Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

gman1977

Playlistbediener
5 feb 2020
10
8
Net de nieuwe FVDP gehoord. Klinkt goed. Touren in US tem 24 mei dus ik verwacht wel dat zij voor de festivals nog naar Europa komen. Zij speelden 2 jaar geleden als voorlaatste op MS2. Misschien de ontbrekende naam op vrijdag?
 

leon94

Campingartiest
27 okt 2018
73
58
Ik weet niet of the Distillers al genoemd zijn maar ze spelen toevallig 15 juni al in België. Zou vet zijn.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
5FDP weet toch altijd weer een goeie groove in hun nummers te steken maar van de lyrics moet ik toch vaak cringen. Vooral zijn nummer over superhelden had ik het moeilijk om me te concentreren op de muziek. inside out is wel een fenomenaal nummer.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
5FDP weet toch altijd weer een goeie groove in hun nummers te steken maar van de lyrics moet ik toch vaak cringen. Vooral zijn nummer over superhelden had ik het moeilijk om me te concentreren op de muziek. inside out is wel een fenomenaal nummer.
"Tic Toc, time is up" uit "Mother May I" is ook een fantastische zin... Nee, die teksten slaan vaak nergens op. Het nummer "A Little Bit Off" vind ik zo ruk dat het nog geen eens in woorden te beschrijven valt. Vergeleken met And Justice For None vind ik F8 een heel stuk minder, maar dat ben ik.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
xydroh wrote:
5FDP weet toch altijd weer een goeie groove in hun nummers te steken maar van de lyrics moet ik toch vaak cringen. Vooral zijn nummer over superhelden had ik het moeilijk om me te concentreren op de muziek. inside out is wel een fenomenaal nummer.

“Tic Toc, time is up” uit “Mother May I” is ook een fantastische zin… Nee, die teksten slaan vaag nergens op. Het nummer “A Little Bit Off” vind ik zo ruk dat het nog geen eens in woorden te beschrijven valt. Vergeleken met And Justice For None vind ik F8 een heel stuk minder, maar dat ben ik.

muzikaal vind ik F8 beter, qua teksten is dit album duidelijk zwakker.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:

 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:

Wauw wat een line up. Ben vooral jaloers op de headliners.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
loek wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:


Wauw wat een line up. Ben vooral jaloers op de headliners.

Volgend jaar RHCP op gmm ? (zou ook een toffe shitstorm opleveren wss)

Ja, zou je voor Graspop niet kunnen bedenken eigenlijk, en zal door het bestaan van Werchter ook never nooit gebeuren. Maar ik vind het wel een hele toffe combinatie aan namen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Al zie ik nu dat dit eerst het festival was met die dubbele Metallica headline set, maar die is dus gecanceld vanwege James z'n rehab. RHCP en Tool zijn dus invallers, niet de minste. Mooi statement van de promotor ook:

Of course, we are all disappointed that Metallica won’t be playing Sonic Temple. But really, when you stop and think about it, I am nothing but proud and supportive of James. Let’s be straight – we have lost a lot of great people recently including Chester, Chris, Keith and Scott. Something needs to change. As a rock community, we have to support those that are going to take a stand. And that is exactly what James is doing. He is changing his life’s direction to a better place and we should all find our own strength in honor of his courage.

When we learned about this, the DWP team went into overdrive to find amazing replacements for you. Honestly, given how close we are to Sonic Temple, I was worried about who would be available to play. I am inspired by how willing James’ peers have been to step up and support him. I am extremely grateful that both Red Hot Chili Peppers and Tool rearranged their schedules on short notice to fill in for Metallica at Sonic Temple. Both bands are excited to play Sonic Temple.

While I am disappointed that I will not get to see our original Metallica vision come to fruition, I am thrilled with the experience that you will be getting at Sonic Temple this year. We look forward to seeing you there.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
loek wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:




Wauw wat een line up. Ben vooral jaloers op de headliners.

Volgend jaar RHCP op gmm ? (zou ook een toffe shitstorm opleveren wss)
Zou ik geen probleem vinden, ik zou ze heel graag eens zien.
Zal echter helaas nooit gebeuren.
Wel jammer, want als ik bijvoorbeeld naar de Pinkpop vrijdag kijk is RHCP de enige band die me interesseert
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Wel jammer, want als ik bijvoorbeeld naar de Pinkpop vrijdag kijk is RHCP de enige band die me interesseert

Exact hetzelfde hier ja. Was nog bijna dagtickets aan het overwegen puur om hen te gaan zien, maar toen bedacht ik dat ik al op Graspop zat. En de rest van die dag is erg matig idd...
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Die dubbele headline set van Metallica, kunnen we daar trouwens ook 1 voor bestellen voor Graspop 2021? :) lijkt me ook prima
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.370
2.712
loek wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:




Wauw wat een line up. Ben vooral jaloers op de headliners.

Volgend jaar RHCP op gmm
1f609.svg
(zou ook een toffe shitstorm opleveren wss)
Laat de Peppers maar naar Werchter gaan, het moet daar ook leuk blijven he.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
loek wrote:
Wel jammer, want als ik bijvoorbeeld naar de Pinkpop vrijdag kijk is RHCP de enige band die me interesseert

Exact hetzelfde hier ja. Was nog bijna dagtickets aan het overwegen puur om hen te gaan zien, maar toen bedacht ik dat ik al op Graspop zat. En de rest van die dag is erg matig idd…
Amen. Snap niet hoe je zo'n dag bij RHCP kan zetten. Lijkt allemaal op hetzelfde, vanuit mijn perspectief en RHCP is dan een ietwat afwijkende naam. Volgende zaalshow van RHCP ben ik er bij. Baal een beetje dat ik ze dit jaar niet kan zien.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.522
809
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:

Dat was dus een van de festivals die Metallica heeft afgezegd. Die hadden volgens mij de back up headliners al bekend want Tool en RHCP stonden al klaar om in te vallen. 2 dagen later was dat al bekend!
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Dr. Hannibal wrote:
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:



Wauw wat een line up. Ben vooral jaloers op de headliners.

Valt wel mee vanuit mijn opzicht. RHCP staat hier gewoonweg niet op metalfestivals. Slipknot staat om het jaar wel op een Europees festival met steeds weer dezelfde show.
Tool, tja is Tool..een band met een selectieve fanbase die weinig in de EU speelt.
Daarbij staat het 2e podium vol met punk,..leuk maar dat heeft gmm ook alleen veel kleiner.
Het zwaarste wat er staat is volgens mij Anthrax?..
USA heeft ook meer een rockgeschiedenis dan een metal geschiedenis.
Op Thrashbands na, is het voornamelijk rocksound wat er de boventoon voert. GNR, Aerosmith, RHCP, FOOFIGHTERS, Limb Bizkit, Papa roach,
EU heeft enkele landen die veel op metalgebied hebben betekend. UK voor NWOBHM, Zweden, Duitsland voor de Powermetal en Gothburgmetal en Nederland voor de Female fronted bands.

USA heeft ook weinig variatie, want er staat weinig tot geen Europese metal van het vaste land.
Het zijn voornamelijk USA en UK bands...aangevuld met enkele namen uit andere streken.
Europese festivals zetten gevarieerdere programma's neer, waar menig burger uit USA jaloers op is.
Er staan bands uit de EU/UK, Azie, Australie, en USA en Canada.
Voor bands is het minde lucratief om een USA tour te boeken, waardoor het ook voor Europese normen minder aantrekkelijk is om een USA tour te doen.
Veel reizen, minder verdienen, minder erkenning.
Volbeat staat hier als headliner, maar staat in USA als voorprogramma voor Avenged Sevenfold en Metallica.
Hetzelfde zie je andersom met Godsmack, die huge is in USA..maar hier halverwege de dag speelt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Valt wel mee vanuit mijn opzicht. RHCP staat hier gewoonweg niet op metalfestivals. Slipknot staat om het jaar wel op een Europees festival met steeds weer dezelfde show.
Tool, tja is Tool..een band met een selectieve fanbase die weinig in de EU speelt.
Daarbij staat het 2e podium vol met punk,..leuk maar dat heeft gmm ook alleen veel kleiner.
Het zwaarste wat er staat is volgens mij Anthrax?..
USA heeft ook meer een rockgeschiedenis dan een metal geschiedenis.
Op Thrashbands na, is het voornamelijk rocksound wat er de boventoon voert. GNR, Aerosmith, RHCP, FOOFIGHTERS, Limb Bizkit, Papa roach,
EU heeft enkele landen die veel op metalgebied hebben betekend. UK voor NWOBHM, Zweden, Duitsland voor de Powermetal en Gothburgmetal en Nederland voor de Female fronted bands.

