Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.210
Mijn verslag van de donderdag en vrijdag, de andere twee dagen volgen later deze week.
Heb wel gemerkt dat ik een hele andere muzieksmaak heb dan de meeste mensen hier dus hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen over bands die jullie zelf gemist hebben.

Donderdag:
Vanwege file elders in België waren we wat later aangekomen dan gepland helaas, maar gelukkig ging alles vrij vlot. Heel fijn dat je je bandje op meerdere plekken kan halen. Op de Boneyard stond hier een gigantische rij voor dus hebben we dit gedaan naast de ingang, waar bijna geen rij stond.

While she sleeps: Alleen het laatste stukje van meegekregen, klonk goed.
Battle beast (7/10): Op een afstandje gezien, was wel vermakelijk.
Beartooth (9/10): Wat een geweldig optreden, die zanger had er heel veel zin in en dat merkte je. Rond blijven rennen en springen. Ze speelden erg goed. Heb wat vrienden er naar mee gesleept die niet van Metalcore houden maar die vermaakten zich ook hier. Beste optreden van de dag voor mij.
Tremonti Alleen eerste stukje van gezien, klonk goed.
In Extremo (8/10): Op tijd weg gegaan bij Tremonti voor In extremo, Was ook een zeer geslaagd optreden. Was heel blij dat Beartooth en In Extremo niet tegelijk speelden.
Powerwolf (8/10): Ik kende de band niet heel goed, en had ze nog nooit live gezien maar was erg leuk. Één van mijn vrienden is fanatiek powerwolf fan dus we stonden vooraan mee te zingen. Zanger weet het publiek wel mee te krijgen, al praat hij daarvoor wel erg veel tussendoor.
Dropkick Murphys (7/10): Was leuk, vermakelijk. Maar meer ook niet.
Iron Maiden (6.5/10): De stage setup die bijna na iedere song veranderde heb ik nog nooit eerder mee gemaakt denk ik, dit was wel erg indrukwekkend. Was de eerste keer Iron Maiden voor mij en vond het leuk, maar denk niet dat ik ze nog een keer zal gaan zien. Verder kende ik te weinig van het nieuwere werk en uberhaupt ken ik te weinig nummers van deze band waardoor de eerste helft van het optreden erg lang duurde. Tweede helft met alle hits waren een stuk beter.
Volbeat (7/10):
Volbeat is voor mij zo’n typische band die altijd prima speelt, en waar ik me wel bij kan vermaken maar nooit geweldig is. Na een hele dag staan hadden mijn voeten er ook geen zin meer in en heb ik de tweede helft van het optreden van de tribune gekeken. Leuke show maar niet een optreden dat ik me over een jaar nog zal herinneren.

Vrijdag

Beyond the black:
Paar nummers van gezien, was leuk maar geen cijfer want ben door gegaan naar As Everything Unfolds.
As Everything unfolds: (8.5/10): Leuke band, met een erg sterk optreden. Band die een paar jaar bestaat met pas 1 album, had weer wat vrienden meegesleept die er nog nooit van gehoord hadden en die vonden het geweldig. Ik hoop dat deze band vaker komt en verder groeit want was echt een top show. Deze band geef ik jullie graag mee als aanrader, ik heb hun naam op dit forum nog bijna niet voorbij zien komen, de volgende keer dat ze op een festival staan, gaat dat zien!
Gloryhammer (6/10): Van een afstandje gekeken op de tribune. Was prima, maar niet bijzonder. Verwachtingen lagen ook niet hoog.
Steel panther (7/10) : Paar van mijn vrienden zijn groot fan, dus we stonden vooraan mee te zingen. Vond het wel een mooi feestje, maar ook wel een beetje apart. Onbegrijpelijk dat deze band nog niet gecanceld is, met die cancel culture tegenwoordig. Een meisje het podium op te vragen om haar 3 minuten Asian hooker te noemen? Oke blijkbaar kan het allemaal.
Bullet for my valentine (7.5/10): Was leuk, ze speelden goed. Maar had er toch meer van verwacht. Setlist was wel goed. Vind hun relatief nummer ‘Shatter’ heel goed werken live.
Heaven Shall Burn (7.5/10): Helaas niet alles meegepakt van het optreden, Endzeit op een afstandje en later naar voren gegaan. Maar was een erg goed optreden.
A day to remember (7/10): Eerste helft van het optreden gezien, was erg leuk en vermakelijk. Heerlijke intro met A downfall to us all. Die ballen in het publiek was ook grappig. Was er trouwens ook 1 van bij Jinjer terecht gekomen op de Jupiler stage.
Jinjer (8/10): Toen ik aan kwam lopen was het letterlijk niet mogelijk om de hoek om de komen en uberhaupt zicht te krijgen op de jupiler stage. Na veel moeite iets naar voren gegaan, en toen hoorden we de metal dome achter ons nog harder dan Jinjer zelf. We hadden het maar op gegeven en waren bij de food trucks gaan zitten waar ze beter hoorbaar waren.
Later nog een poging gedaan om naar voren te komen, en was toen ineens een stuk makkelijker. Binnen een paar minuten stond ik vooraan bij de pit. Het halve publiek was al weg gelopen en het volume was flink omhoog gegooid. Gelukkig Toch nog kunnen genieten van het optreden. Aan de band lag het niet, ze speelden goed en het was uiteindelijk nog een erg fijn optreden. Gewoon erg jammer dat die niet op de mainstage stonden, waar ze blijkbaar thuis horen.
Within Temptation (7.5/10): Leuke headliner waardige show, gewoon goed zoals altijd. Hun nieuwe albums vallen wel flink tegen zeg. Ze speelden 1 nummer dat echt verschrikkelijk klonk. Leek meer pop dan metal in ieder geval.
Heilung: Geen cijfer want alleen laatste nummers meegepakt. Was wel een bijzondere ervaring, en leuk om ze eens een stukje gezien te hebben.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.326
6.444
Okee, daar gaan we.. Ik heb dit jaar voor mijn doen echt heel veel bands gezien, dus het zal een vrij lange post worden. Laat ik in elk geval beginnen met mijn algehele gevoel na een lang weekend Graspop: een combinatie van ongeloof en opluchting. Ik realiseerde me niet meer zo goed hoe zeer ik me thuis voel op de Desselse weiden, tot ik ze na drie jaar eindelijk weer betrad. Voor mij is dit het ultieme weekend. Alles klopt gewoon. Goeie muziek, fantastische sfeer, uitstekende organisatie. Ik zou willen dat we in het dagelijks leven altijd met elkaar omgaan zoals we op Graspop doen. Het gevoel van volledig jezelf kunnen zijn.

Dan de muziek..

Donderdag:

Misthyrming:
7,5. Op plaat klonk deze band iets te hard voor mijn smaak, maar dat viel live goed mee. Hun muziek is gevarieerder dan ik op voorhand dacht. En de set die ze speelden klonk superstrak. Prima begin zo!
While She Sleeps: 7,5. Ook dit was op voorhand niet helemaal m'n ding, maar live viel het me goed mee. Toch behoorlijk kunnen genieten van hun strakke metalcore set. Kan ook deels komen omdat een maat van me helemaal weg is van ze en erg enthousiast was. Dat werkte aanstekelijk.
Battle Beast: 7,5. Ik val in herhaling, merk ik. Maar ook dit was beter dan ik op voorhand verwacht had. Die zangeres is echt steengoed. En de muziek zelf bevatte meer variatie dan ik van een Power Metalband zou verwachten. Goeie energie ook op het podium. Zou me niets verbazen als deze band de komende jaren wat naar boven klimt op de affiches.
Lalma: 8. Dit was mijn eerste mustsee van het weekend. Ik had ze gemist op Alcatraz door een clash en was vastbesloten om ze dit keer wel te gaan zien. Zeker omdat ik het album de afgelopen maanden regelmatig opgezet heb. Hoge verwachtingen dus en die werden deels waargemaakt. Met de set zelf was niets mis. Goeie energie, strak gespeeld. Alleen het geluid stond helaas te hard en de Metaldome was wel heel erg leeg. Daarom niet de ultieme sfeer die ik hoopte. Desondanks een heel aangenaam optreden.
Mastodon: 8,5. Even wat etenen daarna door naar mijn volgende mustsee. Mastodon levert eigenlijk altijd wel met hun unieke sound. Zo ook nu weer. Van met name frontman Troy ben ik toch wel een redelijke fanboy geworden. Ik vind zijn stem en uitstraling zo tof. Enige kritiekpuntje vond ik de setlist. Ik kan zo 8 nummers opnoemen die ik interessanter vind dan het gros van wat ze nu speelden. Desondanks wederom geen teleurstelling.
Powerwolf: 8. De eerste keer dat ik Powerwolf zag in 2016 werd ik behoorlijk weggeblazen. Ik kende ze toen totaal niet en werd dus verrast door hun steengoeie zanger en interessante songs. Nu, een paar shows later, vind ik ze nog steeds erg goed, maar het verrassingseffect is eraf. (Dit wordt trouwens een terugkerend thema in dit verslag). Powerwolf is goed, heel goed. Maar voor mijn gevoel niet beter geworden over de laatste zes jaar.
Stake: 9,5. Wauw, ja! Dit was écht goed. Ik vind Stake live eigenlijk altijd goed, maar de laatste jaren waren ze naar mijn gevoel in hun songs een beetje de magie van de eerste albums kwijt. Maar met deze setlist pakten ze me weer als voorheen. Drie oude nummers, waaronder het fenomenale 'The Sea is Dying', aangevuld met de meest interessante recentere nummers. En de energie van die gasten joh, dat blijft indrukwekkend. De goed gevulde Marquee ging er ook volledig in op, waardoor dit met gemak het hoogtepunt van de donderdag werd.
Iron Maiden: 7,5. Ik vind Maiden oprecht één van de beste metalbands ooit, maar helaas is na een stuk of 8 liveshows van hun de magie er wel een klein beetje af voor mij. Zeker nu, dit was gewoon dezelfde show als die van de vorige passage. Het blijft super goed, maar ik weet inmiddels precies wat ik kan verwachten. En de spontaniteit en het verrassingseffect heb ik wel nodig om echt weggeblazen te worden.
Mercyful Fate: -. Geen beoordeling omdat ik alleen het eerste nummer gezien heb. Ik heb al moeite om stemgeluid van King Diamond te trekken. En als dan ook het geluid nog eens verre van optimaal is, weet ik dat het 'm niet gaat worden. Ik ben dus na het eerste nummer naar de camping gelopen. Was inmiddels ook al aardig verrot na een lange dag lopen en staan. Hoop voor de fans dat het geluid verderop in de show beter werd.

Dag top drie:

Stake
Mastodon
Lalma

Vrijdag:

Disillusion:
8,5. Vroeg opstaan om helemaal klaar te zijn voor de eerste echte progband van deze editie. Prog is mijn favoriete genre, dus ik keek er zeer naar uit. Helaas werd het eerste gedeelte van de show verziekt door geluidsproblemen (het geluid viel met enige regelmaat opeens helemaal weg). En voor zo'n korte set heeft dat wel impact. Gelukkig werd het daarna wel goedgemaakt en heb ik intens kunnen genieten van met name de fenomenale songs 'The Mountain' en afsluiter 'Aela'. Noemenswaardig is de schitterende bijdrage van de dame met trompet.
Beyond the Black: 7,5. Ik weet niet hoe, maar in mijn voorbereidingen op deze editie van Graspop heb ik deze band helemaal over het hoofd gezien. Ik weet niet waarom, want het kleine half uurtje wat ik vanaf de tribune van deze show mee kreeg, kon me zeer bekoren. Wat een goeie zangeres zeg! Ik stond te ver weg en heb te weinig gezien van de show voor een echt hoge beoordeling. Maar ik hoop nog eens op herhaling te mogen als ze nog eens naar Graspop komen.
Gaahls Wyrd: 9,5. Gaahl heb ik eigenlijk pas vrij recent echt ontdekt. Gorgoroth is eigenlijk te hard voor mijn smaak, dus heb me nooit zo in hem verdiept. Maar inmiddels heb ik wat interviews en docu's van hem gezien en ook veel meer naar zijn muziek geluisterd. En die voorbereiding zorgde voor hoge verwachtingen voor deze show. Nou, die werden ingelost! Super intense ervaring zeg. Wat een uitstraling heeft die man. En wat een bereik! Prima band ook en goed geluid. Kortom, alles wat ik hoopte. Met het schitterende 'Carving the Voices' als hoogtepunt.
Bullet For My Valentine: 7,5. Bij BFMV is er naar mijn idee iets aparts gebeurd. Ze hebben met bassist Jamie iemand weten te strikken die de band écht naar een hoger plan heeft getild. Zijn vocalen zijn, zoals de Engelsen zeggen, flawless. Hierdoor kan Matt zijn stem wat meer rustmomenten gunnen, waardoor ook hij beter zingt dan voorheen. Ik vind echt niet alles goed van ze, maar ze leveren eigenlijk altijd wel. En 'Tears Don't Fall' is in mijn ogen een ware metal classic geworden.
Alcest: 9. Op voorhand was dit één van de shows waar ik het meeste naar uit keek. Hun muziek leent zich perfect voor een naar mijn smaak ultieme festivalshow. Zo eentje waarin je met je ogen dicht bijna in trance wordt meegesleept in de emotionele klanken en de verfijnde tempowisselingen. De verwachtingen werden bijna volledig ingelost. Superstrakke set van de heren. Alleen stond de zang ietsjes te zacht, waardoor sommige momenten een beetje verloren gingen. Desondanks met enige regelmaat met kippenvel op m'n armen staan luisteren.
Jinjer: -. Geen beoordeling omdat ik alleen de eerste twee liedjes gezien heb. Wilde er toch even bij zijn, vanwege alles wat er in Oekraïne speelt. Maar helaas was dit by far de rotste clash van het weekend en wilde ik naar Zeal & Ardor in de Metaldome. De bos bloemen die na het eerste nummer aan Tatiana werden overhandigd, ontroerde me. Evenals de massaliteit van het publiek wat voor hen naar de Jupiler Stage kwam (ze hadden beter op Mainstage kunnen staan, het was echt te druk). En van vrienden die wel zijn blijven staan, hoorde ik dat het voor hen één van de hoogtepunten van het weekend was.
Zeal & Ardor: 10. Bij festivals met meerdere podia hoort het maken van (some hele moeilijke) keuzes erbij. En dan hoop je maar dat je achteraf de juiste keuze hebt gemaakt. Ik was graag bij Jinjer blijven staan, ik was graag naar Paradise Lost in de Marquee gegaan, maar uiteindelijk heb ik besloten om de volledige show van Zeal & Ardor in de Metaldome te gaan bekijken. Op basis van een voorgevoel en na hoe goed ik ze in 2018 vond. Het bleek de perfecte keuze. Vanaf de allereerste noot gebeurde er iets magisch in de afgeladen Metaldome. Ik weet zeker dat het gros van de mensen wat daar stond nauwelijks bekend was met hun werk, maar stuk voor stuk werden we overdonderd door iets heel bijzonders. De combinatie van klanken die ze weten te produceren werken zo goed dat ik het alleen maar kan geloven omdat ik er daadwerkelijk bij ben geweest. Het werd bijna een soort ritueel; de ultieme interactie zonder woorden tussen band en publiek. Het wederzijdse respect en de almaar groeiende intensiteit aan emoties die door de hele tent gierden. Dit was een show zoals je die maar een paar keer in je leven meemaakt. Zo eentje waar alles klopte en waar je jaren later nog kippenvel van krijgt als je eraan terug denkt. Als deze band niet de 'next big thing' is dan weet ik het ook niet meer. Oprecht dankbaar dat ik hierbij mocht zijn.
Amenra: 9,5. Van de ene spirituele ervaring naar de andere, niet te geloven joh. Op Alcatraz al waanzinnig goed, op Graspop nóg beter. Ik ken weinig bands die zo goed zijn in het overbrengen van een boodschap. Je kan bijna niet anders dan met je ogen dicht meegevoerd worden door de meeslepende soundscapes van de band en de hartverscheurende vocalen. Zoals Jos al schreef: de combinatie Am Kreuz / Solitairy Reign was ongelooflijk. Ik heb nu twee harde sets van ze gezien en ben vastbesloten om een keer een akoestische set van ze mee te pakken.
Within Temptation: 6,5. Er was een tijd dat ik diehard fan was van deze band. Enter, The Dance en Mother Earth zijn stuk voor stuk briljante albums. Maar met de jaren ben ik het gevoel voor deze band kwijtgeraakt. Het komt op mij over dat ze tegenwoordig alleen nog maar muziek met het hoofd maken en de spontaniteit er helemaal af is. Dat is mijn gevoel, daar ben ik me echt wel van bewust. De liefhebber zal er anders over denken. Maar hoe zeer ik ook mijn best doe, ik kan echt amper nog genieten van hun shows. Desondanks hebben vrienden van me er wel van genoten, dus prima verder. Kan ook niet zeggen dat het heel slecht was. Maar puur uit eigen belang hoop ik dat ze nu weer even een paar jaar wegblijven bij de headlinerspots op Graspop.
Scorpions: 5. Over bands gesproken die weg mogen blijven bij de headlinerspots... Mijn hemel zeg, grootste teleurstelling van het weekend was toch wel Scorpions. In 2017 vond ik het nog zeer vermakelijk, maar daar is inmiddels weinig meer van over. Die zanger is nooit de beste zanger van de wereld geweest, maar dit was gewoon gênant. Geen energie, regelmatig gewoon vals. Cijfer zou nog lager zijn geweest als de show niet was gered door de prachtige podium aankleding en door de rest van de band, die wel een goeie, strakke show neerzetten. Al hoeft een drumsolo van 10 minuten ook niet van mij. Hopelijk voor henzelf, de fans en het festivalpubliek nu toch een definitief welverdiend pensioen voor de heren.
Living Theory: 6,5. Een voldoende voor de nostalgie en de band zelf, maar wat waren die frontmannen irritant zeg. In The End massaal meezingen blijft iets moois, maar verder was ik blij toen hun set voorbij was.
The Perfect Tool: 9. 02:30 als aanvangstijd was al laat, maar ze begonnen ook nog eens bijna een half uur later. Dit zorgde voor een matig gevulde Metaldome. En in de anderhalf uur die volgde besloten steeds meer mensen (niet onlogisch) om naar hun tent te gaan. Ergens wel zonde, maar het zorgde er wel voor dat alleen echte Toolfans de vermoeidheid trotseerden en bleven staan. Of nou ja, ik moet eigenlijk zeggen er een heel vet feestje van maakten. Het gros van de vriendengroep waar ik mee was is allemaal fan, dus het dansen en meezingen kon niet uitblijven. Ik weet dat niet iedereen het met me eens is, maar die coverbands 's nachts in de metaldome vind ik echt een briljante move. Tegen half 5 in behoorlijk uitgelaten stemming richting de camping gegaan na één van de beste festivaldagen die ik ooit heb beleefd.

Dag top drie:

Zeal & Ardor
Amenra
Gaahls Wyrd

Ok, dit begint een klein beetje uit de hand te lopen. Zit nu al heel lang te tikken. Ik ga mijn verslag hier even onderbreken, even eten maken en dan vanavond of misschien morgen verder.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.326
6.444
Wat was trouwens de reden dat Jinjer zo tegen viel op Alcatraz?
Voornamelijk het geluid. Stond superslecht afgemixt daar. Maar verder vond ik toen ook dat ze wel erg veel minder interessante 'setfillers' hadden. Hun topnummers zijn super goed, maar ze hebben naar mijn mening te weinig van dat soort écht goeie nummers, waardoor ik op een gegeven moment toch afgeleid raak. En ze speelden Pisces niet, wat naar mijn mening een onhandige keuze was. Die speelden ze nu wel en daar hoorde ik vervolgens ook iedereen over die erbij was. Heb er alle vertrouwen in dat ze de komende jaren meer goeie nummers gaan schrijven en dan kan het zeker uitgroeien tot één van de beste bands in het genre.

EDIT: ik vind het juist ook leuk om te lezen over bands waar ik zelf niet bij geweest ben. Dus alleen maar super tof dat je ook jouw ervaringen deelt!
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
Mij ook maar eens aan een verslagje wagen van het weekend.
Op donderdagochtend rond halfnegen vertrokken thuis, en het was een verassende vlotte rit, eventjes gewacht in tessenderlo aan het tankstation op enkele vrienden en dan samen door naar Dessel. denk dat we rond kwart na 10 aangekomen zijn, net voor het druk begon te worden.
Doordat wij op camping inferno lagen konden wij ook heel kortbij gratis parkeren, kregen zelfs een sticker voor voor de vooruit te leggen waarmee we iedere dag gratis in en uit mochten rijden moesten we weg willen met de auto.
Inchecken op de camping ging ook heel vlot op nog geen kwartier tijd zaten wij in ons huisje.
Uitladen en bandjes halen en het weekend kon beginnen.

Donderdag
Meteen de eerste band van de dag meegepikt.
- The curse of milhaven(7/10): nooit gemakkelijk om het festival te openen maar ze kregen wel een aardig gevulde metaldome voor hen en ze deden het goed.
- Misthyrming(7,5/10): eigenlijk verrassend goed optreden van deze heren ik kende er op voorhand niet veel van maar hetgeen ik gehoord heb smaakte naar meer, ook stonden hier veel vrienden van mij dus het eerste gezamelijke optreden was een feit en met sommige was het weerzien na een lange tijd wel heel leuk.
- Strains(6,5/10): ik kende er niks van, een vriend van mij wou gaan kijken omdat hij de ouders van de gitarist kent, heb een deel meegekeken en ben dan iets te eten gaan zoeken.
- Vltimas(8/10): ik was erg benieuwd hiernaar ik kende de muzikanten apart wel en ook wel enkele nummers van hen maar wist niet dat het live zo goed in elkaar zou zitten, het blijft toch een goede zanger David Vincent.
- Toxic schock (7,5/10) het laatste stukje gezien van deze band en ze kregen duidelijk de massa wel mee, de zanger liep alle kanten uit om het publiek op te zwepen duidelijk blij dat ze hier mochten spelen en het zweep droop van hem af, enkel in een shortje gekleed zag je hem blinken van het zweten.

eventjes een rustpauze genomen en over de metalmarket gewandeld wat opviel was dat nu deze buiten het eigenlijke terrein ligt vrij toegankelijk is voor iedereen of zo lijkt het toch?

- In extremo (8/10): Had ze al eens in het verleden gezien op Wacken, maar toen vond ik ze niet zo overtuigend, nu meegegaan met een vriend en mijn partner, en vond ze verassend goed en ook een hele enthousiaste marquee die meedeed met alle nummers.
- Death to all (9/10): Wat blijft dit toch een supergroep live, alle nummers hoe technisch ook met veel precissie spelen,en dit ter nagedachtenis van Chuck, wat blijf ik het jammer vinden dat ik Chuck nooit aan het werk heb kunnen zien.
- Dropkick murphys (7,5/10): Voor het eerst een optreden op een van de mainstages dit jaar, samen met een paar vrienden en wat gerstenat genoten van deze heren altijd wel een leuke show en krijgen altijd wel de wei mee, mede door de warmte denk ik maar ik heb ze al beter geweten. maar toch geen spijt dat ik voor hen gekozen heb.
- Iron maiden (7,5/10): Enkel het eerste deel gezien omdat we goede plekken wouden hebben voor mercyful fate,maar wat was het druk, drukste headliner van allemaal denk ik. na een klein uurtje stilaan naar achter gegaan nog proberen enkele shirts te kopen bij de merchandise maar dat was pas echt een ramp een dikke 40minuten staan wachten, maar toch nog mooi plaatsen kunnen vinden erna in de marquee.
- Mercyful fate (9,5/10) Eindelijk kon ik ze aan het werk zien hier was ik al 3 jaar op aan het wachten,King diamond was heel goed qua stem en de nummers warn stuk voor stuk hun grote hits, voor de fans 1u20 dik genieten.

Hierna op het gemakje richting de camping om moe maar voldaan ons bedje op te zoeken.

Vrijdag
Rond 9u30 opgestaan en gereed gemaakt zodat we rond 10u aan het ontbijt stonden aan te schuiven.
Toch een super voordeel aan Camping inferno en metaltown het ontbijt dat inbegrepen is.
Opnieuw gezorgd dat we bij het openen van de mainstagewei binnen waren.
- Phil Campbell & the bastard sons (8/10): Mooi eerbetoon aan Lemmy was ook wel een vermakelijk optreden en het lokte ook een pak volk zo zie je Motorhead blijft leven bij de mensen!
Wat zitten rondlopen en terug gegaan voor de volgende band
- Gloryhammer (8/10): Heb Gloryhammer al 4-5 keer gezien maar was toch nieuwsgierig het was voor mij de eerste keer met de nieuwe zanger en amai die heeft ook een stem, was echt wel onder de indruk ervan. En natuurlijk krijgen ze met hun vrolijke deuntjes de hele weide mee.
- Ghostkid (6/10): Hierna met de vriendin naar Ghostkid geweest maar vond er niet veel aan, vond hem teveel schreeuwen om boven de muziek uit te komen.
- Sloper (8/10): Erna de metaldome ingesprongen bij Sloper amai was echt onder de indruk van de 2 drummers zo synchroon samen spelen en het klonk ook live echt goed, net zoals op cd was wel onder de indruk.
- Angelus Apatrida (7,5/10): Redelijk last minute vervanger van Sacred reich kende ze wel van horen maar live was het toch een dik thrashfeestje zo mogen er van mij veel meer zijn op graspop na 3/4 show naar buiten gegaaan vanwege de warmte in de marquee
- Bullet for my valentine (7,5/10): In ene weg Bfmv maar meegepikt dan van redelijk ver vanachter en moet zeggen dat ze iedere keer toch voor nostalgiemomenten zorgen bij mij en een smile op mn gezicht kunnen toveren.
- Heavan shall burn (8/10): Moeilijkste dilemma van het hele weekend omdat ze gelijk speelden met Alcest maar omdat we toch buiten waren de voorkeur gegeven aan de duitsers en ze knalden gelijk steeds van begin tot einde dus absoluut geen spijt van de keuze. Alcest enkele maanden geleden indoor gezien en dat was denk ik nog magischer dan in de dik verdiende volle marquee.
- Jinjer(.../10): geprobeerd maar niet verder gekomen dan de moose bar, veel te druk maar was te verwachten dus enkel in de verte wat gehoord van ze.
- Megadeth (8/10): Zeer goede setlist en je zag duidelijk dat Dave er zin in had, stonden op voorhand niet op mijn must see lijstje maar tis altijd leuk om ze mee te pikken op een festival, en zeker als Dave er ook nog eens zin in heeft.
- Whitesnake(6/10): Enkel het begin meegnomen ervan zo te horen klonk hij dit keer een beetje beter van stem dan de laatste keer dat hij er was, maar het is tijd voor een welverdiend pensioen voor David Coverdale.
- Pertubator(8,5/10): Stonden ook niet op mijn lijstje van must see bands maar toch met een paar vrienden mee gaan kijken en was onder de indruk dat dit allemaal live gespeeld werd, ook een prachtige show erbij.
- Heilung(8/10): De vriendin en vrienden wouden gaan kijken voor mij hoefde het niet perse maar vond het wel een leuke vermakelijke show om eens gezien te hebben, na 3/4show naar buiten gegaaan want het was echt drukkend warm waar wij stonden en buiten stond ineens bijna onze hele vriendengroep allemaal last van de warmte.

Erna nog eventjes in het classic rock cafe wat gaan drinken om eventjes te kunnen zitten alvorens richting camping te trekken.

Voila dag 1 en 2 zitten erop 3 en 4 volgen later


 

Headbangertje

Campingartiest
4 nov 2019
83
117
- Megadeth (8/10): Zeer goede setlist en je zag duidelijk dat Dave er zin in had, stonden op voorhand niet op mijn must see lijstje maar tis altijd leuk om ze mee te pikken op een festival, en zeker als Dave er ook nog eens zin in heeft.
Dat viel mij dus ook op, Dave had er echt zin in!
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
Zeer geslaagde vrijdag en zaterdag meegemaakt op GMM. De vrijdag was matig qua bezetting maar het maakt wel dat je meer kan rond struinen. Jammer van de Oekraïne vlaggen op het podium. Politiek en Festivals dien je gescheiden te houden of in ieder geval mensen niet in een richting willen duwen.
Zaterdag was meer dan top.
Minpunten Gore wc's en de halve liter bier tenten op cruciale plekken. Doe mij maar een gewoon biertje
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.326
6.444
Zeer geslaagde vrijdag en zaterdag meegemaakt op GMM. De vrijdag was matig qua bezetting maar het maakt wel dat je meer kan rond struinen. Jammer van de Oekraïne vlaggen op het podium. Politiek en Festivals dien je gescheiden te houden of in ieder geval mensen niet in een richting willen duwen.
Zaterdag was meer dan top.
Minpunten Gore wc's en de halve liter bier tenten op cruciale plekken. Doe mij maar een gewoon biertje
Ja eens, ik vond het aantal punten waar enkel een halve liter te verkrijgen was ook teveel.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
Deel 2
Zaterdag
Wederom gezorgd dat weop de weide waren als de eerste noten klinken.
- Majestica (8/10): De band van Tommy van Sabaton en die had er ongeloofelijk veel zin in, ze waren ook enorm blij dat ze op een festival als graspop mochten spelen, het enthousaisme droop er echt vanaf en werkte aanstekelijk!
- Kontrust (7/10): Wederom een superleuke partyband die weet hoe ze een feestje moeten maken gekeken vanop een afstandje maar me wel prima vermaakt.
- Massive wagons (7/10): Vermakelijke band om eens te gaan bekijken heb het mij zeker niet beklaagd.
- Dying fetus (9/10): Retestrakke deathmetalshow van deze heren zoals altijd ondanks de warmte een volle marquee en een moshpit die nooit stilstond dit was terecht een hoogtepunt dit weekend mijn verwachtingen werden volledig ingelost.
-Europe (7,5/10): Het beginstuk gezien op de tribune, en dat klonk niet slecht, ze spelen hun klassiekers tussen de nieuwere nummers door en dat maakt het ook leuk om hun show te zien.
- Decapticated (8/10): Bij europe weggegaan om het beginstuk van hen te zien het was net zo goed als in 2017 denk dat we net vertrokken waren toen ze de marquee moesten ontruimen.
- Fleddy melculy (9/10): Superfeestje in de veel te kleine metaldome, het blijft zelfs na ze een 10tal keren gezien te hebben keer op keer een feestje, volgende keer opener op de mainstage want heb het op het hele weekend nooit zo druk geweten aan de metaldome.

Hierna eventjes gaan uitrusten op de camping en de benen laten rusten voor het 2de deel van de dag.

- Devin townsend (9,5/10): Superoptreden hij stond al jaren op mijn lijstje maar er kwam steeds wel iets tussen, maar dit keer dus niet wat een geniale kerel is dit ook, en wat een optreden geweldige bindteksten en een heel goede nummerkeuze dit was echt knal erop.
- Judas priest (8,5/10): Heb priest in het verleden al beter gezien, vond wel dat hun optreden voorbij is gevlogen, het was wel een leuke setlist. en het viel ook nooit stil ze bleven heel de set lang doordoen.
Hierna naar het classic rockcafe gegaan voor eventjes te feesten en rustig af te wachten tot bad medicine begon
- Bad medicine (8/10): Leuke coverband van Bon jovi, zang was beter als bij hem zelf en het was ook wel een leuke songkeuze mogen zeker nog eens terug komen.

Rond halfdrie stilaan het bedje gaan opzoeken voor een korte nacht, want ja hoor ook op zondag waren we er bij de eerste band van de dag

Zondag
- Thunder (8/10):
Leuke classic rockband die hun hits spelen op miss wel het minst fijne uur van de dag de openingsspot maar ze doen het toch maar chapeau.
- Butcher (9/10): Had ze in ooit op Eindhoven metal meeting gezien en wou ze graag nog eens terug zien absoluut geen spijt van deze mannen staan volgens mij aan de rand van de grote doorbraak, muzikaal zeer goed en een heel goede frontman
- Evil invaders (8/10): Ook al heel vaak gezien en ze blijven live steeds knallen hopelijk lukt het hen ook om wereldwijd door te breken want het talent is er zeker wel en ze verdienen het ook!
- Destruction (9/10): Een van mn favoriete thrash bands eindelijk op graspop en knallen deden ze weinig verrasends in hunne set maar dat moet ook niet gewoon knallen gelijk we van hen gewend zijn, snap niet dat graspop zo een bands zo weinig speelgelegenheid geeft.
- Alestorm (7,5/10): Vermakelijke show, gelijk we van alestorm gewend zijn niet al te serieus bedoeld maar wel een groot feest, kippenvelmoment was toch wel toen Christopher de micro nam en zei dat ze massaal veel oproepen hadden gekregen die ze niet konden negeren en zelfs zonder het tegoei in te studeren speciaal zombie's ate my pirateship gingen spelen voor een overleden fan.
- Alice cooper (8,5/10): Steeds een super optreden van hem, overal is wel iets te zien op het podium overal beweging en ook al weet je wat gaat gebeuren het blijft tof om naar te kijken een dik uurtje hit na hit.
- The offspring (8,5/10): Een van de grootste feestjes van het weekend wat ook te verwachten was. Zeker als ze aan hun hits begonnen nostalgie ten top en een weide die ontplofte graag meer van dit.
- Dog eat dog (7.5/10): Nostalgie de hits hebben ze en ze blijven precies ook eeuwig jong heb ze al meermaals gezien en het is altijd een feestje bij who is the king, rocky, no fronts, ... perfecte afsluiter voor de jupiler stage.

Erna nog wat gaan drinken met vrienden in het classic rock cafe, we wouden naar de moose bar gaan omdat het de laatste avond was maar daar was het veel te vol.
Uiteindelijk toch in de moose bar geraakt en daar blijven hangen voor een leuk feestje moet ook eens kunnen op graspop.
We hadden op voorhand gezegd naar Sabaton te gaan, maar we zijn blijven hangen voor eens iets anders te doen.
Rond middernacht waren de bonnentjes op en zijn we vertrokken voor de laatste nacht.

Maandag rond 9u opgestaan en alles ingepakt op het gemak ontbeten en de auto volgeladen rond 10u vertrokken en rond 11u30 stonden we weer terug in het echte leven, tegen de middag stond de eerste donkere was al te draaien.
Nu is het aftellen naar Graspop 2023
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Okee, daar gaan we.. Ik heb dit jaar voor mijn doen echt heel veel bands gezien, dus het zal een vrij lange post worden. Laat ik in elk geval beginnen met mijn algehele gevoel na een lang weekend Graspop: een combinatie van ongeloof en opluchting. Ik realiseerde me niet meer zo goed hoe zeer ik me thuis voel op de Desselse weiden, tot ik ze na drie jaar eindelijk weer betrad. Voor mij is dit het ultieme weekend. Alles klopt gewoon. Goeie muziek, fantastische sfeer, uitstekende organisatie. Ik zou willen dat we in het dagelijks leven altijd met elkaar omgaan zoals we op Graspop doen. Het gevoel van volledig jezelf kunnen zijn.

Dan de muziek..

Donderdag:

Misthyrming:
7,5. Op plaat klonk deze band iets te hard voor mijn smaak, maar dat viel live goed mee. Hun muziek is gevarieerder dan ik op voorhand dacht. En de set die ze speelden klonk superstrak. Prima begin zo!
While She Sleeps: 7,5. Ook dit was op voorhand niet helemaal m'n ding, maar live viel het me goed mee. Toch behoorlijk kunnen genieten van hun strakke metalcore set. Kan ook deels komen omdat een maat van me helemaal weg is van ze en erg enthousiast was. Dat werkte aanstekelijk.
Battle Beast: 7,5. Ik val in herhaling, merk ik. Maar ook dit was beter dan ik op voorhand verwacht had. Die zangeres is echt steengoed. En de muziek zelf bevatte meer variatie dan ik van een Power Metalband zou verwachten. Goeie energie ook op het podium. Zou me niets verbazen als deze band de komende jaren wat naar boven klimt op de affiches.
Lalma: 8. Dit was mijn eerste mustsee van het weekend. Ik had ze gemist op Alcatraz door een clash en was vastbesloten om ze dit keer wel te gaan zien. Zeker omdat ik het album de afgelopen maanden regelmatig opgezet heb. Hoge verwachtingen dus en die werden deels waargemaakt. Met de set zelf was niets mis. Goeie energie, strak gespeeld. Alleen het geluid stond helaas te hard en de Metaldome was wel heel erg leeg. Daarom niet de ultieme sfeer die ik hoopte. Desondanks een heel aangenaam optreden.
Mastodon: 8,5. Even wat etenen daarna door naar mijn volgende mustsee. Mastodon levert eigenlijk altijd wel met hun unieke sound. Zo ook nu weer. Van met name frontman Troy ben ik toch wel een redelijke fanboy geworden. Ik vind zijn stem en uitstraling zo tof. Enige kritiekpuntje vond ik de setlist. Ik kan zo 8 nummers opnoemen die ik interessanter vind dan het gros van wat ze nu speelden. Desondanks wederom geen teleurstelling.
Powerwolf: 8. De eerste keer dat ik Powerwolf zag in 2016 werd ik behoorlijk weggeblazen. Ik kende ze toen totaal niet en werd dus verrast door hun steengoeie zanger en interessante songs. Nu, een paar shows later, vind ik ze nog steeds erg goed, maar het verrassingseffect is eraf. (Dit wordt trouwens een terugkerend thema in dit verslag). Powerwolf is goed, heel goed. Maar voor mijn gevoel niet beter geworden over de laatste zes jaar.
Stake: 9,5. Wauw, ja! Dit was écht goed. Ik vind Stake live eigenlijk altijd goed, maar de laatste jaren waren ze naar mijn gevoel in hun songs een beetje de magie van de eerste albums kwijt. Maar met deze setlist pakten ze me weer als voorheen. Drie oude nummers, waaronder het fenomenale 'The Sea is Dying', aangevuld met de meest interessante recentere nummers. En de energie van die gasten joh, dat blijft indrukwekkend. De goed gevulde Marquee ging er ook volledig in op, waardoor dit met gemak het hoogtepunt van de donderdag werd.
Iron Maiden: 7,5. Ik vind Maiden oprecht één van de beste metalbands ooit, maar helaas is na een stuk of 8 liveshows van hun de magie er wel een klein beetje af voor mij. Zeker nu, dit was gewoon dezelfde show als die van de vorige passage. Het blijft super goed, maar ik weet inmiddels precies wat ik kan verwachten. En de spontaniteit en het verrassingseffect heb ik wel nodig om echt weggeblazen te worden.
Mercyful Fate: -. Geen beoordeling omdat ik alleen het eerste nummer gezien heb. Ik heb al moeite om stemgeluid van King Diamond te trekken. En als dan ook het geluid nog eens verre van optimaal is, weet ik dat het 'm niet gaat worden. Ik ben dus na het eerste nummer naar de camping gelopen. Was inmiddels ook al aardig verrot na een lange dag lopen en staan. Hoop voor de fans dat het geluid verderop in de show beter werd.

Dag top drie:

Stake
Mastodon
Lalma

Vrijdag:

Disillusion:
8,5. Vroeg opstaan om helemaal klaar te zijn voor de eerste echte progband van deze editie. Prog is mijn favoriete genre, dus ik keek er zeer naar uit. Helaas werd het eerste gedeelte van de show verziekt door geluidsproblemen (het geluid viel met enige regelmaat opeens helemaal weg). En voor zo'n korte set heeft dat wel impact. Gelukkig werd het daarna wel goedgemaakt en heb ik intens kunnen genieten van met name de fenomenale songs 'The Mountain' en afsluiter 'Aela'. Noemenswaardig is de schitterende bijdrage van de dame met trompet.
Beyond the Black: 7,5. Ik weet niet hoe, maar in mijn voorbereidingen op deze editie van Graspop heb ik deze band helemaal over het hoofd gezien. Ik weet niet waarom, want het kleine half uurtje wat ik vanaf de tribune van deze show mee kreeg, kon me zeer bekoren. Wat een goeie zangeres zeg! Ik stond te ver weg en heb te weinig gezien van de show voor een echt hoge beoordeling. Maar ik hoop nog eens op herhaling te mogen als ze nog eens naar Graspop komen.
Gaahls Wyrd: 9,5. Gaahl heb ik eigenlijk pas vrij recent echt ontdekt. Gorgoroth is eigenlijk te hard voor mijn smaak, dus heb me nooit zo in hem verdiept. Maar inmiddels heb ik wat interviews en docu's van hem gezien en ook veel meer naar zijn muziek geluisterd. En die voorbereiding zorgde voor hoge verwachtingen voor deze show. Nou, die werden ingelost! Super intense ervaring zeg. Wat een uitstraling heeft die man. En wat een bereik! Prima band ook en goed geluid. Kortom, alles wat ik hoopte. Met het schitterende 'Carving the Voices' als hoogtepunt.
Bullet For My Valentine: 7,5. Bij BFMV is er naar mijn idee iets aparts gebeurd. Ze hebben met bassist Jamie iemand weten te strikken die de band écht naar een hoger plan heeft getild. Zijn vocalen zijn, zoals de Engelsen zeggen, flawless. Hierdoor kan Matt zijn stem wat meer rustmomenten gunnen, waardoor ook hij beter zingt dan voorheen. Ik vind echt niet alles goed van ze, maar ze leveren eigenlijk altijd wel. En 'Tears Don't Fall' is in mijn ogen een ware metal classic geworden.
Alcest: 9. Op voorhand was dit één van de shows waar ik het meeste naar uit keek. Hun muziek leent zich perfect voor een naar mijn smaak ultieme festivalshow. Zo eentje waarin je met je ogen dicht bijna in trance wordt meegesleept in de emotionele klanken en de verfijnde tempowisselingen. De verwachtingen werden bijna volledig ingelost. Superstrakke set van de heren. Alleen stond de zang ietsjes te zacht, waardoor sommige momenten een beetje verloren gingen. Desondanks met enige regelmaat met kippenvel op m'n armen staan luisteren.
Jinjer: -. Geen beoordeling omdat ik alleen de eerste twee liedjes gezien heb. Wilde er toch even bij zijn, vanwege alles wat er in Oekraïne speelt. Maar helaas was dit by far de rotste clash van het weekend en wilde ik naar Zeal & Ardor in de Metaldome. De bos bloemen die na het eerste nummer aan Tatiana werden overhandigd, ontroerde me. Evenals de massaliteit van het publiek wat voor hen naar de Jupiler Stage kwam (ze hadden beter op Mainstage kunnen staan, het was echt te druk). En van vrienden die wel zijn blijven staan, hoorde ik dat het voor hen één van de hoogtepunten van het weekend was.
Zeal & Ardor: 10. Bij festivals met meerdere podia hoort het maken van (some hele moeilijke) keuzes erbij. En dan hoop je maar dat je achteraf de juiste keuze hebt gemaakt. Ik was graag bij Jinjer blijven staan, ik was graag naar Paradise Lost in de Marquee gegaan, maar uiteindelijk heb ik besloten om de volledige show van Zeal & Ardor in de Metaldome te gaan bekijken. Op basis van een voorgevoel en na hoe goed ik ze in 2018 vond. Het bleek de perfecte keuze. Vanaf de allereerste noot gebeurde er iets magisch in de afgeladen Metaldome. Ik weet zeker dat het gros van de mensen wat daar stond nauwelijks bekend was met hun werk, maar stuk voor stuk werden we overdonderd door iets heel bijzonders. De combinatie van klanken die ze weten te produceren werken zo goed dat ik het alleen maar kan geloven omdat ik er daadwerkelijk bij ben geweest. Het werd bijna een soort ritueel; de ultieme interactie zonder woorden tussen band en publiek. Het wederzijdse respect en de almaar groeiende intensiteit aan emoties die door de hele tent gierden. Dit was een show zoals je die maar een paar keer in je leven meemaakt. Zo eentje waar alles klopte en waar je jaren later nog kippenvel van krijgt als je eraan terug denkt. Als deze band niet de 'next big thing' is dan weet ik het ook niet meer. Oprecht dankbaar dat ik hierbij mocht zijn.
Amenra: 9,5. Van de ene spirituele ervaring naar de andere, niet te geloven joh. Op Alcatraz al waanzinnig goed, op Graspop nóg beter. Ik ken weinig bands die zo goed zijn in het overbrengen van een boodschap. Je kan bijna niet anders dan met je ogen dicht meegevoerd worden door de meeslepende soundscapes van de band en de hartverscheurende vocalen. Zoals Jos al schreef: de combinatie Am Kreuz / Solitairy Reign was ongelooflijk. Ik heb nu twee harde sets van ze gezien en ben vastbesloten om een keer een akoestische set van ze mee te pakken.
Within Temptation: 6,5. Er was een tijd dat ik diehard fan was van deze band. Enter, The Dance en Mother Earth zijn stuk voor stuk briljante albums. Maar met de jaren ben ik het gevoel voor deze band kwijtgeraakt. Het komt op mij over dat ze tegenwoordig alleen nog maar muziek met het hoofd maken en de spontaniteit er helemaal af is. Dat is mijn gevoel, daar ben ik me echt wel van bewust. De liefhebber zal er anders over denken. Maar hoe zeer ik ook mijn best doe, ik kan echt amper nog genieten van hun shows. Desondanks hebben vrienden van me er wel van genoten, dus prima verder. Kan ook niet zeggen dat het heel slecht was. Maar puur uit eigen belang hoop ik dat ze nu weer even een paar jaar wegblijven bij de headlinerspots op Graspop.
Scorpions: 5. Over bands gesproken die weg mogen blijven bij de headlinerspots... Mijn hemel zeg, grootste teleurstelling van het weekend was toch wel Scorpions. In 2017 vond ik het nog zeer vermakelijk, maar daar is inmiddels weinig meer van over. Die zanger is nooit de beste zanger van de wereld geweest, maar dit was gewoon gênant. Geen energie, regelmatig gewoon vals. Cijfer zou nog lager zijn geweest als de show niet was gered door de prachtige podium aankleding en door de rest van de band, die wel een goeie, strakke show neerzetten. Al hoeft een drumsolo van 10 minuten ook niet van mij. Hopelijk voor henzelf, de fans en het festivalpubliek nu toch een definitief welverdiend pensioen voor de heren.
Living Theory: 6,5. Een voldoende voor de nostalgie en de band zelf, maar wat waren die frontmannen irritant zeg. In The End massaal meezingen blijft iets moois, maar verder was ik blij toen hun set voorbij was.
The Perfect Tool: 9. 02:30 als aanvangstijd was al laat, maar ze begonnen ook nog eens bijna een half uur later. Dit zorgde voor een matig gevulde Metaldome. En in de anderhalf uur die volgde besloten steeds meer mensen (niet onlogisch) om naar hun tent te gaan. Ergens wel zonde, maar het zorgde er wel voor dat alleen echte Toolfans de vermoeidheid trotseerden en bleven staan. Of nou ja, ik moet eigenlijk zeggen er een heel vet feestje van maakten. Het gros van de vriendengroep waar ik mee was is allemaal fan, dus het dansen en meezingen kon niet uitblijven. Ik weet dat niet iedereen het met me eens is, maar die coverbands 's nachts in de metaldome vind ik echt een briljante move. Tegen half 5 in behoorlijk uitgelaten stemming richting de camping gegaan na één van de beste festivaldagen die ik ooit heb beleefd.

Dag top drie:

Zeal & Ardor
Amenra
Gaahls Wyrd

Ok, dit begint een klein beetje uit de hand te lopen. Zit nu al heel lang te tikken. Ik ga mijn verslag hier even onderbreken, even eten maken en dan vanavond of misschien morgen verder.
Heerlijk verslag en enorm veel herkenbare en vergelijkbare opmerkingen over bands en nummers! Gaaf
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: duck, Jamel en Koekdoos

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
45
49
Ook ik zal maar eens mijn belevingen delen!
Mijn plan van aanpak was om elke dag een plek aan het hek te bemachtigen en vervolgens niet meer weg te gaan voordat de laatste band klaar was! Mijn plan zag er dan als volgt uit:
- Donderdag: Zuid stage
- Vrijdag: Noord stage
- Zaterdag: Zuid stage
- Zondag: Zuid stage

Goed om te weten dat ik vooral fan van classic rock en metal zonder grunt ben, wat mijn podium keuze dan ook vooral bepaald heeft.

Donderdag:
- Dit was op de mainstage een wat korte dag. Het begon met optredens van Battle Beast en Tremonti. Hoewel het geen slechte optredens waren, heeft het ook geen blijvende impact bij me achtergelaten. Naja, behalve dan misschien de "aparte" outfit van de zangeres van Battle Beast, maar dat is niet direct een positieve herinnering.
- Bij Powerwolf werd het echter al een heel stuk beter! Zeker één van mijn twee favoriete shows tijdens dit festival. De muziek was goed, vormde een sterk geheel en de show was visueel ook erg aantrekkelijk! Top show!
- Iron Maiden was duidelijk de DRUKste show... En dan benaDRUK ik het woord DRUK. Want tijdens de show begon de druk vooraan zo erg op te lopen dat ik het na een aantal nummers niet meer verantwoord vond om te blijven staan. Met veel pijn en moeite in mijn hart heb ik mijn plek vooraan opgegeven en ben ik met behulp van de beveiliging uit de drukte gekomen. Ik was zo woest! Ik ben vervolgens gelijk naar de camping gegaan.
- De organisatie kiest ervoor om crowdsurfen te ondersteunen, maar de mensen vooraan zijn hier altijd zwaar de dupe van. Wij krijgen de schoenen in het gezicht en de lichamen onverwachts bovenop onszelf. Daarnaast staat er de helft van het concert een beveiliger voor onze neus waardoor we soms de helft van een show niet kunnen zien. Ik vind het prima als men een keer wil proberen te crowdsurfen, maar soms komen dezelfde personen 10 keer voorbij tijdens 1 show. Dit moet aangepakt worden!
- Ok... misschien begin ik oud te worden. Maar als ik bijvoorbeeld naar Rock am Ring ga zal je echt geen mensen zien crowdsurfen. Waarom kunnen ze dit bij Graspop niet beter regelen... Onwil... maar ten koste van de mensen vooraan.

Vrijdag:
- Genoeg gezeurd, terug naar het festival. Op de dag met de moeilijkste keuzes?! Noord of Zuid stage? Beide stages hadden meerdere bands die ik graag wou zien. Maar uiteindelijk voor de Noord stage gegaan, omdat daar net iets meer kwam.
- Het begon met Phil Campbell en een leuke Motorhead setlist. Altijd lekker om met rauwe rock de dag te beginnen. Daarna een goede show van Glory Hammer. Heerlijke powermetal, goede stem en met catchy tunes.
- Vervolgens kwam met Black Label Society een gitaar virtuoos op het podium: Zakk Wylde. En samen met de rest van de band maakte hij er een mooie rock show van!
- Daarna kwamen er met Heaven Shall Burn en Megadeth twee bands waarbij het weer even oppassen was voor de crowdsurfers. En alhoewel ik een schoen in me gezicht kreeg, was de algehele druk dit keer goed binnen de perken en kon ik dus gewoon blijven staan. Met name van de set van Megadeth heb ik ook echt genoten, want dat blijft natuurlijk ook hele goede muziek!
- Als podium afsluiter was er Within Temptation. Ik kan dit soort muziek altijd goed waarderen! De show werd echter gestolen door de mannen van de techniek aangezien het licht en de beelden visueel erg sterk waren. Al met al een mooie show.
- Daarna kon ik het toch niet laten en ben ik naar the Scorpions verhuisd. Een plek voorin zat er niet meer bij, maar ook van een afstandje was het leuk om ze weer te zien. Daarbij moet wel gezegd worden dat de geluid van de stem iets verder weg niet al te best meer klonk. Maarja, ook the Scorpions worden weer wat ouder. Het gitaarwerk blijft echter top en ik ben gewoon een groot fan van hun nummers!

Zaterdag:
- Weer op naar Zuid stage voor nog meer bejaarden rock!
- Waar we nog begonnen met de jongelingen van Majestica, werd de show toch echt gestolen door de oudjes! Met name Foreigner en Europe zetten een goed gebalanceerde show neer. Hier was ik positief mee verrast, omdat ik ze de laatste keer nogal matjes vond overkomen.
- Verder blijft Michael Schenker een held op gitaar en heb ik uitermate genoten van zijn gitaarsolo's!
- De show van Saxon was prima, maar wel iets minder dan de vorige keer dat ik ze heb gezien. Dat gezegd hebbende speelden ze nu wel 747, dus echt klagen zal ik niet doen.
- Naja... niet over Saxon dan... Want om eerlijk te zijn vond ik de show van Judas Priest een beetje tegenvallen... Hoewel het natuurlijk prima nummers zijn, zag je van alle artiesten op dit festival bij hem de leeftijd nog het meest terug. Wat ik vooral jammer vond is dat hij de helft van de show naar de grond zat te kijken... Bijna alsof hij daar de lyrics las terwijl hij aan het zingen was... En dat is natuurlijk onzin, want hij zingt deze nummers maar een stuk of 100 keer per jaar... het zorgt echter niet voor een heel interactieve show.

Zondag:
- Vandaag wederom bejaardenrock op de zuid stage. En laat ik voorop stellen dat ik fan ben van bejaardenrock en ik dat geen zins negatief bedoel. Ik heb er uitermate respect voor dat deze helden tot op de dag van vandaag zulke goede muziek maken. En ik prijs mijzelf gelukkig dat ik door hun inzet en enthousiasme ze nog steeds life kan zien!
- We begonnen vandaag met Thunder. Een heerlijke ietwat ondergewaardeerde rock band die ik al een paar keer eerder heb mogen bezichtigen. Zo als ik ze al kende, speelde ze ook nu weer met plezier en energie. Een perfecte band om de dag mee te beginnen!
- Daarna de optredens van Rival Sons en Skillet. Voor aanvang had ik verwacht dat ik Rival Sons wel leuk zou vinden en Skillet wat minder, maar live was het precies andersom. Het optreden van Rival Sons kon me niet echt boeien, maar Skillet bracht hun setlist met veel enthousiasme. Daarnaast was het leuk om te zien hoe ze ook hun drummer als tweede stem regelmatig naar voren haalde en actiever bij de show betrokken. Viel me alleszins mee!
- De highlight van de dag, wat zeg ik, van het festival was toch wel weggelegd voor de fantastische show van Alice Cooper. Ik had hem nog nooit eerder gezien, maar wat een show was dat! Zowel het muzikale en het theatrale waren van uitzonderlijk hoog niveau! Ik wil ze zeker nog een keer gaan zien!
- Hoewel het hoogtepunt al geweest was waren er nog twee top bands op het programma. Ten beginnen met mijn favoriete band Deep Purple! Daarbij moet wel gezegd worden mijn verwachtingen voor de show niet al te hoog gespannen waren, omdat Ian toch echt wel langzaam iets minder bij stem begint te worden en er bij gebrek van Steve, getourd wordt met een inval gitarist. Voor mijn doen kwam het concert wat langzaam op gang. Mede omdat ze begonnen met veel nieuwe nummers en er verhoudingsgewijs veel muzikale stukken in zaten (om Ian's stem te sparen?). Tegen het einde aan kwamen de klassiekers echter opzetten en werd het alsnog een feestje. En als kers op de taart ving ik ook nog eens een drumstokje!
- Ten slotte Sabaton als festival afsluiter. De band is in de afgelopen jaren hard gegroeid en is nu headliner waardig. Ze zette er weer een top show neer die vol zat met catchy songs, visuele prikkels en effecten. Al met een een hele goede band en een hele goede show. Speciaal wil ik nog benoemen dat ze etra moeite hadden gedaan om de show speciaal te maken, bijvoorbeeld door enkele nummers over België voor het eerst live te spelen. Dit vind ik echt een top actie! Een waardige festival afsluiter!

Al met al was dit een geweldige graspop editie, waarbij het misschien niet de headliners, maar met name de grote hoeveelheid top bands daar net onder zijn die de show stelen!
 

Weke

Nieuw lid
18 mei 2022
3
0
Ik overnachtte in een huurtentje op camping Inferno. Dit was 160 euro voor 2 personen, wel exclusief de 150 euro waarborg. Ik heb dit als positief ervaren. Gewoon rustig aankomen, parkeren op de parking naast de camping (een halve km van het festivalterrein af), aparte douches en toiletten en zelfs een apart ontbijtstandje. Tentje staat al op met opgepompte luchtmatrassen en een lantaarn, waardoor het sleepwerk op zich goed meevalt.
Ook leuk dat je daar alvast bonnetjes kan kopen én even kan ontbijten bij het lokale standje.
Festihut Luxe versie was € 699 voor 2. Incl ontbijt en 1 parkingplaats. Denk de niet luxe was 620 of zo.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
479
1.500
Ook ik zal maar eens mijn belevingen delen!
Mijn plan van aanpak was om elke dag een plek aan het hek te bemachtigen en vervolgens niet meer weg te gaan voordat de laatste band klaar was! Mijn plan zag er dan als volgt uit:
- Donderdag: Zuid stage
- Vrijdag: Noord stage
- Zaterdag: Zuid stage
- Zondag: Zuid stage

Goed om te weten dat ik vooral fan van classic rock en metal zonder grunt ben, wat mijn podium keuze dan ook vooral bepaald heeft.

Donderdag:
- Dit was op de mainstage een wat korte dag. Het begon met optredens van Battle Beast en Tremonti. Hoewel het geen slechte optredens waren, heeft het ook geen blijvende impact bij me achtergelaten. Naja, behalve dan misschien de "aparte" outfit van de zangeres van Battle Beast, maar dat is niet direct een positieve herinnering.
- Bij Powerwolf werd het echter al een heel stuk beter! Zeker één van mijn twee favoriete shows tijdens dit festival. De muziek was goed, vormde een sterk geheel en de show was visueel ook erg aantrekkelijk! Top show!
- Iron Maiden was duidelijk de DRUKste show... En dan benaDRUK ik het woord DRUK. Want tijdens de show begon de druk vooraan zo erg op te lopen dat ik het na een aantal nummers niet meer verantwoord vond om te blijven staan. Met veel pijn en moeite in mijn hart heb ik mijn plek vooraan opgegeven en ben ik met behulp van de beveiliging uit de drukte gekomen. Ik was zo woest! Ik ben vervolgens gelijk naar de camping gegaan.
- De organisatie kiest ervoor om crowdsurfen te ondersteunen, maar de mensen vooraan zijn hier altijd zwaar de dupe van. Wij krijgen de schoenen in het gezicht en de lichamen onverwachts bovenop onszelf. Daarnaast staat er de helft van het concert een beveiliger voor onze neus waardoor we soms de helft van een show niet kunnen zien. Ik vind het prima als men een keer wil proberen te crowdsurfen, maar soms komen dezelfde personen 10 keer voorbij tijdens 1 show. Dit moet aangepakt worden!
- Ok... misschien begin ik oud te worden. Maar als ik bijvoorbeeld naar Rock am Ring ga zal je echt geen mensen zien crowdsurfen. Waarom kunnen ze dit bij Graspop niet beter regelen... Onwil... maar ten koste van de mensen vooraan.

Vrijdag:
- Genoeg gezeurd, terug naar het festival. Op de dag met de moeilijkste keuzes?! Noord of Zuid stage? Beide stages hadden meerdere bands die ik graag wou zien. Maar uiteindelijk voor de Noord stage gegaan, omdat daar net iets meer kwam.
- Het begon met Phil Campbell en een leuke Motorhead setlist. Altijd lekker om met rauwe rock de dag te beginnen. Daarna een goede show van Glory Hammer. Heerlijke powermetal, goede stem en met catchy tunes.
- Vervolgens kwam met Black Label Society een gitaar virtuoos op het podium: Zakk Wylde. En samen met de rest van de band maakte hij er een mooie rock show van!
- Daarna kwamen er met Heaven Shall Burn en Megadeth twee bands waarbij het weer even oppassen was voor de crowdsurfers. En alhoewel ik een schoen in me gezicht kreeg, was de algehele druk dit keer goed binnen de perken en kon ik dus gewoon blijven staan. Met name van de set van Megadeth heb ik ook echt genoten, want dat blijft natuurlijk ook hele goede muziek!
- Als podium afsluiter was er Within Temptation. Ik kan dit soort muziek altijd goed waarderen! De show werd echter gestolen door de mannen van de techniek aangezien het licht en de beelden visueel erg sterk waren. Al met al een mooie show.
- Daarna kon ik het toch niet laten en ben ik naar the Scorpions verhuisd. Een plek voorin zat er niet meer bij, maar ook van een afstandje was het leuk om ze weer te zien. Daarbij moet wel gezegd worden dat de geluid van de stem iets verder weg niet al te best meer klonk. Maarja, ook the Scorpions worden weer wat ouder. Het gitaarwerk blijft echter top en ik ben gewoon een groot fan van hun nummers!

Zaterdag:
- Weer op naar Zuid stage voor nog meer bejaarden rock!
- Waar we nog begonnen met de jongelingen van Majestica, werd de show toch echt gestolen door de oudjes! Met name Foreigner en Europe zetten een goed gebalanceerde show neer. Hier was ik positief mee verrast, omdat ik ze de laatste keer nogal matjes vond overkomen.
- Verder blijft Michael Schenker een held op gitaar en heb ik uitermate genoten van zijn gitaarsolo's!
- De show van Saxon was prima, maar wel iets minder dan de vorige keer dat ik ze heb gezien. Dat gezegd hebbende speelden ze nu wel 747, dus echt klagen zal ik niet doen.
- Naja... niet over Saxon dan... Want om eerlijk te zijn vond ik de show van Judas Priest een beetje tegenvallen... Hoewel het natuurlijk prima nummers zijn, zag je van alle artiesten op dit festival bij hem de leeftijd nog het meest terug. Wat ik vooral jammer vond is dat hij de helft van de show naar de grond zat te kijken... Bijna alsof hij daar de lyrics las terwijl hij aan het zingen was... En dat is natuurlijk onzin, want hij zingt deze nummers maar een stuk of 100 keer per jaar... het zorgt echter niet voor een heel interactieve show.

Zondag:
- Vandaag wederom bejaardenrock op de zuid stage. En laat ik voorop stellen dat ik fan ben van bejaardenrock en ik dat geen zins negatief bedoel. Ik heb er uitermate respect voor dat deze helden tot op de dag van vandaag zulke goede muziek maken. En ik prijs mijzelf gelukkig dat ik door hun inzet en enthousiasme ze nog steeds life kan zien!
- We begonnen vandaag met Thunder. Een heerlijke ietwat ondergewaardeerde rock band die ik al een paar keer eerder heb mogen bezichtigen. Zo als ik ze al kende, speelde ze ook nu weer met plezier en energie. Een perfecte band om de dag mee te beginnen!
- Daarna de optredens van Rival Sons en Skillet. Voor aanvang had ik verwacht dat ik Rival Sons wel leuk zou vinden en Skillet wat minder, maar live was het precies andersom. Het optreden van Rival Sons kon me niet echt boeien, maar Skillet bracht hun setlist met veel enthousiasme. Daarnaast was het leuk om te zien hoe ze ook hun drummer als tweede stem regelmatig naar voren haalde en actiever bij de show betrokken. Viel me alleszins mee!
- De highlight van de dag, wat zeg ik, van het festival was toch wel weggelegd voor de fantastische show van Alice Cooper. Ik had hem nog nooit eerder gezien, maar wat een show was dat! Zowel het muzikale en het theatrale waren van uitzonderlijk hoog niveau! Ik wil ze zeker nog een keer gaan zien!
- Hoewel het hoogtepunt al geweest was waren er nog twee top bands op het programma. Ten beginnen met mijn favoriete band Deep Purple! Daarbij moet wel gezegd worden mijn verwachtingen voor de show niet al te hoog gespannen waren, omdat Ian toch echt wel langzaam iets minder bij stem begint te worden en er bij gebrek van Steve, getourd wordt met een inval gitarist. Voor mijn doen kwam het concert wat langzaam op gang. Mede omdat ze begonnen met veel nieuwe nummers en er verhoudingsgewijs veel muzikale stukken in zaten (om Ian's stem te sparen?). Tegen het einde aan kwamen de klassiekers echter opzetten en werd het alsnog een feestje. En als kers op de taart ving ik ook nog eens een drumstokje!
- Ten slotte Sabaton als festival afsluiter. De band is in de afgelopen jaren hard gegroeid en is nu headliner waardig. Ze zette er weer een top show neer die vol zat met catchy songs, visuele prikkels en effecten. Al met een een hele goede band en een hele goede show. Speciaal wil ik nog benoemen dat ze etra moeite hadden gedaan om de show speciaal te maken, bijvoorbeeld door enkele nummers over België voor het eerst live te spelen. Dit vind ik echt een top actie! Een waardige festival afsluiter!

Al met al was dit een geweldige graspop editie, waarbij het misschien niet de headliners, maar met name de grote hoeveelheid top bands daar net onder zijn die de show stelen!

Ik kan mij helemaal vinden in jouw passage over crowdsurfen, van de buitenkant leuk om te zien en ook leuk om te ervaren, maar bij sommige artiesten en nummers is het een lopende band aan mensen die gecrowdsurft worden wat de pret drukt voor de mensen vooraan of in het midden. Hebben ze bij RaR dan extra maatregelen genomen of is de muziek er minder naar? Of ouder publiek?
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Hierbij mijn verslagjes:


Donderdag
Strains (9): Retestrak, en een zeer schone start van het festival. Er was al snel een bescheiden pit die het hele optreden zou duren
Toxic Shock (7): Altijd leuk om te zien, vooral die energie van zanger wally
Mastodon (geen cijfer): Enkel het laatste nummer "meegemaakt", voor de rest zat ik op de grond om te wachten op Powerwolf. Ik ben geen fan van Mastodon, verre van. Maar ze hebben wel een goed nummer. En tegen mijn verwachtingen speelden ze dit nummer (op het einde) dus toen ben ik recht gesprongen om te kijken. het nummer werd goed gebracht, zeker en vast. Maar verder raakt Mastodon mij muzikaal niet.
Powerwolf (6): Zeer pijnlijk, maar deze keer niet geraakt door de show. Ik ben een enorme fan van de band en zag ze reeds een keer of 12 geloof ik. En na een tijdje worden de moppen echt wel eentonig en de muziek ook altijd dezelfde nummers. Too much of the same. Slechts een nieuw nummer, wat dan wel weer een van de hoogtepunten van het festival was. Op Wacken krijgen ze nu een headlinerslot, op basis van eerdere shows zijn ze het zeker waard voor mij maar aub met wat nieuwe nummers er bij!
Iron Maiden (7): WTF! Nog nooit zoveel volk bijeen gezien. Ik stond op denk ik nen dikke halve kilometer van het podium en geraakte amper nog vooruit. Zeer mooi dat ze drie nieuwe nummers gespeeld hebben en verder ook weer leuke show van hun
Mercyful Fate (9): Een van de hoogtepunten opnieuw maar helaas tijdens de show even moeten weg gaan door problemen met m'n maag helaas. Maar wat ik zag dat vond ik heerlijk.

vrijdag
Disillusion (6): leuk maar niet meer eerlijk gezegd, ik had graag ouder werk gehoord eigenlijk
British Lion (4): Slechts één nummer gehoord maar vond het wat saai allemaal, wel leuk om Steve Harris eens van zo dicht bij te zien.
Steel Panther (5): Helaas pas later in de set toegekomen doordat ik me opeens realiseerde mijn fiets niet vast gezet te hebben (gelukkig niet gestolen) maar ook hier net als bij Powerwolf steeds hetzelfde eigenlijk.
Bullet For My Valentine(9): WAT EEN SHOW. Fenomenaal en klaar voor de nieuwe generatie headliners vind ik!
Heaven Shall Burn(8): Ook een heerlijke show!
Megadeth (9): Ze waren in topvorm, en het is en blijft Megadeth
Stick To Your Guns (8): Mij zeker vermaakt


Op vrijdag vroeg door gegaan, want de volgende dag was 12 h 00 tot 02 h 30. Within Temptation is natuurlijk een heerlijke band (ik heb ze zelfs al ontmoet) wat oud werk betreft. Maar nieuw werk kan mij gewoon niet boeien en ik verwachtte toch de setlist voor 3/4 dat soort nummers ging zijn. Scorpions... Altijd leuk maar ik had nood aan slaap.


Zaterdag
Majestica (8): heerlijk
Tribulation helaas gemist door omstandigheden
Dying Fetus (9): Retestrak maar mottig warm. Hoeveel ik mijn zweet ook afkuiste, ik BLEEF zweten.
Europe (7): stukje gezien toen ik aanschoof voor Sabaton, was best vermakelijk
Eisbrecher (8): Absoluut geen fan van die band ervoor (enkel hun Powerwolf cover) maar wat was dees!? Dit klonk eigenlijk heerlijk. Ontdekking van het weekend en ik ga ze zeker nog een tweede kans geven
Shinedown (geen cijfer): stond op de planning maar ik was gesmolten intussen en wou schaduw dus heb mij uit de drukte gezet
Judas Priest (geen cijfer): Helaas niet gezien wegens omstandigheden maar ik zie ze wel met een indoor headline show in Tilburg
Korn (9): jeugdsentiment en heerlijk om eindelijk live te zien. Had alleen iets minder nieuwe nummers mogen zijn.
Bad Medicine (7): Ik ken Bon Jovi eigenlijk enkel van de hits dus leuk er een coverband van te kunnen zien, maar was zo kapot dat ik op de grond zat de hele tijd en enkele recht stond tijdens de hits.


Zondag
Bütcher (9): Raar om die band te zien met muzikanten zonder schmink. Maar heerlijke speed power black attack! (ofzoiets)
Evil Invaders (4): Dieptepunt van het weekend. Die gasten zijn super getalanteerd, maar er miste iets vond ik. Ik had ze de week ervoor al gezien op Into The Grave en daar waren ze ook al niet in hun vaste doen vond ik (niet strak genoeg gespeeld). Nu was het strakker maar raar genoeg deed het mij niks niet meer na ze een keer of 14 gezien te hebben. Enerzijds speelden ze voor mij tot hier toe al een van DE shows van 2022 (in Trix Antwerpen op 2 april) maar anderzijds speelden ze ook een van de slechtste shows voor mij persoonlijk van 2022 op zodus Graspop. Misschien dat mijn verwachtingen voor de band na die show van 2 april te hoog liggen voor deze band, ik zou het niet weten. Ga ik ze laten vallen? HELL NO! Van zodra ik de kans krijg ze opnieuw te zien, zal ik gaan zien en ik blijf de band ook volgen. Absoluut en zeker en vast.
Destruction (9): Heerlijk
Alestorm en Bury Tomorrow helaas gemist wegens gaan eten in het frituur in Dessel centrum, ik had teveel honger en geen zin in festivalfood
The Offspring (8): jeugdsentiment, genoten van de show van begin tot eind, alleen iets minder nieuwe nummers had wel gemogen.
Amorphis (9): WA WAS DA!? Heerlijk hoe Tomi wisselt tussen cleans en grunts en die band heeft gewoon zo'n charisma ... wauw! TOPSHOW
Sabaton (8): Leuk om eens wat nieuwe nummers te horen en het blijft gewoon een zeer leuke band!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.326
6.444
Ik sta er wat ambivalent in, merk ik. Ik vind in de basis dat crowdsurfen (en ook moshpits) bij metalevenementen horen, maar tegelijkertijd vind ook ik het zeer irritant als ik half in trance aan het genieten ben van een vette band en opeens een schoen in m'n nek of een elleboog in mijn zij krijg. Mede daarom ook posteer ik me al jaren wat aan de zijkant van het podium, zodat ik een klein beetje ruimte om me heen heb en niet door dat soort dingen verrast word.

Volgens mij is het 'crowdsurfprobleem' deels op te lossen door mensen na hun eerste surf een stempel te geven als waarschuwing. En bij de tweede keer een (tijdelijke) verwijdering van het veld. Dat systeem is volgens mij ook een tijdje standaard geweest, kan me dat in elk geval ergens nog herinneren. Maar misschien was dat bij concerten. Maar goed, dan ontneem je mensen hun kans niet om eens te ervaren hoe het is om te crowdsurfen, maar voorkom je tegelijkertijd ook een beetje dat het van begin tot eind een stroom aan mensen blijft zijn.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Tijdens Bad Medicine was er een medewerker van Graspop (ze droeg al althans een fluo hesje van Graspop) die iedere crowdsurfer die voorbij kwam constant een high five gaf. Tja ... Als de organisatie zegt een crowdsurf verbod te handhaven maar tegelijk de medewerkers u aan moedigen om te crowdsurgen dan wordt het wat moeilijk hé. Van dat handhaven van een crowdsurfverbod heb ik trouwens niks gemerkt.
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
45
49
Nee dat handhaven doen ze echt niet. Het is inderdaad meer een high five en zie je in 5 minuten weer...

Bij RAR wordt je er gewoon uitgezet :p Nou hoeft het van mij inderdaad niet zo streng te zijn. Geef men inderdaad een stempel, of perforeer een stuk van het polsbandje ofzo. En bij een tweede of derde herhaling wordt je er uitgezet. Dan kan men het proberen, maar beperk je de overlast toch enigszins.

Dat men dat nu niet doet is een organisatorische keuze. Een verkeerde keuze als je het mij vraagt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken