Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.661
4.691
Ik ben vorig jaar voor het eerst naar zowel graspop en werchter geweest. Gmm is meer mijn muziek, maar geen van mijn vrienden wil mee. Vandaar vind ik het fijn dat er op werchter ook dergelijke bands worden gezet. Onze wegen splitsten en kwamen samen en dat was zalig. Ook al snap ik jullie volledig, want de sfeer op gmm was 10x beter dan op werchter.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.894
7.887
Zou het kunnen dat nu na Aerosmith er ook gewoon weer een paar weken niks komt? Kan me voorstellen dat de toevoeging van een headliner wel zorgt voor een rush aan kaartverkoop voor de bijbehorende dag en een kleine rush op combi-tickets door twijfelaars die nu over de streep zijn getrokken.

Dan lijkt het me ook wel weer logisch om dat eerst even tr laten gebeuren, omdat misschien een groepje namen dan niet meer voor zo heel veel extra kaartverkoop zorgt, dan wanneer er niet net een headliner is bekend gemaakt.
 

Verwijderd lid 38703

Playlistbediener
9 nov 2019
13
0
Wow, Aerosmith stond op de wishlist. Blij dat we de kaarten al binnen hebben. Wordt een mooie editie. Nu nog BSC en Shinedown erbij en wie weet ACDC, van Halen of....The Who . ...maar dat zal wel teveel wishfull thinking zijn.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
nikita wrote:
Sorry… Headliner voor vrijdag is net binnen.


Haha met photoshop kan je alles bewijzen! Straight from the source.. Graspop gaat volledig metal dit jaar

Maar... Samsom en Gert heeft weldegelijk een hardrocklied!

"Ik houd van Heavy Metalling..."

https://www.youtube.com/watch?v=dBbFhO2Fj8Q
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
297
80
Set Abominae wrote:

imac wrote:

jvandeweyer wrote:
Dit zou ik wel erg jammer vinden. Gojira heeft daar amper wat te zoeken. Hetzelfde verhaal met Parkway Drive vorig jaar. Laat ze liever doorkomen naar Lokerse feesten of Alcatraz, maar aan zulke bands heeft het “mainstream”-werchter publiek niets, vrees ik. Zou leuk zijn voor de mensen hier die naar Werchter gaan en deze heren wel appreciëren, maar dit snap ik toch echt niet. (Tenzij ze op de System of a Down dag komen, natuurlijk. Dan overweeg ik graag een ticket.)


Niet helemaal akkoord. Ik heb collega’s die PWD (op Werchter) totaal niet kenden, maar wel zeer aangenaam verrast waren. En dat is ook gedeeltelijk het doel van een festival. Wij leren op Graspop ook ieder jaar weer bands kennen.


Mee eens. Een band als SOAD hoort net zozeer op GMM thuis als op Rock Werchter. Iedere band hoort per definitie thuis op het festival dat ze boekt, aangezien ze niet geboekt zouden worden als ze niet zouden passen binnen de filosofie van het festival. Wat de bezoekers ervan vinden, is een ander verhaal (o.a. af te lezen aan de verkoopcijfers).
Je kunt een festival niet kwalijk nemen om voor een bepaalde band te kiezen, net zo min als je een band niet kwalijk kan nemen om voor een bepaald festival te kiezen, dat is gewoon simpele marktwerking.
Natuurlijk balen voor fans die voor een ander festival kiezen, maar die kunnen altijd ervoor kiezen om hun favoriete band ergens anders te gaan bekijken.

Ik ga volledig akkoord met wat jullie zeggen. Uiteraard spreekt er ook een deel verontwaardiging mee, ik had Parkway Drive liever op een ander festival gezien. Ben zelf tweemaal naar Werchter geweest en het festival lag me echt niet. Met alle respect, maar het publiek lag me ook gewoon minder. Dit ligt allemaal aan mij, uiteraard. Daar ben ik me wel van bewust. Maar net daarom vind ik het zo jammer als een naam die ik graag nogmaals wil zien naar dit festival trekt. Vooral als het een naam zoals Gojira is, waarvan ik eigenlijk denk dat het merendeel van het Werchter publiek niet weet wie het is. Nu, zoals jullie zeggen, het is zeker top als mensen deze bands leren kennen! Absoluut, ben ik ook zeker een voorstander van. Als ze Gojira met SOAD zetten, ben ik ook weer een dagticket aan het kopen hoor. Maar iets in me vindt het wel jammer als ze namen zoals Gojira en PWD op een lage plaats/op een willekeurige dag zetten.
Nogmaals, dit allemaal was zeker niet slecht bedoeld hoor
1f642.svg
Gewoon een beetje eigen mening gemixt met het feit dat ik ze heel erg graag op een andere plaats zie spelen
1f609.svg


Ligt niet aan jou hoor. Is gewoon ander volk daar. Gmm is gewoon heel relaxed
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.461
701
Een band hoort inderdaad gewoon op het festival thuis waar ze geboekt zijn, nu heb je Gojira voor Pinkpop, waarschijnlijk Werchter. Dan horen ze er ook thuis aangezien er altijd de "vreemde vogels" in het publiek zijn die afwijken van de mainstream acts maar naar het festival in kwestie gaan omdat ze het een leuk, fijn festival ofzo vinden, wat ik dus altijd heb gehad met Pinkpop en vorig jaar Werchter. Het sprak me aan, en de bands die binnen mijn stijl zitten die ik erbij krijg is dan alleen maar een voordeel.
Denk bijvoorbeeld aan Secret Solstice in Ijsland in 2018. Hier had je Slayer als headliner boven een boel djs, pop acts etc etc. Je trekt zo toch een breder publiek waardoor je als festival zijnde veel meer kaarten zou kunnen verkopen dan alleen alles binnen het pop-genre houden, waar Pinkpop, Werchter, Lowlands, Pukkelpop enzo allemaal gebruik van maken, vandaar dat Graspop bijvoorbeeld is begonnen met het boeken van punkrock/pop-punk, veel van de fans binnen die genres zijn ook metal fans, dus kun je ze sneller overhalen om naar Graspop te komen, waardoor je kaartverkoop veel beter word.
Het is gewoon een heel erg slimmer marketingstactiek die mij op dit moment ook weer naar Werchter trekt!
Secret-Solstice.jpg

 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Dus Live Nation BE zou zichzelf overbieden?
Dat is gewoon hetzelfde team bookers voor beide festivals (zeker voor de grote bands waarover het hier gaat) die bepalen wie waar staat indien beschikbaar. Uiteraard heb je een GMM clan die liever een bepaalde band in Dessel heeft (cfr Tool in 2019, en nu SOAD). Maar dat afdoen als een oorlogje geld gooien en overbieden, dat is eerder toogpraat.

Zucht

Graspop is 15% Live Nation. Vijftien. Da's nog geen vierde.

Maar ja, alle hele grote bands komen via hen. Zoals Rammstein in 2017. Was n cadeautje van Live Nation nadat die Guns 'n Roses hadden ingepikt. Ook dit na meer te hebben geboden.

Maar ik heb dorst gekregen van dit gesprek. Ga mij n pintje halen aan de toog.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
[video]https://www.youtube.com/watch?v=waD46NFK9NM[/video]

Adam Darski claimt dat AC/DC wel degelijk met n nieuw album komt en dat Brian Johnson helemaal terug in de band is. Dit lijkt alle eerdere geruchten te bevestigen.

Sweet :)

Nergal, the real Sinterklaas!
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.461
701
Also, Dee Snider komt met hetzelfde nieuws!

https://twitter.com/deesnider/status/1203349266242134016?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1203349266242134016&ref_url=https%3A%2F%2Fmetaladdicts.com%2Fsite%2Fbrian-jonhsons-return-to-ac-dc-confirmed-new-album-on-the-way%2F

https://twitter.com/deesnider/status/1202958910191222785
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.483
7.031
Ik ben zo blij met Aerosmith! Hun show op Graspop 2010 is voor mij nog altijd één van de meest memorabele shows die ik ooit gezien heb. Ik snap de negatieve reacties op met name social media dan ook niet. Tuurlijk, ik zou SOAD ook heel gaaf vinden. Maar Aerosmith is in mijn ogen één van de allergrootste bands aller tijden. Dus om die zomaar hun 50-jarige jubileumshow te zien spelen op je favoriete festival, daar moet je volgens mij juist heel blij mee zijn.

Ik ben nu ook wel benieuwd wie er op vrijdag gaat headlinen. Tuurlijk is AC/DC de ultieme droom, maar die kans acht ik echt heel klein. Volgens mij doet AC/DC nooit festivalshows, dus waarom dan opeens wel op een metalfestival? Lijkt me niet dat Werchter dan zo'n kans zou laten lopen. Faith No More lijkt me meer realistisch. Maar goed, maakt me verder ook weinig uit eigenlijk. Voor mij komt de huidige line-up al akelig dicht in de buurt bij de beste line-up ooit, naar mijn smaak. Niet alleen de headliners, maar vooral ook de andere bands. Op de nog wat karige donderdag na staan er elke dag diverse must-sees voor mij, waardoor ik nu al weet dat ik hele moeilijke keuzes zal moeten gaan maken.

Ik ben trouwens ook nog steeds benieuwd of ze op de woensdag nog iets gaan doen. Lijkt me toch dat er op z'n minst wat DJ's zullen staan op de camping. Maar ik hoop eigenlijk op wat Belgische bands die gaan zorgen voor een leuk campingfeestje. Stake bijvoorbeeld, of Evil Invaders. Of wat kleinere bands die ik nu nog niet ken.

Man, is het al bijna juni...?
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Oke.....Aerosmith op GMM, dat zag ik niet aankomen :S
Dit zal genoeg kosten, een exclusieve BENELUX show. Niet echt mijn ding.,..jammer.
De laatste spot zal dan wel FNM of Nightwish zijn.
Niet de sterkste headliners dit jaar. Maiden draagt gelukkig het festival...blijft een van de topacts.
Foofighters en /of Greenday zullen wel naar RW gaan. FF zou niet misstaan op GMM, maar volgens mij staan ze nooit op metalfestivals?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.729
5.294
Men roept Aerosmith, Slipknot en Motley Crue…dat is niet bepaald geloofwaardig..mede doordat ze geen enkel ander festival bevestigd hebben.
Oke…..Aerosmith op GMM, dat zag ik niet aankomen :S
Dit zal genoeg kosten, een exclusieve BENELUX show. Niet echt mijn ding.,..jammer.
De laatste spot zal dan wel FNM of Nightwish zijn.
Niet de sterkste headliners dit jaar. Maiden draagt gelukkig het festival…blijft een van de topacts.
Foofighters en /of Greenday zullen wel naar RW gaan. FF zou niet misstaan op GMM, maar volgens mij staan ze nooit op metalfestivals?
Faire reactie! :)
Maar ik wil 'm toch ook wel even aanhalen voor alle andere naysayers, dat het niet zo'n zin heeft om bepaalde bands al op voorhand uit te sluiten, zonder gegronde reden.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.894
7.887
Oke…..Aerosmith op GMM, dat zag ik niet aankomen :S
Dit zal genoeg kosten, een exclusieve BENELUX show. Niet echt mijn ding.,..jammer.
De laatste spot zal dan wel FNM of Nightwish zijn.
Niet de sterkste headliners dit jaar. Maiden draagt gelukkig het festival…blijft een van de topacts.
Foofighters en /of Greenday zullen wel naar RW gaan. FF zou niet misstaan op GMM, maar volgens mij staan ze nooit op metalfestivals?

Denk dat Aerosmith een van de sterkste headliners is die ze hadden kunnen hebben. Een headliner die er in 2020 inmiddels 10 jaar niet meer heeft gestaan. Het is een grote naam, (bijna?) geen enkel ander festival heeft ze. Zowat iedereen zat te zeggen dat het te veel op 2018 al leek met Maiden en Priest. Iedereen bang voor Volbeat als headliner. Slipknot op herhaling was zelfs een optie.

Iron Maiden zou de drager van het festival zijn, als ze er niet al in 2018 hadden gestaan met dezelfde tour. Want dat was toch wel een groot kritiekpunt. Het was geen dag extra waard: een headliner van 2018 (en 2016 ook nog eens) met dezelfde tour.

Ik zou zeggen dat Aerosmith de grote drager van dit jaar: een exclusieve naam voor festivals (niet op Hellfest, RaR/RiP, Download etc), heel lang geleden er voor het laatst gestaan en nog een grote naam ook. Alles waar men over het algemeen om roept bij een headliner.

Er zijn genoeg posts voorbij gekomen over “de grote naam” waarbij Aerosmith in hetzelfde rijtje stond als ACDC, Rammstein, RATM en GNR. Het enige wat voor veel mensen zuur is, is dat het wordt aangekondigd net na het bekend worden van het mislopen van SOAD.

Ookal ben ik meer fan van Maiden en Priest, denk ik dat toch Aerosmith de naam is die deze editiemeer als een jubileumeditie zal laten voelen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.569
3.177
Green Day heeft al een stadiontour met Fall Out Boy en Weezer met ook een halte in het Koning Boudewijn Stadion, uit mijn hoofd. Hier hebben we onze gegronde reden van de bewering dat Green Day niet op Graspop staat meteen te pakken.

Ik vraag me overigens af of bezoekers aan metalfestivals wel zitten te wachten op de grote ‘hey-ho’-show van Billie Joe Armstrong.
 

Slayyyyyer

Randprogramma
8 okt 2019
211
81
Dus Live Nation BE zou zichzelf overbieden?
Dat is gewoon hetzelfde team bookers voor beide festivals (zeker voor de grote bands waarover het hier gaat) die bepalen wie waar staat indien beschikbaar. Uiteraard heb je een GMM clan die liever een bepaalde band in Dessel heeft (cfr Tool in 2019, en nu SOAD). Maar dat afdoen als een oorlogje geld gooien en overbieden, dat is eerder toogpraat.

Update: Je had gelijk

Geen SOAD voor Graspop. Ze laten het gaan omdat het inderdaad tegen de portefeuille van Live Nation zou zijn.

Bummer
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.516
4.694
Green Day heeft al een stadiontour met Fall Out Boy en Weezer met ook een halte in het Koning Boudewijn Stadion, uit mijn hoofd. Hier hebben we onze gegronde reden van de bewering dat Green Day niet op Graspop staat meteen te pakken.

Ik vraag me overigens af of bezoekers aan metalfestivals wel zitten te wachten op de grote ‘hey-ho’-show van Billie Joe Armstrong.

Sportpaleis, maar was wel in minuten uitverkocht. Laat ons dus stellen dat green day wel degelijk nog altijd een grote aanhang heeft. Misschien in de toekomst ooit eens maar het zal zeker dit jaar niet zijn
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.483
7.031
Zou ook kunnen dat SOAD op Werchter staan om dan netto zoveel mogelijk festivals te kunnen doen. Het weekend van Graspop zaten ze in principe al vol, dus dan zou een show op Graspop ten koste zijn gegaan van een andere show. Dus dan biedt Werchter wellicht uitkomst om toch een show in België te doen. Ik suggereer maar wat, hoor..

Ik lees trouwens van diverse mensen die laatst bij Devin Townsend in de Trix zijn geweest dat hij daar bevestigd zou hebben dat hij op Graspop staat. Iemand hier die daar meer van weet?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.218
4.375
Rockbeer wrote:
Green Day heeft al een stadiontour met Fall Out Boy en Weezer met ook een halte in het Koning Boudewijn Stadion, uit mijn hoofd. Hier hebben we onze gegronde reden van de bewering dat Green Day niet op Graspop staat meteen te pakken.

Ik vraag me overigens af of bezoekers aan metalfestivals wel zitten te wachten op de grote ‘hey-ho’-show van Billie Joe Armstrong.

Sportpaleis, maar was wel in minuten uitverkocht. Laat ons dus stellen dat green day wel degelijk nog altijd een grote aanhang heeft. Misschien in de toekomst ooit eens maar het zal zeker dit jaar niet zijn

Maar toch niet op Graspop?
Boeken van Green Day zou echt een blamage zijn.
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Het boeken van Green Day als headliner van een Graspop-dag zou een originele en verfrissende keuze zijn (net als bijvoorbeeld Foo Fighters, Tool, Queens Of The Stone Age, Muse of zelfs, na vijftien jaar, eindelijk weer System Of A Down).

Maar we praten hier over de organisatoren van de Graspop Metal Meeting, dus dat gaat niet gebeuren. Het boeken van een Deftones of The Offspring een paar plaatsjes onder de hoofdact kan tegenwoordig gelukkig al wel, maar als headliner durven ze dat niet aan danwel willen ze er het benodigde geld niet voor op tafel leggen (mits de desbetreffende bands überhaupt op een metal meeting willen staan natuurlijk).

Als de organisatie van Graspop een Rammstein of Guns N' Roses (met Slash en Duff) alleen kan krijgen in een jaar dat Werchter ze niet wil hebben (omdat ze daar het jaar er voor al speelden) en Graspop darrdoor waarschijnlijk een lagere gage kan bedingen, dan zie ik ze voorlopig zeker geen Green Day, Foo Fighters en dergelijke binnenhalen.

Graspop gebruikt gewoon liever de tienstrippenkaarten voor acts als Iron Maiden, Judas Priest, Ozzy Osbourne, Slipknot en (tot dit jaar) Volbeat dan dat ze eens een keertje wat meer (financiële) risico durven nemen. Die conclusie kun je onderhand toch wel trekken. Al zal Aerosmith vast niet goedkoop zijn (en is het een prima band), maar het is wel weer het reeds eerder beproefde recept en de veilige keuze.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken