- Opeth (9/10): ik had eerder geschreven gehad dat ik naar Judas Priest zou gaan gaan, want Opeth speelt al jaren hetzelfde op festivals en Priest kan altijd wel de laatste keer zijn. Maar na een matig begin van Priest ben ik last minute van gedacht veranderd, ook al omdat ik enkele nieuwe Franse vrienden wist staan bij Opeth. Ze hebben voor de 1591'ste keer Ghost of Perdition gespeeld, maar dat was voor de 1591'ste keer subliem gebracht. Jammer dat ze maar een uur krijgen, dat doet de band onrecht aan. In my time of need stond in de setlists de vorige weken, maar dit werd helaas niet gespeeld.
- Korn (7/10): veel meer volk dan tijdens Within Temptation. Ik was meer bezig met zat te zijn en te moshen tegen mensen die niet wouden moshen dat ik me eigenlijk niks van de muziek herinner. Mijn excuses voor de mensen die ik gestoord heb (ter hoogte van gehandicaptenpodium). Ik heb ook een poging gedaan om te crowdsurfen van het gehandicaptenpodium naar voren toe. Faliekant mislukt...

Zondag
- Crossfaith (8/10): enthousiaste dubstep Japanners = beste Japanners. Chapeau om dode metalheads op dag 4 te reanimeren en de wei mee te krijgen.
- Rival Sons (4/10): Werken voor uw geld verdomme. Je kan ook doen alsof je het leuk vind om op te treden. Makke hap.
- Spiritbox (7/10): degelijk optreden, maar ik had er meer van verwacht. Het heeft me niet zo aangegrepen als dat ik hoopte.
- Skillet: geen punten, want ik was meer bezig met Bacardi's te drinken. Ik stond er vooral voor mijn vrienden. Ik vond het wel niet zo slecht als dat anderen hier aangeven.
- Alestorm (8/10): hen zou je een headlinerpositie moeten durven geven. Humor, feest en een traantje bij Zombies ate my pirate ship. Hadden ook een massa volk aangetrokken. Alestorm t-shirts waren ook in de meerderheid op de wei gedurende het weekend, terwijl ik altijd de indruk heb dat je vooral niet het t shirt moet dragen van de band die je gaat zien hahahaha. Wel jammer dat ze veel nieuw werk spelen, ik ben eigenlijk enkel fan van hun eerste 3 albums.
- Sepultura (8/10): zeer goed, enkel oude hits en materiaal van hun laatste plaat die echt goed is. Ik vond het geluid ook niet zo slecht. Ik heb er ook met iemand staan bonden zoals je dat alleen kan op metalfestivals. Zalige sfeer.
- Dog Eat Dog (7/10): idem als Stick to your Guns.
- Dimmu Borgir: geen beoordeling hier, retedruk, ik stond op een plek waar de hele tijd mensen passeerden, zacht geluid. Doodzonde.
- Sabaton (7/10): ik geef niks om die band, maar ik heb nog een laatste keer gek zitten doen met iemand die een privémosh wou hebben tijdens het hele concert. Wel weinig volk vond ik? Ik stond net voor de rechtergeluidspaal midden in het veld, en daar was een open ruimte waar je gerust een hamburgerkraam kan zetten. Ik heb tijdens de privémosh per ongeluk een pissende man omver geduwd in zijn eigen zeik, maar dan moet je ook niet pissen in het midden van de wei tussen de mensen....

Veel bands gezien, maar de echte headliner is natuurlijk het volk dat daar rondloopt. Zet me op een stoel en ik kan uren naar de mensen kijken daar. Het is uniek hoe iedereen daar prettig gestoord rond loopt. Ik kan echt niet begrijpen dat je na GMM u kunt aanpassen aan festivals zoals Werchter.
 
Laatst bewerkt:

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
@Angela Merkel; HEER-LIJK! Ik heb me zonet kapot gelachen met jouw recensie. Hier kunnen die saaie Humo recensenten nog iets van leren!

Wat je mama haar goede advies betreft, bij mij volgde daarop 'en als je dat toch doet, ontmoet hen dan op een openbare plaats met veel volk en zorg dat er vrienden in de buurt zijn die weten waar je bent'. Kijk, dat deden we dan toch goed!
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.471
2.957
Ik wilde nog van alles gaan zien maar kwam opeens diverse gezellige mensen vanuit Baroeg en elders tegen waardoor ik opeens 5 minuten voordat Devin Townsend (9) me kapot schrok en heel snel pils ben gaan halen en gelukkig nog een mooie plek had. Devin nam vakkundig revanche voor zijn show een week geleden met de meest intense en harde show die ik hem heb zien geven. Een hele luide publieksbijval wat het tot een schitterende show maakte. Heerlijk staan meebrullen en headbangen. Dit zijn de show waarvoor je naar een festival gaat!
Top 10 (met maar 10 bands die ik heel veel bands tekort, maar het is niet anders)
  1. Korn
  2. Paradise Lost
  3. Disillusion
  4. Dimmu Borgir
  5. Amenra
  6. Shinedown
  7. Dool
  8. Gaahls Wyrd
  9. Opeth
  10. Powerwolf
Volgens mij gaat hier iets mis ? Is ook lastig. Ik trek het echt niet om zoveel acts als jij te zien, laat staan te onthouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en nikita

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.386
6.626
Zo, pff. Wilde vanmiddag even een paar uurtjes bijslapen, maar dat werd iets langer dan gepland. Gelukkig de komende twee weken vrij, dus genoeg tijd om mijn slaapschema terug te brengen naar normaal. Wat een episch weekend was dit weer, zeg! Morgen op m'n gemakje alles bijlezen hier en zelf ook een duit in het zakje doen.

Voor nu eigenlijk alleen nog even refereren aan dé show van het weekend: Zeal & Ardor! Heb inmiddels best veel mensen gesproken die daar ook waren en we zijn het allemaal eens: wat daar in die Metaldome gebeurde, gebeurt je maar een paar keer in je leven. Wat een magische sfeer was dat. Ik heb zelden een publiek zo collectief weggeblazen zien worden door een band. Zelfs de bandleden zelf leken amper te kunnen geloven wat er in het publiek gebeurde. Eentje voor de geschiedenisboeken.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.033
2.661
@Angela Merkel; HEER-LIJK! Ik heb me zonet kapot gelachen met jouw recensie. Hier kunnen die saaie Humo recensenten nog iets van leren!

Wat je mama haar goede advies betreft, bij mij volgde daarop 'en als je dat toch doet, ontmoet hen dan op een openbare plaats met veel volk en zorg dat er vrienden in de buurt zijn die weten waar je bent'. Kijk, dat deden we dan toch goed!
Bedankt!

Maar als er één ding is wat Humo nog goed doet, is recencies schrijven vind ik.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.602
7.314
Ga niet de moeite nemen om stukken uit je bericht te quoten @Joslittel , iets te veel werk op mobiel.

Bedoel je dat Sabaton en Eisbrecher (en misschien wel meer?) gewoon op de camping van het publiek stonden?

En grappig om te lezen dat de Alestormzanger dus echt in het publiek liep. Heb één keer een moment gehad dat ik dacht “wat lijkt deze dude veel op de Alestorm zanger, zal wel niet…”, maar nu ik er zo over nadenk, bij de signingsessie kwam de keyboardist ook gewoon via het publiek daar naartoe en klom ie de signingsessie in

Misschien zijn er stiekem wel heel veel artiesten die door het publiek lopen en dan nauwelijks herkend worden, het zijn natuurlijk ook net mensen!

Edit: en jouw vader lijkt goed fan te zijn van alle powermetal acts? Klinkt goed in ieder geval als ie groot van is van Powerwolf en Sabaton!
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Volgens mij gaat hier iets mis ? Is ook lastig. Ik trek het echt niet om zoveel acts als jij te zien, laat staan te onthouden.
Haha Damn. Die man hoort natuurlijk in die top 10 te staan met zo subliem hoofd. Met een brakke kop en speciaal bier iets schrijven werkt niet altijd perfect.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Ga niet de moeite nemen om stukken uit je bericht te quoten @Joslittel , iets te veel werk op mobiel.

Bedoel je dat Sabaton en Eisbrecher (en misschien wel meer?) gewoon op de camping van het publiek stonden?

En grappig om te lezen dat de Alestormzanger dus echt in het publiek liep. Heb één keer een moment gehad dat ik dacht “wat lijkt deze dude veel op de Alestorm zanger, zal wel niet…”, maar nu ik er zo over nadenk, bij de signingsessie kwam de keyboardist ook gewoon via het publiek daar naartoe en klom ie de signingsessie in

Misschien zijn er stiekem wel heel veel artiesten die door het publiek lopen en dan nauwelijks herkend worden, het zijn natuurlijk ook net mensen!

Edit: en jouw vader lijkt goed fan te zijn van alle powermetal acts? Klinkt goed in ieder geval als ie groot van is van Powerwolf en Sabaton!
Inderdaad gewoon op de camping geloof ik! Zag ook een paar tenten met opvallend veel Massive Wagons vlaggen. Zou met niet verbazen dat die gasten van die band daar gewoon stonden.

Pa kan zeker Power metal waarderen maar Amon Amarth draait hij ook graag. Maar de extreme metals trekken hem live het meest. Favoriete show van het weekend was Dying Fetus. Ik had m op een stoeltje bij de open deuren van de Ehbo neergezet met de boodschap: dit ga je tof vinden. En zo geschiedde.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Ik heb mezelf nog een dagje thuiswerk gegund.
De online meeting vanochtend was alleszins met kleine oogjes en mijn stem haalt maximum de lage mi. Ze mogen al blij zijn dat er nog klank uitkomt, het is al erger geweest.
Enkele vrienden werden gisterenochtend gewoon weer op school verwacht (leerkrachten), dus ik klaag niet!
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Ik snap alleen niet zo goed waarom de ze boxen halverwege de tent op dag 4 hadden weggehaald. Dit zorgde voor een stuk mindere geluidskwaliteit.
Dat is me helemaal niet opgevallen, maar verklaart inderdaad wel het slechtere geluid op zondag.
Zou dat te maken hebben gehad met die storing zaterdag?
Er is toen vooraan (ter hoogte van het podium) een stuk metalen constructie naar beneden gehaald omdat die aan het scheef zakken was (vermoedelijk door de warmte), om geen risico te nemen is er toen beslist om dat te laten zakken. Hebben ze dan zaterdagnacht ook in het midden extra gewicht afgehaald om die reden...
Het was blijkbaar nog even spannend of alle bands nog zouden aantreden omdat er ook daar vraagtekens waren over veiligheid, maar gelukkig hebben ze die kunnen geruststellen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.602
7.314
1B5CB6D6-03C8-49D8-9DF3-6A8AEB23B47C.jpeg

Zo dan, die hangen!

Eindelijk weer eens een festival, en zeer geslaagd nog ook.

Op de donderdag uiteindelijk actief de shows van Battle Beast, Powerwolf en Iron Maiden gevolgd. Een handjevol nummers van In Extremo, de signeersessie van Battle Beast en voor de rest op een afstandje rondlopen/zitten tijdens van alles aan andere bands: While She Sleeps, Tremonti en Dropkick Murphys. Geen van drieën muziek die ik luister, maar prima op een afstandje. While She Sleeps is het minst wat voor mij, maar voor zo vroeg op de dag hadden ze er zin in met een enorm enthousiaste zanger.

Iron Maiden is altijd vet live, maar voor de donderdag was Powerwolf toch het vetst, met vier nummers van het Sacrament of Sin album, dat van begin tot eind echt geweldig is. En ook voor het eerst live gezien ten opzichte van inmiddels de vierde keer Maiden.

Vrijdag was ik in m’n eentje, want vriendin had een studiedag (jammerlijke timing, pech dat de maandelijkse dag net tijdens Graspop valt). Maar wel een hele mooie dag gehad wederom. Uiteindelijk alleen overdag geweest en het avondprogramma geskipt, even lekker bijslapen voor de laatste twee dagen, want we zijn het niet meer gewend, zo’n festival weekend.

Vooraan bij Phil Campbell en zonen genoten van de Motörhead set. Tijdens Beyond the Black beetje rondgelopen op de achtergrond en wat bekertjes verzameld om fastlane tickets te winnen voor het signeren van die dag met Gloryhammer en Within Temptation. Het plan op voorhand was om alleen Within Temptation te doen eigenlijk, maar had toch twee fastlane tickets uiteindelijk. Dus daarna Gloryhammer en Steel Panther geluisterd, welke beide geweldig waren. Gloryhammer voor het eerst en Steel Panther voor de derde keer. Na jaren het niet geluisterd te hebben, (her)kende ik toch nog veel van de teksten bij Steel Panther.

Een beetje een jammere timing dat Gloryhammer signeerde tijdens Black Label Society, maar had gelukkig dus een fastlane ticket en hoefde daardoor maar een klein stukje te missen. Stond op tijd relatief vooraan voor A Love Unreal en nieuwe nummer Set Me Free. Kan zo genieten van de muziek van Black Label Society, ookal klinkt het soms wat depressief!

Daarna bekertjes rapen en duck-vouchers inzamelen tot aan de WT signing om 18:00. Fastlane ticket ingeleverd dus binnen een kwartier klaar. Op naar huis.

Zaterdag was de dag met de Sabaton signing! Snel fastlane tickets halen, om erachter te komen dat die er niet waren vandaag. Oei, dat werd lastig. In de schaduw op een afstandje genoten van Kontrust, en daarna een nieuwe schaduwplek gevonden bij het kruis van de festimeeting. Vanaf daar geluisterd en gekeken naar de schermen met Michael Schenker en Blues Pills. Even kort bij de meeting geweest - volgend jaar probeer ik te blijven tot het foto moment - en daarna naar voren bij Europe. Daar besloten om met de hitte niet voor frontrow te gaan, maar iets verder op een afstandje. Inmiddels bleek ook dat Sabaton al een redelijke rij had een ruim uur voor de signing, dus daarin gaan staan en zelfs nog perfect beeld op Europe toen.

Final Countdown meegemaakt, en tal van andere super nummers van hun uiteraard. Groot feest! Tijdens het wachten op Sabaton meteen Eisbrecher op de schermen gevolgd, ook prima. Eenmaal klaar bij Sabaton bleek de rij tot aan de 3 geluidsmasten nog te staan voor het signeren. Nog nooit zo’n lange rij voor signeren gezien, maarja, headliner he.

Daarna Foreigner, Shinedown en klein stukje Saxon. Foreigner is leuk, Shinedown was goed en Saxon heeft me vreemd genoeg nooit echt getrokken. Op tijd weggegaan om bij Devin te staan. Origineel het plan om achterin te staan voor wat frisse lucht, maar de benauwdheid viel reuze mee gelukkig, dus stond uiteindelijk ergens rechts voorin. Een mooi feest!

Daarna Judas Priest om af te sluiten, prima optreden weer, maar niet het hoogtepunt van de dag.

Zondag vroeg op de dag met onze 9 duck vouchers naar de ducks of thrash. We mochten 27 eendjes vissen. De persoon naast ons mocht er rond de 300 vissen. Via hem de Alestorm skydeck tickets gekregen en na een goede 100 eendjes was t wel prima en kreeg ie voor het restant een tas vol gadgets mee. Toen waren wij aan de beurt, skydeck ticket voor Sabaton aan iemand gegeven die maar 1x kon vissen. En de ander, de laatste, is uiteindelijk bij Jos dus terecht gekomen. Onze fastlane tickets uitgedeeld aan de achterste mensen in de rij van Sepultura, waar toevallig een Braziliaan stond die diehard fan was daar. Die was blij.

Helaas dus niet de Alestorm LPs meegenomen, maar dat komt dan de volgende keer wel, verwacht dat die wel blijven signeren de komende jaren.

Muziek op die dag begon met een stukje Dirty Honey. Daarna op de tribune voor Rival Sons, ook wij vonden dit niks. Skillet is totaal niet mijn ding, maar vond het live toch een stuk beter klinken dan op cd. Halverwege de show vast richting skydeck gegaan, zodat we in ieder geval een goede plek daar hadden (geen idee hoe druk zoiets is, dit was de eerste keer skydeck voor ons).

Geweldig om Alestorm zo van boven te kunnen zien! Alle crowdsurfers, de moshpits, het roeien. Wat een feest!

Daarna Alice Cooper en een sprint over de festival fair om tevergeefs te zoeken naar een Alestorm LP. Niet verwacht die energie nog te hebben op dat moment. Zal wel adrenaline zijn geweest.

Offspring en Deep Purple zittend op de tribune meegepakt. En toen begon het langzaam wel erg koud te worden, dus nog even een uur opgewarmd in het Classic Rock Cafe.

Een afsluitende pizza om 23:15 en al etend naar voren lopen voor een mooie plek relatief ver vooraan aan de zijkant. Een geweldige show van Sabaton met flink veel vuur en vuurwerk. Genieten.

Een paar nummers voor het eind al wat naar achter gaan en voor de menigte aan naar de parkeerplaats. Geen zin om nog een uur of twee op de parking vast te staan.

Ook leuk om naast de meeting toch nog een handjevol verschillende mensen tegen te komen door het weekend heen.

Edit: nog de top5 van het weekend in willekeurige volgorde:
1. Powerwolf
2. Sabaton
3. Alestorm
4. Gloryhammer
5. Devin Townsend

En een speciale vermelding voor de Ozzy imitatie van Steel Panther. Blijft geweldig hoe spot on dat was.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.531
4.406
Bekijk bijlage 1987

Zo dan, die hangen!

Eindelijk weer eens een festival, en zeer geslaagd nog ook.

Op de donderdag uiteindelijk actief de shows van Battle Beast, Powerwolf en Iron Maiden gevolgd. Een handjevol nummers van In Extremo, de signeersessie van Battle Beast en voor de rest op een afstandje rondlopen/zitten tijdens van alles aan andere bands: While She Sleeps, Tremonti en Dropkick Murphys. Geen van drieën muziek die ik luister, maar prima op een afstandje. While She Sleeps is het minst wat voor mij, maar voor zo vroeg op de dag hadden ze er zin in met een enorm enthousiaste zanger.

Iron Maiden is altijd vet live, maar voor de donderdag was Powerwolf toch het vetst, met vier nummers van het Sacrament of Sin album, dat van begin tot eind echt geweldig is. En ook voor het eerst live gezien ten opzichte van inmiddels de vierde keer Maiden.

Vrijdag was ik in m’n eentje, want vriendin had een studiedag (jammerlijke timing, pech dat de maandelijkse dag net tijdens Graspop valt). Maar wel een hele mooie dag gehad wederom. Uiteindelijk alleen overdag geweest en het avondprogramma geskipt, even lekker bijslapen voor de laatste twee dagen, want we zijn het niet meer gewend, zo’n festival weekend.

Vooraan bij Phil Campbell en zonen genoten van de Motörhead set. Tijdens Beyond the Black beetje rondgelopen op de achtergrond en wat bekertjes verzameld om fastlane tickets te winnen voor het signeren van die dag met Gloryhammer en Within Temptation. Het plan op voorhand was om alleen Within Temptation te doen eigenlijk, maar had toch twee fastlane tickets uiteindelijk. Dus daarna Gloryhammer en Steel Panther geluisterd, welke beide geweldig waren. Gloryhammer voor het eerst en Steel Panther voor de derde keer. Na jaren het niet geluisterd te hebben, (her)kende ik toch nog veel van de teksten bij Steel Panther.

Een beetje een jammere timing dat Gloryhammer signeerde tijdens Black Label Society, maar had gelukkig dus een fastlane ticket en hoefde daardoor maar een klein stukje te missen. Stond op tijd relatief vooraan voor A Love Unreal en nieuwe nummer Set Me Free. Kan zo genieten van de muziek van Black Label Society, ookal klinkt het soms wat depressief!

Daarna bekertjes rapen en duck-vouchers inzamelen tot aan de WT signing om 18:00. Fastlane ticket ingeleverd dus binnen een kwartier klaar. Op naar huis.

Zaterdag was de dag met de Sabaton signing! Snel fastlane tickets halen, om erachter te komen dat die er niet waren vandaag. Oei, dat werd lastig. In de schaduw op een afstandje genoten van Kontrust, en daarna een nieuwe schaduwplek gevonden bij het kruis van de festimeeting. Vanaf daar geluisterd en gekeken naar de schermen met Michael Schenker en Blues Pills. Even kort bij de meeting geweest - volgend jaar probeer ik te blijven tot het foto moment - en daarna naar voren bij Europe. Daar besloten om met de hitte niet voor frontrow te gaan, maar iets verder op een afstandje. Inmiddels bleek ook dat Sabaton al een redelijke rij had een ruim uur voor de signing, dus daarin gaan staan en zelfs nog perfect beeld op Europe toen.

Final Countdown meegemaakt, en tal van andere super nummers van hun uiteraard. Groot feest! Tijdens het wachten op Sabaton meteen Eisbrecher op de schermen gevolgd, ook prima. Eenmaal klaar bij Sabaton bleek de rij tot aan de 3 geluidsmasten nog te staan voor het signeren. Nog nooit zo’n lange rij voor signeren gezien, maarja, headliner he.

Daarna Foreigner, Shinedown en klein stukje Saxon. Foreigner is leuk, Shinedown was goed en Saxon heeft me vreemd genoeg nooit echt getrokken. Op tijd weggegaan om bij Devin te staan. Origineel het plan om achterin te staan voor wat frisse lucht, maar de benauwdheid viel reuze mee gelukkig, dus stond uiteindelijk ergens rechts voorin. Een mooi feest!

Daarna Judas Priest om af te sluiten, prima optreden weer, maar niet het hoogtepunt van de dag.

Zondag vroeg op de dag met onze 9 duck vouchers naar de ducks of thrash. We mochten 27 eendjes vissen. De persoon naast ons mocht er rond de 300 vissen. Via hem de Alestorm skydeck tickets gekregen en na een goede 100 eendjes was t wel prima en kreeg ie voor het restant een tas vol gadgets mee. Toen waren wij aan de beurt, skydeck ticket voor Sabaton aan iemand gegeven die maar 1x kon vissen. En de ander, de laatste, is uiteindelijk bij Jos dus terecht gekomen. Onze fastlane tickets uitgedeeld aan de achterste mensen in de rij van Sepultura, waar toevallig een Braziliaan stond die diehard fan was daar. Die was blij.

Helaas dus niet de Alestorm LPs meegenomen, maar dat komt dan de volgende keer wel, verwacht dat die wel blijven signeren de komende jaren.

Muziek op die dag begon met een stukje Dirty Honey. Daarna op de tribune voor Rival Sons, ook wij vonden dit niks. Skillet is totaal niet mijn ding, maar vond het live toch een stuk beter klinken dan op cd. Halverwege de show vast richting skydeck gegaan, zodat we in ieder geval een goede plek daar hadden (geen idee hoe druk zoiets is, dit was de eerste keer skydeck voor ons).

Geweldig om Alestorm zo van boven te kunnen zien! Alle crowdsurfers, de moshpits, het roeien. Wat een feest!

Daarna Alice Cooper en een sprint over de festival fair om tevergeefs te zoeken naar een Alestorm LP. Niet verwacht die energie nog te hebben op dat moment. Zal wel adrenaline zijn geweest.

Offspring en Deep Purple zittend op de tribune meegepakt. En toen begon het langzaam wel erg koud te worden, dus nog even een uur opgewarmd in het Classic Rock Cafe.

Een afsluitende pizza om 23:15 en al etend naar voren lopen voor een mooie plek relatief ver vooraan aan de zijkant. Een geweldige show van Sabaton met flink veel vuur en vuurwerk. Genieten.

Een paar nummers voor het eind al wat naar achter gaan en voor de menigte aan naar de parkeerplaats. Geen zin om nog een uur of twee op de parking vast te staan.

Ook leuk om naast de meeting toch nog een handjevol verschillende mensen tegen te komen door het weekend heen.

Edit: nog de top5 van het weekend in willekeurige volgorde:
1. Powerwolf
2. Sabaton
3. Alestorm
4. Gloryhammer
5. Devin Townsend

En een speciale vermelding voor de Ozzy imitatie van Steel Panther. Blijft geweldig hoe spot on dat was.
Gengar!!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.147
7.350
Voor de mensen die geen genoeg krijgen van Dropkick murphys en Steel panther, beide concerten vandaag 50% korting bij ticketmaster. Wel goede deal.
Zie link in andere topic van @wenteldave
 

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken