Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Blijkbaar gaan Five Finger Death Punch, Megadeth en Bad Wolves met elkaar touren begin volgend jaar. De eerste twee kunnen we wel met potlood opschrijven voor hoge mainstage spots. Bad Wolves zie ik nog wel een keer terugkomen met een plekje hoger, dit keer misschien laat op de dag op Jupiler Stage? Lijkt me toch wel een tof feestje daar. Megadeath zeker ook welkom. FFDP ben ik wat op afgeknapt, live maken die het voor mij toch niet waar, met name vanwege de zanger.

Blijf dit een vreemde combinatie vinden, maar denk dat dit wel een goede invloed zal hebben op de populariteit van beide bands
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
misschien Incubus langzaamaan opschrijven voor een spot in 2020?

morgen nieuw werk?
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.508
3.001
Ik zie Incubus dan eerder zoals een paar jaar geleden in een pakketje met Muse belanden...
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.508
3.001
Nu ik dit zeg, bedenk ik dat Muse op GMM niet eens zo heel ongeloofwaardig meer is. Met Within Temptation, Scorpions en nog meer van dit soort bands kan het maar zo. En in 2019 stond Muse natuurlijk al op Werchter.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Nu ik dit zeg, bedenk ik dat Muse op GMM niet eens zo heel ongeloofwaardig meer is. Met Within Temptation, Scorpions en nog meer van dit soort bands kan het maar zo. En in 2019 stond Muse natuurlijk al op Werchter.

Nah. Dat gesprek hadden we hier al eerder maar dan over Foo Fighters geloof ik. Voor mij drijven die bands echt teveel af van de metal en nemen daarmee ook ee heel ander publiek mee. Zou ik zelf erg zonde vinden. Geef Muse maar een eigen Werchter event.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik zou Muse op Graspop toch best wel gaaf vinden, vooral als ze dan een show spelen met wat ouder (heftiger) materiaal, als ze dat vantevoren aankondigen zullen ze waarschijnlijk minder meer 'mainstream' fans meenemen en meer de wat oudere fans meenemen en ook het Graspop publiek beter aanspreken. Ik zou helemaal voor zijn, maar ik begrijp ook zeker de tegenargumenten
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Muse en Foo Fighters hebben ook al Download festival's gespeeld.
Behalve Foo's op Download UK.

Het is niet voor de handliggend uiteraard. Maar stel er is te beperkte keuze aan sterke headliners, dan zijn ze goed om als optie te hebben. Zeker als ze al vaker op RW hebben gestaan is een keer Graspop zeker geen zonde... Maar ook zeker vernieuwend.
Zo ook dat op Hellfest en Download, op forums, regelmatig de optie Pearl Jam aangekaart word. Het is Grunge, een rock stroming...
Waarom geen Grunge op Graspop, lijkt me best te kunnen.

Dus, ik zie het argument voor ‘mainstream’ fans wel als een goed "voor" argument ook.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.665
1.189
Die Antwoord heeft ook al op Download gestaan als ik me niet vergis? Kan je je de shitstorm aan reacties al voorstellen als Graspop die aankondigt...

Muse en Foo Fighters zullen nooit op Graspop staan, die zijn veel te braaf. Als ze dan toch "commercieler" zouden gaan zie ik dan nog eerder een Pearl Jam, Queens Of The Stone Age of The Who ofzo komen.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.271
Muse is echt een no go! Al helemaal met de bagger die ze de laatste albums door ons strot duwen.
Als die geboekt worden op graspop, dan ga ik toch andere oorden beginnen opzoeken. Dan trekken ze het festival compleet uit zijn bestaansreden.
Dat kan je toch echt niet vergelijken met de classic rock acts, glam rock / metal, of de symfonische metal van Within Temptation (want ja hoor, ondanks haar zachte, warme stemtimbre is dat waar ze absoluut onder vallen).

Ik snap de idee ook niet dat er onvoldoende headliners beschikbaar zouden zijn die wel binnen de lijnen van graspop passen. Waar haal je dat vandaan? Puur omdat Slayer, Ozzy en Kiss ermee stoppen? Er was dit jaar een editie met zoveel bands die hoge posities konden innemen en die ergens tussen 16u en 19u geplaatst werden. Gebrek zou ik allerminst aanhalen.

Wat wel gaat gebeuren is dat er stilaan bands doorgroeien tot headliners (zoals in het verleden reeds met Sabaton en Volbeat is gebeurd) en met die nieuwere bands heb je veel meer die genreverdeeldheid. Waar pakweg 80% van de metalheads de status van Slayer, Iron Maiden, Black Sabbath etc. respecteert, halen die jongere headliners max. de helft van het volk over. De "haat" tov een Sabaton, Slipknot, WT, Parkway Drive etc. is vele malen hoger. Maar met een goede balans tussen de podia & dagen en met een sterk dagrprogramma, zie je aan de voorbije jaren dat dat wel perfect kan. Zo hoef je je als festival echt niet te vergrijpen aan commerciële rockbands.

Dat gezegd zijnde vind ik de Foo's vele malen beter dan bands als Ghost en (zeker de recente) Volbeat. Ben ik ook groot fan van Pearl Jam - die ik Graspop dan idd nog eerder zie boeken gezien hun grunge boekingen de laatste jaren, met Alice in Chains, Stone Temple Pilots, Soundgarden. Daar lijkt vooral het prijskaartje tussen voorgenoemde in een tent / in de namiddag te kunnen zetten, of Pearl Jam moeten laten headlinen de grote (terechte) barrière.

Voor mij mag Graspop zich eerder richten op 'zoveel mogelijk subgenres van metal vertegenwoordigen om daar al het volk over de lijn te trekken' en niet zozeer 'genoeg rock tussen plaatsen om die rockliefhebbers die nu en dan metal kunnen appreciëren over de lijn te trekken'. Maar de inmenging van LiveNation toont zich jammer genoeg meer in dat 2e.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.508
3.001
Ben het grotendeels eens met de bijdrage van nikita. Al wil ik wel aangeven dat ik van mening ben dat Volbeat tegenwoordig een behoorlijk saaie bedoening is. Ze spelen zonder enige pit op de stage en ze spelen alles op een veilige manier.

Ik verwacht dat Muse veel meer energie kan en wil brengen op het podium, zeker als ze Showbiz uit het stof halen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.659
7.416
[video]https://www.youtube.com/watch?v=81Qc-_WtNQk[/video]

nieuwe single van Airbourne vandaag uit. Album op 25 oktober.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Denk dat we dit dan ook al op de lijst kunnen zetten. Alhoewel ik deze single niks spannends vindt maar voor mij klinken alle airbourne nummers dan ook hetzelfde.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.508
3.001
Airbourne haha. Dat is nou eens een band die nu net zo speelt als dat ze 10 jaar geleden deden. En die dat over 10 jaar ook nog steeds doen.

Op Pukkelpop weer het gebruikelijke patroon: die zanger gaat op de schouders van een brede beveiliger de security-ruimte in, die zanger gooit 328 biertjes het publiek in en probeert mensen die op de schouders worden gedragen ze te laten vangen. Neemt niet weg dat het altijd gewoon goed is en superleuk om overdag op de Main Stage erbij te hebben.
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
296
80
Er zijn meer bands die vaak min of meer het zelfde doen. Dat krijg je als je veel naar optredens gaat kijken. Dan weet je het op een gegeven moment wel. Maar het is en blijft toch altijd wel vermakelijk met airbourne
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
killswitch engage heeft met hun nieuwe plaat precies terug een hit te pakken, zie dit ook weer terug op de mainstage staan.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Blijkbaar gaan Five Finger Death Punch, Megadeth en Bad Wolves met elkaar touren begin volgend jaar. De eerste twee kunnen we wel met potlood opschrijven voor hoge mainstage spots. Bad Wolves zie ik nog wel een keer terugkomen met een plekje hoger, dit keer misschien laat op de dag op Jupiler Stage? Lijkt me toch wel een tof feestje daar. Megadeath zeker ook welkom. FFDP ben ik wat op afgeknapt, live maken die het voor mij toch niet waar, met name vanwege de zanger.

Megadeth? Dave Mustaine had toch keelkanker?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
headliners die 2 jaar na elkaar spelen is wel al meer gebeurd, denk maar aan alice cooper 2003-2004,iron maiden 2007-2008, dan hebben we ook twisted sister 2012-2013 en slipknot 2004-2005 die hadden 2 jaar na elkaar gespeeld waarbij beiden dan op de 2e datum headliner waren. ik zie het dus niet geheel onmogelijk dat slipknot gewoon 2 jaar na elkaar komt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken