Muse is echt een no go! Al helemaal met de bagger die ze de laatste albums door ons strot duwen.
Als die geboekt worden op graspop, dan ga ik toch andere oorden beginnen opzoeken. Dan trekken ze het festival compleet uit zijn bestaansreden.
Dat kan je toch echt niet vergelijken met de classic rock acts, glam rock / metal, of de symfonische metal van Within Temptation (want ja hoor, ondanks haar zachte, warme stemtimbre is dat waar ze absoluut onder vallen).
Ik snap de idee ook niet dat er onvoldoende headliners beschikbaar zouden zijn die wel binnen de lijnen van graspop passen. Waar haal je dat vandaan? Puur omdat Slayer, Ozzy en Kiss ermee stoppen? Er was dit jaar een editie met zoveel bands die hoge posities konden innemen en die ergens tussen 16u en 19u geplaatst werden. Gebrek zou ik allerminst aanhalen.
Wat wel gaat gebeuren is dat er stilaan bands doorgroeien tot headliners (zoals in het verleden reeds met Sabaton en Volbeat is gebeurd) en met die nieuwere bands heb je veel meer die genreverdeeldheid. Waar pakweg 80% van de metalheads de status van Slayer, Iron Maiden, Black Sabbath etc. respecteert, halen die jongere headliners max. de helft van het volk over. De "haat" tov een Sabaton, Slipknot, WT, Parkway Drive etc. is vele malen hoger. Maar met een goede balans tussen de podia & dagen en met een sterk dagrprogramma, zie je aan de voorbije jaren dat dat wel perfect kan. Zo hoef je je als festival echt niet te vergrijpen aan commerciële rockbands.
Dat gezegd zijnde vind ik de Foo's vele malen beter dan bands als Ghost en (zeker de recente) Volbeat. Ben ik ook groot fan van Pearl Jam - die ik Graspop dan idd nog eerder zie boeken gezien hun grunge boekingen de laatste jaren, met Alice in Chains, Stone Temple Pilots, Soundgarden. Daar lijkt vooral het prijskaartje tussen voorgenoemde in een tent / in de namiddag te kunnen zetten, of Pearl Jam moeten laten headlinen de grote (terechte) barrière.
Voor mij mag Graspop zich eerder richten op 'zoveel mogelijk subgenres van metal vertegenwoordigen om daar al het volk over de lijn te trekken' en niet zozeer 'genoeg rock tussen plaatsen om die rockliefhebbers die nu en dan metal kunnen appreciëren over de lijn te trekken'. Maar de inmenging van LiveNation toont zich jammer genoeg meer in dat 2e.