USA heeft ook weinig variatie, want er staat weinig tot geen Europese metal van het vaste land.
Het zijn voornamelijk USA en UK bands…aangevuld met enkele namen uit andere streken.
Europese festivals zetten gevarieerdere programma’s neer, waar menig burger uit USA jaloers op is.
Er staan bands uit de EU/UK, Azie, Australie, en USA en Canada.
Voor bands is het minde lucratief om een USA tour te boeken, waardoor het ook voor Europese normen minder aantrekkelijk is om een USA tour te doen.
Veel reizen, minder verdienen, minder erkenning.
Volbeat staat hier als headliner, maar staat in USA als voorprogramma voor Avenged Sevenfold en Metallica.
Hetzelfde zie je andersom met Godsmack, die huge is in USA..maar hier halverwege de dag speelt.
Ben ik het ook wel aardig mee eens.
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar in mijn ogen heeft GMM dit jaar een veel mooiere line-up dan bovenstaande van Sonic Temple (zeker het dagprogramma).
Maar ik zie/hoor dan ook veel liever Faith No More dan RHCP (voor wie ik na Blood Sugar Sex Magik niet meer echt warm loop), en liever Iron Maiden en Aerosmith dan Slipknot of Tool.
Voor mij is FNM veel geschikter voor een metalfestival dan RHCP (en omgekeerd voor een mainstream-/popfestival).
Vroeger waren beide bands een soort van 'eeuwige rivalen' van elkaar, die vaak met elkaar vergeleken werden, en ook geregeld wat met elkaar in de clinch lagen.
Later zijn ze toch wel andere richtingen ingeslagen.

Voor de rest zie ik ook niet echt veel wat ik zou willen toevoegen aan GMM, of zou willen inruilen. Daarvoor zou ik al de kleine lettertjes moeten induiken, zoals Bloodywood, Jinjer of The Darkness.
Vooruit, jeugdsentimenten Rancid en Pennywise zou ik ook nog wel eens willen zien (voor mij al een eeuwigheid geleden op Pinkpop ergens in de jaren 90). Misschien mooi om eens samen neer te zetten op één dag, aangezien de heren van beide bands goed met elkaar bevriend zijn, en ook graag bij elkaars optredens meespelen?
Overigens ook vreemd om te zien hoe laag Airbourne daar staat..
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Inderdaad een kwestie van smaak, voor mij is alles wat je zegt hier over de headliners precies het tegenovergestelde.
Iron Maiden wil ik wel graag een keer zien (eerste keer voor mij) maar de vrijdag zaterdag zondag headliners zou ik zo inwisselen voor de 3 headliners op deze poster.

Los daarvan ben ik het met je eens dat de line up van Graspop toch wel veel beter is, los dan de headliners dan

EDIT: Quoten blijft moeilijk voor mij
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Nog maar eens nagekeken wanneer de voorbije jaren de laatste aankondigingen vielen.

2019: 3-4 laatste worp + podiumindeling, 12-4 blokkenschema
2018: 13-3 laatste worp, 28-3 podiumindeling, 13-4 blokkenschema

Verder kan ik helaas niet meer terugvinden, blijkbaar heeft Festileaks een hoop oude pagina's verwijderd van de frontpage?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken