Dr. Hannibal wrote:
Okay sorry, even totaal off topic wat Graspop betreft, maar de VS heeft soms zulke coole festivals. Ik moet gewoon ff melden dat ik vrij jaloers ben op deze:
Wauw wat een line up. Ben vooral jaloers op de headliners.
Valt wel mee vanuit mijn opzicht. RHCP staat hier gewoonweg niet op metalfestivals. Slipknot staat om het jaar wel op een Europees festival met steeds weer dezelfde show.
Tool, tja is Tool..een band met een selectieve fanbase die weinig in de EU speelt.
Daarbij staat het 2e podium vol met punk,..leuk maar dat heeft gmm ook alleen veel kleiner.
Het zwaarste wat er staat is volgens mij Anthrax?..
USA heeft ook meer een rockgeschiedenis dan een metal geschiedenis.
Op Thrashbands na, is het voornamelijk rocksound wat er de boventoon voert. GNR, Aerosmith, RHCP, FOOFIGHTERS, Limb Bizkit, Papa roach,
EU heeft enkele landen die veel op metalgebied hebben betekend. UK voor NWOBHM, Zweden, Duitsland voor de Powermetal en Gothburgmetal en Nederland voor de Female fronted bands.
USA heeft ook weinig variatie, want er staat weinig tot geen Europese metal van het vaste land.
Het zijn voornamelijk USA en UK bands...aangevuld met enkele namen uit andere streken.
Europese festivals zetten gevarieerdere programma's neer, waar menig burger uit USA jaloers op is.
Er staan bands uit de EU/UK, Azie, Australie, en USA en Canada.
Voor bands is het minde lucratief om een USA tour te boeken, waardoor het ook voor Europese normen minder aantrekkelijk is om een USA tour te doen.
Veel reizen, minder verdienen, minder erkenning.
Volbeat staat hier als headliner, maar staat in USA als voorprogramma voor Avenged Sevenfold en Metallica.
Hetzelfde zie je andersom met Godsmack, die huge is in USA..maar hier halverwege de dag speelt.