Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Het feit dat er op de vrijdag al 31 bands staan is wel even schrikken, ik blijf toch hopen dat die ms2 afsluiter er nog gaat komen.
Heaven Shall Burn en Powerwolf wil ik allebij wel graag zien maar ik zie deze bands niet echt op deze positie staan.
Verder zal ik me overdag niet vervelen, ik vind het programma van de vrijdag nog best wel aardig eigenlijk. Het zijn gewoon de grote namen die ontbreken.
Maar alle bands die vlak onder Faith No More staan (de eerste 6 in ieder geval) wil ik eigenlijk wel zien.
Hopelijk komt er een leuk alternatief in de Marquee tijdens FNM, Zoals Heaven Shall burn of Alestorm
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Het vreemde is dat de vrijdag de meeste bands op mijn must see lijst staan: wage war, crystal lake, periphery,northlane, enter shikari, babymetal, alestorm, heaven shall burn

maar de grote namen om de dag te dragen zijn er gewoon niet. Als ik powerwolf en heaven shall burn zie en naar die zondag kijk dan komen die zelfs nog niet in de lijst met logo's terecht.

Denk dat dit ook een reden was voor de poster niet te releasen, zodat het niet duidelijk ging worden hoe zwak die vrijdag is.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
blijkbaar is mijn bericht weg? Bij deze nog eens dan:

Het vreemde is dat de vrijdag de meeste bands op mijn must see lijst staan: wage war, crystal lake, periphery,northlane, enter shikari, babymetal, alestorm, heaven shall burn

maar de grote namen om de dag te dragen zijn er gewoon niet. Als ik powerwolf en heaven shall burn zie en naar die zondag kijk dan komen die zelfs nog niet in de lijst met logo's terecht.

Denk dat dit ook een reden was voor de poster niet te releasen, zodat het niet duidelijk ging worden hoe zwak die vrijdag is.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Ja vrijdag is ondanks gebrek aan grote namen toch wel een lekkere dag hoor. Ik verwacht aardig heen en weer te rennen tussen de tenten en weinig mainstage te zien die dag. Op mijn must see lijst staan namelijk:
Our survival depends on us
Wage war
Periphery
Nortlane!!!
Dool!!!!
High on Fire
Ghaals Wyrd
Fields of the Nephilim
Paradise Lost
The Hu
Heaven Hall Burn
Powerwolf en Alestorm als het uitkomt.

Kortom een heerlikk dagje!
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
297
80
grappig dat iedereen de vrijdag minder vind. Ik vind alleen de headliner niet veel maar voor de rest een top dag.
Ik vind juist de zaterdag helemaal niets. Zo zie je maar: smaken verschillen.

 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Ja vrijdag is ondanks gebrek aan grote namen toch wel een lekkere dag hoor. Ik verwacht aardig heen en weer te rennen tussen de tenten en weinig mainstage te zien die dag. Op mijn must see lijst staan namelijk:
Our survival depends on us
Wage war
Periphery
Nortlane!!!
Dool!!!!
High on Fire
Ghaals Wyrd
Fields of the Nephilim
Paradise Lost
The Hu
Heaven Hall Burn
Powerwolf en Alestorm als het uitkomt.

Kortom een heerlikk dagje!

als ik zo jou smaak zie zou ik toch maar aanraden om crystal lake te gaan zien, deathcore met een klein beetje electro invloeden van japan en ik vermoed dat ze de energie van crossfaith hebben overgenomen
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Er staan heel veel goeie bands, maar ik vind toch wel dat het qua grote namen een pak minder is dan vorige jaren. Zoals ook gezegd: net op een editie met 4 dagen is dat dan ook pijnlijk duidelijk. Voor sommigen is die vrijdag wel leuk qua kleinere namen, en op zich heb je gewoon een volle festivaldag, dus dat is voor discussie vatbaar. Maar die donderdag werd volgens mij toch echt aangekondigd als een volwaardige festivaldag, dan kan je je daar toch echt vragen gaan bij stellen.

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Okay, ik heb van de afgelopen reacties twee dingen geleerd:

1. Ik heb wat huiswerk wat betreft de vrijdag bands beter beluisteren, wat een enthousiasme hier
2. Die festileaks meeting gaat inderdaad lastig worden op vrijdag haha

Toch maar gewoond de officiële timetable afwachten dan, zien we vanzelf waar er gaatjes vallen.
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
226
369
Ik vind het stiekem wel leuk om te lezen dat er toch veel mensen zijn die veel willen zien op de vrijdag. Hoewel op de poster de vrijdag minder lijkt dan de andere dagen heb ik namelijk denk ik de meeste bands die ik wil zien op die dag haha.

Wat betreft de donderdag, het is een beetje jammer dat ze het hebben aangekondigd als volledige festivaldag terwijl dat het duidelijk niet gaat zijn. Over waarom ik in mn clashfinder alle stages pas vanaf 14:00 laat beginnen: dat is puur vanwege het aantal aangekondigde bands. Ik las op de site dat het hoofdterrein die donderdag pas om 14:00 open gaat. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens weet of dat alleen het gebied bij de main stages is of het hele festivalterrein, maar op het moment zie ik gewoon nog niet genoeg namen om de andere stages wel eerder te laten beginnen, tenzij er bands zijn die significant langer gaan spelen dan normaal (zoals guns n roses in 2018).
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Ik had zelf voor vrijdag eigenlijk alleen High on Fire en Dool op mn must-see lijstje staan, naar aanleiding van respectievelijk Matt Pike van Sleep kennen en de geweldige show twee jaar terug. The Hu, Gaals Wyrd en Faith No More ook wel nieuwsgierig naar, maar kijk er niet enorm naar uit ofzo. Verder zegt het mij toch allemaal bijzonder weinig die dag. Behalve dan dus alle comedy metal die ik de puber versie van mij geweldig vond (met name Alestorm en Powerwolf).
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Voor degenen die vinden dat er weinig grote bands zijn: alle oudjes gaan op pensioen, binnen 5 of 10 jaar zijn line-ups met bands zoals Alestorm en Powerwolf als grote namen schering en inslag. Een festival moet uiteindelijk ook evolueren, je kan niet steeds dezelfde oude zakken uitnodigen. Ik vind het plezant dat pakweg Heaven Shall Burn en Mastodon de grote namen zijn, maar om daar dan €+100 euro per dag voor te vragen, vind ik dan weer een beetje overdreven.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Voor degenen die vinden dat er weinig grote bands zijn: alle oudjes gaan op pensioen, binnen 5 of 10 jaar zijn line-ups met bands zoals Alestorm en Powerwolf als grote namen schering en inslag. Een festival moet uiteindelijk ook evolueren, je kan niet steeds dezelfde oude zakken uitnodigen. Ik vind het plezant dat pakweg Heaven Shall Burn en Mastodon de grote namen zijn, maar om daar dan €+100 euro per dag voor te vragen, vind ik dan weer een beetje overdreven.

Ik denk niet dat het hier over oudjes gaat, zie je ook op de andere dagen. deftones, disturbed, the offspring, alter bridge, mastodon etc zijn toch niet echt oude bands, maar zijn wel allemaal groter dan powerwolf en heaven shall burn wat mij betreft.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
TettenVogel wrote:
Voor degenen die vinden dat er weinig grote bands zijn: alle oudjes gaan op pensioen, binnen 5 of 10 jaar zijn line-ups met bands zoals Alestorm en Powerwolf als grote namen schering en inslag. Een festival moet uiteindelijk ook evolueren, je kan niet steeds dezelfde oude zakken uitnodigen. Ik vind het plezant dat pakweg Heaven Shall Burn en Mastodon de grote namen zijn, maar om daar dan €+100 euro per dag voor te vragen, vind ik dan weer een beetje overdreven.

Ik denk niet dat het hier over oudjes gaat, zie je ook op de andere dagen. deftones, disturbed, the offspring, alter bridge, mastodon etc zijn toch niet echt oude bands, maar zijn wel allemaal groter dan powerwolf en heaven shall burn wat mij betreft.
De "jongere" headliners missen gewoon echt dit jaar.
Als we kijken naar de posters van voorgaande jaren:
Sabaton, Within Temptation, Nightwish, Slipknot, Volbeat, In Flames, Parkway Drive, Lamb of God, Avenged sevenfold (niet al deze namen zijn even groot uiteraard, maar stonden wel ergens aan de bovenkant van de affiche de afgelopen jaren) Dit jaar staat alleen Korn er, van de headliners (ms2 afsluiter tel ik even mee als headliner) die niet bijna met pensioen gaan.
Ik ga me prima vermaken dit jaar hoor maar als ik 100% naar headliners kijk blijft het gewoon niet iets om vrolijk van te worden in mijn mening
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Ik snap wat je bedoeld met jongeren. Maar moest lachen toen ik daar Slipknot en NIghwish tussen zie staan. Stiekem ook best wel confronterend voor de metal scene.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Ik snap wat je bedoeld met jongeren. Maar moest lachen toen ik daar Slipknot en NIghwish tussen zie staan. Stiekem ook best wel confronterend voor de metal scene.
Ach ja als je kijkt naar de leeftijd van Judas Priest, Aerosmith, Iron Maiden, Deep Purple dan is eigenlijk alles jong.
Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van die band in de 60, richting de 70 en 2 van deze 4 bands vieren dan ook gewoon het 50 jarig bestaan van de band...

De vraag die men natuurlijk ieder jaar weer stelt is: Wie gaan deze bands vervangen? En ik denk graspop zelf het ook nog niet helemaal weet.
Maar ik denk dat mijn lijstje hierboven een aardig begin is in ieder geval

EDIT: Er ontbreken natuurlijk nog erg veel bands in dit lijstje, ik wil zeker niet zeggen dat deze compleet is. Ik heb gewoon puur gekeken naar de bovenkant van de affiche van de afgelopen paar jaar
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
TettenVogel wrote:
Zo’n kalme vrijdag zorgt wel voor ruimte voor een Festileaks meeting.

My thoughts exactly! Maar blijkbaar zijn er hier enkele enthousiastelingen die zelfs dan een druk programma denken te gaan hebben
1f606.svg
'Denken'?? Dat weet ik wel zeker! :lol: :wink:
De vrijdag wordt voor mij met afstand de drukste dag..

Must-sees:
Alestorm
Babymetal
Battle Beast
Dool
Faith No More
Fields Of The Nephilim
Killing Joke
Paradise Lost
Powerwolf
Steel Panther
The Hu

Graag zien:
British Lion
Enter Shikari
High On Fire
John Garcia & The Band Of Gold
Our Survival Depends On Us
Wednesday 13

Dat is al ruim meer dan de helft van het programma die dag, en dan zijn er nog heel wat bands waar ik best graag een kijkje had willen nemen (Gaahls Wyrd, Tempt, Periphery, meerdere metalcore-bands), maar dat zal welhaast onmogelijk worden..

Ik begrijp dat objectief gezien die dag nog wel een of enkele grote namen erbij zou mogen hebben (hoewel dat voor mij persoonlijk eerlijk gezegd niet eens nodig is, wordt alleen maar drukker dan :wink: ).
Maar zoveel plek is er helaas niet meer, met al 31 bands aangekondigd.
Afgaande op het gebruikelijke aantal bands per podium (6 op MS1, 6 op MS2, 8 in Marquee, 7 in MD, 5 op JS, 32 totaal) zou je nog maar één naam erbij verwachten (hoewel er ook wel eens 31 of 33 bands op een dag staan).
Dat zou dus nog die ene klapper kunnen zijn, zoals Nightwish, wat imho de dag in een klap 'compleet' zou maken.
Maar het zou net zo goed ook nog een wat kleinere naam kunnen zijn, of een zwaardere/donkere Marquee-naam.

Qua podium-indeling verwacht ik ongeveer het volgende (volgorde puur afgaande op positie op de poster, kan en zal zeker afwijken):

Main Stages:
Faith No More
Powerwolf
Heaven Shall Burn
Alestorm
Rival Sons
Steel Panther
Babymetal
Killing Joke
Battle Beast
British Lion
Tempt

Marquee:
The Hu
Paradise Lost
Sacred Reich
M.O.D.
Gaahls Wyrd
Suicide Silence
Heathen
Our Survival Depends On Us

Metal Dome:
John Garcia & The Band Of Gold
Fields Of The Nephilim
High On Fire
Dool
Periphery
Wednesday 13
Cemetery Sun

Jupiler Stage:
Enter Shikari
Chelsea Grin
Northlane
Crystal Lake
Wage War

 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Staan er eindelijk wat jongere bands hoog op de poster, is het weer niet goed :p
Zie het gewoon als een experiment, kijken hoe t gaat met de jonge bands. Kan Graspop verder ook niet veel aan doen, dat het net de verkeerde jonge bands zijn voor de meeste mensen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Staan er eindelijk wat jongere bands hoog op de poster, is het weer niet goed ?
Zie het gewoon als een experiment, kijken hoe t gaat met de jonge bands. Kan Graspop verder ook niet veel aan doen, dat het net de verkeerde jonge bands zijn voor de meeste mensen.

Ja juist wel, zij zijn de enigen die daar wat aan kunnen doen. Beetje opletten welke act je waar zet, en wat voor beeld dat geeft aan je bezoekers, is toch precies wat die boekers horen te doen? Met pakweg Mastodon, Disturbed en Deftones onder FNM in plaats van de huidige "grote" namen had je al een heel ander beeld gehad, over precies dezelfde namen op het totale affiche. En dan een Alestorm en een Powerwolf op andere dagen parkeren. Had prima gekund.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Staan er eindelijk wat jongere bands hoog op de poster, is het weer niet goed
1f61b.svg

Zie het gewoon als een experiment, kijken hoe t gaat met de jonge bands. Kan Graspop verder ook niet veel aan doen, dat het net de verkeerde jonge bands zijn voor de meeste mensen.
Mee eens, laat die bands zich maar eens bewijzen.
Vorig jaar deed Alcatraz dat met Avatar, en dat pakte heel goed uit!
Het publiek was zeer enthousiast en deed goed mee, mooie visuele show, het 'voelde' voor mij gewoon als een echte headliner. :)
Datzelfde zou ook kunnen met Alestorm of Powerwolf, volgens mij zouden die goed tot hun recht komen als afsluiter in het donker.

Wat het hoge 'humor-' of 'puber'-gehalte betreft, dat vind ik persoonlijk juist een verademing. Voor mij hoeft metal absoluut niet altijd zwaar, serieus, moeilijk, snoeihard, technisch en/of donker te zijn. Soms wil je gewoon een lekker, luchtig feestje! :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken