Leuk om de ervaringen van anderen te lezen. Ook ik heb weer genoten van graspop. Het was mijn derde keer en het was weer een feestje!
Donderdagavond aangekomen, tent opgezet en toen naar Brides Of Lucifer geweest, zodat ik vrijdag beetje vooraan kon komen bij Rammstein. Ik vond Brides Of Lucifer erg vet om gezien te hebben, al had de zang van mij wat harder gemogen, was afentoe erg slecht te horen.
Vrijdag:
rustig op gang gekomen, eerst eventjes op en neer met de gratis shuttlebus (geweldig geregeld!) naar Dessel, om in de supermarkt wat voorraad te kopen voor op de camping. Als eerst naar Battle Beast geweest. Ik kende het niet echt, maar die vrouw heeft me een strot! Muziek vond ik erg leuk. Daarna in de Metal Dome een stukje Psychotic Waltz gepakt, Black Star Rider vanaf achter op het veld gekeken en Prong weer gekeken in de Metal Dome. Ik kende alle 3 deze bands niet echt, maar was wel lekkere muziek.
Na Prong naar voren gegaan bij MS2, zodat we vooraan konden staan bij Epica. Heel chill dat we vanaf die plek ook Dee Snider heel goed konden zien. Dee Snider maakt van al zijn optredens een feestje en dat was het dit keer weer, die man krijgt zn publiek heel goed mee. Erg leuk optreden, weer lekker veel We're not gonna take it geblered.
Epica, een band waar ik zelf groot fan van ben, was weer goed in vorm. Vet optreden, lekkere moshpits en heerlijk veel energie!
Klein stukje Tarja gezien in de MArque, maar greep me niet zo, hierna naar Europe geluisterd zittend op het gras.
Emperor vond ik persoonlijk niet zo, maar was wel oke om een keer gezien te hebben. Geprobeerd vooraan te komen bij Rammstein, maar het was erg druk. Gelukkig de show wel goed meegekregen. Erg vet, erg veel vuur, veel spektakel en vuurwerk. TOP!
Zaterdag:
Weer rustig op gang gekomen, om 14 uur bij Rhapsody in het gras gaan zitten om het van afstandje te bekijken. Vond het erg leuke muziek, ik hou wel van powermetal.
Architects vond ik ook wel leuk, maar niet zo bijzonder. Hierna de moeilijke keuze moeten maken tussen Danko Jones en Devin Townsend, ben voor Devin gegaan en heb er geen spijt van gehad. Wat heeft die man een stem en wat zet die een leuke show neer, echt van genoten!
Hierna eventjes 2 uurtjes rustig aan gedaan, een shitload aan bekertjes verzameld (gaat erg snel als je in de marquee verzamelt net na een optreden) en daardoor erg vaak in de botsautos gekund met mn vrienden, was lachen. Ook het reuzenrad is leuk om een keer in geweest te zijn, erg mooi uitzicht over het terrein. Leuk dat je dat met bekertjes kunt winnen.
A Day To Remember vond ik leuk, van een afstandje bekeken, goede show. Hierna vooraan bij Alter Bridge, een van mijn favoriete bands. Was een erg gaaf optreden, Blackbird is inderdaad prachtig, alle nummers mee kunnen zingen. Vriend van me heeft nog een plectrum van ze gevangen.
Five Finger Death Punch, ik keek er beetje tegenop, is ook een grote favoriet van me, maar ik was bang dat het zonder de zanger een stuk minder zou zijn. Toch maar naar voren gegaan en het viel niet tegen. Deze zanger deed het echt geweldig en ik heb heel erg genoten. Lekker energiek publiek ook, veel crowdsurfers en moshpits, heel lekker optreden. Uiteindelijk heeft mn broertje nog een drumstokje gevangen, dus dat maakte het nog mooier.
Deep purple gekeken vanaf een afstandje, was leuk, maar erg veel orgelsolo's tussendoor, waar ik me een beetje aan stoorde.
Als afsluiter was In Flames erg vet, net voor de laatste nummers naar de tent gegaan, om de drukte voor te zijn.
Zondag:
Veel te warm, gelukkig drinkflesjes met dop mee naar binnen gekregen, waardoor we water mee konden nemen naar de optredens.
Ugly Kid Joe: van afstandje bekeken, was wel leuk. Leuk dat ze de zangeres van Evanescence een nummer mee lieten zingen.
Alestorm: Een waar feestje, goed optreden, iedereen deed enthousiast mee.
Airbourne: Lekkere hard rock, leuk optreden.
Hierna weer eventjes bekertjes geraapt en botsautos geweest
Steel Panther: Leuke show, maar wel beetje vieze mannen hoor. Ik weet dat het bij de show hoort, maar wordt er toch niet echt vrolijk van als ik zie hoe onrespectvol ze over vrouwen praten. Maar verder wel catchy nummers.
Mastodon speelde een strakke, goede show.
Evanescence: We stonden erg vooraan, omdat mn broertje groot fan van ze is. Ik vond het persoonlijk een beetje tegenvallen, maar dit was deels doordat het zo bloedverziekend heet was. Het publiek deed erg weinig, maar ik had zelf ook erg weinig energie om te bewegen. Volgens mij hadden ze dit zelf ook door, de zangeres maakte ook 2 keer een opmerking over de zon. Ze speelden wel goed, maar vond er dus een beetje weinig energie in zitten en vond de bas te hard staan, waardoor je de rest minder goed kon horen.
Hierna 2 nummers van Rob Zombie gezien, was wel lachen, om daarna naar Opeth te gaan.
Opeth was erg goed. Die zanger kan zo kraakhelder en mooi zingen, om vervolgens heerlijk diep te grunten, om daarna weer een heel rustige muzikale passage te hebben. Wel jammer dat de rustige stukken wat ruw werden verstoord door de harde bastonen van rob zombie op de mainstage.
Sum41: Ze stonden op de kleinste stage, maar wat was het een feestje! Qua hoeveelheid mensen hadden ze makkelijk op de mainstage kunnen spelen, maar het was leuk dat ze nu in het donker speelden. Het hele veld stond nu vol, en van voor tot achter werd enthousiast meegedaan. Dit was juist heel gezellig en knus doordat ze op dit kleine podium stonden. Ik vond het zeer geslaagd.
Laatste nummers van Scorpions nog gezien, wel leuk om mee te zingen, maar zijn beetje oude mannetjes die niet meer zo energiek zijn.
Sabaton: Wat een knallende en geweldige afsluiter van het festival. Echt een super energiek optreden, met vuur en kanonnen, zoals we van ze gewend zijn. Strak, humoristisch, mooie beelden, top show! Echt van genoten.
Het vuurwerk aan het eind van het festival is ook altijd erg mooi, mag ook even genoemd worden.
Conclusie: Erg geslaagd weekend gehad! Was weer super. Zondag erg warm, maar we hebben het overleefd. Ook de security vond ik erg gezellig en behulpzaam.
Top 6:
1. Sabaton
2. Sum41
3. Alter Bridge
4. Five Finger Death Punch
5. Epica
6. Rammstein