Gehoorbescherming/oordoppen

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
210
183
Mijn tinnitus is dus wel begonnen bij een avond waar ik een aantal keer met mijn oortjes zat te kloten en ze uit en in zat te doen. Daarbij moet ik wel zeggen, dit was op een hardstyle feest in het Gelredome, dus zeker geen rustig openluchtconcert. En dit waren ook nog universele oortjes. Maar ik kan zeker wel iedereen aanbevelen om ze gewoon in te houden. Als je ze uitdoet krijgen je oren denk ik ook een plotse flinke klap. En ik denk ook dat als je ze dan weer in doet, dat het geluid voor je gevoel weer zoveel zachter staat. Draagt denk ik ook niet bij aan je beleving.

Mijne hebben dus gemiddeld 23dB demping, maar ik hoor mensen altijd nog wel meezingen. Misschien omdat ik het simpelweg niet gewend ben om zonder oortjes bij een meezingconcert te staan, maar ik heb daar eigenlijk geen last van.
 

dblauw

Campingartiest
28 nov 2023
94
98
Hoe kijken jullie aan tegen niet-custom oordoppen? Zijn daar goeie van? Ik heb 2x eerder op maat gemaakte oordoppen gehad, maar beide keren na een tijd verloren en vind het een beetje een duur grapje om elke keer nieuwe te laten maken.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.026
3.706
Hoe kijken jullie aan tegen niet-custom oordoppen? Zijn daar goeie van? Ik heb 2x eerder op maat gemaakte oordoppen gehad, maar beide keren na een tijd verloren en vind het een beetje een duur grapje om elke keer nieuwe te laten maken.
Mijn advies is om ze niet kwijt te raken 😅
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
In principe ga ik altijd wel prima op die standaard plugjes, vooral met concerten vind ik het wel ok. Maar met de nodige feestjes waar je af en toe naar buiten gaat oid, is het kut om die dingen telkens uit en in te doen. Daarbij zijn die plugs ook gewoon niet zo comfortable.

Ik ga binnenkort even een afspraakje maken bij Schoonenberg
 

Ceeweb

Campingartiest
1 jun 2023
89
166
Op vlak van non-custom oordoppen hoor ik tegenwoordig redelijke goede reviews over Loop Earplugs. (en niet alleen omdat ze er mooier uitzien, maar ook qua demping en comfort)
 
  • Leuk
Waarderingen: dblauw

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Hoe kijken jullie aan tegen niet-custom oordoppen? Zijn daar goeie van? Ik heb 2x eerder op maat gemaakte oordoppen gehad, maar beide keren na een tijd verloren en vind het een beetje een duur grapje om elke keer nieuwe te laten maken.
Dit ligt ook wel aan je gehoorgang; voor sommige mensen sluiten de non-custom oordoppen goed af en irriteren ze niet, maar voor andere mensen sluiten ze helemaal niet goed af en filteren ze dus minder dan op de verpakking staat. Het is goed om je te beseffen dat je gehoorgang niet stopt met veranderen, dus wat nu zo is hoeft over 10 jaar niet meer zo te zijn.

Net als hierboven hoor ik ook goede dingen over Loop-oordoppen.
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: dblauw en Fluxion

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
967
1.005
Op vlak van non-custom oordoppen hoor ik tegenwoordig redelijke goede reviews over Loop Earplugs. (en niet alleen omdat ze er mooier uitzien, maar ook qua demping en comfort)
Die zitten dus op dit eigenste moment in mijn brievenbus en probeer ik vanavond uit bij Roisin Murphy. ;)
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Heb meerdere sets van de Thone M1 universele oordoppen versleten dan wel kwijt geraakt. Vind deze zeker aan te raden als je niet teveel geld kwijt wilt zijn of snel oordoppen kwijt raakt. Relatief goede fit en 23 db demping met filter dat achtergrondgeluiden en ruis wegneemt.

Zit ook te kijken naar oordoppen op maat, interessant topic.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.985
565
Heb nu een tijdje de Loop plugs en die bevallen prima. Demping (18db) is ok en draagcomfort is erg fijn. Moet wel zeggen dat ik nooit custom earplugs heb gehad, dus ik kan ze daar niet mee vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

BamischijfMetMayo

Playlistbediener
4 jan 2024
14
4
Ik had zelf mindere ervaring met Loops. Voor mij filterde ze te weinig laag weg en te veel zang. Ik heb allerlei tips geprobeerd om het te verhelpen, maar uiteindelijk werkte ze net goed als pluggers. Ik heb nu via schonenberg op maat gemaakte(met 15 db demping), echt gigantisch veel beter dan die standaard dingen.

Het grootste nadeel van goede oordoppen is dat je ineens echt heel erg veel last krijgt van de hollandse ziekte.
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
366
296
Bedankt voor de tip, meteen een afspraak gemaakt voor volgende week aangezien mijn standaard doppen het na een tijd intensief gebruik het wat aan het aflaten zijn.
Hier ook, net een afspraak gemaakt :)
Ben zelf een drummer en ik merk dat ik mijn universele gehoorbescherming minder gebruik dan zou moeten, vooral omdat het niet fijn zit en klinkt.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
967
1.005
Ben trouwens zeer te spreken over de universele Loop Experience earplugs die ik voor het eerst uitprobeerde.

Geluid was top en deze zaten ook echt heel comfortabel. Heb ze drieëneenhalf uur aan een stuk ingehad en nergens last van gehad. Voelde ze zelfs niet zitten.

De demping was wel wat minder sterk dan mijn oude oordoppen op maat, ook al beloven de Loop earplugs 18 dB demping en hadden mijn custom oordoppen 15 dB demping. Het was wel genoeg om zonder fluittoon van het concert van Roisin Murphy thuis te komen, maar ik zou deze niet durven dragen tijdens pakweg een Mogwai of Swans concert...

Ook al heb ik binnenkort terug custom oordoppen, denk ik wel dat ik deze ga blijven meenemen naar festivals en zo. Bij openluchtconcerten kan een beetje minder demping wel fijn zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

gerrie

Dagopener
22 jun 2016
569
413
Interessant topic dit! Ik heb zelf eigenlijk altijd van die alpine party plugs, het doet iets, maar zeker niet genoeg. Je raakt ze eens in de zoveel tijd kwijt... En dan koop je voor ongeveer 2 tientjes weer nieuwe.


Ik hik de zelf nog tegen aan dat ik 'professionele' oortjes vrij duur vindt. Ik snap dat je oren heel wat waard zijn, maar ik bedoel het meer in de zin van: voor 150 euro wil ik wel oortjes waar van ik vrij zeker weet dat ze bevallen en waar ik 3, 4, 5, misschien wel 10 jaar vooruit kan.

In dit topic schiet het voor mij ook alle kanten op eigenlijk, al is bijna iedereen wel positief over zijn eigen oortjes.
Maar ik zie zelf door de bomen het bos niet helemaal. Misschien dat andere dat ook herkennen.

Is er niet ergens een overzichtje te vinden? Of is er niet een keer wat getest door radar/kassa of de Consumentenbond ofzo?

Misschien ook leuk voor festileaks om een artikel over te maken? @Joszwa ?
 
  • Leuk
Waarderingen: dblauw

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
366
296
Weet er iemand of er speciale gehoorbescherming bestaat voor als je blaasinstrument speelt?
De blazers in mijn band geven aan zichzelf relatief veel harder te horen wanneer ze gehoorbescherming dragen. Ze kunnen daardoor niet meer goed de balans inschatten van hunzelf tov de rest van de band.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.786
3.735
Ik zal volgende week ook naar beter horen. Ben gymdocent in het speciaal basisonderwijs en die kinderen maken me toch een herrie tijdens de lessen 😅
 
  • Haha
Waarderingen: Brian en Joris

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Ik hik de zelf nog tegen aan dat ik 'professionele' oortjes vrij duur vindt. Ik snap dat je oren heel wat waard zijn, maar ik bedoel het meer in de zin van: voor 150 euro wil ik wel oortjes waar van ik vrij zeker weet dat ze bevallen en waar ik 3, 4, 5, misschien wel 10 jaar vooruit kan.
Even hierover, ik zei het ook al ineen ander comment maar je oren groeien dus eigenlijk altijd. De eerste 5 jaar weet je in principe wel zeker dat ze nog goed genoeg zijn, maar daarna zul je dat moeten testen bij een audicien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joris

spongebobsong

Campingartiest
10 mrt 2023
79
110
Even hierover, ik zei het ook al ineen ander comment maar je oren groeien dus eigenlijk altijd. De eerste 5 jaar weet je in principe wel zeker dat ze nog goed genoeg zijn, maar daarna zul je dat moeten testen bij een audicien.

Dit inderdaad! Ik heb mijn custom oordoppen na 5 jaar vervangen en opnieuw laten aanmeten omdat ik ze teveel geluid vond doorlaten.

Dat geld is het 100% waard als je regelmatig naar concerten gaat, ik zou niet meer zonder kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert en Joris

Gebruikers die dit onderwerp bekijken